Ni som bor i typ Kiruna!

Vad intressant att läsa om alla tankar om norrland. Jag bor 10 mil söder om Kiruna och oftast älskar jag det. Det är en period i januari/februari där jag inte vill någonting annat än att flytta men övrig tid på året är jag rätt nöjd.
Nätterna vid den här tiden på året är helt fantastiska vilket gör att dagarna känns oändliga. Vårvintern när ljuset anländer är också härliga, ett konstant lyckopirr i hela kroppen.
Men om ens största intresse är teater och shopping bör man inte bo här. Uppskattar man däremot friluftslivet har norra Sverige massor att erbjuda.

Men njuter?! Dag ut och dag in? Mer då? Vad GÖR man?
Åker skoter. Grillar korv i skogen (all rök kommer alltid på mig oavsett vilket jäkla håll jag sitter åt), vandrar och beser skogen, fiskar, renoverar sina hus -hela tiden, köper nya läckra gardiner, bakar nya spännande recept, lagar en massa mat. Ja, jag har fördomar. Och glömde det, håller klaffen också. Så man får det lugnt och skönt.

Vad märkligt, vi plockar ofta mycket lingon och bor inte allt för långt bort (V Blekinge). Hittar bär såväl kustnära som mera inåt länsgränsen mot Kronoberg.
Det finns mer bär söderut. Här plockar man rent för att sälja. Det är huggsexa om bären. Hjortronmyrarna hålls hemliga och var de finns sipprar ner i generationer så att ingen obehörig kommer åt bären. Om man nu skulle gillar hjorton vill säga. Och nu känner jag att jag kvalar in som Ove här.

Vad märkligt, vi plockar ofta mycket lingon och bor inte allt för långt bort (V Blekinge). Hittar bär såväl kustnära som mera inåt länsgränsen mot Kronoberg.
Jo, det kan nog vara så. Men hemma i Västerbotten fanns alltid ett överflöd runt knuten, var jag än befann mig. Jag var upp ifjol på sensommaren och på ett par timmar hittade jag mer blåbär och hallon än jag gjort på 14 år i NÖ Skåne!

Fast givetvis beror det på var man letar - I Västerbotten fanns det liksom "överallt", här får jag köra en bra bit och leta rätt noga.....

Å andra sidan finns här körsbär på träden ÖVERALLT, jag har Blåregn i trädgården och i skogen doftar det kaprifol vart jag än går. Så ... ja, det finns plus och minus överallt. Jag vill ha ALLA platserna!

Vad intressant att läsa om alla tankar om norrland. Jag bor 10 mil söder om Kiruna och oftast älskar jag det. Det är en period i januari/februari där jag inte vill någonting annat än att flytta men övrig tid på året är jag rätt nöjd.
Nätterna vid den här tiden på året är helt fantastiska vilket gör att dagarna känns oändliga. Vårvintern när ljuset anländer är också härliga, ett konstant lyckopirr i hela kroppen.
Men om ens största intresse är teater och shopping bör man inte bo här. Uppskattar man däremot friluftslivet har norra Sverige massor att erbjuda.
Men vänta nu, norrlänningar gör ju inget annat shoppar! Snacka om konsumtionshets! Svindyra skotrar, fyrhjulingar, alla kostnader för att renovera mm! Ta bara noliamässan, en hel jäkla mässa för att sälja grejer för män i Norrland! Och eftersom många äger skog så har många också väldigt gott om pengar eftersom skog är värdefullt idag.

Jag ser att landskap är vackra ibland. Det är inte det. Men att passivt avnjuta en vy, blir jag färdig med väldigt fort. Jag skulle aldrig prioritera det framför andra saker i livet, som att slippa åka bil till allting.

Det här är så intressant, för jag fungerar precis tvärtom och lägger en väldig vikt på det visuella, samtidigt som jag är rätt asocial och nöjd i mitt eget sällskap. Jag bor centralt i en liten stad som förvisso är vacker men känslan av alla människor och vägar ge mig lite klåda. Däremot får jag verkligen inte nog av naturen; de skånska slätterna när rapsen blommar, vattenfall och små forsar, när himmel möter hav, dimma över åkrar i septembergryning, österrikiska alper, värmländska skogar, blekingsk skärgård...

Åker skoter. Grillar korv i skogen (all rök kommer alltid på mig oavsett vilket jäkla håll jag sitter åt), vandrar och beser skogen, fiskar, renoverar sina hus -hela tiden, köper nya läckra gardiner, bakar nya spännande recept, lagar en massa mat. Ja, jag har fördomar. Och glömde det, håller klaffen också. Så man får det lugnt och skönt.

Men gardinerna kan ju förstöra utsikten! :)

När jag bodde i San Diego var det fint väder HELA TIDEN! Det regnade typ ett par veckor i mars. Resten var sol och varmt och torrt och man behövde aldrig planera för dåligt väder. Någonsin. Där fanns storstad, allt vad storstaden betyder, nära till LA dessutom, där fanns hav med valar, det fanns vandringsleder och berg, några timmar bort låg Yosemite som jag ÄLSKAR! Ändå saknade jag mitt Västerbotten. Jag kan inte förklara varför på ett logiskt sätt, men så var det. Så ÄR det.....

Jo, det kan nog vara så. Men hemma i Västerbotten fanns alltid ett överflöd runt knuten, var jag än befann mig. Jag var upp ifjol på sensommaren och på ett par timmar hittade jag mer blåbär och hallon än jag gjort på 14 år i NÖ Skåne!

Fast givetvis beror det på var man letar - I Västerbotten fanns det liksom "överallt", här får jag köra en bra bit och leta rätt noga.....

Å andra sidan finns här körsbär på träden ÖVERALLT, jag har Blåregn i trädgården och i skogen doftar det kaprifol vart jag än går. Så ... ja, det finns plus och minus överallt. Jag vill ha ALLA platserna!
Vi kan byta. Jag kan ta körsbären och du myggen och det där ljuset.

Jo, jag förstår att det förmodligen är en markant skillnad i mängd men jag reagerar ändå lite på att du behöver leta, här omkring är det lingonris precis överallt. Tycker att jag inte hinner in i skogen innan det är fullt av både blåbär och lingon. Men det är kanske stor skillnad på bara de här ynka milen.

Körsbärsträd i vilt tillstånd finns det däremot rätt få av här omkring, jag känner att jag bor i fel län :cautious: :p

Vilken intressant fråga och vilken intressant reaktion jag upplever hos mig själv när jag läser alla svar!

Gahhhh!!! Jag får någon slags ångest bara av att läsa om avstånden, tystnaden, skogarna, myrarna och fjällen....

:o:eek::crazy::yuck::banghead:

Huvva!

Jag kunde inte ha uttryckt det bättre själv, precis så känner jag också!

Vet inte om jag präglats i barndomen eller nåt, men jag har alltid av någon anledning haft ett dystert och nedstämt förhållande till Norrland.:p Visst, det kan se vacker ut med norrsken och solnedgångar på bild, men aldrig att jag själv skulle vilja bo så. Samtidigt är det lite paradoxalt eftersom att jag INTE gillar värme och helst skulle ha max 10-15 grader som varmast under året, men å andra sidan gillar jag inte snö och is heller...

Liten och högst subjektiv sammanfattning av Norrland :D
+ Korta, svalare somrar
+ Mindre med fästingar
- Mycket snö/is
- Massor av mygg
- Mörkt i princip dygnet runt på vintern och tvärt om på sommaren (hur kan man sova ordentligt på sommaren?)
- Bara gran/tall och inga fina varierande skogar/landskap med lövträd (ekarna :love:) som här i sydöstra Småland
- Tråkigare bebyggelse. Inga herrgårdar (har väl med avsaknaden av adel i Norrland att göra), och allmänt sämre med gamla fina gårdar

Men njuter?! Dag ut och dag in? Mer då? Vad GÖR man?
Åker skidor, vandrar, cyklar, paddlar, rider, springer. Alltså jag undrar ju vad folk gör i en stad, för allt jag är intresserad av passar bättre att göra utanför stan. Nu bor jag ju visserligen där det finns mer att göra än på de flesta andra ställen i norrland, men det mesta av det uppräknade kan man ju göra var som helst på olika sätt. När jag bodde i stad och hade häst ägnade jag ju hela kvällarna åt något utanför stan.

(Jo, jag fattar vad folk kan gilla med städer och även vad folk gör där. Även om jag tycker det är fruktansvärt jobbigt, jag vill bara fly därifrån.)

Vilken intressant fråga och vilken intressant reaktion jag upplever hos mig själv när jag läser alla svar!

Gahhhh!!! Jag får någon slags ångest bara av att läsa om avstånden, tystnaden, skogarna, myrarna och fjällen....

:o:eek::crazy::yuck::banghead:

Huvva!

Vi flyttade till en mindre kommun, ca 45 min från Göteborg för drygt ett år sedan, och jag kan knappt vänja mig vid att jag måste ha bil till varenda liten sak man skall göra.

Och då bor vi ändå sju minuters bilväg från ett köpcentrum som har de vanliga kedjorna, Kappahl, Lindex, caféer etcetera
Men trivs du där? Dit har jag varit på väg att flytta flera gånger, alltså till västkusten och/eller mera inåt landet. Jag har något slags föreställning om att alla är smygrasister och nazister där?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 382
Fritid Jag jobbar med ett väldigt socialt yrke, något som jag trivs med men på ledig tid så vill jag typ vara själv och bara ta det lugnt. Det...
2
Svar
33
· Visningar
1 531
Senast: Bexzor
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 685
S
Relationer Hej. Jag har har en relation med en man sedan 21 månader. Väldigt mkt kärlek mellan oss. Vi bor på olika orter men träffas så ofta vi...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
6 856
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix