Det verkade så i inlägget jag svarade på.Har jag skrivit det?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det verkade så i inlägget jag svarade på.Har jag skrivit det?
Den har varit med på alla dop jag varit på. Det senaste för 18 månader sedan.
En fråga till er som inte är religiösa/troende.
Jag och min sambo är inte religiösa alls. Vi har klurat på det där med dop även om det är ett tag kvar till barnet kommer. Det skulle kännas fel på något vis att lova in barnet i allt det där när det är något vi inte tror på, även om det är en fin tradition.
Så, har ni döpt ert barn trots att ni inte är troende? Om ja, varför?
Ni som inte har gjort det utan istället tex haft namngivningsceremoni/annat(?), hur har släkt reagerat på det?
Äldre släkt tycker säkert att man ska döpa, om så bara av tradition, men vi kommer givetvis göra som vi vill.
Jag och min sambo är inte religiösa alls. Vi har klurat på det där med dop även om det är ett tag kvar till barnet kommer. Det skulle kännas fel på något vis att lova in barnet i allt det där när det är något vi inte tror på, även om det är en fin tradition.
Ni som inte har gjort det utan istället tex haft namngivningsceremoni/annat(?), hur har släkt reagerat på det?
Äldre släkt tycker säkert att man ska döpa, om så bara av tradition, men vi kommer givetvis göra som vi vill.
Finns ett antal krav på vad dopceremonin ska innehålla, den frågan är inte ett av kraven. Sedan kan det såklart förekomma ändå utifrån eget önskemål eller på prästens initiativ, men den är alltså inget måste.
Jag skrev enkom att det har varit med på alla dop jag varit på.
Ingenting om ska eller måste eller bör eller nåt sånt.
(Sen tycker jag det är underligt att genomgå en grundläggande ceremoni inom en religion utan en tanke på vad den innebär.)
Varken jag eller min man är troende men vi döpte vår son i kyrkan för vi tycker det är en fin gest. Jag ser det inte som att man "lovar" något eller "ljuger för gud(?)" på något vis.
Tycker det är upp till var och en.
Vi gifte oss också i kyrkan just pga, enligt oss, ska vara så.
Men VARFÖR tycker ni att det ska "vara så" och "en fin gest"?Varken jag eller min man är troende men vi döpte vår son i kyrkan för vi tycker det är en fin gest. Jag ser det inte som att man "lovar" något eller "ljuger för gud(?)" på något vis.
I min värld är det kränkande o respektlöst genemot de troende i församlingen.Men VARFÖR tycker ni att det ska "vara så" och "en fin gest"?
Jag skulle åkt på konfirmationsridläger men ändrade mig en tid före då det kändes fel och ointressant (utöver ridlägerbiten då, men jag hade ändå egna hästar också). Men vet att flera vänner konfirmerade sig för att "göra mormor glad" och för att få presenter! :O Det känns som en väldigt dålig anledning att göra det.medans många vänner och klasskamrater gjorde det för att det skulle vara så och för att få presenter.
Varken jag eller min man är troende men vi döpte vår son i kyrkan för vi tycker det är en fin gest. Jag ser det inte som att man "lovar" något eller "ljuger för gud(?)" på något vis.
Vårt barn kommer inte att döpas, ingen av oss är troende och om någon äldre släkting skulle ha en avvikande åsikt så skulle den ändå inte våga framföras till mig. Det känns inte rätt att döpa när man inte tror på Gud. Jag är odöpt, okonfirmerad, ointresserad och inte medlem av svenska kyrkan.En fråga till er som inte är religiösa/troende.
Fast jättemånga kyrkor välkomnar ju icke-religiösa med öppna armar. De skulle knappast överleva om endast kristna gifte sig.I min värld är det kränkande o respektlöst genemot de troende i församlingen.