Olja till häst ?

Jag ger hack eftersom han vägrar äta mer lusern pellets, men äter lusern hack, dock inga mängder, men iallafall lite extra.

Fri tillgång på hö.
Kraftfodret 2 ggr/dag.
Täcke på.
Hästen är över 25 år gammal och 163 i mankhöjd.

Nu blir ju detta väl långt från din ursprungsfråga men till viss del kan man ju kompensera för bristerna i grovfodret. Till äldre hästar minskar ju den möjligheten så bra smältbarhet, lämplig kvot och högre värden kanske helt enkelt behövs till din häst för att få ihop det? Min häst mår bättre av andraskörd tex så kommer fortsätta köpa det hädanefter.

Förutsatt att tänder, PPID o annan ev problematik är adresserat såklart.

Jag ger hack eftersom han vägrar äta mer lusern pellets, men äter lusern hack, dock inga mängder, men iallafall lite extra.

Fri tillgång på hö.
Kraftfodret 2 ggr/dag.
Täcke på.
Hästen är över 25 år gammal och 163 i mankhöjd.
Får den i sig mer protein och energi med den mängden hack han äter jämfört med den mängd pellets den kan tänka sig äta?
Eller äter han inte lusernpellets alls?

Tänker eftersom man måste ge ganska mycket hack för att ens komma upp i ett kg. Tror minst 2 liter för att komma upp i 1 kg.

Får den i sig mer protein och energi med den mängden hack han äter jämfört med den mängd pellets den kan tänka sig äta?
Eller äter han inte lusernpellets alls?

Tänker eftersom man måste ge ganska mycket hack för att ens komma upp i ett kg. Tror minst 2 liter för att komma upp i 1 kg.
Jag ger så mycket lusern pellets och krafft muscle han vill äta. Sen ger jag hacker utöver det. Han äter inte mer pellets ifall jag tar bort hacket.

Han har alltid varit dålig på att äta pellets. Men har varit lättfödd så han har klarat sig på nästan bara hö och ätit lite musli och liknande istället för pellets.
Så att han varit dålig på att äta pellets har aldrig varit ett problem förens han blev gammal och började få svårt med hullet.

Jag ger så mycket lusern pellets och krafft muscle han vill äta. Sen ger jag hacker utöver det. Han äter inte mer pellets ifall jag tar bort hacket.

Han har alltid varit dålig på att äta pellets. Men har varit lättfödd så han har klarat sig på nästan bara hö och ätit lite musli och liknande istället för pellets.
Så att han varit dålig på att äta pellets har aldrig varit ett problem förens han blev gammal och började få svårt med hullet.
Äldre hästar har svårare att tillgodogöra sig fodret som du märker så du får mer räkna som en unghäst för att han ska få det han behöver. Är tänderna ok eftersom han inte gärna äter pellets längre? Jag ger aldrig torrt utan blandar med betfor, havre. lucern och mineraler.

Äldre hästar har svårare att tillgodogöra sig fodret som du märker så du får mer räkna som en unghäst för att han ska få det han behöver. Är tänderna ok eftersom han inte gärna äter pellets längre? Jag ger aldrig torrt utan blandar med betfor, havre. lucern och mineraler.
Han har aldrig velat äta stora mängder pellets. Det är inget nytt. Han har föredragit musli och liknande.
Tänderna kollade i slutet av sommaren.
Jag blötlägger pelletsen.

Jag brukar ju vanligtvis bara tipsa om mer grovfoder och rena, stärkelselåga råvaror (typ lusern och betfor), etisk soja osv...

Men när jag hade ett gammalt halvblod som behövde öka i både hull och muskler och inte var särskilt pepp på lusern och betfor så blev det smidigare och mer "bang for buck" med ett färdigfoder med diverse grejer i. Jag använde Dodson & Horrell Cushcare Condition. Det är säkert även för hästar med PPID, fångtendenser osv.

Men jäklar vad det gick fort att få han fin, på låg giva också (1kg). Han tyckte det var jättegott. Det var billigare på den tiden, men går fortfarande att få tag på (beställningsvara oftast, från ÅF - kanske Granngården fortfarande är ÅF?).

Crude Protein = 14.0%
Crude Fats = 13.5%
Crude Fibre = 12.0%
Crude Ash = 8.0%
Starch = 6.9%
Sugar = 3.5%
Sodium = 0.45%
Estimated DE = 13.5MJ/kg (högt!!)

Oatfeed; Dried Beet Pulp; Wheatfeed; Distillers Dark Grains; Sunflower Seed Meal, Dehulled; Vegetable oil & fat; Soya (bean) meal feed, dehulled (GM soya); Rapeseed Oil; Calcium Carbonate; Micronised Linseed Meal; Sodium Chloride; Dicalcium Phosphate; Cinnamon (0.47%); Magnesium Oxide; Blackcurrant, Oregano, Pomegranate; Glucosamine HCL; Celery Seed; Dandelion; Nettle; Burdock Root; Mixture of: Blackcurrant, Apple, Pomegranate, Rosemary, Soya Oil, Rosehip; Olive Extract

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
527
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 202
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 800
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 617
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar