Jag brukar ju vanligtvis bara tipsa om mer grovfoder och rena, stärkelselåga råvaror (typ lusern och betfor), etisk soja osv...
Men när jag hade ett gammalt halvblod som behövde öka i både hull och muskler och inte var särskilt pepp på lusern och betfor så blev det smidigare och mer "bang for buck" med ett färdigfoder med diverse grejer i. Jag använde Dodson & Horrell Cushcare Condition. Det är säkert även för hästar med PPID, fångtendenser osv.
Men jäklar vad det gick fort att få han fin, på låg giva också (1kg). Han tyckte det var jättegott. Det var billigare på den tiden, men går fortfarande att få tag på (beställningsvara oftast, från ÅF - kanske Granngården fortfarande är ÅF?).
Crude Protein = 14.0%
Crude Fats = 13.5%
Crude Fibre = 12.0%
Crude Ash = 8.0%
Starch = 6.9%
Sugar = 3.5%
Sodium = 0.45%
Estimated DE = 13.5MJ/kg (högt!!)
Oatfeed; Dried Beet Pulp; Wheatfeed; Distillers Dark Grains; Sunflower Seed Meal, Dehulled; Vegetable oil & fat; Soya (bean) meal feed, dehulled (GM soya); Rapeseed Oil; Calcium Carbonate; Micronised Linseed Meal; Sodium Chloride; Dicalcium Phosphate; Cinnamon (0.47%); Magnesium Oxide; Blackcurrant, Oregano, Pomegranate; Glucosamine HCL; Celery Seed; Dandelion; Nettle; Burdock Root; Mixture of: Blackcurrant, Apple, Pomegranate, Rosemary, Soya Oil, Rosehip; Olive Extract