Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Off topic, men: Min man, som är engelsman, älskar de norrländska ortsnamnen, Bastuträsk inte minst, som han översätter till Sauna Swamp!Min farfar bodde i Skellefteå, hade stuga i Bastuträsk. Spenderat mycket tid där uppe.
Som barn var det väl helt okej men som vuxen har jag inte funnit något nöje med att vara där uppe mer än farfar själv.
Jag avskyr skog, barr och mygg! Vill ha öppna ytor och lövträd, pendeltåg och allt runt knuten.
Hade blivit gravt deprimerad av kylan, snön och mörkret.
Har en kollega som är född upp uppväxt i Kiruna, han längtar tillbaka hela tiden och kommer flytta tillbaka som pensionär så visst finns det folk som trivs.
Enda nackdelen med Luleå är att husen är dyra! Man får en gigantisk hästgård i Skåne för priset av en villa i Luleås "förorter".
Men jag misstänker att det beror på att jag just växte upp med detta, det är liksom inprogrammerat i min själ. Idag skulle jag nog inte vilja bo där hela tiden, men jag måste ändå få åka upp och känna alltsammans då och då för att inte längta ihjäl mig
Men vänta lite nu, du glömde skoteråkningen. Denna vedervärdiga sysselsättning, det guppar så att man tappar andan hela tiden också låter det och skitar ner naturen...Älskar man fiske, jakt, fjällvandring, skoterkörning, skidåkning och vildmarksliv i allmänhet, är nog Kiruna en ganska perfekt plats att bo på. Ju längre söderut man kommer, desto mer får man göra avkall på de passionerna.
Min svåger och svägerska bodde i Kiruna några år. De säger att de aldrig varit med om att se så mycket kultur som under de åren , tydligen finns det ett rikt kulturliv ( kultur är ju inte det första man tänker på gällande Kiruna)Bor i Kiruna, visst är det långa avstånd alla gånger och kommunen är stor (till ytan) så det är långt från kommungräns till kommungräns. Jag blir virrig av att åka från Arlanda till Sundbyberg - åker genom fler kommuner än vad jag gör för att åka till kusten här hemma
Men Kiruna är ju mer än bara "långt bort". Ser man inte det är det väl klart man inte trivs och bara ser besvär med avstånd.
Och jag och min man i bilen mellan två "hålor":
"Här var fin skog"
"Oj vad tätt, varför har dom inte gallrat??"
"Undra hur dom ska plantera det där hygget?"
Osv osv
Som jag sa tidigare, ser man bara avstånden så är set ju klart man inte trivs.
Kiruna ligger norr om polcirkeln så under en tid på sommaren går solen aldrig under horisonten.Så där låter det när jag och sambon åker bil också. Fast vi bor ju i västernorrlands inland så jag vet inte om vi räknas som norrlänningar. Men så låter det när den ena är skogsmaskinsförare och den andre sågverksarbetare.
Visst kan man se midnattssolen när man är i höjd med Kiruna eller måste man ännu längre upp i landet?
I synnerhet så här års så värker det i bröstet på mig av saknad efter de ljusa sommarnätterna, här nere blir det aldrig riktigt ljust ens vid midsommar.
Södra Lappland, fjällen, vattnen, björkskogarna, de rika örtesängarna där gräset och örterna växer manshögt, det känns som att vara statist i Jurassic World minus dinosaurierna.
Så där låter det när jag och sambon åker bil också. Fast vi bor ju i västernorrlands inland så jag vet inte om vi räknas som norrlänningar. Men så låter det när den ena är skogsmaskinsförare och den andre sågverksarbetare.
Visst kan man se midnattssolen när man är i höjd med Kiruna eller måste man ännu längre upp i landet?
Hur är det att bo där uppe i Norrland? Trivs ni där? Det är ju väldigt långa avstånd till typ allt och om man tex ska tävla då är det väldigt långa avstånd. Är det inte väldigt jobbigt?
Ta med myggmedel. De har kommit nu.Jag ska till Jämtland en sväng snart och jobba
Alltså, att flytta (även en längre sträcka) någon gång under sin uppväxt är ju sådant som många barn upplever och i normalfallet verkar klara av. (Jag vet att dina barn har vissa svårigheter, men ändå.)Men vänta lite nu, du glömde skoteråkningen. Denna vedervärdiga sysselsättning, det guppar så att man tappar andan hela tiden också låter det och skitar ner naturen...
Ja de flesta här där jag bor är klädda i friluftskläder och verkar gilla ett sådant liv, jag gör det tyvärr inte. Jag försökte mig på företaget att fjällvandra för många år sen och glömde myggmedel. Inte så lyckat, nej. Däremot är naturen i fjällen helt amazing men jag bor vid kusten och det är typ 50 mil till fjällen så då kan man lika gärna bo i södern. Sa jag förresten att jag inte gillar att åka skidor heller? Nä inser mer och mer att jag nog ändå måste rycka barnen med rötterna och flytta.