Ni som bor i typ Kiruna!

Att jag blir lite provocerad av inlägg som detta kanske kvalificerar sig för Orimliga/rimliga saker man stör sig på-tråden? :cool:
Byt ut "Norrland" mot "Stockholms innerstad" och "långa" mot "korta" så kanske fler fattar. ;)

Oavsett var i landet och hur man bor är min åsikt att det blir vad man gör det till!
Trivs man inte är det "bara" att flytta!
Ja, jag är medveten att det inte är så "bara" för många, oavsett vad man bor, men om man ser till att göra det bästa av situationen och våga prova nya beteenden blir det så mycket bättre under tiden man är "tvingad" att stanna...

Kiruna är en STAD med allt vad det innebär, om än en väldigt ung sådan.
Det betyder att det finns simhall, sporthall, två ishallar (någon kanske har hört talas om Börje Salming? ;)), konstgräsplan för fotboll (jaa, det hade inte varit någon höjdare att anlägga en med naturgräs, men hallå, vi befinner ju oss 500 m över havet och sisådär femton mil norr om odlingsgränsen.)
Trots detta spelade faktiskt stadens A-lag i fotboll i Div. 1 en säsong för sisådär tjugo år sedan. :)
Det FINNS faktiskt en golfbana också, där kan vi snacka om entusiaster!
Det finns både kommunala skolor och friskolor, ett Folkets Hus (dit Riksteatern kommer på sina turneringar), dansföreningar och filmförening.
Det finns en ridskola med två isolerade, uppvärmda ridhus, rejäla utebanor och ca. 50 stallplatser.
Kiruna Ridklubbs ekipage har alltid hävdat sig väl i konkurrensen i övre Norrland, trots att närmaste tävlingsplats ligger 12 mil bort.

Avstånden? Tja, man åker ju inte på tävlingar över dagen direkt, (förutom till Gällivare och kanske Jokkmokk) så det är meeting som gäller. För egen del blev det ändå åtta-tio helger per år som jag for iväg.
Annars flyger man till Stockholm på lite mer än en timme med direktflyg. ;)

Midnattssolen är fantastisk och även om den inte är officiellt över horisonten mer än mellan slutet på maj och slutet av juli är det MYCKET ljusare nätter norröver redan i slutet av april.

På sommaren har man ju oftast en del semester och gillar man sol och värme ser man till att tillbringa den på annan ort. ;)

Fler frågor? ;)
Fast det är mer komplext än så, jag är medveten om att Kiruna har ett ypperligt kulturliv och mycket spännande saker som sker i mötet mellan tre nationaliteter och ishotellet i Jukkasjärvi är bara helt fantastiskt. Men, och det tror jag är egentligen är det viktigaste, om man vill komma in i gemenskapen och få ett socialt umgänge som är jätteviktigt för mig, så handlar det ändå om en jakt-skoter-frilufts-manskultur som jag har extremt svårt för. Visst, jag anpassar mig givetvis, jag äger ett par haglöfsbyxor till och med, eller om det är fjällräven kanske, men när det kommer till kritan blir jag vansinnigt trött på att inte passa in riktigt. Jag känner mig som en rund boll som ska in i ett fyrkantigt hål. Det jag vill prata om duger inte liksom, för jag kan inget om skotermärken eller om jaktvapen. Det handlar ytterst som vanligt om klass och kön. Och det är så himla trist bara.
För ett tag sedan var jag bjuden på en stor middag i jobbet. Jag är van sedan uppväxten hur man uppför sig i sociala sammanhang, jag är vansinnigt duktig på att åstadkomma socialt vackert väder och under denna stora middag upplevde jag mig som en total alien. De övriga där de allra flesta var infödda och inbitna norrlänningar ville supa och inte snacka skit, på en finare middag. Redan där skar det sig. Jag blir uppfattad som en tokig 08:a som pratar för mycket och som engagerar mig för mycket i för mig viktiga frågor. Att hålla käften, vara lungn, och uppföra sig som en kvinna ska, och åka skoter tycks vara grejen här, på djupet alltså. Nå det kanske mer är ett alndsbygdfenomen är just ett norrlandsfenomen det här.

Det jag vill prata om duger inte liksom, för jag kan inget om skotermärken eller om jaktvapen.
Låter som du bor på ett skittrist ställe. Jag har aldrig åkt skoter och är totalt ointresserad av det och tycker jakt och vapen bara är obehagligt. Jag verkar visserligen vara mycket mer friluftsintresserad än du är, men om skoterkörning och jakt vore grejen för majoriteten skulle inte ens jag stå ut O_o.

Vilket det ju tenderar att bli! Inte minst på orter som de som diskuteras i tråden.
Jag är som sagt uppvuxen i Norrland, och ser just den naturen som väldigt vacker; karg och kanske lite ensidig men väldigt vacker. Men det beror nog på att jag hade en väldigt positiv upplevelse av just skog och mark som barn. Vi hade ingen bil (!) och väldigt ont om pengar, så våra fritidsnöjen bestod mest i att gå i skogen, plocka bär, svamp, mossa, fika på nån bergknabbe och kolla på fåglar. Åka skidor och ro i älven. Jag var jättelycklig! Så för mig är det nog "vackert" på ett väldigt nostalgiskt sätt, speciellt nu när jag bor i Skåne sedan 14 år tillbaka. Det "vackra" är väldigt nära förknippat med just vandringar; att som liten sitta på pappas axlar när vi gick genom skogen, allt bärplockande och svampplockande, alla roddturer längs älven med fika och hela familjen med.

Jag är fortfarande skogsberoende!

Idag skulle jag, om jag fick välja, vilja ha en balanserad blandning av det vackra, nostalgiska Norrländska, och allt det andra jag fått sedan jag flyttade söderut. Jag skulle aldrig vilja bo i Stockholm (t.ex.) på heltid men jag tycker det är vansinnigt roligt att åka dit. Eller andra storstäder. Jag har bott i storstad utomlands och saknar allt det som jag hade där. Det är lite knepigt det där, att vilja ha allt....... Men inte ha råd...!

Fast det är mer komplext än så, jag är medveten om att Kiruna har ett ypperligt kulturliv och mycket spännande saker som sker i mötet mellan tre nationaliteter och ishotellet i Jukkasjärvi är bara helt fantastiskt. Men, och det tror jag är egentligen är det viktigaste, om man vill komma in i gemenskapen och få ett socialt umgänge som är jätteviktigt för mig, så handlar det ändå om en jakt-skoter-frilufts-manskultur som jag har extremt svårt för. Visst, jag anpassar mig givetvis, jag äger ett par haglöfsbyxor till och med, eller om det är fjällräven kanske, men när det kommer till kritan blir jag vansinnigt trött på att inte passa in riktigt. Jag känner mig som en rund boll som ska in i ett fyrkantigt hål. Det jag vill prata om duger inte liksom, för jag kan inget om skotermärken eller om jaktvapen. Det handlar ytterst som vanligt om klass och kön. Och det är så himla trist bara.
För ett tag sedan var jag bjuden på en stor middag i jobbet. Jag är van sedan uppväxten hur man uppför sig i sociala sammanhang, jag är vansinnigt duktig på att åstadkomma socialt vackert väder och under denna stora middag upplevde jag mig som en total alien. De övriga där de allra flesta var infödda och inbitna norrlänningar ville supa och inte snacka skit, på en finare middag. Redan där skar det sig. Jag blir uppfattad som en tokig 08:a som pratar för mycket och som engagerar mig för mycket i för mig viktiga frågor. Att hålla käften, vara lungn, och uppföra sig som en kvinna ska, och åka skoter tycks vara grejen här, på djupet alltså. Nå det kanske mer är ett alndsbygdfenomen är just ett norrlandsfenomen det här.
Fast du bor väl inte i Kiruna? ;)

Jag är som sagt uppvuxen i Norrland, och ser just den naturen som väldigt vacker; karg och kanske lite ensidig men väldigt vacker.
Är naturen mer varierad söderut tänker du? Jag tycker bara det är åker efter åker efter åker där, och så lite små skogar emellanåt. Bara på den sträckan jag har in till stan är naturen väldigt varierad. Vilket håll jag än åker åt blir en variation, medan när jag bodde i Uppsala såg det ju typ likadant ut även om jag åkte till Enköping liksom.

Är naturen mer varierad söderut tänker du? Jag tycker bara det är åker efter åker efter åker där, och så lite små skogar emellanåt. Bara på den sträckan jag har in till stan är naturen väldigt varierad. Vilket håll jag än åker åt blir en variation, medan när jag bodde i Uppsala såg det ju typ likadant ut även om jag åkte till Enköping liksom.
Nja, jag var livrädd för öppet slättlandskap när vi funderade på Skåne, men nu bor jag i NÖ Skåne, nästan Blekinge och här har vi nästan allt. Väldigt kuperat, granskog, tall, bokskog, väldigt många olika typer av blommande träd, här finns gränslöst med körsbärsträd i princip överallt, även ute i skogen. Osv osv. Vårt hus ligger på gångavstånd mellan två fantastiskt vackra sjöar, den ena är vår simsjö, en smaragdgrön sjö som bara den får mig att vilja bo här för alltid. Jag har större valmöjligheter i trädgården, jag har jättestora Blåregn som aldrig skulle kunna överleva i Västerbotten. Till exempel.

Samtidigt saknar jag som sagt det där specifikt Norrländska. Blåbären är inte lika många och stora som i Västerbotten. Här finns inga Storspovar om våren. Inga Rödvingetrastar...... Ingen Skvattram i myrkanterna. Lingon har jag inte sett röken av, därhemma norrut kunde jag fyllt huset med lingon! Osv osv. Så, ja, alla platser har Sitt, så att säga! Och det är ju egentligen rätt underbart.....

Nja, jag var livrädd för öppet slättlandskap när vi funderade på Skåne, men nu bor jag i NÖ Skåne, nästan Blekinge och här har vi nästan allt. Väldigt kuperat, granskog, tall, bokskog, väldigt många olika typer av blommande träd, här finns gränslöst med körsbärsträd i princip överallt, även ute i skogen. Osv osv. Vårt hus ligger på gångavstånd mellan två fantastiskt vackra sjöar, den ena är vår simsjö, en smaragdgrön sjö som bara den får mig att vilja bo här för alltid. Jag har större valmöjligheter i trädgården, jag har jättestora Blåregn som aldrig skulle kunna överleva i Västerbotten. Till exempel.

Samtidigt saknar jag som sagt det där specifikt Norrländska. Blåbären är inte lika många och stora som i Västerbotten. Här finns inga Storspovar om våren. Inga Rödvingetrastar...... Ingen Skvattram i myrkanterna. Lingon har jag inte sett röken av, därhemma norrut kunde jag fyllt huset med lingon! Osv osv. Så, ja, alla platser har Sitt, så att säga! Och det är ju egentligen rätt underbart.....
Ja, jag tvivlar inte på att det finns vackra platser även där nere. Och att det finns fler arter/sorter (?) av växtlighet. Men överlag, om man sitter i en bil och åker genom landskapet tycker jag det ser likadant ut överallt ungefär :o, det är en av sakerna jag uppskattar med att bo här: variationen. Jag misstänker att vi har olika uppfattning om vad som är kuperat :D.

Det där med det vackra har jag funderat över. Man ser det ofta här på buke, folk skriver om hur vacker natur och vacker utsikt de har. Och man ser det ju på facebook.

Förutom att jag inte är särskilt lättflörtad när det kommer till grönskan, så fattar jag inte det där med det vackra. Vad ska man ha det till? Det är ju bara där! Helt stillastående, liksom!

(Tittar belåtet ut på betongväggen utanför köksfönstret. Innanför den bor människor, som tillsammans med alla oss andra skapar den stad jag bor i.)

Du och jag har verkligen HELT olika preferenser vad det gäller natur och boende :D

Förutom att jag inte är särskilt lättflörtad när det kommer till grönskan, så fattar jag inte det där med det vackra. Vad ska man ha det till? Det är ju bara där! Helt stillastående, liksom!

(Tittar belåtet ut på betongväggen utanför köksfönstret. Innanför den bor människor, som tillsammans med alla oss andra skapar den stad jag bor i.)
Man njuter av den, så klart!
Eftersom ens omgivning är något man ser dagligen är det ju trevligare om den är vacker än om den är ful. Ungefär som med mat, även om man blir mätt på båda finns det ett mervärde i färsk pasta med handskalade räkor jämfört med snabbmakaroner med fiskbullar på burk.

(En klar nackdel med städer, förutom den fula betongen, är att det finns en massa människor överallt som man måste förhålla sig till. Ja, jag är lantis. :D)

Eftersom ens omgivning är något man ser dagligen är det ju trevligare om den är vacker än om den är ful. Ungefär som med mat, även om man blir mätt på båda finns det ett mervärde i färsk pasta med handskalade räkor jämfört med snabbmakaroner med fiskbullar på burk.

(En klar nackdel med städer, förutom den fula betongen, är att det finns en massa människor överallt som man måste förhålla sig till. Ja, jag är lantis. :D)
Grejen är att vad som är fult och vackert skiljer sig. Många tycker att betong och en betongförort är vacker eller att mkt folk och trängsel ger liv och energi.

Men njuter?! Dag ut och dag in? Mer då? Vad GÖR man?

Hur är det att bo där uppe i Norrland? Trivs ni där? Det är ju väldigt långa avstånd till typ allt och om man tex ska tävla då är det väldigt långa avstånd. Är det inte väldigt jobbigt?

Vilken intressant fråga och vilken intressant reaktion jag upplever hos mig själv när jag läser alla svar!

Gahhhh!!! Jag får någon slags ångest bara av att läsa om avstånden, tystnaden, skogarna, myrarna och fjällen....

:o:eek::crazy::yuck::banghead:

Huvva!

Vi flyttade till en mindre kommun, ca 45 min från Göteborg för drygt ett år sedan, och jag kan knappt vänja mig vid att jag måste ha bil till varenda liten sak man skall göra.

Och då bor vi ändå sju minuters bilväg från ett köpcentrum som har de vanliga kedjorna, Kappahl, Lindex, caféer etcetera

Grejen är att vad som är fult och vackert skiljer sig. Många tycker att betong och en betongförort är vacker eller att mkt folk och trängsel ger liv och energi.
Jag ser att landskap är vackra ibland. Det är inte det. Men att passivt avnjuta en vy, blir jag färdig med väldigt fort. Jag skulle aldrig prioritera det framför andra saker i livet, som att slippa åka bil till allting.

Lingon har jag inte sett röken av, därhemma norrut kunde jag fyllt huset med lingon! Osv osv. Så, ja, alla platser har Sitt, så att säga! Och det är ju egentligen rätt underbart.....

Vad märkligt, vi plockar ofta mycket lingon och bor inte allt för långt bort (V Blekinge). Hittar bär såväl kustnära som mera inåt länsgränsen mot Kronoberg.

Men njuter?! Dag ut och dag in? Mer då? Vad GÖR man?
På samma sätt som man kan njuta av mat dag ut och dag in.
Andas doften av sommarregn, tittar på vägrenarna täckta med prästkragar och rödklöver, beundrar svindlande utsikter, ljuset på vintrarna när himlen är kallt rosa och det är snö och rimfrost överallt.. :love:

Vad gör man egentligen i en stad?
(Här kanske ska tilläggas att jag för tillfället bor i en stad. Jag brukar ägna mig åt promenader i det intilliggande skogspartiet.:angel:)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 382
Fritid Jag jobbar med ett väldigt socialt yrke, något som jag trivs med men på ledig tid så vill jag typ vara själv och bara ta det lugnt. Det...
2
Svar
33
· Visningar
1 531
Senast: Bexzor
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 685
S
Relationer Hej. Jag har har en relation med en man sedan 21 månader. Väldigt mkt kärlek mellan oss. Vi bor på olika orter men träffas så ofta vi...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
6 856
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix