Ni som bor i typ Kiruna!

Alltså, att flytta (även en längre sträcka) någon gång under sin uppväxt är ju sådant som många barn upplever och i normalfallet verkar klara av. (Jag vet att dina barn har vissa svårigheter, men ändå.)

Själv växte jag upp i Småland, under det att mina föräldrar i stort sett avskydde Småland. Nu vet jag ju inte hur det hade påverkat mig att flytta, men jag vet att det inte är entydigt positivt att ha föräldrar som avskyr den trakt som samtidigt är den miljö de erbjuder sina barn. Det gav mig inte heller särskilt användbara redskap för att hantera omgivningen.

Deras synpunkter var ungefär som dina, att smålänningarna var lite lagom obildade och ägnade orimligt mycket tid och energi åt att bygga om sina hus, plocka svamp och fiska och dessutom var de frireligiösa nykterister, till stor nackdel för restaurang- och kulturlivet.

Jag tog inte skada, men det var heller ingen fördel för mig att de förhöll sig så distanserat till den verklighet jag hade att hantera.

Jag har också svårt att se något positivt i att bo i en trakt man föraktar utan tycker att man bör flytta på stört (om möjligt). Dessutom kletar man antagligen ut sina värderingar även på sina barn, oavsett hur mycket man än tänker på att inte göra det, vilket gör det svårt för barnen att få en ärlig chans till den egna upplevelsen av trakten. Bomiljön är viktig för mig så jag kan tänka mig att det är oerhört tärande för själen att inte kunna uppskatta den trakt man bor i för det den är.

Jag har också svårt att se något positivt i att bo i en trakt man föraktar utan tycker att man bör flytta på stört (om möjligt). Dessutom kletar man antagligen ut sina värderingar även på sina barn, oavsett hur mycket man än tänker på att inte göra det, vilket gör det svårt för barnen att få en ärlig chans till den egna upplevelsen av trakten. Bomiljön är viktig för mig så jag kan tänka mig att det är oerhört tärande för själen att inte kunna uppskatta den trakt man bor i för det den är.
Lite åt det hållet, faktiskt. Det var i alla fall inte en fördel. Sen kan jag förstå att det där med att fixa jobb, bostad etc inte är så enkelt och jag är inte sur på mina föräldrar eller så. Men jag har sett till att inte göra som de på den punkten. Jag tror inte heller att just mina föräldrar direkt önskade att inte förmedla i alla fall delar av sin syn på det hela till oss barn - de tycker helt enkelt att det är bättre med mycket utbildning än med lite, och de föredrar helt klart kulturlivet framför fiske. Och tänker sig nog att det är mer utvecklande, också för barnen. (Själv tänker jag att det ena inte måste utesluta det andra, men exakt allting är det ju omöjligt att introducera sina barn i, ett urval måste ske.)

Alltså, att flytta (även en längre sträcka) någon gång under sin uppväxt är ju sådant som många barn upplever och i normalfallet verkar klara av. (Jag vet att dina barn har vissa svårigheter, men ändå.)

Själv växte jag upp i Småland, under det att mina föräldrar i stort sett avskydde Småland. Nu vet jag ju inte hur det hade påverkat mig att flytta, men jag vet att det inte är entydigt positivt att ha föräldrar som avskyr den trakt som samtidigt är den miljö de erbjuder sina barn. Det gav mig inte heller särskilt användbara redskap för att hantera omgivningen.

Deras synpunkter var ungefär som dina, att smålänningarna var lite lagom obildade och ägnade orimligt mycket tid och energi åt att bygga om sina hus, plocka svamp och fiska och dessutom var de frireligiösa nykterister, till stor nackdel för restaurang- och kulturlivet.

Jag tog inte skada, men det var heller ingen fördel för mig att de förhöll sig så distanserat till den verklighet jag hade att hantera.
Amen till det. Det är inte kul att inte vara en del av renoveringsmaffian och frilufsandet. Jag tycker helt enkelt inte att det är kul på något plan, faktiskt. Jag är skitless på att vara udda liksom. Och jag har spenderat alldeles för många år på att försöka uppskatta renovering och diskussioner om det i mitt tyckte helt meningslös konsumtion.

Lite åt det hållet, faktiskt. Det var i alla fall inte en fördel. Sen kan jag förstå att det där med att fixa jobb, bostad etc inte är så enkelt och jag är inte sur på mina föräldrar eller så. Men jag har sett till att inte göra som de på den punkten. Jag tror inte heller att just mina föräldrar direkt önskade att inte förmedla i alla fall delar av sin syn på det hela till oss barn - de tycker helt enkelt att det är bättre med mycket utbildning än med lite, och de föredrar helt klart kulturlivet framför fiske. Och tänker sig nog att det är mer utvecklande, också för barnen. (Själv tänker jag att det ena inte måste utesluta det andra, men exakt allting är det ju omöjligt att introducera sina barn i, ett urval måste ske.)
Ja jag växte upp med utflykter till slott som skulle beundras och historia bakom som skulle studeras, museer och andra mer aktiviteter liksom, men även blåbärsplockning och naturbesök men mer då i form av 4h- gårdar och liknade. Min mamma växte upp i en huvudstad, dock inte Sveriges. Jag tror det har präglat mig mycket mer än jag egentligen vill erkänna ens för mig själv. Jag håller helt med @Sar det är inte bra att bo på en plats där man egentligen inte trivs alls.

Min svåger och svägerska bodde i Kiruna några år. De säger att de aldrig varit med om att se så mycket kultur som under de åren , tydligen finns det ett rikt kulturliv ( kultur är ju inte det första man tänker på gällande Kiruna)

Jag har faktiskt aldrig reflekterat över det, men Lundbohm var visst en jäkel på att locka hit konstnärer och att samla på sig konst när staden grundades. Sen har vi ju även tre väletablerade minoriteter i kommunen, det sätter nog sina kulturella spår också.

Att jag blir lite provocerad av inlägg som detta kanske kvalificerar sig för Orimliga/rimliga saker man stör sig på-tråden? :cool:
Byt ut "Norrland" mot "Stockholms innerstad" och "långa" mot "korta" så kanske fler fattar. ;)

Oavsett var i landet och hur man bor är min åsikt att det blir vad man gör det till!
Trivs man inte är det "bara" att flytta!
Ja, jag är medveten att det inte är så "bara" för många, oavsett vad man bor, men om man ser till att göra det bästa av situationen och våga prova nya beteenden blir det så mycket bättre under tiden man är "tvingad" att stanna...

Kiruna är en STAD med allt vad det innebär, om än en väldigt ung sådan.
Det betyder att det finns simhall, sporthall, två ishallar (någon kanske har hört talas om Börje Salming? ;)), konstgräsplan för fotboll (jaa, det hade inte varit någon höjdare att anlägga en med naturgräs, men hallå, vi befinner ju oss 500 m över havet och sisådär femton mil norr om odlingsgränsen.)
Trots detta spelade faktiskt stadens A-lag i fotboll i Div. 1 en säsong för sisådär tjugo år sedan. :)
Det FINNS faktiskt en golfbana också, där kan vi snacka om entusiaster!
Det finns både kommunala skolor och friskolor, ett Folkets Hus (dit Riksteatern kommer på sina turneringar), dansföreningar och filmförening.
Det finns en ridskola med två isolerade, uppvärmda ridhus, rejäla utebanor och ca. 50 stallplatser.
Kiruna Ridklubbs ekipage har alltid hävdat sig väl i konkurrensen i övre Norrland, trots att närmaste tävlingsplats ligger 12 mil bort.

Avstånden? Tja, man åker ju inte på tävlingar över dagen direkt, (förutom till Gällivare och kanske Jokkmokk) så det är meeting som gäller. För egen del blev det ändå åtta-tio helger per år som jag for iväg.
Annars flyger man till Stockholm på lite mer än en timme med direktflyg. ;)

Midnattssolen är fantastisk och även om den inte är officiellt över horisonten mer än mellan slutet på maj och slutet av juli är det MYCKET ljusare nätter norröver redan i slutet av april.

På sommaren har man ju oftast en del semester och gillar man sol och värme ser man till att tillbringa den på annan ort. ;)

Fler frågor? ;)

Rättning: det finns två golfbanor och två ridskolor ;) Björkliden har också en golfbana och "min" förening driver allmännyttig ridskola sen ett par år tillbaka :)

Rättning: det finns två golfbanor och två ridskolor ;) Björkliden har också en golfbana och "min" förening driver allmännyttig ridskola sen ett par år tillbaka :)
Haha, jo, vad gäller Björklidens golfbana tänkte jag på att "sörlänningarna" inte anser att den ligger i stan. ;)
Hade inte koll på vilken verksamhet som finns i Jukkas och hade inte tid att kolla upp det, så jag ber om ursäkt för det. :)

Hur är det att bo där uppe i Norrland? Trivs ni där? Det är ju väldigt långa avstånd till typ allt och om man tex ska tävla då är det väldigt långa avstånd. Är det inte väldigt jobbigt?
Allt är ju beroende på vad man har för önskemål och referenser.
Väldigt många utgår ju ifrån att alla längtar efter att bo i Stockholm - och för mig vore det rena döden att bo nånstans där det är folk överallt. Jag får nästan panik av att knata runt på gatorna i huvudstaden för att det myllrar av folk och fordon där... Men vill man bo där alla andra bor och ha nära till allt, så är det förstås svårt att tänka sig att Kiruna är en drömplats på jorden. Jag hade hellre bott i Kiruna än i Stockholm, men jag kan nöja mig med att stanna kvar i den småländska glesbygden...
Sen är det kanske svårt att förstå, men faktum är att sydöstra hörnet av Sverige (sydöstra Småland och östra Blekinge) på vissa sätt känns nästan lika isolerat som norra Norrland. Det är ingen del av landet som man "passerar naturligt" när man förflyttar sig i landet. Både tågens stambana och E4 går genom västra Småland, E22an som går längs kusten i Blekinge och Småland gör resan till en omväg (med förhållandevis kass vägstandard, åtminstone bitvis), så det är liksom ett bortglömt hörn - allt utom Böda camping på norra Öland, en månad varje sommar... :cautious: Många är de industriföretag som lämnat den här delen av landet - till och med den synnerligen välfungerande och (då) moderna bilfabriken flyttades, pga de långa transporterna. :down:
Kalmarborna har långt till allt utom Öland... Om än kanske inte riktigt lika långt som Kirunaborna har.

TIllägg:
Till och med regnvädren brukar undvika det här hörnet av landet...
Det är SÅ ofta det går regnväder diagonalt över landet, från västra skåne och upp mot huvudstadstrakten - och de missar oss! :meh: :meh:
Ja här går isbjörnarna fritt på gatorna. :D
Förresten, allt söder om Jönköping tillhör Danmark, det vet ju varenda människa. :p
BAAH!! Inte då! Kalmarborna kastade ut Danskarna för flera hundra år sen!
;) :p

Senast ändrad:
Ja linjen kan ju gå lite snett igenom landet, här har Tüskarna annekterat delar av kommunen med sina bleka korvar, sin Bratwurst och sin surkål så det står härliga till :nailbiting: så tacka f*n för att vi ser till att hålla isbjörnarna nöjda så det blir nån jämvikt för vem saknar nån-några som annekterat territoriet? :angel: :devil:

Min moder kommer från Håla 12,5 mil norr om Östersund. Magiskt som barn, helvetet som vuxen. Folktomt, björntätt, mygg och manschauvinism i kubik. 50-tals ångest och hemmafruar (dvs sjukpensionärer). Ja, det är vackert, men jag kan ju inte glo på vattnet hela tiden.

Min moder kommer från Håla 12,5 mil norr om Östersund. Magiskt som barn, helvetet som vuxen. Folktomt, björntätt, mygg och manschauvinism i kubik. 50-tals ångest och hemmafruar (dvs sjukpensionärer). Ja, det är vackert, men jag kan ju inte glo på vattnet hela tiden.

De enda som vore värre är typ Västervik och Sjöbo.

Allt är ju beroende på vad man har för önskemål och referenser.
Väldigt många utgår ju ifrån att alla längtar efter att bo i Stockholm - och för mig vore det rena döden att bo nånstans där det är folk överallt. Jag får nästan panik av att knata runt på gatorna i huvudstaden för att det myllrar av folk och fordon där... Men vill man bo där alla andra bor och ha nära till allt, så är det förstås svårt att tänka sig att Kiruna är en drömplats på jorden. Jag hade hellre bott i Kiruna än i Stockholm, men jag kan nöja mig med att stanna kvar i den småländska glesbygden...
Sen är det kanske svårt att förstå, men faktum är att sydöstra hörnet av Sverige (sydöstra Småland och östra Blekinge) på vissa sätt känns nästan lika isolerat som norra Norrland. Det är ingen del av landet som man "passerar naturligt" när man förflyttar sig i landet. Både tågens stambana och E4 går genom västra Småland, E22an som går längs kusten i Blekinge och Småland gör resan till en omväg (med förhållandevis kass vägstandard, åtminstone bitvis), så det är liksom ett bortglömt hörn - allt utom Böda camping på norra Öland, en månad varje sommar... :cautious: Många är de industriföretag som lämnat den här delen av landet - till och med den synnerligen välfungerande och (då) moderna bilfabriken flyttades, pga de långa transporterna. :down:
Kalmarborna har långt till allt utom Öland... Om än kanske inte riktigt lika långt som Kirunaborna har.

Det håller jag med om. Skog, skog och mera skog. Usla vägar och usel mobiltäckning.
Tycker det är trevligt och vackert att åka igenom med tåget men bo i Småland skulle vara tortyr för mig.

Det där med det vackra har jag funderat över. Man ser det ofta här på buke, folk skriver om hur vacker natur och vacker utsikt de har. Och man ser det ju på facebook.

Förutom att jag inte är särskilt lättflörtad när det kommer till grönskan, så fattar jag inte det där med det vackra. Vad ska man ha det till? Det är ju bara där! Helt stillastående, liksom!

(Tittar belåtet ut på betongväggen utanför köksfönstret. Innanför den bor människor, som tillsammans med alla oss andra skapar den stad jag bor i.)

Det där med det vackra har jag funderat över. Man ser det ofta här på buke, folk skriver om hur vacker natur och vacker utsikt de har. Och man ser det ju på facebook.

Förutom att jag inte är särskilt lättflörtad när det kommer till grönskan, så fattar jag inte det där med det vackra. Vad ska man ha det till? Det är ju bara där! Helt stillastående, liksom!

(Tittar belåtet ut på betongväggen utanför köksfönstret. Innanför den bor människor, som tillsammans med alla oss andra skapar den stad jag bor i.)

Jag har det gärna, men inte som enda underhållning.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 382
Fritid Jag jobbar med ett väldigt socialt yrke, något som jag trivs med men på ledig tid så vill jag typ vara själv och bara ta det lugnt. Det...
2
Svar
33
· Visningar
1 531
Senast: Bexzor
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 685
S
Relationer Hej. Jag har har en relation med en man sedan 21 månader. Väldigt mkt kärlek mellan oss. Vi bor på olika orter men träffas så ofta vi...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
6 856
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix