Ni som bor i typ Kiruna!

"så skulle möjligen Piteå eller Luleå kunna vara ens påtänkt. Kustnära och förmodligen mer blåsigt så insekterna blåser bort"
Mmmmmm, jag bor kustnära och vi har inte speciellt mycket insekter. Nu bor vi rätt öppet, och vi får väl in ca 5 myggor per sommar fastän vi har dörrarna öppna.

Uppväxt i Norrlands inland. Men var rätt gammal innan jag tänkte något på avstånd. Hade nära till skola och affärer. I samhället bodde typ 1500pers men allt fanns. Tandläkare, badhus, ridskola etc . Inom cykelavstånd.
Bor i större "by" än så i södra Sverige nu och här finns bara en skola. Allt annat får man köra till.
Min mamma som bor kvar behöver aldrig använda bilen till vardags medans vi behöver två bilar.

Min farfar bodde i Skellefteå, hade stuga i Bastuträsk. Spenderat mycket tid där uppe.
Som barn var det väl helt okej men som vuxen har jag inte funnit något nöje med att vara där uppe mer än farfar själv.
Jag avskyr skog, barr och mygg! Vill ha öppna ytor och lövträd, pendeltåg och allt runt knuten.
Hade blivit gravt deprimerad av kylan, snön och mörkret.

Har en kollega som är född upp uppväxt i Kiruna, han längtar tillbaka hela tiden och kommer flytta tillbaka som pensionär så visst finns det folk som trivs.

Min farfar bodde i Skellefteå, hade stuga i Bastuträsk. Spenderat mycket tid där uppe.
Som barn var det väl helt okej men som vuxen har jag inte funnit något nöje med att vara där uppe mer än farfar själv.
Jag avskyr skog, barr och mygg! Vill ha öppna ytor och lövträd, pendeltåg och allt runt knuten.
Hade blivit gravt deprimerad av kylan, snön och mörkret.

Har en kollega som är född upp uppväxt i Kiruna, han längtar tillbaka hela tiden och kommer flytta tillbaka som pensionär så visst finns det folk som trivs.
Off topic, men: Min man, som är engelsman, älskar de norrländska ortsnamnen, Bastuträsk inte minst, som han översätter till Sauna Swamp! :D

Enda nackdelen med Luleå är att husen är dyra! Man får en gigantisk hästgård i Skåne för priset av en villa i Luleås "förorter".

Jag vet inte riktigt vad förorterna heter men i Luleå kommun är dyraste villan på Hemnet utlagd för fem mille. Priserna sjunker sedan ganska snabbt till cirka tre mille.
En gigantisk hästgård för fem mille får du inte överallt i Skåne. (Beroende på vad man nu anser är gigantisk hästgård ;) )

Men jag misstänker att det beror på att jag just växte upp med detta, det är liksom inprogrammerat i min själ. Idag skulle jag nog inte vilja bo där hela tiden, men jag måste ändå få åka upp och känna alltsammans då och då för att inte längta ihjäl mig

Känner likadant. Född och uppvuxen i Luleå. "Tvingades" flytta söderut för 5 år sedan pga jobb. Tidigare hade jag sagt att smärtgränsen går vid Umeå men hamnade i Dalarna :D Uppskattar den tidiga våren och långa sommaren enormt och känner mig tveksam till att någon gång flytta upp igen. Skulle sakna värmen och närheten till allt. Samtidigt är det där uppe min själ hör hemma, det känns i hela kroppen. Naturen, ljuset, luften. Allt har en speciell känsla som är "hemma" för mig.

Älskar man fiske, jakt, fjällvandring, skoterkörning, skidåkning och vildmarksliv i allmänhet, är nog Kiruna en ganska perfekt plats att bo på. Ju längre söderut man kommer, desto mer får man göra avkall på de passionerna.
Men vänta lite nu, du glömde skoteråkningen. Denna vedervärdiga sysselsättning, det guppar så att man tappar andan hela tiden också låter det och skitar ner naturen...
Ja de flesta här där jag bor är klädda i friluftskläder och verkar gilla ett sådant liv, jag gör det tyvärr inte. Jag försökte mig på företaget att fjällvandra för många år sen och glömde myggmedel. Inte så lyckat, nej. Däremot är naturen i fjällen helt amazing men jag bor vid kusten och det är typ 50 mil till fjällen så då kan man lika gärna bo i södern. Sa jag förresten att jag inte gillar att åka skidor heller? Nä inser mer och mer att jag nog ändå måste rycka barnen med rötterna och flytta.

Bor i Kiruna, visst är det långa avstånd alla gånger och kommunen är stor (till ytan) så det är långt från kommungräns till kommungräns. Jag blir virrig av att åka från Arlanda till Sundbyberg - åker genom fler kommuner än vad jag gör för att åka till kusten här hemma :D

Men Kiruna är ju mer än bara "långt bort". Ser man inte det är det väl klart man inte trivs och bara ser besvär med avstånd.
Min svåger och svägerska bodde i Kiruna några år. De säger att de aldrig varit med om att se så mycket kultur som under de åren , tydligen finns det ett rikt kulturliv ( kultur är ju inte det första man tänker på gällande Kiruna)

Senast ändrad:
I synnerhet så här års så värker det i bröstet på mig av saknad efter de ljusa sommarnätterna, här nere blir det aldrig riktigt ljust ens vid midsommar. :(

Södra Lappland, fjällen, vattnen, björkskogarna, de rika örtesängarna där gräset och örterna växer manshögt, det känns som att vara statist i Jurassic World minus dinosaurierna. :laugh:

Och jag och min man i bilen mellan två "hålor":

"Här var fin skog"

"Oj vad tätt, varför har dom inte gallrat??"

"Undra hur dom ska plantera det där hygget?"

Osv osv

Som jag sa tidigare, ser man bara avstånden så är set ju klart man inte trivs.

Så där låter det när jag och sambon åker bil också.:D Fast vi bor ju i västernorrlands inland så jag vet inte om vi räknas som norrlänningar. :p Men så låter det när den ena är skogsmaskinsförare och den andre sågverksarbetare. :D

Visst kan man se midnattssolen när man är i höjd med Kiruna eller måste man ännu längre upp i landet? :)

Så där låter det när jag och sambon åker bil också.:D Fast vi bor ju i västernorrlands inland så jag vet inte om vi räknas som norrlänningar. :p Men så låter det när den ena är skogsmaskinsförare och den andre sågverksarbetare. :D

Visst kan man se midnattssolen när man är i höjd med Kiruna eller måste man ännu längre upp i landet? :)
Kiruna ligger norr om polcirkeln så under en tid på sommaren går solen aldrig under horisonten.

I synnerhet så här års så värker det i bröstet på mig av saknad efter de ljusa sommarnätterna, här nere blir det aldrig riktigt ljust ens vid midsommar. :(

Södra Lappland, fjällen, vattnen, björkskogarna, de rika örtesängarna där gräset och örterna växer manshögt, det känns som att vara statist i Jurassic World minus dinosaurierna. :laugh:

Jag ska till Jämtland en sväng snart och jobba :love:

Midnattssol finns, allt ovanför polcirkeln får en släng av både ljuset och mörkret :)

l-polcirkel-0-jpg

Hur är det att bo där uppe i Norrland? Trivs ni där? Det är ju väldigt långa avstånd till typ allt och om man tex ska tävla då är det väldigt långa avstånd. Är det inte väldigt jobbigt?

Att jag blir lite provocerad av inlägg som detta kanske kvalificerar sig för Orimliga/rimliga saker man stör sig på-tråden? :cool:
Byt ut "Norrland" mot "Stockholms innerstad" och "långa" mot "korta" så kanske fler fattar. ;)

Oavsett var i landet och hur man bor är min åsikt att det blir vad man gör det till!
Trivs man inte är det "bara" att flytta!
Ja, jag är medveten att det inte är så "bara" för många, oavsett vad man bor, men om man ser till att göra det bästa av situationen och våga prova nya beteenden blir det så mycket bättre under tiden man är "tvingad" att stanna...

Kiruna är en STAD med allt vad det innebär, om än en väldigt ung sådan.
Det betyder att det finns simhall, sporthall, två ishallar (någon kanske har hört talas om Börje Salming? ;)), konstgräsplan för fotboll (jaa, det hade inte varit någon höjdare att anlägga en med naturgräs, men hallå, vi befinner ju oss 500 m över havet och sisådär femton mil norr om odlingsgränsen.)
Trots detta spelade faktiskt stadens A-lag i fotboll i Div. 1 en säsong för sisådär tjugo år sedan. :)
Det FINNS faktiskt en golfbana också, där kan vi snacka om entusiaster!
Det finns både kommunala skolor och friskolor, ett Folkets Hus (dit Riksteatern kommer på sina turneringar), dansföreningar och filmförening.
Det finns en ridskola med två isolerade, uppvärmda ridhus, rejäla utebanor och ca. 50 stallplatser.
Kiruna Ridklubbs ekipage har alltid hävdat sig väl i konkurrensen i övre Norrland, trots att närmaste tävlingsplats ligger 12 mil bort.

Avstånden? Tja, man åker ju inte på tävlingar över dagen direkt, (förutom till Gällivare och kanske Jokkmokk) så det är meeting som gäller. För egen del blev det ändå åtta-tio helger per år som jag for iväg.
Annars flyger man till Stockholm på lite mer än en timme med direktflyg. ;)

Midnattssolen är fantastisk och även om den inte är officiellt över horisonten mer än mellan slutet på maj och slutet av juli är det MYCKET ljusare nätter norröver redan i slutet av april.

På sommaren har man ju oftast en del semester och gillar man sol och värme ser man till att tillbringa den på annan ort. ;)

Fler frågor? ;)

Jag har bott i småland, stockholmstrakten och skåne. När de pratar om att det är ljusare än i norr på vintern vet de inte vad de pratar om! Vinter i Småland, regn, dimma och lite mer regn. Det är ju mörkt dygnet runt!! I norr blir det ju så underbart när snön kommer (om den kommer). November kan vara riktigt eländig om det inte kommer någon snö, och april och maj hade jag gärna tillbringar söderut för att få ta del av den fina våren med vitsippor och blommande fruktträd.
Avsånden gör att det är lite besvärligare och kanske framför allt dyrare att hålla på med hästsport på högre nivå. Annars finns allt som finns söderut, bara i lite mindre mängd. :)

Men vänta lite nu, du glömde skoteråkningen. Denna vedervärdiga sysselsättning, det guppar så att man tappar andan hela tiden också låter det och skitar ner naturen...
Ja de flesta här där jag bor är klädda i friluftskläder och verkar gilla ett sådant liv, jag gör det tyvärr inte. Jag försökte mig på företaget att fjällvandra för många år sen och glömde myggmedel. Inte så lyckat, nej. Däremot är naturen i fjällen helt amazing men jag bor vid kusten och det är typ 50 mil till fjällen så då kan man lika gärna bo i södern. Sa jag förresten att jag inte gillar att åka skidor heller? Nä inser mer och mer att jag nog ändå måste rycka barnen med rötterna och flytta.
Alltså, att flytta (även en längre sträcka) någon gång under sin uppväxt är ju sådant som många barn upplever och i normalfallet verkar klara av. (Jag vet att dina barn har vissa svårigheter, men ändå.)

Själv växte jag upp i Småland, under det att mina föräldrar i stort sett avskydde Småland. Nu vet jag ju inte hur det hade påverkat mig att flytta, men jag vet att det inte är entydigt positivt att ha föräldrar som avskyr den trakt som samtidigt är den miljö de erbjuder sina barn. Det gav mig inte heller särskilt användbara redskap för att hantera omgivningen.

Deras synpunkter var ungefär som dina, att smålänningarna var lite lagom obildade och ägnade orimligt mycket tid och energi åt att bygga om sina hus, plocka svamp och fiska och dessutom var de frireligiösa nykterister, till stor nackdel för restaurang- och kulturlivet.

Jag tog inte skada, men det var heller ingen fördel för mig att de förhöll sig så distanserat till den verklighet jag hade att hantera.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 382
Fritid Jag jobbar med ett väldigt socialt yrke, något som jag trivs med men på ledig tid så vill jag typ vara själv och bara ta det lugnt. Det...
2
Svar
33
· Visningar
1 531
Senast: Bexzor
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 685
S
Relationer Hej. Jag har har en relation med en man sedan 21 månader. Väldigt mkt kärlek mellan oss. Vi bor på olika orter men träffas så ofta vi...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
6 856
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17