Ni som ger olja till era hästar!

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare lyckobubblor
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 70
  • Visningar Visningar 6 917
Sv: Ni som ger olja till era hästar!

Ger linfröolja. För alla dess goda egenskaper, pålle blir helt underbar av den i pälsen, hade rapsolja innan men var då inte alls lika fin i sin hårrem.

Som jag har förstått det, gör de snabba kolhydraterna att insulin frigörs och insulinet ser till att fettet binds i kroppen.

Läs gärna doktor Annika Dahlqvist blogg. Länk

Jag tror inte heller som någon annan också skriver att man kan jämföra människa och häst rakt av. Vi är ju inte riktigt samma typ av djur om man ser till vad vi äter. Dessutom tolkar jag det som att det är snabba kolhydrater som gör att vårt insulin frigörs. Snabba kolhydrater bör väl även för en häst vara socker dvs ex fruktos och det vi till vardags kallar socker. Jag undrar om hästar äter så mycket snabba kolhydrater att det påverkar någonting. Det finns natutligtvis i gräs men kanske inte blir samma resultat i kroppen som när vi människor äter godis, kanelbullar och annat onyttigt. Detta är mina spekulationer som ett inlägg i debatten och ej helt och hållet baserat på fakta.

Vad använder ni för märke och i vilket syfte ger ni det?

jag ger rapsolja (köper i 5-litersdunk på Wi**y´s)

Ger mest för att kompensera upp för dåligt energivärde i hösilaget, men sen är det ju inte direkt negativt att de blir blanka o fina i pälsen av det....:)

Men jag antar att man får acceptera att vi har olika sett att se på det. Det gör mig ingenting. Ber om ursäkt till TS för att det urartade lite och gick allt för långt bort från vad det var du ville ha svar på!

Helt okej, :bump:
Olika åsikter och erfarenhet ger ju kunskap och det är ju aldrig fel!

Men man kan ju inte jämföra häst och människa rakt av.
En häst är gjord för att äta ofta, det är inte en människa. Därmed borde det ju även fungera annorlunda med insulinpåslaget.
Jag får leta fram min fysiologibok tror jag ;)

Jag tror inte heller att det är helt lika på människor och hästar, men hästar som är insulinresistenta blir ju bättre om man tar bort så mycket snabba kolhydrater som möjligt. Tex blötlägga höet (de allra lättlösligaste sockerarterna följer med vattnet), undvika stärkelse, skölja bort melassen från betforen, så helt olika kan det inte vara.

Ser man till människa så är finmalet mjöl (även ungsbakad potatis) en snabbare kolhydrat än rent vanligt strösocker tex. Kan tänka mig att tex krossad havre skulle innehålla snabbare kolhydrater än hel havre, men jag har egentligen ingen aning.

Jag fodrar också med Willys rapsolja (Eldorado), 10 liters dunk för 99 kr.

Senast ändrad:

Nej jag tror inte heller att det är helt olika mellan häst och människa. Det är ju samma ämnen och samma reaktioner i kroppen som det handlar om. Men jag undrar om man kan jämföra det foder vi ger till hästar med det som en del av oss människor äter i stället för mat. Det som du länkade till handlar om barn som äter så pass fel så att det lagras fett i levern. Jag undrar om det foder vi ger till hästar är lika fel som det som dessa barn äter. Utifrån frågan om energin i kolhydrater binds lättare än fett och proteiner.

Nej jag tror inte heller att det är helt olika mellan häst och människa. Det är ju samma ämnen och samma reaktioner i kroppen som det handlar om. Men jag undrar om man kan jämföra det foder vi ger till hästar med det som en del av oss människor äter i stället för mat. Det som du länkade till handlar om barn som äter så pass fel så att det lagras fett i levern. Jag undrar om det foder vi ger till hästar är lika fel som det som dessa barn äter. Utifrån frågan om energin i kolhydrater binds lättare än fett och proteiner.

Måste bara slänga in en liten fråga...
Vilken "del" av oljan är den här studien utförd på? Den som blir efter kallpressning eller den som blir efter extrahering med hexan?

Kallpressade oljan är det som studien har gjorts på. Men vissa ekologiska oljor är gjorda på ett bra sätt och är bättre att använda, men då är det bra att komplettera med till exempel e-vitamin, så att det inte blir för mycket fleromättade fettsyror.

Jag tror inte heller att man kan jämföra rakt av, men jag vet att hästar också har insulin och samma typ av muskelproteiner som vi och vi reagerar relativ lika på olika näringsämnen, den stora skillnaden skulle man kunna säga är att hästar smälter cellulosa till viss del och det gör verkligen inte vi. :D
Men annars vad gäller insulin, glukogen och liknande så är vi ganska lika.

Jag ger mina tre hästar linfröolja, ca 3/4 dl per häst och dag. Jag började med det när mitt sto hade så mycket klåda sommartid. Klådan försvann efter en tid med linfröolja.

Jag köper linfröolja från Gunnarshögs går, 249 kronor för 10 liter. Min foderbutik tar hem åt mej (och det har blivit en stor försäljningssuccé)

Immer

linfröolja från emin, finns billig på eko-hallen
för tarm, päls, man o svans
efterson jag också ger hel havre och alger binder oljan ihop dessa två och det blir smakligare för hästen!

Jag tror inte heller att man kan jämföra rakt av, men jag vet att hästar också har insulin och samma typ av muskelproteiner som vi och vi reagerar relativ lika på olika näringsämnen, den stora skillnaden skulle man kunna säga är att hästar smälter cellulosa till viss del och det gör verkligen inte vi. :D
Men annars vad gäller insulin, glukogen och liknande så är vi ganska lika.

Enligt nya forskningsrön har man upptäckt att människor också kan smälta cellulosa.

se en tidigare tråd
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=797935&highlight=cellulosa,+tjocktarm
Jag är inte så bra på att länka till andra trådar så du får bläddra fram till slutet av tråden.
Jag har också sedan läst om andra undersökningar som visar samma sak. En av dem stod i sydsvenskan några dagar efter tråden jag länkar till.

men jag vet att hästar också har insulin

Visst har hästar också insulin, men jag är inte säker på att de har samma "insulintoppar" som vi har eftersom de har ett mer eller mindre konstant upptag av glukos från grovtarmen. Jag är inte 100% säker på detta, spekulerar bara lite. Ska försköka kolla upp detta.

Visst har hästar också insulin, men jag är inte säker på att de har samma "insulintoppar" som vi har eftersom de har ett mer eller mindre konstant upptag av glukos från grovtarmen. Jag är inte 100% säker på detta, spekulerar bara lite. Ska försköka kolla upp detta.

Det känns som om vi har kommit aningen utanför tråden, hoppas att det är ok.

Jag tror inte heller att de har samma insulintoppar som vi människor. Jag tror fortfarande inte att de äter så fel som många människor. Dessutom har jag förstått det som att de får en stor del av sitt energibehov från grovfodrets strukturella kolhydrater. De bryts ner till fettsyror i grovtarmen och går sedan vidare i energimetabolismen. Det bildas alltså inte glukos av dem.

Senast ändrad:

Han hade magrat av i somras o jag ville få upp hullet snabbt innan kylan kom. Rapsolja från Willys, tror att det är Eldorado. Bra pris o har gett önskad effekt!

Enligt nya forskningsrön har man upptäckt att människor också kan smälta cellulosa.

se en tidigare tråd
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=797935&highlight=cellulosa,+tjocktarm
Jag är inte så bra på att länka till andra trådar så du får bläddra fram till slutet av tråden.
Jag har också sedan läst om andra undersökningar som visar samma sak. En av dem stod i sydsvenskan några dagar efter tråden jag länkar till.

WOW! Tack för att du gjorde mig till en klokare människa!:bump:
Man lär sig minsann alltid något nytt. Vi kanske är mer släkt med hästar än vi trott. Hästar har ju varit köttätare för x antal miljoner år sedan.

Självklart är det som VFA (kortkedjiga fettsyror) det tas upp i grovtarmen, fel av mig :o. Får skylla på den sena timmen :angel:
Helt rätt att hästen får större delen av sitt energibehov tillgodosett från dessa.
Kor kan bilda glukos från propionat (en VFA), är inte säker på om hästar kan det. (Ännu en sak att kolla upp :idea:)

Förlåt TS för att vi kommer utanför ämnet, men medge att det är intressant ;)

Vi kanske är mer släkt med hästar än vi trott.
Det tror jag knappast. Snarare är det nog så att alla djur som inte är rena köttätare har viss mikrobiell nedbrytning i grovtarmen.

Hästar har ju varit köttätare för x antal miljoner år sedan.
För x antal miljoner år sedan var hästens förfader delvis köttätare, ja. Men att kalla det en häst är väl att ta i, det är mycket som har hänt sedan dess.

Kor kan bilda glukos från propionat (en VFA), är inte säker på om hästar kan det. (Ännu en sak att kolla upp :idea:)

;)

Det låter intressant. Berätta gärna om du hittar det. Undrar vad det är för vinst med det? Kanske för att lagra energin som glykogen? Jag får också fundera ett tag. Jag tycker att det är kul att få veta mer.

Sedan måste jag fråga om att hästar har ätit kött. Då kan de ju knappast ha sett ut som de gör idag med tanke på tänder, matspjälkning osv. Jag vet att de såg helt annorlunda ut förr men om de har ätit kött måste skillnaderna ha varit så stora jämfört med idag att man inte kan anse att de idag är anpassade för att vara köttätare dvs det bör väl vara så pass länge sedan att det ej finns spår av det kvar? Hoppas att du förstår vad jag menar, börjar bli lite trött efter att ha suttit och skrivit på datorn inom jobbet hela em.

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
943
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag fick tips om att testa olja till häst för att underlätta med hullet. Jag började med 1/4 dl rapsolja och ökade till 1 dl/dag. Men...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 254
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Finns det verkligen folk som ger 8 kg till stor häst på lösdrift mitt i vintern. Jag blev förvånad när jag fick höra detta och jag...
2
Svar
36
· Visningar
3 266
Senast: MayGrace
·
Foder & Strö Min häst ger mig gråa hår. Jag har nu testat Aveve Icelandic mix - om det är mineraler i det vill hon inte äta. St. Hippolyt Höcobs...
Svar
17
· Visningar
919

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka