Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Du, ngt har hänt ca. 6 v. sedan.

Det är ingen foderrand, utan mer fångrand= inbuktning/ åtstramning.

Fick den kortison eller dylikt?

Du e ju helt sanslös,, drömmer du om fång oxå??

Sluta med dina generalliseringar.
 
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Jag hoppas att han har med ordentligt med prylar :) Hästarna skos på onsdag. Passade på att ta lite foton idag, beakta att detta är dryga 6e veckan och att de ska skos snart. Det är vänster som är "problem"...

20130524_091105.jpg

Höger fram

20130524_091122.jpg

Vänster fram

20130524_091149.jpg


Höger fram

20130524_091134.jpg


Vänster fram

20130524_091328.jpg


Höger fram

20130524_091323.jpg


Vänster fram

För tillfället har han ganska rejäla hovsprickor från strålen upp mot karleden som han får olja på.

En snabb fråga, vad har hästen fått för mat det sista året?
 
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Har pratat med en som åkte in för att sko bak hos din hovis. hästen är en ung diplomhingst som trampat sönder ena trakten. blev gipsad o sen skodd.

Ägaren ansåg att man kunde ta 2 cm till UNDERIFRÅN i tån, men hovis tyckte att det räckte med längre traktarmar o givetvis sidokappor. Den hade just den där kurvade tåväggen.

hästen sattes igång o snubblade bak o snubblade.
Ägaren skodde själv om efter redan 1 v. o då blev den i balans o slutade snubbla. Vanlig sko med tåkappa.
Ägaren är en amatör, men är jäkligt duktig o klurig o känner sina hästar.

Man vill tydligen ha en hård, kompakt o ej elastisk hov numera. Rimmar med utséendet o de små skorna. Just. De spricker inte!

Ser en stor häst som har 1or på sig fast den borde ha 3-or. jo halt både fram o bak är den....Skodd av en annan, men med bokstaven J.

Det är väl bara att acceptera att det kommer att vara såhär en lång tid framöver o sen får vi se resultatet av det. Kanske är det rätt. vem vet?
 
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Man vill tydligen ha en hård, kompakt o ej elastisk hov numera. Rimmar med utséendet o de små skorna.

Det här vet jag inte vad du har fått det i från. Finns det ngn källhänvisning du kan hänvisa till?
 
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

En snabb fråga, vad har hästen fått för mat det sista året?

Han får 12-14 kg hösilage - så mycket han äter upp (analyserat och han ligger på en del protein och energiöverskott men han håller hullet bra). Sedan får han ca 0,5 kg granngårdens orginalmüsli tsm med 2 dl miner vit efter ridning men eftersom han inte ridits speciellt mycket har han bara fått en näve för att han ska äta upp mineralerna..
 
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Om du frågar Coari snällt kanske du kan få hjälp. Han kan faktiskt.

Du, ngt har hänt ca. 6 v. sedan.

Det är ingen foderrand, utan mer fångrand= inbuktning/ åtstramning.

Fick den kortison eller dylikt?
Ah 6 veckor sedan, trodde du menade 6 MÅNADER sedan. Han har ju varit dålig i 7 månader drygt. Han fick ju kortison sprutat i hovleden vid två tillfällen. En gång i början av januari och nästa i början av mars, så kanske kan det vara det du ser? Han växer inte speciellt fort om man jämför med min 4åring som VERKLIGEN var för lång i tårna denna gång. Det var första gången vi skodde så visste inte riktigt, men med henne blir det nog 4-max 5veckorsintervaller.

Om du menar 6 månader sedan så var det ju dels den där skoningen som jag tror inte var så bra, och sedan var första behandlingsförsöket butta. Annars fick han inget förrän vi sprutade honom i januari utan jag har försökt låta honom vila i första hand.
 
Senast ändrad:
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

En liten update då hovis var ute idag...

Vi började med att kolla hur han rörde sig. Halt vf - förstås, men det syns bra mycket tydligare på hårdare mer packad grusväg än lite mer porös som den vi har på stallplan. Hovis sa från början att han som sagt inte ville köra på för mycket förändringar på en gång, han vill veta vad han gör, så hans förslag till denna gång var ringsko. När han såg hur han drog sig ut mot gräskanten vid sidan av vägen och travade bättre där så ändrade han sig och tyckte nog att sulor inte var en dum idé. Men han tyckte att vi skulle börja med vanliga sulor och med de vanliga equilibriumskorna.

När han verkat ena framhoven så fick jag komma och titta och så visade han att väggen mellan tån och hovkapseln är väldigt, väldigt tunn. Han sa att man kanske skulle sätta en vanlig tåkappa på som lite extra skydd, men samtidigt kunde det också irritera. Så han tog equilibriumskon men la ut den lite mer i fram (kanske hamnar han ännu mer i bakvikt bara därför...?).

På röntgen har ju hans hovben varit lite "porösa" i kanterna. Vet sa då att det kunde göra honom känsligare för stentramp, hårda verkningar och annat.

Eftersom hovslagaren som skodde honom när han blev halt klippte tårna som min hovis sedan sa "utan någon som helst marginal", så kanske det irriterade så att hältan dök upp? Man pratar ju hela tiden om att hålla hovledshästar korta i tårna för att underlätta överrullning, men kan det kanske vara så att detta irriterar hovkapseln på honom om hans hovben nu är "ömma".

Vi satte som sagt på vanliga sulor och sprang med honom direkt efter och han såg ju minst lika halt ut då. Ska ge det ett par dagar och kolla igen och höra av mig till hovis innan helgen.
 
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Man vill tydligen ha en hård, kompakt o ej elastisk hov numera. Rimmar med utséendet o de små skorna. Just. De spricker inte!

Min spricker ändå kan jag säga... Och han drar av sig skor fast han inte har något att trampa på, och halva hoven drar han med sig. Kexigare hovar får man leta efter!

Kämpar dock hellre med boots osv och har en hälsosam skoning än en häst som har för små skor :(

Det handlar nog inte bara om att hästägare skyller tappskor på hovslagaren - jag tror att hovslagaren i många fall vill slippa åka ut och slå på tappskor också.
 
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Det handlar nog inte bara om att hästägare skyller tappskor på hovslagaren - jag tror att hovslagaren i många fall vill slippa åka ut och slå på tappskor också.

Poäng,, det är min uppfattning oxå å främst då i från klinikhovslagarna o/e s.k. ambulerande hovslagare.
 
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

När han såg hur han drog sig ut mot gräskanten vid sidan av vägen och
Så gör sällan andra än fångrelaterade hästar.
Självklart finns det säkert andra hovåkommor, men nu har hästen ingen diagnos!

Det handlar nog inte bara om att hästägare skyller tappskor på hovslagaren - jag tror att hovslagaren i många fall vill slippa åka ut och slå på tappskor också.
Redan på 80.talet ville inte hovisar komma ut på tappskor.
Man fick vänta o avstå från att tävla. Det handlade inte om ngn klinikhovis.

Därför blev jag nödgad att lära mig slå på dem själv. Ju fortare den kommer på desto mindre trasig hov. Win- Win.
 
Senast ändrad:
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Hur vänder han på hårt underlag? Obehindrat eller ovilligt?

sulan kan hjälpa mot symptomen, men inte mot orsaken.

Jag vidhåller att randen på framhovarna inte är ngn direkt foderrand.
 
Senast ändrad:
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Han vänder stolpigt. Men hellre åt vänster än åt höger märkligt nog. Lika som han är fräschare i vä varv vid longering. Mycket bättre idag! Även om det är symptombehandling är jag glad att han har mindre ont. Vi har fortfarande en orsak att hitta... hur utesluter de fång? Han hade som sagt inga röntgenförändringar och har inte varit varm/svullen/puls annat än när han drog av sig skon.
 
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Jag fattar inte hur fort tiden går... han har varit dålig i 8 nästan 9 månader. Vi bytte stall för 6 månader sedan! 1 dec närmare bestämt. Ingen större förändring i foder (jag köper eget silage) mer än att han fick hö ute i hagen. Normalt får han inte det då han lätt får luftvägsproblem men alla andra fick bara hö å de gick i flock. Testade eftersom det var ute och det funkade bra. Märkte inga reaktioner på fodret.
 
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Just vändandet är ett sätt att diagnosticera fång. Med tanke på hans fåror vid kronranden så skulle jag i alla fall inte utesluta det.

det låter precis som när min fick "smygande fång". Lindrig fång som man inte upptäckte på klinik. Jämnhalt. Den bedövades ej i hovarna. Reagerade ej på böjprov.
Den gick länge såsom din. Jag beskrev den uppsuttna känslan såsom att hästen inte ville skritta på grusväg normalt utan som den gick på is- kortare i steget. 4 mån fick den "riktig" fång, men aldrig att den stog o avlastade framhovarna, men ovillig att vända mest åt vä. trots att den sedan hade större rotation på hö.

Reagerar den på visitertång?
lika på båda sidor av hoven.

Låter som den har ont på insidan bara. Bra att den är typ fångverkad i tån:meh:

Vad sa hovis om fåran?
 
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Jag glömde helt bort att fråga om fåran... Det var så mycket annat med sulor och hovkapslar och annat.

Han har som sagt varit fräsch rakt fram tidigare, både på hårt och mjukt. Det är nu på sistone som det blivit värre och syns även rakt fram. Han skrittar helt obehindrat och kliver på fräscht och spänstigt genom hela kroppen, ibland kan det se lite kort ut i nedförslut.

Han är ju klämd med visitertång vid flera tillfällen under denna process men han har aldrig reagerat. Dock hade han för något år sedan en hovböld höger bak där varet sipprade fram under strålen när hovis klämde, men han stod helt oberörd så jag tror inte han reagerar så lätt...

Idag var han stissig när jag tog in unghästen, sprang som en tok. Han såg väldigt fräsch ut, och på sistone har det synts en orenhet även när han är uppe i varv. Tog in honom och vi gick ner till samma grusväg som igår. Han såg mycket bättre ut, antydan till nick bara. Provade också att lina honom bara några steg uppe på gräsbanan och där såg han hur schwungig och fin som helst ut.

Kan vara en tillfällighet, men jag hoppas att han fått lite lindring! Han verkade väldigt mycket piggare och jag behövde inte dra igång honom utan han var med på noterna. Men som sagt. Vi har fortfarande jobb att göra med att hitta vad problemet är. De veterinärtips jag fått är på ambulerande basis. Vore iofs bekvämt, men det kanske är bäst att hitta en bra klinik. Kanske vill de röntga ännu mer eller igen - han har ju gått med inflammation ett tag så risken finns att det inte ser lika fint ut som det gjorde då :(
 
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Just vändandet är ett sätt att diagnosticera fång.

Och vad har du för belägg för att det är ett sätt att diagnosticera fång??

Du är fanemig helt sanslöst steriotyp.

Jag kan räkna upp minst 20 andra hovrelaterade problem utan att nämna fång
som går att diagnosticera i just vändningar.

Ursäkta men vad är det du själv anser att du tillför mer än skrämselpropaganda? Någon gång måste du ju trots allt träffa rätt men att till 100% skriva i varje tråd att det är fång börjar bli befängt.

Är det VAT som är din nya guro som du har som källhänvisning eller vad får du allt ifrån??
 
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Tack för att Du påtalar detta med diagnosticeringen av fång!

Differentialdiagnoser verkar vara helt ute. Så allt är numera fång.
 
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Jag glömde helt bort att fråga om fåran..(

Den är ganska lätt att förklara uppkomsten till om du nu noterar hur själv beslaget är tillpassat och främst vilket beslag man haft vid anläggning.

Som bekant så expanderar hoven i belastningsfasen men kan även uppvisa en viss expandering i obelastad fas.

Beroende på faktorer som den kraften hoven utsätts för i belastningen i kombination med den motriktade kraften så expanderar hovkapseln i något som kallas för hovmekanismen.

Faktorer som påverkar kraften är ras,gångart,underlag och hovvård.

Faktorer som påverkar den motriktade kraften är främst underlag, därefter gångart och slutligen hovvården.

Den normala hoven vidgar sig mest i hovens basregion i den fulla belastningsfasen, Om av en eller annan orsak hoven inte på ett naturligt sätt kan vidga sig i basen så kommer det ofelbart leda till att kraften kommer expandera ut i en mera flexande del i själva hornkapseln.

I detta fall med tåsidokappor som helt låser hovens basdel liksom barfotaboots som oxå inte tillåter hovens bas att naturligt flexa i belastningsfasen så kommer den expanderingen att transportera sig i motriktad kraftöverföring och ut i hovkapselns mjukaste del.

Kronranden och därför är det just i kronranden som det första tecknet blir synligt för den vardagliga hästägaren.

Det är alltså inte så enkelt som någon vill uppvisa i brilljering genom att påstå att det är ett tecken på fång utan det är snarare ett tecken på att hornkappseln inte har en naturlig hovmekanism av en eller annan orsak.
 
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Och vad har du för belägg för att det är ett sätt att diagnosticera fång??

Du är fanemig helt sanslöst steriotyp.

Jag kan räkna upp minst 20 andra hovrelaterade problem utan att nämna fång
som går att diagnosticera i just vändningar.

Ursäkta men vad är det du själv anser att du tillför mer än skrämselpropaganda? Någon gång måste du ju trots allt träffa rätt men att till 100% skriva i varje tråd att det är fång börjar bli befängt.

Är det VAT som är din nya guro som du har som källhänvisning eller vad får du allt ifrån??

Jag tro inte Axel har helt fel Coari, när jag se dessa bilder och hör beskrivninig bli jag lite misstänksom:idea:
Hästen har haft non rubbning ett par-3 gånger, om fot, lite seg i vändning.
Ett blod prov för att uttasluta non IR tendens.
Jag är den sista Coari att måla fan på vägen och skrika FÅNG! men med dom hovar.....nånting stå inte rätt till.
 
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Skulle du alltså rekommendera att jag propsar på ett blodprov vid nästa vet besök?
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 926
Senast: animalasia
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
448
Senast: Grazing
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 122
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
915
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp