Ni som bor i typ Kiruna!

Nej, bristande sortiment är det större landsbygdsproblemet. Trots att jag just nu befinner mig mitt i den svenska livsmedelsproduktionen, dvs jordbrukslandskapet. Det slår verkligen inte igenom i form av synligt intresse för mat i butiker eller på olika restauranger, tvärtom.
Det är olika i olika delar av landet och på olika orter. Vill jag göra en zigni hittar jag alla kryddor här. Min vanliga mataffär har torkad lime. Tabouleh finns på salladsbordet även på lunchrestaurangen. På den ännu mer pyttelilla ort där jag just nu arbetar har den lilla ICA-affären ett väldigt bra sortiment på just oliver..

Vi har en restaurang som är nog kan definieras som fine dining och som i görligaste mån har enbart närproducerat och de vet exakt varifrån köttet eller andra råvaror kommer, om man frågar.

Det finns ett väl etablerat samarbete mellan lokala livsmedelsproducenter som saluförs i både gårdsbutiker och i lokala livsmedelshandeln.

Du får inte förledas att tro att allt just du ser omkring dig är allmänt förekommande. För det är det inte. Jag tycker det låter helkonstigt. Det stämmer väldigt dåligt med det jag upplevt runt om i landet.

Mat finns både i form av lokala varor och utomeuropeiska råvaror och rätter. Det pågår något av en mat-och dryckesrevolution i Sverige. Har du missat den totalt? Eller kan det - hädiska tanke - vara så att det som du definierar som bra sortiment är just specifika råvaror från ett enda specifikt ställe? Och att du missat allt annat.

Det är olika i olika delar av landet och på olika orter. Vill jag göra en zigni hittar jag alla kryddor här. Min vanliga mataffär har torkad lime. Tabouleh finns på salladsbordet även på lunchrestaurangen. På den ännu mer pyttelilla ort där jag just nu arbetar har den lilla ICA-affären ett väldigt bra sortiment på just oliver..

Vi har en restaurang som är nog kan definieras som fine dining och som i görligaste mån har enbart närproducerat och de vet exakt varifrån köttet eller andra råvaror kommer, om man frågar.

Det finns ett väl etablerat samarbete mellan lokala livsmedelsproducenter som saluförs i både gårdsbutiker och i lokala livsmedelshandeln.

Du får inte förledas att tro att allt just du ser omkring dig är allmänt förekommande. För det är det inte. Jag tycker det låter helkonstigt. Det stämmer väldigt dåligt med det jag upplevt runt om i landet.

Mat finns både i form av lokala varor och utomeuropeiska råvaror och rätter. Det pågår något av en mat-och dryckesrevolution i Sverige. Har du missat den totalt? Eller kan det - hädiska tanke - vara så att det som du definierar som bra sortiment är just specifika råvaror från ett enda specifikt ställe? Och att du missat allt annat.

Och dessutom kan allt beställas hem via nätet numera. Även om man så bor i en liten mygghåla i inlandet.

Nej, bristande sortiment är det större landsbygdsproblemet. Trots att jag just nu befinner mig mitt i den svenska livsmedelsproduktionen, dvs jordbrukslandskapet. Det slår verkligen inte igenom i form av synligt intresse för mat i butiker eller på olika restauranger, tvärtom.
Det handlar mer om efterfrågan och mindre om att det är landsbygd, finns ingen efterfrågan så tar handlarna inte hem varor som de sedan får kasta när försäljningen inte går som tänkt. Jag hade som sagt tillgång till frukt i norra inlandet som många i Sthlm inte ens vet vad det är idag. Noll intresse och nyfikenhet hos många storstadsbor med andra ord, men inte dömer jag ut alla för det. :idea:

Det där har jag tänkt mycket på. Nu har en vän en egen gård strax utanför stan där han med en kollega odlar grönsaker och säljer i kassar. Så nu har jag beställt det, känns helt fantastiskt. Men de två är såklart inte bönder från början, utan välutbildad medelklass som flyttat ut...det säger dessvärre allt. Ungefär som Mandelsmann som kom från söder i Stockholm. Varför kan man inte stödja landsbygdens eget folk? Jag menar, jag köper alltid lokalproducerad mjölk givetvis men i övrigt är det skralt, åtminstone där jag bor. Det vore väl skithäftigt om man kunde utveckla matkulturen på landet och ta den till nya nivåer, och sälja även lokalt. I stället för att vi importerar en massa skit.

Tycker låter fantastiskt det du beskriver med samarbeten men häruppe ser jag inget sånt. I vår närmsta stad finns det en kinesresturang, ett hamburgerhak, och några pizzerior ovanpå det. INGEN annan resturang, ingen gravad röding eller ren eller älg eller lax eller hjortondesserter eller annat som är så himla bra råvaror häruppe! Jag tror befolkningen vill ha sina pizzor?

Det där har jag tänkt mycket på. Nu har en vän en egen gård strax utanför stan där han med en kollega odlar grönsaker och säljer i kassar. Så nu har jag beställt det, känns helt fantastiskt. Men de två är såklart inte bönder från början, utan välutbildad medelklass som flyttat ut...det säger dessvärre allt. Ungefär som Mandelsmann som kom från söder i Stockholm. Varför kan man inte stödja landsbygdens eget folk? Jag menar, jag köper alltid lokalproducerad mjölk givetvis men i övrigt är det skralt, åtminstone där jag bor. Det vore väl skithäftigt om man kunde utveckla matkulturen på landet och ta den till nya nivåer, och sälja även lokalt. I stället för att vi importerar en massa skit.
Som sagt. Det ser väldigt olika ut i olika delar av landet.....

Av de som är aktiva i den organisation vi har i länet för lokala producenter, är den absoluta majoriteten infödda i bygden.

Tycker låter fantastiskt det du beskriver med samarbeten men häruppe ser jag inget sånt. I vår närmsta stad finns det en kinesresturang, ett hamburgerhak, och några pizzerior ovanpå det. INGEN annan resturang, ingen gravad röding eller ren eller älg eller lax eller hjortondesserter eller annat som är så himla bra råvaror häruppe! Jag tror befolkningen vill ha sina pizzor?
Det där tycker jag är intressant. Jag hör många som pratar lyriskt om råvarorna..
Men kanske folk lagar det själv hemma och därför inga restauranger med det?

Jag bor i nordvästra Skåne och här finns absolut det mesta i matväg inkl lokala vinprovningar, sparris, hela Båstad med potatissortiment av rang, mycket vilt förutom alla får- och nötgårdar. Om man gillar mat så skall man slå ner bopålarna här.

Jag bor i nordvästra Skåne och här finns absolut det mesta i matväg inkl lokala vinprovningar, sparris, hela Båstad med potatissortiment av rang, mycket vilt förutom alla får- och nötgårdar. Om man gillar mat så skall man slå ner bopålarna här.
Gillar man mat kan man slå ner sina bopålar på de flesta ställen i landet, exvis Fäviken i Jämtland som har en av Sveriges mest kända kockar internationellt sett.

Senast ändrad:
Och jag bor i en förort där det finns noll bra restauranger. Så man behöver knappast bo nånstans runt Kiruna för att bo där utbudet är deprimerande.

I förorterna är vi många som bor och överlever fastän vi inte har råd att bo där det kryllar fantastiska restauranger.

Och jag bor i en förort där det finns noll bra restauranger. Så man behöver knappast bo nånstans runt Kiruna för att bo där utbudet är deprimerande.

I förorterna är vi många som bor och överlever fastän vi inte har råd att bo där det kryllar fantastiska restauranger.
Jag älskar förorten!
Jag kan både gå ut och plocka blåbär nästan utanför dörren och har 17 minuter med spårbagn till stan med massa restauranger.

På landet behövde jag köra minst så långt för att komma till närmsta sunkpizzahak.

@escodobe Ja det beror ju såklart på vilken förort man bor i. Min har goda kommunikationer men det är ju inte alla som har det. 17 minuter in till stan är ju glassigt som fan.

Det där tycker jag är intressant. Jag hör många som pratar lyriskt om råvarorna..
Men kanske folk lagar det själv hemma och därför inga restauranger med det?
Jag tror att ortsbefolkningen vill äta mer exotiska saker än den gamla älgen och renen typ. Det som välutbildade i storstaden tycker är så fantastiskt. Trist är vad det är.

Det är ju inte så konstigt? Färre människor - mindre efterfrågan. Även när jag handlade i Uppsala i butiker med bra utbud var det tydligt att "ovanliga" produkter sålde mindre, det fanns få av dessa jämfört med typ havet av morötter. Min gulliga lilla ICA tar hem en produkt till mig som jag är den enda som köper :D. I den större ICA är utbudet helt okej, de är lite galna i lokalproducerat och det som är lokalproducerat här är främst animalier, så det hjälper ju inte mig. Restauranger finns en del bra och ett par mil bort finns en känd som man måste boka ett halvår i förväg. Även i byarna runt omkring uppfattar jag folk som ganska matintresserade.

Ibland tycker jag det där med "exotiskt" är lite överkurs, i vart fall när det gäller frukt. På vår ICA Maxi finns ofta ytterst ovanliga tropiska frukter, som i och för sig är kul att testa nån gång men som jag misstänker det säljs uruselt av och det mesta slängs.

Däremot gillar jag också att ha ett bra urval av råvaror OCH att det är rent och fräscht i butiken på grönsakshyllorna..... :angel: Inte alltid nåt man kan räkna med..... (Fast vår ICA Maxi är bra på den punkten!)

Har dina föräldrars syn på de "obildade smålänningarna" gått i arv till dig eller känner du att du hittat ett eget förhållningssätt till de här människorna och deras livsstil?
Jag flyttade från Småland som artonåring och har knappt varit där sedan dess. :)

Helt ot men bara för att jag skrev pizza så nog lagade jag det till middag. Dock utan älg eller ren eller laxen eller den där berömda rödingen. Jag tycker råvarorna häruppe är helt ljuvliga t ex den där beramade älgörtsdrickan eller vad det heter. Och nu kom jag faktiskt på att det finns en infödd bonde här som gör glass av sina kor (ja mjölken alltså) och med norrländska råvaror som hjortron och lingon och annat typiskt.

Alltså ren, älg, lax, hjortron och dyligt är ju typ basföda här uppe och råvaror som folk har sina frysar fulla med. Många vill nog inte betala för att äta det på restaurang när det finns i överflöd i egna huset. Är ju ofta folk klagar på att de är så less på att äta älgkött flera gånger i veckan :p

I övrigt så vet jag dylika samarbeten i flera städer här i norrbottenskusten och även inlandet. Mycket är dock riktat till ffa "norrbottens-stadsmänniskor" och turister.

För övrigt älskar jag att bo i norrbotten (bosatt dock i kusten med 20min till Luleå C och 10min till Piteå C med bil). Kiruna är väll inte min typ av stad men skulle absolut kunna tänka mig att bo i inlandet typ runt Arvidsjaur, Arjeplog, Vilhelmina någonstans eller längs torneälv. Älskar de ödsliga skogarna, årstiderna, det öppna klimatet bland människorna, friluftslivet och den relativa lätta färden in till nån stad för shopping (ingen trängsel!).

Vad det galler matvaror och dess tillgang pa smaorter runt Sverige kan jag tala om att Tolvsbo i Soderbarke har det absolut mest fantastiksa slakteri man kan tanka sig. ALLT jag kopte dar var absolut top kvalitet och rokt eller inlagt var definitivt av varldsklass. Tolvsbo skinkan ar sa fantastisk att det vattnas i munnen nar jag tanker pa den, Baconet ar nagot av det basta jag kopt nagonstans i varlden. Det ar definitivt pa delad forsta plats med bacon jag hittade i Malaysia ... sa gott att jag vill ha det som godis.
(Jag hade tarnat det smatt och stekt med lite (lite!) lonn sirap for att fa det riktigt krispigt och strodde over en sallad nar vanner fran Stockholm kom pa besok nar jag var i Tolvsbo. Till efteratt hade jag glass med choclad eller lakrits sas och det visade sig att en var allergisk mot bada ... sa hon smog ut i koket och tog resten av baconen och strodde over glassen. Hon havdade ocksa att det var det GODASTE "strossel" hon nagonsin smakat.:laugh:)

Inte nagonstans i Stockholm kunde jag hitta lika bra kott varor, inte i hotorgshallarna och inte i Ostermalmshallarna. Jag visste inte nagra andra stallen att leta sa dar gav jag upp. (Hallarna hade mycket annat jag inte kunde kopa i Tolvsbo, men inte lika bra kott med klar hanvisning till vilken gard det kom fran.) Aven slakteriet i Stromsholm, eller pa vag till Stromsholm hade ett fantastiskt utbud.

Att Soderbarkes ICA var tamligen sunkig ar en annan historia ... och att jag over lag var besviken pa kvaliteten pa frukt och gronsaksdiskar runt bade Stockholm, kungens kurva, och Soderbarke beror formodligen pa att vi har sa fantastiska gronsaker har aret om. Om det inte odlas lokalt (affarerna har talar om vilka gardar som levererat vad) har vi mycket import fran Californien, vilket inte ar langre an ca 45 mil.
Har vaxer allt. ALLT! men inte kan jag fa tag pa Akes bacon inte.:arghh:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 378
Fritid Jag jobbar med ett väldigt socialt yrke, något som jag trivs med men på ledig tid så vill jag typ vara själv och bara ta det lugnt. Det...
2
Svar
33
· Visningar
1 531
Senast: Bexzor
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 685
S
Relationer Hej. Jag har har en relation med en man sedan 21 månader. Väldigt mkt kärlek mellan oss. Vi bor på olika orter men träffas så ofta vi...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
6 856
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar