Men du tycker inte det är konstigt att genomgå dopet utan en tanke på vad det är tänkt att innebära?
Mina päron köpte inte livstids medlemskap i AIK heller
Min "välja själv" handlar om att det är lättare att i ett senare skede att välja att döpa sig än att ha det ogjort. Naturligtvis är det inte troligt att barnet blir särskilt religiöst när vi inte är det och just eftersom vi inte är det känns det helt verklighetsfrämmande att låta barnet upptas i ett sammanhang vi inte är intresserade av att tillhöra.
Vill hen sedan göra det är det fritt fram (sekter undantagna).
Var skrev jag att jag skulle döpa mitt barn utan en tanke på vad dopet är tänkt att innebära?
Vad jag skrev vad att jag (vi) kommer döpa våra barn och göra som Gotlandsrusset beskrev. Dvs när det är lämpligt förklara för barnen varför vi har döpt dem, vad det innebär, hur vi resonerar kring tro och kyrka och att de antingen kan välja att konfirmera sig, att strunta i att konfirmera sig och fortsätta vara med i kyrkan, eller att gå ur svenska kyrkan. Att våra barn är medlemmar i svenska kyrkan precis som vi är på samma "nivå" som att vi delar allt annat i vårt liv med våra barn, fram till den dagen de vill annorlunda.