Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Jag tro inte Axel har helt fel Coari, när jag se dessa bilder och hör beskrivninig bli jag lite misstänksom:idea:
Hästen har haft non rubbning ett par-3 gånger, om fot, lite seg i vändning.
Ett blod prov för att uttasluta non IR tendens.
Jag är den sista Coari att måla fan på vägen och skrika FÅNG! men med dom hovar.....nånting stå inte rätt till.



Tråden handlar ju om hov-och strålbenshältor och där är jag helt med på att så är fallet att något inte står rätt till..


Men att se sig blind på att att det alltid ska vara fång så fort en häst har en rörelsestörning tycker jag är att man har missat själva helhetsbilden..

Såg just den senare videosnutten å vill bara ge en eloge till dom gula stövlarna.:love:
 
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Tråden handlar ju om hov-och strålbenshältor och där är jag helt med på att så är fallet att något inte står rätt till..

Trevligt att du tydligen tänker på mig ibland med tanke på ditt "guru" svar till axel :sneaky:

Det hade nog varit mer givande för hästägaren om du utifrån den historik som hästägaren har delgivit kom med lite tips om hur man som hovslagare skulle kunna försöka hjälpa hästen!

Mitt förslag gällande beslag är, med tanke på hästens benställning, innåttåad och biljarderar en ringsko i aluminium. Ringsko för att supporta hovens bakre del och en lätt sko för att minska påfrestningen på hovleden i svävmomentet.
Vidare hade jag velat flytta in överrullningen både framåt och medio-lateralt så att hoven bryter över i närheten av hovbenets förlängning och inte vid hovväggen.
Detta beslag hade jag sedan kompleterat med flytsula för att maximalt understödja hovbenet underifrån.

Därefter hade jag velat se hästen vid återbesök efter ca 2 veckor för att utvärdera det valda beslaget.

Tycker det är lite konstigt att man inte gjort mer gällande val av beslag/verkningsåtgärd då det är ett viktigt komplement till de övriga behandlingarna som gjorts på hästen.
 
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Är det fästallt att det är strålbenshältor?

Jag hålla med dig Coari, vi kan inte säj FÅNG vid minsta hältor, men du lika val som jag och VAT, när vi komma till ett stall för en enkel skoning och hästen har hovar som se ut som tvättbräde, då sjunker klumpen i magen och man tänka "fanskap har varit i havre bingen, hade inge bokning idag för en fång häst :banghead:"
Det var varför jag fråga TS om sista års utfodering, "hoven är hästen road map".

Tycke klinik och dess hovslager har varit lite klen i sitt undersökning!
Hästen stå där, ta ett blod prov för IR.
Och som VAT säjer ett annat beslag.
 
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Oj vad han ställer utåt i synnerhet i h. varv.

Ser ut som han redan då håller emot sig lite.

Det var fint av VAT att ge dig konstruktiva vettiga råd:)
 
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Ja det är utåtställningen som har varit det tydligaste symptomet på att det är något... Ja, jag tackar och bockar för all input ni ger i den här tråden! Är så glad och tacksam att folk tar sig tid och energi till vårat problem :) Hade klinikpersonalen gjort det kanske vi inte varit i den här sitsen.

Leafhillranch - det är bara fastställt att han har synovit i bägge hovleder fram. Vad den beror på har vi inte kommit fram till. Vi har inte sett strålbensförändringar på röntgen och strålbensbursan såg OK ut vid MRI, men osteopaten idag sa att strålbensbursan är svår att diffa från hovledskapseln på en mri och eftersom den är ganska svår att behandla så vill de helst inte sätta den diagnosen
 
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Oj vad han ställer utåt i synnerhet i h. varv.

Ser ut som han redan då håller emot sig lite.

Det var fint av VAT att ge dig konstruktiva vettiga råd:)

Jag tycker det är jättesvårt att bilda sig en "bra bild" av dom olika benens belastningsförhållanden och främst kunna bilda sig en tanke om helheten.

Jag är van att både före och efter skoning se hästen i rörelse och det på rakt spår och på lång tygel så att ledaren inte påverkar hästens naturliga balance.

Så en nytagen filmsnutt där man ser den gå på rakt spår bakifrån och sedan vända till vänster och på rakt spår komma tillbaka så man ser den framifrån för att sedan vända till höger tror jag skulle ge en mera rättvis bild av individens problematik.

Då ser man den från alla håll och vinklar.

Antingen är den överrörlig och i så fall är i behov av att få en mera stabil styrd överrörlig eller och har den stora problem med si leden v.s. länd/bäcken med tanke på hur den främst sätter ner v.b. i höger varv.

För mig så kommer jag att tänka på överkokta spagetti när jag ser dom sladdriga belastningsförhållanderna.
 
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Antingen är den överrörlig och i så fall är i behov av att få en mera stabil styrd överrörlig

Vad betyder det, och hur åstadkommer man det? Jag är nyfiken på vad du menar pga vissa problem som jag har med min egen häst...
 
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Vad betyder det, och hur åstadkommer man det? Jag är nyfiken på vad du menar pga vissa problem som jag har med min egen häst...

Dagens "moderna" avel har i många fall enligt osteorapater och kiropraktorer (spec. på häst!!) lett till att många hästar uppsisar onaturlig rörelsefrihet i vissa leder.. Så kallad överrörlighet och om man har en sådan häst och genom beslag/sko/verknings princip i god tro försöker skapa en friare överrullning så kan det i vissa fall bli en negativ effekt..

Har du obalans i din bils framvagn så inte tror jag att vid nedslag på besiktningen så står det en 2:a med kommentar.. be verkstaden åtgärda nedslaget genom att skapa ett större glapp och obalanse.
 
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Dagens "moderna" avel har i många fall enligt osteorapater och kiropraktorer (spec. på häst!!) lett till att många hästar uppsisar onaturlig rörelsefrihet i vissa leder.. Så kallad överrörlighet och om man har en sådan häst och genom beslag/sko/verknings princip i god tro försöker skapa en friare överrullning så kan det i vissa fall bli en negativ effekt..

De flesta beslag har ju någon negativ effekt. Just därför skrev jag att man vid återbesök efter ca 2 veckor skulle utvärdera det valda beslaget!!

Med tanke på att hästen fortfarande är halt och det snart är juni känns det ganska meningslöst att kommentera en film från oktober. Hästen är vad jag förstår dessutom betydligt sämre nu!

Det hela startade med en hälta på vänster fram i höger varv vilket innebär att hästen landar på hovens insida, dessutom är hästen innåtåad vilket troligtvis medför att den redan från början är högre på insidan av hoven.
Med detta som grund skulle jag tippa på att hovleden och kronleden är komprimerad på insidan och därigenom ganska oflexibel snarare än överrörlig när hästen belastar denna sida hårt såsom sker vid longering i det varvet.

I den bästa av världar hjälper man hästarna med en vanlig korrekt verkning samt skoning men eftersom detta har pågått ganska länge tycker jag att man som hovslagare måste våga vara lite mer drastisk.
Vilket kanske inte är så lätt alla gånger men det bli lättare när man har utfört det med ett positivt utfall några gånger!
 
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Jag tycker det är jättesvårt att bilda sig en "bra bild" av dom olika benens belastningsförhållanden och främst kunna bilda sig en tanke om helheten.

Jag är van att både före och efter skoning se hästen i rörelse och det på rakt spår och på lång tygel så att ledaren inte påverkar hästens naturliga balance.

Så en nytagen filmsnutt där man ser den gå på rakt spår bakifrån och sedan vända till vänster och på rakt spår komma tillbaka så man ser den framifrån för att sedan vända till höger tror jag skulle ge en mera rättvis bild av individens problematik.

Då ser man den från alla håll och vinklar.

Antingen är den överrörlig och i så fall är i behov av att få en mera stabil styrd överrörlig eller och har den stora problem med si leden v.s. länd/bäcken med tanke på hur den främst sätter ner v.b. i höger varv.

För mig så kommer jag att tänka på överkokta spagetti när jag ser dom sladdriga belastningsförhållanderna.
Jag tycker nog att VAT har fått med allt som ska tänkas på iom den lättare skon.

Även när det gäller en mindre rörlighet iom att den är inåttåad o därmed sned/ överbelastar insidan..

Nu är hästen precis nyskodd, men jag önskar TS all lycka till i att hon tar med sig råden till sin... nästa hovis eller söker annan hjälp å det snaraste.
 
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Ja, även om man alltid bör ha fång i tankarna så är det otroligt många andra orsaker till att en häst vänder stolpigt. Verkligen inte diagnostisk för fång. I princip all form av smärta i benen kan vara orsaken.

Elin; Det första jag hade gjort i din sits hade varit att byta hovslagare...
 
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Elin; Det första jag hade gjort i din sits hade varit att byta hovslagare...

Samma här. Min häst hade en massa problem förra våren och jag körde skytteltrafik fram och tillbaka till klinik. Att hon är överrörlig i bogarna och kan få problem där visste jag, men hovledsinflammation kom som en kalldusch. Jag bytte hovslagare och hästen tillfrisknade nästan direkt. Dessutom åker jag nu sedan ett år tillbaka till ET 4 ggr/år och min häst har aldrig varit fräschare.
 
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Ja det är utåtställningen som har varit det tydligaste symptomet på att det är något... Ja, jag tackar och bockar för all input ni ger i den här tråden! Är så glad och tacksam att folk tar sig tid och energi till vårat problem :) Hade klinikpersonalen gjort det kanske vi inte varit i den här sitsen.

Leafhillranch - det är bara fastställt att han har synovit i bägge hovleder fram. Vad den beror på har vi inte kommit fram till. Vi har inte sett strålbensförändringar på röntgen och strålbensbursan såg OK ut vid MRI, men osteopaten idag sa att strålbensbursan är svår att diffa från hovledskapseln på en mri och eftersom den är ganska svår att behandla så vill de helst inte sätta den diagnosen
Vad jag förstår sliter hästen skorna mkt i tådel,släpar tårna?

Vore intressant att veta vad osteopaten hittade.En duktig osteopat kan hitta mkt.

På filmen ser hästen ut som linjegångare viket ofta kan bero på tex problem med korsbensleden SI ,rygg höft.Hur är det med nacke osv?
Gamla skador? den har uppenbarligen problem .

Men grundorsaken till problemen måste ju hittas ,skoning och beslag botar inte ,det är bara ett försök att balansera upp hästen och avlasta eller stabilisera.
Ju skruttigare häst desto viktigare är skoningen och duktig hovslagare som gör vad som är bäst för hästen,och utifrån från bilderna sett har den inte fått maximal hjälp.
Men frågan är om det är kroniska skador på hästen som nu visar sig som akuta problem?

Det finns mkt på en häst som kan göra ont,frågan är var det börja och vad som är vad.
 
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Har inte följt hela tråden men tittat på bilderna och filmen. Hästen är felaktigt verkad på alla fyra. Den står i uppförsbacke med hovarna, kan ses på att strålen är vinklad mot marken istället för vågrät. Det gör att hästen får rörelsestörningar, tappar ridbarheten och får belastningsskador på hovarnas och de nedre benens inre delar. Filmen som nämns (hittas med sökorden, "Totilas hovslagare") där Rob Renirie skor, visar en korrekt skoning med naturligt vinkel på hovens undersida där bärranden är i samma vinkel som strålen. Önskar jag kunde förklara bättre hur viktigt detta är, läs gärna mina andra försök att belysa frågan. MVH
 
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Med tanke på att hästen fortfarande är halt och det snart är juni känns det ganska meningslöst att kommentera en film från oktober. Hästen är vad jag förstår dessutom betydligt sämre nu!


I den bästa av världar hjälper man hästarna med en vanlig korrekt verkning samt skoning men eftersom detta har pågått ganska länge tycker jag att man som hovslagare måste våga vara lite mer drastisk.
!
Man skall titta på hästen hur den ser ut i dag men att blunda för hur den såg ut i oktober är dumt.Kanske svaret på problemet faktiskt finns där..
Vi skall sko den i balans och med all hjälp vi kan ge,men sen finns det även ett dilemma med att vara drastisk som hovslagare..skall du jobba i hop med veterinär menar du eller exprimenterar du själv ?
På en häst med redan stora problem kan ju en "drastisk förändring" bota hästen eller döda den,spela rysk roulette?
Små förändringar kan göra stora skillnader för hästen,utan korrekta diagnoser skall vi som hovslagare vara lite försiktig med att hitta på drastiska saker.
Men jag förutsätter att samarbete sker med veterinär i detta fall:banghead:

Veterinärens jobb är att hitta grundproblemet och hitta orsaken till hästens problem.
Tragiskt här är att det verkar svårt att hitta grundorsaken ..:(
jag lider med häst och hästägare.
 
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Han genomgicks regelbundet av mycket duktig och förmodligen sveriges mest välkända osteopat ca varannan månad då jag köpte honom som 4åring. När han var 6 bytte vi stall och sedan blev det bara ett par sporadiska besök. Han har ju varit skadefri och tyvärr reagerar man sällan innan det är försent... (Han är alltså 11 i år om någon undrar över tidsrymden)

Hästen har ett posteriort roterat bäcken och associerad karprygg i länden. Detta gör att han står med bakbenen långt under magen. Osteopaten kommenterade att han behövde längre traktarmar (undrar fortfarande om det är rätt namn?) för bättre stöd just på grund av detta. Vid det sista tillfället han behandlade var hästen sned i hö bakhov. Stod på utsidan av hoven där den också var mycket lägre och han skruvade kraftigt. Han hade irritation i knäleden hö bak pga detta. Osteopaten rådde mig då att byta hovslagare vilket jag också gjorde och nu tycker jag att just DET problemet blivit mycket bättre.

Nu när vi behandlade, när han redan var dålig, hade jag en annan osteopat som jag inte känner till så bra (den förstnämnda är apsvår att få tid med). Hon har dock adekvat utbildning och är ingen "snabbkursare".

Hon hittade obalans i bogpartiet och även i bäckenet. Låsning i höger SI-led bl a. Han svarade bra på 2 behandlingar och jag märker själv att han är mycket rörligare. Nu väntar förhoppningsvis behandling med den förstnämnda om någon vecka vilket jag ser fram emot.

Det är möjligt att det finns kroniska skador någonstans i knäled bak, länd etc. Tyvärr går ju inte försäkringsbolaget med på att man röntgar igenom hela hästen (kanske lika bra det, tänk vad fel man skulle hitta!) och jag har inte råd. Så jag vill ha hjälp av någon som är riktigt duktig på att göra en bedömning av vad som är primärt. Jag tror att den förstnämnda osteopaten kan vara ett hett tips i detta så jag håller tummarna.

Som en allmän update kan jag säga att han ser fortsatt mycket bättre ut med sulor! Jag filmade honom för tre v sedan ca då han var som sämst. Och så ska jag försöka få till en film nu också, men ingen var i stallet samtidigt som mig idag så jag satsar på imorgon.
 
Senast ändrad:
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Hovslagaren har varit med vid alla veterinärkontroller eftersom de är på samma klinik. Dock har det inte varit så mycket engagemang i den frågan tyvärr. Vet sa vid något tillfälle att "ja det finns inte så mycket mer vi kan göra än att spruta hovleden i det här läget. Man kan påverka en del med skoning men jag tycker att han ser välskodd ut" :S Så inte mycket där att hämta tyvärr. Men nästa besök blir på annan klinik så då kanske det låter annorlunda...
 
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Har inte följt hela tråden men tittat på bilderna och filmen. Hästen är felaktigt verkad på alla fyra. Den står i uppförsbacke med hovarna, kan ses på att strålen är vinklad mot marken istället för vågrät.

Funderar på hur man kommer till rätta med detta. Kanske genom att verka tån underifrån, som axel var inne på?
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 926
Senast: animalasia
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
448
Senast: Grazing
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 122
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
915
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp