Jag är inte aktivt kristen.
Däremot skulle jag nog inte vilja kalla mig 100% icke troende heller. Jag är något mittemellan, tror jag. Men jag vet vad kristendom handlar om och jag har koll på hur det mesta funkar i kyrkan.
Jag var mycket aktiv i kyrkan som barn och tonåring. Sjöng i kör som arrangerades av svenska kyrkan, var på körläger, var med på gudstjänster (kl 10 på söndagsmorgnar
) konfirmerades i samma kyrka och döptes i samband med det eftersom jag inte var döpt som barn.
Jag läste även Bibeln, både nya och gamla testamentet.
Jag kunde och kan fortfarande i princip alla böner och psalmer av dom vanligaste.
Allt detta var ett eget val då mina föräldrar inte var särskilt troende.
Kom ihåg att jag inte fick ge en av oss inspelade skiva i julklapp till min morfar eftersom han var kommunist och anti all religion.
Med bakgrund av detta kändes det rätt konstigt att mina syskon och min pappa har gift sig i kyrkan, syskonen har döpt sina barn och konfirmerat sina barn i kyrkan.
Ingen av dom är troende eller studerar kristendomen aktivt ändå står dom där och tar emot Guds ord.
Jag själv har inte ens haft en tanke på att döpa mina barn eftersom jag inte är aktivt kristen. Dessutom lever jag i synd
Men skulle jag gifta mig så blir det nog inte kyrkan.
Jag tror allt sånt där går i vågor, ibland är det poppis med kyrkan och ibland inte.
Jag tror till exempel den här hypen med att döpa sina barn kom till efter att kungafamiljen döpt sina barn. Efter det hade var och varannan dop, i alla fall i mina kretsar.