Ni som bor i typ Kiruna!

Så sett både rider jag ju och odlar en del. Så jag kan underhålla mig själv även i lantliga miljöer. Men det är det där att just utsikten och vyerna skulle vara ett argument för landsbygden i sig, som ofta förvånar mig. Jag har fb-vänner som lägger upp bilder på sin iofs mycket natursköna utsikt, och uppenbart är stolta och glada - och jag blir liksom tom i mitt inre.

Om jag bodde på landsbygden så skulle det definitivt vara ett av mina starkaste argument till att bo där, det var det när jag bodde lantligt för några år sedan. Tystnaden och landskapet helt enkelt. Men med naturfoto som största hobby så kanske det inte är så konstigt.

Att andra människor inte håller med och har andra preferenser förstår jag, men tycker att det är lite underligt att en vacker utsikt inte skulle vara ett tillräckligt argument för var eller hur man vill bo. Storslagna vyer och vackra omgivningar säljer ju även i städer, så att utsikten från ens hem/närområde känns viktig är knappast förbehållet landsbygden.

Varför vill man glo på betonglådor när man kan se sånt här :confused:

Kopia%20av%20magiskt_zps5fx1auxj.jpg

Vi som föredrar att bo så, har lika liten förståelse för de som väljer att bo i städer med deras oljud, trängsel, jäkt och betong som ni har för oss som trivs i obygden liksom..

Jag lägger också hyfsad vikt vid det visuella/estetiska. Men en lantlig utsikt berättar ju för mig att livet står helt still. Jag blir färdig med det på ingen tid alls, som utsikt betraktat. Sen vill jag GÖRA något.
:banghead:

Sorry smileyn men det osar fördomar. I den landsbygd jag känner står knappt något still. (Du borde besöka en landsbygdsriksdag). Om det är någonstans det glöder och puttrar av aktivitet så är det på landsbygden runt mig och runt folk i bygderna runt omkring i landet.

Tvärtom så är det i städerna som det är totalt stilla. Människor engagerar sig inte det bittersta i det de har omkring sig. Det finns alltid nån annan att lassa ansvaret på. De landsbygdsbor jag känner, och ser omkring mig, är doers.

Ett exempel som håller än. På 80-talet bildade vi en ryttarförening här. Samtidigt fanns en annan ryttarförening nära samhället. Den andra föreningen gick ut i tidningen och ville att kommunen skulle fixa en ridbana åt dem.
Vi samlade istället folket här och delade ut arbetsuppgifter och anlade vår. Med ett underlag som kom att vara träaktens bästa i flera tiotals år. Vi invigde den med blåsorkester, fritidschefen som klippte band och stor fest.

Färre doers finns i stan. Det är min fördom. De flanerar runt i det som styrs av marknad och efterfrågan. De påverkar inte livet runt sig själva.

Jag är tacksam för stadsborna. För att de trivs med att köa till jobbet, springa till tunnelbanan och i rulltrappan. För att de föredrar grå betong och trängsel, avgaser och oväsen. Toppen.

Så kan jag sitta här under min korkek och lukta på blommorna. Ifred. :love:

Alltså jag är stadsråtta sedan födseln, men till och med jag känner att jag vill flytta till landet typ i förrgår efter att ha läst vissa inlägg den här tråden. (sorry TS, det var väl kanske inte riktigt det som var ditt mål :p)

Jag vet dock att jag romantiserar det hela i huvudet, att jag skulle sakna att ha vännerna runt knuten och att det skulle driva mig till vansinne att behöva köra så mycket bil, men ändå.

Hus på landet och hus/lägenhet i stan blir nog min optimala lösning.

Alltså jag är stadsråtta sedan födseln, men till och med jag känner att jag vill flytta till landet typ i förrgår efter att ha läst vissa inlägg den här tråden. (sorry TS, det var väl kanske inte riktigt det som var ditt mål :p)

Jag vet dock att jag romantiserar det hela i huvudet, att jag skulle sakna att ha vännerna runt knuten och att det skulle driva mig till vansinne att behöva köra så mycket bil, men ändå.

Hus på landet och hus/lägenhet i stan blir nog min optimala lösning.

Klart man ska bo på landet :love: Behöver du ens fundera:

13534508_254426641605926_524516906_n.jpg

12543318_232631633735593_483072491_n.jpg

13744073_996612497126582_479523118_n.jpg

;) :D

Jag vet inte riktigt vad förorterna heter men i Luleå kommun är dyraste villan på Hemnet utlagd för fem mille. Priserna sjunker sedan ganska snabbt till cirka tre mille.
En gigantisk hästgård för fem mille får du inte överallt i Skåne. (Beroende på vad man nu anser är gigantisk hästgård ;) )

Ur norrlandsögon så är 3-4 mil från en stad inte långt. Och kollar man på de avstånden i Skåne finns det massor med skitfina gårdar, såg en med ridhus för 3 milj!

Gigantisk är väl kanske lite överdrivet men jag menar större än 200 kvadratmeter hage och en sleten lagård :p.

Ur norrlandsögon så är 3-4 mil från en stad inte långt. Och kollar man på de avstånden i Skåne finns det massor med skitfina gårdar, såg en med ridhus för 3 milj!

Gigantisk är väl kanske lite överdrivet men jag menar större än 200 kvadratmeter hage och en sleten lagård :p.

Då förstår jag hur du tänker :)
Det är ju skillnad på stad och stad också :p (Typ Hässleholm jämfört med Malmö-Lund :D )

Klart man ska bo på landet :love: Behöver du ens fundera:

13534508_254426641605926_524516906_n.jpg

12543318_232631633735593_483072491_n.jpg

13744073_996612497126582_479523118_n.jpg

;) :D
Näää... Eller jooo... Jag älskar att kunna promenera till jobbet, det är nog det jag skulle sakna mest faktiskt. Det samt möjligheten att vara lite spontan, vad gäller allt från utefrukostar till kvällsaktiviteter till resande. Det har nog mycket att göra med min ålder också. Men när jag är i Sverige spenderar jag mycket av tiden i ett hus på stranden i en pytteliten by, och det har ju sin charm det också! Nåja, jag har många år kvar att bestämma hur jag ska ha det! :D

Näää... Eller jooo... Jag älskar att kunna promenera till jobbet, det är nog det jag skulle sakna mest faktiskt. Det samt möjligheten att vara lite spontan, vad gäller allt från utefrukostar till kvällsaktiviteter till resande. Det har nog mycket att göra med min ålder också. Men när jag är i Sverige spenderar jag mycket av tiden i ett hus på stranden i en pytteliten by, och det har ju sin charm det också! Nåja, jag har många år kvar att bestämma hur jag ska ha det! :D

Städer har sin charm också men jag nöjer mig med att besöka dem :) Som du ser på bilderna bor jag redan i paradiset :love:

Jag lägger också hyfsad vikt vid det visuella/estetiska. Men en lantlig utsikt berättar ju för mig att livet står helt still. Jag blir färdig med det på ingen tid alls, som utsikt betraktat. Sen vill jag GÖRA något.
Kanske är det min hårfärg som ställer till det...
Men jag fattar inte riktigt vad det är som du så exklusivt enbart kan göra i storstad?
Vad menar du att vi lantisar inte gör?

Du blir lycklig av att se en betongvägg. Men det är inte väggen som skapar lyckan misstänker jag. Vad är det då?

Det där med det vackra har jag funderat över. Man ser det ofta här på buke, folk skriver om hur vacker natur och vacker utsikt de har. Och man ser det ju på facebook.

Förutom att jag inte är särskilt lättflörtad när det kommer till grönskan, så fattar jag inte det där med det vackra. Vad ska man ha det till? Det är ju bara där! Helt stillastående, liksom!

(Tittar belåtet ut på betongväggen utanför köksfönstret. Innanför den bor människor, som tillsammans med alla oss andra skapar den stad jag bor i.)
Svaret är att en utsikt har man till underhållning, begrundan och ren visuell njutning.

Har man utsikt ser man långt, och därmed mycket. Jag bor vackert uppe på en ås med åker och äng framför, och ljus, gles blandskog bakom i 08-området. Det går alltid att få syn på korp, ormvråk, havsörn, kärrhök eller uggla som flyger. Eller rådjur, hjortar, älg, vildsvin, räv och grävling. Varje vår ser jag och lär mig fågelarter jag aldrig sett förr, trots att jag inte är någon novis. Så här års får man fundera på vegetationen också, vilken växt har gjort den delen av fältet rödskimrande? Sedan finns ju molnformationerna som hela tiden ändrar sig.

Är man ointresserad av natur men gillar hästar, går det att observera hästarna och deras interaktion i hagarna 500 meter härifrån. Är man åt det antropocentriska hållet kan man också studera deras ägare och ryttare, eller människor som då och då motionerar sig själva eller sina hundar på grusvägen 350 meter bort. Med andra ord slösar jag bort alldeles för mycket tid med att bara titta ut genom fönstret, eller blicka ut över nejden när jag är på tomten. Men jag skulle inte vilja ha det annorlunda.

På tal om trådens huvudämne Norrland, tycker jag också att det för kallt, för kort sommar och att naturen är för enformig (hundratals mil av taiga) och artfattig om än mäktig. Mina erfarenheter är från Luleå och skärgården där, så snöskotrar och jakt har det inte pratats mycket om. Rent socialt tror jag att jag skulle kunna trivas i sammanhangen där, men inte med kylan och naturen.

Denna tråden ger mig också hemlängtan. Sen förvånas jag över hur vissa enligt min uppfattning öppensinnade människor helt plötsligt förändras när någon säger landsbygd. Då kan man plötsligt inte alls förstå att människor är olika, finner nöjen i olika saker, och att alla inte tänker exakt som dem.

Om jag tar den här listan som exempel (bara som ett exempel, inte menat personligt mot Pazuzu)
Liten och högst subjektiv sammanfattning av Norrland :D
+ Korta, svalare somrar
+ Mindre med fästingar
- Mycket snö/is
- Massor av mygg
- Mörkt i princip dygnet runt på vintern och tvärt om på sommaren (hur kan man sova ordentligt på sommaren?)
- Bara gran/tall och inga fina varierande skogar/landskap med lövträd (ekarna :love:) som här i sydöstra Småland
- Tråkigare bebyggelse. Inga herrgårdar (har väl med avsaknaden av adel i Norrland att göra), och allmänt sämre med gamla fina gårdar

För mig (född och uppvuxen i södra Norrland men boende i Göteborg) hade svalare somrar varit ett plus, men det blir i princip lika varmt hemma som här. Dock kortare somrar, möjligen positivt för en gräsallergiker. :angel: Mindre fästingar är ett stort plus! Färre mygg? Inne i stan ja, i övrigt finns det ju tyvärr diverse flygfä här också. Snö är helt klart något jag saknar! Skoterspår att gå på vintertid är guld värt. Många sörlänningar frågar om vintern, hur man klarar den och svaret måste bli att jag tusen gånger hellre tar snö än regn och rusk. Upplever det mycket mörkare (och smutsigare) i Göteborg under vintern än jag upplever det hemma, snön gör det ljust på ett helt annat sätt. Ljust dygnet runt på sommaren dessutom, att kunna ta en promenad när börjar svalna på kvällen. :love:

Tycker att lövskog är väldigt fint men det är dåligt med skog överhuvudtaget inom Göteborg så föredrar ändå den befintliga skogen hemma. :D Herrgårdar är mig helt oväsentligt. Har ett större konsertutbud här såklart, det hade jag saknat om jag flyttade hem. Sen finns här, inser jag, ett större klädutbud vilket för min del innebär att jag oftast köper kläder hemma i Norrland. Får panik av alla butiker, alla människor, alla val. :crazy: Bättre veterinärvård i Göteborg också! Inte att förglömma.

Annars är jag inne i stan några gånger i månaden, jag promenerar mina hundar flera gånger per dag. Det verkar vettigare att ha nära till naturen än nära till flera köpcenter. Det är väl vad jag gör med den vackra omgivningen, jag promenerar hellre i den än inne i stan bland alla hus, sätter min hellre på en stubbe och lyssnar på porlet av älven än på en bänk i en park, tar hellre en kanottur längst älven än en båttur inne i Göteborg. När det gäller avstånden så tar det 20 min in till stan (är 2.5 mil). Ska jag hälsa på min vän på andra sidan stan tar det längre tid med spårvagn och hur lång tid med bil beror alldeles på trafiken. Vilket påminner mig om att jag gillar bristen på köer hemma.

Saknar stillheten. Att gå och lägga sig ute på altanen i solen utan 100-tals lägenhetsfönster riktade mot en. Saknar skogsbilvägar, att inte träffa en människa. Men att utgå från att alla människor man träffar känner man på något sätt så bäst att heja. Jag saknar människorna. Att inte behöva låsa min cykel, inte behöva bära in den på kvällen. Saknar de spontana besöken, att veta var grannen har sin nyckel om något skulle hända (eller man behöver ägg). Saknar att plocka svamp eller hallon, blåbär, hjortron och lingon (och inte behöva oroa mig att någon annan hunnit före). Att bada på en strand alldeles ensam.

Och nej, jag är medveten om att allt jag räknat upp inte är saker som inte finns på något ställe i södra Sverige. Jämför bara mina personliga upplevelser mellan nu och då.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 382
Fritid Jag jobbar med ett väldigt socialt yrke, något som jag trivs med men på ledig tid så vill jag typ vara själv och bara ta det lugnt. Det...
2
Svar
33
· Visningar
1 531
Senast: Bexzor
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 685
S
Relationer Hej. Jag har har en relation med en man sedan 21 månader. Väldigt mkt kärlek mellan oss. Vi bor på olika orter men träffas så ofta vi...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
6 856
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix