Ni med islandhästar i "vanligt stall med vanliga hästar"

Linisen

Trådstartare
Har det funkat bra för er?
Är ute på jakt efter ny stallplats då mitt som jag har nu ligger för långt bort. Men här omkring finns det bara "vanliga hästar".

Vattar har nästan bara gått med islandhästar tidigare. Tror ni att det skulle kunna funka? Han gillar att stå inne på stall så det är inget problem.

Sv: Ni med islandhästar i "vanligt stall med vanliga hästar"

Ja jag tror att det skulle kunna fungera.

Jag hade Freyja ihop med alla möjliga olika raser under hennes tredje år (lösdrift), dock var det några till isisar också. Hon fungerade bra med alla hästarna. På det stall jag hade henne i Lindome fanns det ett gäng olika raser, men där gick isisarna ihop och de "stora, vanliga" för sig. Dock var det en ponny och en fjordning som fick gå med isisarna, och det fungerade jätte bra.

Där jag har Thytur nu är det fyra isisar, en shettis och en arabkorsning. Alla skulle egentligen kunna gå ihop om det inte vore för att arabkorsningen blir så elak när det finns ston i hagen. Arabkorsningen och shettisen går ihop för tillfället, men tidigare (då det fanns en annan stor häst i stallet) gick shettisen med isisarna.

Jag tror att det fungerar att blanda raser (även om jag själv föredrar att ha min häst ihop med andra isisar) sålänge ägarna har ungefär samma syn på hästhållning och de inte skiljer sig för mycket i storlek (kan bli jobbigt med högivorna i hagarna).

//Julia

För tillfället så har jag mina hästar i ett stall med fullblod:eek:
Dom är ju lite hispiga till naturen.
Mina har stått på stall i en månad, men nu får det vara nog med det !
Dom har fått vara ute 2 nätter nu, men det funkar bra med andra hästar, fast dom umgås ju inte direkt. Mina har haft egen hage hela tiden.
Hej från hambo

Jag har min på lösdrift med andra raser, ingen isis för tillfället. Det fungerar bra med flocken, det som är tråkigt är att man inte har någon att disskutera tölt, ev problem med trav, taktproblem osv. Men det viktigaste är att flocken fungerar och att man trivs med mäniskorna i stallet tycker jag :)

Hej!

Min kille har ingen isiskompis, men verkar inte deppa för det.....
Han går med olika raser och har inte sett något galet med det.
Han busar och kliar ihop med vem som kommer fram :)

Nackdelen är kanske då att det är bara han som går med eksemtäcke o luva, tycker de andra hästarna tittar lite frågande på honom ibland :rofl::rofl::rofl:

Nejdå, skojja bara, han trivs gott!
Det neg är väl endast, som nån annan skrev, att det inte finns någon att bolla frågor med ang gångarter osv, de andra kan ju bara 3 :devil::D:D:D

hej min islänning står med andra raser funkar bra...

nu undrar jag bara vad ni tycker om hur länge en häst inte bör stå inne?

Förstår inte riktigt frågan... menar du hur länge hästen ska vara ute?

Jag tycker att en häst ska vara ute så mycket som möjligt, helst på lösdrift. När jag har min häst på stall om nätterna släpper jag ut vid 7 och tar in så sent som möjligt, gärna vid 21-22 tiden.

//julia

*kl*
tack för alla svar. har fått napp på en stallplats med en b-ponny och en stor brun. Ska dit på lördag och kolla.:bump:

Jag står i ett stall med blandat. Vi är just nu 11 (kan max vara 13) hästar, varav tre är islandshästar, inkl min egen.
Jag har provat att ha Fjalar ensam islänning i hagen, det gick sådär. Tror det var med personkemin mellan han och specifikt en annan häst, för nu när han går med ett stort halvblodssto (uppåt 180 cm i manken.... :crazy:), en maxad D-ponny och ett till islandssto går det skitbra.

Dock håller min häst sig lite för sig själv.

Jag har stått i flera stall innan vi köpte gård. Jag har alltid haft problem när jag stått i blandade stall då hästen alltid åkt på stryk och sen detta jagande som "andra raser" sysslar med förstår jag mig inte på.

En enda gång har hon gått med andra raser utan problem, det var ett enormt halvblod och tre travare. Detta var lite komiskt för hästarna i flocken var otroligt stressade men när min lilla lurviga boll kom blev det tvärlungt och hon fick bestämma.

Tillsammans med islandshästar har jag aldrig haft problem med henne. Idag går hon med shettisar och det är inte heller några problem, tycker de har samma mentalitet som islandshästar.

Sen en annan aspekt på att stå i blandat stall. Alla dessa täcken!! Det hände många gånger att jag kom till stallet på dagen och Gaefa stod som förstenad mitt ihagen med drygt fyra till fem täcken på sig.. Pratade med stallägarna att min häst har päls och det räcker även fast det är 20 minusgrader. Men nästa dag var det samma sak så jag tog hem alla täcken. men då lånade de ut sina egna täcken till henne så hon skulle slippa frysa. Ska man skratta eller gråta?

Jag har Kjarni i ett stall med fyra vanliga hästar. Han trivs väl okej. Han var dock med mig på min praktik och gick då med två andra islandsvallacker och visst såg man att han trivdes bättre med dom. Han och en till stod och kliade varandra och höll på. Så fick Kjarni välja hade han nog gärna gått med en islandshäst till. Fast när han gick med islandshästar i våras var han ändå inte så tight med dom. Så det beror kanske på att han trivdes bättre med just dom två individerna. Nej jag vet inte. Spånar högt.

Jag hade absolut inte tvekat att ställa min islandshäst bland vanliga hästar i alla fall.

Min häst gillar inte att gå med de stora hästarna, hon håller sig för sig själv och inte förstår dom sig på hennes kroppsspråk och bryr sig då inte om vad hon visar... :cool: så dom attackerar henne ofta :eek: Vill inte ställa henne med dom men det förstår inte folk ibland :mad:
Hon går hellre med ponnysarna, men helst av allt isisar, för dom förstår henne iallafall ;) (finns en till islänning i stallet).

Jag har min Gáski i ett stall med "vanliga hästar" och han trivs bra.
Han går ute från april/maj till september. Sen står han installad.
Han står med 2 varmblod och 2 b-ponnysar. Ena b-ponnyn är en unghäst, så Gáski och han brukar leka väldigt mycket i hagen.
Det största varmblodet är lite små kär i Gáski, han liksom skyddar honom vart han går. Och vill gärna komma och klia honom ofta. :love: Varmblodet är ca 170cm och min lilla Gáski är ca 135cm:angel:

Jag har två islandshästar.Mina två går själv i en egen hage.I somras släppte vi ihopa dom med två ponnysar och två hästar.Det blev tre grupper mina islandshästar två stora hästarna och ponnysarna.Problemet var att det var ena ponnyn som var brutalt elak jagde sparkade och bets.Mina ena häst försvarade sig och sparkade tillbaka för att skydda min andra häst.Min andra häst visste inte hur han skulle betet sig för han var inte van vid det.Men när mina ena häst hade ett stort bitmärke i halsen så flyttade jag dom samma dag till sin egna hage sen är allt frid o fröjd.

Problemet var att det var tre dominata individer i hagen och två som inte visste hur en flock betede sig.

Har man lågrangade hästar funkar det det nog bra!Men mina funkade inte.

Islandshästar är hästar så vitt jag vet.:)

Oavsett raser brukar det funka bäst med jämt antal hästar i en hage.

Den här erfarenheten har vår nya stall kompis också, stod i samma stall med andra raser i över 7 år. Han var jämnt jagad och påpassad, han kunde/fick inte utöva någon social samvaro. Han kunde/fick inte leka som islänningar brukar göra. När han flyttade till oss så var han väldigt avvaktande från början, nu har han återupptagit sin isländska intressen.;) Te x att stå och klia eller bli kliad länge. Att leka, han leker massor. Han har blivit mycket gladare och piggare att rida enligt ägaren, i lag med andra hästar så får ägaren en rask ridtur den dagen eftersom hästen är så stolt och ska gå först när det handlar om ridning med flera.:rofl:

Låter ju väldigt märkligt i mina öron då alla hästar är hästar & har samma språk.
Att ponnyerna skulle ha ett annat språk än stora hästar är ju oxå lite konstigt.
Inte tänkt på att din häst kanske inte kan göra sig förstådd för andra hästar?det behöver ju inte avra alla andra det är fel på.
hade ett sånt sto i stallet, det vara bara hon som hamnade i bråk konstigt nog(med olika hästar & inte ens alltid ledaren):smirk:

Här hemma har vi två araber och två islänningar tillsammans. De två yngsta hästarna, en arab och en isis, älskar varann. I somras hade vi ytterligare en isis, som också älskade den ena arben. Så jag har då inte märkt någon rasism här inte, bara hos ägarna:smirk:

Med att de inte förstod hennes kroppspråk så syftade jag på att de inte såg hennes små signaler hon visade.

Ja men då kanske det inte är de andra hästarna det är fel på?
Fattar inte varför folk skriver att ens islandshäst inte kan gå med andra för att de inte förstår sig på hästens språk, om den inte själv kan prata:angel:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 449
Senast: 13579vas
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 465
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 005
Senast: Kajsalisa
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 532

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • FÅRtråden

Hästrelaterat