7 mil och köpa en korv, sju mil tillbaka. Ja vi spanade efter killar också lite .Jamen ärligt, åka tio mil till närmsta håla och bara se tall, gran, tall, gran, skruttet ödehus, tall, gran, mera tallar...kul, not so much.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
7 mil och köpa en korv, sju mil tillbaka. Ja vi spanade efter killar också lite .Jamen ärligt, åka tio mil till närmsta håla och bara se tall, gran, tall, gran, skruttet ödehus, tall, gran, mera tallar...kul, not so much.
Jag är ju född däruppe men trivdes inte med eländet. Jag var glad varje gång man ställde kosan mot söder efter 1 vecka semester. 10 mil till norska gränsen, 25 mil till Bottenviken, HuvvaJag har en vän som bor en bit utanför Umeå, så det är ju en bra bit upp iaf. Hon älskar snön på vintrarna, de ljusa somrarna, att gå med hundarna i skoterspåren, naturen i det stora hela, lugnet osv. Avstånden har hon inga problem med. Den vännen blir stressad av Stockholmsförorter med allt som finns där.
Själv bor jag i Stockholmsförort men har bott i Piteå och Boden. Jag hatade mörkret, snön, mörkret, kylan(!) osv. Att behöva åka 2 mil för att komma till närmsta bensinmack kändes väl sisådär... Däremot älskar jag stora skogar. Hade det gått att placera Piteå i höjd med Stockholm hade jag kunnat trivas, för då hade klimatet varit på en nivå jag gillat (ja, jag har någon tanke om att senare i livet flytta till utkanten av en mindre stad än Sthlm, som inte är så långt norrut).
Många gånger tror jag att man måste vara född där uppe för att kunna trivas med eländet Men undantag finns ju garanterat...
Själva avstånden tyckte jag dock inte var några större problem. I Stockholm har jag valt ett jobb med "ovanliga" arbetstider för att få en enkel resväg till och från jobbet. Uppe i norr går det ju faktiskt att hålla bilen rullandes och komma framåt även när andra är på väg till jobbet
Här i mellansverige finns också både stora skogar och, tro´t eller ej, blötmyr, men allt är mycket mindre än däruppe.Skogen är för det mesta aptrist, det håller jag med om. Blötmyr är inte så upphetsande heller.
Åhh - GETA!! heartJag bor i "knappt norrland" (Skellefteå) och tycker alltså att jag bor lite för långt söderut.
Jag är född och uppvuxen i Sthlm men med med en mamma och släkt från Ylitornio/Karunki/Tornio. Åkt dit under alla årstider som barn och älskat det varje gång. Så sjukt vackra miljöer, speciellt i Ylitornio.
Mörkret gör mig inget, alla tänder så många fina lampor, jag avgudar höstrusket i november och den vackra snön som vi oftast får i mängder kring jul lyser upp ordentligt i ett par månader. Sommaren är ljus och kort, tack och lov. Jag är en värmehatare in i märgen.
Avstånden gör mig inget heller. Har åkt långa sträckor hela livet. Det var 45 minuter till skolan på måndag morgon när vi hade varit hos pappa. Mamma skaffade särbo 30 mil bort som vi besökte stup i kvarten. Jag har haft distansförhållanden på 30 mil, 10 mil och 75 mil innan jag flyttade hit. Så, saker man vill ta sig till kan hamna långt bort var man än bor.
Och jaja, det finns mygg. Men man slipper fästingarna!
Edit: Andra halvan av släkten är från Geta på Åland. Där kan man snacka om att vara långt bort från ALLT.
Ja jag bor i småland och här är också massa massa massa skog och långt till affärer och bensinmackar om man bor på landetDet där är väl ingen särskilt konstig sak även om man bor nere i de södra delarna? Jag bor på gränsen mellan Skåne och Småland och har ca 1,5 mil till närmsta bensinmack....
Ja men ni har vår tamefan. Och lövskog. Och inte vintrar med -30 i flera dagar så luftrören kackar ihop totalt. och ni kan ha fruktträd, här växer ju inga körsbärsträd heller. Ja Sibirien är verkligen härligt. Sjöarna har ju is på vintern men då är det ju SNÖ på skiten så man inte kan åka långfärdsskridskor ändå (och säg inte att man bara kan ploga upp en liten plätt, det är principen vi talar om här).Ja jag bor i småland och här är också massa massa massa skog och långt till affärer och bensinmackar om man bor på landet
Mellansverige är Sörmland och mälardalen, sen kommer två mörker benämnda "Södertälje" och "Stockholm" innan norrland kommer.Ja men ni har vår tamefan. Och lövskog. Och inte vintrar med -30 i flera dagar så luftrören kackar ihop totalt. och ni kan ha fruktträd, här växer ju inga körsbärsträd heller. Ja Sibirien är verkligen härligt. Sjöarna har ju is på vintern men då är det ju SNÖ på skiten så man inte kan åka långfärdsskridskor ändå (och säg inte att man bara kan ploga upp en liten plätt, det är principen vi talar om här).
Hoppas du @MacGyver menar Ånge-trakten som mellansverige och inte mälardalen eller sörmland eller dylikt för det är INTE mellansverige utan då behöver du vara i norrland..
Mellansverige är Sörmland och mälardalen, sen kommer två mörker benämnda "Södertälje" och "Stockholm" innan norrland kommer.
Fästingarna är på väg norrutJag bor i "knappt norrland" (Skellefteå) och tycker alltså att jag bor lite för långt söderut.
Jag är född och uppvuxen i Sthlm men med med en mamma och släkt från Ylitornio/Karunki/Tornio. Åkt dit under alla årstider som barn och älskat det varje gång. Så sjukt vackra miljöer, speciellt i Ylitornio.
Mörkret gör mig inget, alla tänder så många fina lampor, jag avgudar höstrusket i november och den vackra snön som vi oftast får i mängder kring jul lyser upp ordentligt i ett par månader. Sommaren är ljus och kort, tack och lov. Jag är en värmehatare in i märgen.
Avstånden gör mig inget heller. Har åkt långa sträckor hela livet. Det var 45 minuter till skolan på måndag morgon när vi hade varit hos pappa. Mamma skaffade särbo 30 mil bort som vi besökte stup i kvarten. Jag har haft distansförhållanden på 30 mil, 10 mil och 75 mil innan jag flyttade hit. Så, saker man vill ta sig till kan hamna långt bort var man än bor.
Och jaja, det finns mygg. Men man slipper fästingarna!
Edit: Andra halvan av släkten är från Geta på Åland. Där kan man snacka om att vara långt bort från ALLT.
Det där är väl ingen särskilt konstig sak även om man bor nere i de södra delarna? Jag bor på gränsen mellan Skåne och Småland och har ca 1,5 mil till närmsta bensinmack....
Nej, jag tycker ju verkligen inte 1,5 mil är långt heller. Det är vad jag har till bensin, mataffärer, jobbet, diverse andra affärer där man kan handla "det mesta". Jag tycker att det är superlyxigt att bo mitt ute på landet - 200 meter till närmsta granne - och ändå inte behöva köra längre än 1,5 mil för att komma till civilisationen.... Helt perfekt!1,5 mil? Det kan man ju cykla.. Här är vi sisådär fem mil eller så
Vill man ha barn så har man förlossningen två timmar bort. Om det är bra väder. Sjukhuset likaså. Fast ja å, jag klagar inte, tänkte inte skaffa avkommor och vi har iallafall inte trettio mil som i inlandet..
Mellansverige är Sörmland och mälardalen, sen kommer två mörker benämnda "Södertälje" och "Stockholm" innan norrland kommer.
Ja här går isbjörnarna fritt på gatorna.Äh, allt norr om Hallandsåsen är ju norrland! Det vet ju varenda skåning