Det är olika i olika delar av landet och på olika orter. Vill jag göra en zigni hittar jag alla kryddor här. Min vanliga mataffär har torkad lime. Tabouleh finns på salladsbordet även på lunchrestaurangen. På den ännu mer pyttelilla ort där jag just nu arbetar har den lilla ICA-affären ett väldigt bra sortiment på just oliver..Nej, bristande sortiment är det större landsbygdsproblemet. Trots att jag just nu befinner mig mitt i den svenska livsmedelsproduktionen, dvs jordbrukslandskapet. Det slår verkligen inte igenom i form av synligt intresse för mat i butiker eller på olika restauranger, tvärtom.
Vi har en restaurang som är nog kan definieras som fine dining och som i görligaste mån har enbart närproducerat och de vet exakt varifrån köttet eller andra råvaror kommer, om man frågar.
Det finns ett väl etablerat samarbete mellan lokala livsmedelsproducenter som saluförs i både gårdsbutiker och i lokala livsmedelshandeln.
Du får inte förledas att tro att allt just du ser omkring dig är allmänt förekommande. För det är det inte. Jag tycker det låter helkonstigt. Det stämmer väldigt dåligt med det jag upplevt runt om i landet.
Mat finns både i form av lokala varor och utomeuropeiska råvaror och rätter. Det pågår något av en mat-och dryckesrevolution i Sverige. Har du missat den totalt? Eller kan det - hädiska tanke - vara så att det som du definierar som bra sortiment är just specifika råvaror från ett enda specifikt ställe? Och att du missat allt annat.