Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
det där med att sakta göra olika saker istället för att göra hästen bekväm fort köper jag inte. Ju längre hästen går illa desto sämre är det- basta!Nu har jag pratat med hovis. Hans förslag var att testa en ringsko och evt att man fasar den för ännu bättre överrullning. Han var inte helt främmande till flytsulor, men tyckte kanske att man skulle ta en förändring i taget för att se vad som hjälper. Han tyckte bara att man körde ringsko på den sjuka hoven. En ringsko med överrullning borde väl ge liknande effekt som en öppentåsko?
Han skulle iallafall ta med prylar så att vi kunde spåna på plats! Idag fixar mamsen stallet men jag ska försöka ta någon bild på hovarna imorn.
Jag misstänker ju att den här inflammationen är sekundär till något annat, och hoppas hitta en kompetent vet som kan göra en kvalificerad gissning på vad som är primärt för försäkringsbolaget går nog inte med på att jag går igenom hela hästen... Men så länge kan det ju vara bra att avlasta hovleden så mycket som möjligt tänker jag? Och det KAN ju vara hovarna som är problemet.
För tillfället har han ganska rejäla hovsprickor från strålen upp mot karleden som han får olja på.
Jag är inte hovis, men jag känner mina hästar bäst.
Jag vill inte höra att det "inte går".
Jag hoppas att han har med ordentligt med prylar Hästarna skos på onsdag. Passade på att ta lite foton idag, beakta att detta är dryga 6e veckan och att de ska skos snart. Det är vänster som är "problem"...
Höger fram
Vänster fram
Höger fram
Vänster fram
Höger fram
Vänster fram
För tillfället har han ganska rejäla hovsprickor från strålen upp mot karleden som han får olja på.
Jag förstår mer o mer nu varför Vet. o annat kunnigt folk kommenterat mina hästar- håll i din hovis HÅRT!!!
Man bör kunna slå på de tappade skorna.
Skor man" så bra" som denna är skodd blir det inga tappskor trots ystra långbenta hästar . Finns absolut inget att trampa på.Hästar skodda i fysiologisk balans och balancerade hästägare har ingen anledning till inneha "tappskokompetens".
Ännu mindre tappskor i pluralis..
Undrar bara lite stilla om din hovis håller lika hårt i dig som du håller HÅRT i din hovis..
Konstigt att du med allt du skriver inte skor dina egna hästar själv när du på forumet kan sko alla andras hästar.
Jag ska tillägga att den skoperiod han blev halt så var det en annan hovslagare som skodde honom. En nödlösning då det var kaos med sjukdom och annat på kliniken och han behövde verkligen skos. Ca 2 veckor efter skoning kom hältan och har alltså blivit en långdragen process.
Vet inte om skoningen hade något med saken att göra, men denna nye hovslagare verkade honom till att börja med väldigt hårt. Sedan klippte han tån, där tåkappan skulle sitta (han hade inga överrullningsskor så det blev vanliga skor denna skoning). Fick sedan på kliniken veta att han gjort det med minsta möjliga marginal, så han kan absolut ha blivit öm av det - men det borde ju blivit bättre med antiinflammatoriskt och bättre skoning. Hovslagaren på kliniken kunde inte förstå hur man först kunde göra ett verkningsjobb och sedan klippa tån sådär - med tanke på överrullning. Jag vet dock att det finns ansedda hovslagare som också klipper, men de kanske gör det som en del av planen, jag vet inte.
Bilder på bakhovarna följer. Skoning planerad till onsdag.
HB
VB
HB
HB
VB
VB
Ja... på klinik fram till feb och därefter klinikens ambulerande hovslagare...
Tyvärr har dessa modeskor ersatt bättre verkning.Tror du vanliga tåkappor skulle vara mer fördelaktigt i detta fall? Han har haft tåkappor fram och även runt om i perioder. Sidokappor, dvs equilibriumskorna, började vi med något drygt halvår innan skadan kom och mest bara för att det skulle vara "bra". Ingen av de otaliga hovslagare jag haft har tittat på hur han rör sig vilket jag kan tycka är lite märkligt, men det kanske inte spelar någon roll...?