Just att det bara är där, stillastående, tycker jag är själva grejen med utsikter. Jag älskar utsikter. När är allt annat är rörligt och tempo är utsikten ett sätt att bromsa. Man sjunker in i den och känner hur tempot minskar. Utsikten blir ett sätt att stanna upp och starta om.
Jag har en fb-vän som bor på en liten knalle vid havet. Jag dör över hennes bilder hemifrån. Gräsmatta, träd, havsvik där bakom. Otroligt vackert.
Att jag själv bor i stan är av ohejdad vana och för att det är praktiskt. Jag har gångstånd till allt inklusive jobbet men har ändå storstadens anonymitet. Passar mig perfekt.
Utanför köksfönstret ser jag också en fasad. Den får mig dock inte att falla i högtravande tankar om pensionären med kulmage och vit undertröja som brukar stå i sitt fönster mittöver gatan och kika ut. Jag är glad att han fortfarande hänger med, damen på våningen under försvann däremot. Men att vi skapar den här stan tillsammans är inget jag lägger nån större tankemöda på.
Och om jag hade en likadan fasad på baksidan istället för det här, då hade jag känt mig som köttet i en torr hamburgare. Jag har mycket roligare på baksidan än på framsidan.