Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Ja :( Han går med boots på ute bara för att INTE dra av sig skorna... Känns verkligen helt hopplöst. Låter honom gå ut i en del av hagen nu, vet inte om det är rätt men jag tänker att den kalla snön kanske kan hjälpa till att hålla inflammationen i schack?

Nja inget speciellt i skoning. Vet har inte tyckt att det varit nödvändigt. Han skos på kliniken av väl ansedd klinikhovslagare (vilket ställer till det nu när jag ska ringa ut någon som ska slå på en ny doja...) Han har väl inte helt fördelaktiga hovar, ena hoven växer fortare, flyter ut och har understucken trakt. De försöker hålla honom relativt kort i tån och håller ner trakten på den andra hoven för att få balans. Han har överrullningsskor, men det hade han även innan inflammationen.
 
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Där kan du nog ha grundproblemet.

Ena hoven växer inte fortare, utan belastas mindre o felaktigt.

Varför göra båda hovarna låga i trakterna:crazy: Visst, låghälta är inget bra, men ..
 
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Hovis tror att det är en anatomisk avvikelse, förmodligen något han haft sedan föl men det behöver såklart inte vara sanningen... Han har en "inte helt fördelaktig" benställning och är ganska inåttåad. Att de tar ner trakten på andra sidan är väl bara för att det ska bli jämnt. Han ville inte kila upp den då det hämmar tillväxten mer.

Jag har bokat en osteopat som kommer ut och tittar igenom honom innan återbesöket eftersom jag vill veta vad som orsakat inf men också varför den inte läker. Får se vad hon hittar... Jag hoppas på något positivt besked snart så gårdagens påhitt var inte välkommet...
 
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

En inåttåad häst kan behöva en bredare yttersida av skon för att just inte få obalans i sidled. En "överrullningsko" på en inåttåad kan ge mer vingel.

Den understuckna trakten vittnar väl även den om att det mer brister i verkningen. Är man redan där måste en av de bästa fixa till det.

Minsta lilla hästen verkas en gnutta fel eller går för länge så förstärks snedbelastningen.

Är hästen stor?

Tycker du att jag är fel ute som tror att det sitter i hovarna...:angel:

Om man har ont i en fot får man senare även sekundära skador som ont i den andra foten/ benet, ryggen, höfterna osv.

Underlaget är viktigt på en sdn. ett underlag som den kan trycka ner sina sämre delar o därmed avlasta är ett måste. På sin höjd skritt på hårt.
 
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Det låter vettigt det du skrivit.
Jag har en inåttåad häst med som går barfota.
Hovslageren som var här tyckte inte han skulle skos men vetrinären tyckte det.
Vetrinären rekommenderade en sko som var rund runt om för mer överrullning.
Det är inte lätt med 2 som är bra och säger olika.
Hästen går bra utan sko men rids med barfotaboots.
Så jag vet fortfarande inte hur jag skall göra.
 
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Nej jag är öppen för alla teorier! Vill bara att han blir bra igen... Var ute idag och han är ju riktigt ömfotad och har förhöjd puls :( som tur är kommer en hovis ut i em!

Vi har avverkat ett par hovslagare genom åren... Till en början var det en bakhov som blev snedare och snedare och alla skyllde på hans benställning men han skruvade allt kraftigare och efter en hovböld som verkades upp av klinikhovslagaren började jag sko regelbundet hos honom. Han ser mycket jämnare och i mina lekmannaögon bättre ut än tidigare, men det behöver ju inte vara hela sanningen. Han är väldigt väl ansedd så självklart lyssnar jag på vad han säger även om man självklart ska försöka ta in alla aspekter.

Han är inte så galet inåttåad, men en del och han biljarderar när han travar. Han är inte väldigt stor, typ 167 halvblod men med mycket fullblod i.
 
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Jag tycker det låter väldigt likt min som hade det som nämnts tidigare i tråden hovbensinflammation, just även biten att han blir sämre när han blir skodd är identiskt med min, vi hade bråkat med en liten envis hovböld så kopplade inte först att vi faktiskt hade med något annat att göra. När han blev totalt blockhalt efter andra skoningen så trodde vi faktiskt att det var böldjäkeln som var igång igen, ringde kliniken och fick en akuttid för att verkligen lokalisera bölden med röntgen och få ett slut på det. Fick tid dagen efter och redan då gick han hyffsat igen, på röntgen syntes det klart att hovbenet var inflammerat men då hade han dragits med det i ungefär två månader i svag form som vi trodde hängde ihop med bölden. Prognosen är inte den bästa på hovbensinflammation utan det är viktigt att de verkligen hålls i stillhet. Han blev genast gipsad och fick sen stå två månader totalt stilla på boxvila (Fick gå över stallgången till annan ordentligt uppströdd box vid mockning fick inte stå alls på hårt underlag) med dubbeldos butta under hela perioden. Efter att gipset plockades av så skodde klinikhovslagaren honom med aluminiumsulor vilket han skulle ha minst 3 skoperioder för att ge understöd till hovbenet. Min blev helt bra tack o lov trots att han hunnit få ordentlig inflammation innan det upptäcktes att det inte handlade om hovbölden längre.
För övrigt så var han även precis som din visade svag markering när det aktuella benet var ytterben vid longering ingenting när det var innerben.
 
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

*kl*

Har ni böjt resten av hästen också? Vissa framknähältor och hältor i hovleden brukar höra ihop.
 
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Jadå han är böjd högt och lågt och bedövad lite överallt. Största delen av hältan släckte senast när hovleden bedövades och och på Mr syntes excessiv ledvätska i hovlederna så jag tror och hoppas att vi har lyckats lokalisera det hältutlösande problemet. Därmed inte sagt att det inte är något annat som ligger bakom...

Sedan är det klart att en bedövning sprider sig snabbt, frågan är hur snabbt..
 
Senast ändrad:
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Hur såg de hovbensinflammationen på röntgen? Var det skelettföränringar?
 
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Ok. För det är inte ovanligt att om de stukar till hovleden så blir det även belastning på knäleden. Nu hade din dock inte stukat sig vad du vet men man vet ju aldrig. Har ni provat böja tex knäna fram efter bedövning lagts på hovleden? Fast om man skall vara helt ärlig så är det vanligaste tvärtom. Dvs man hittar i knät och missar hovleden.

Sen är hovleden svårbehandlad och det brukar behövas ombehandling. Men det finns massvis med små saker i hoven som kan ställa till det.
 
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Nej det har dom visserligen inte men han har väldigt marginella böjreaktioner överhuvudtaget. Ett knä borde ju synas när hoven är bortbedövad och han longeras både hårt och mjukt men jag vet inte...

Jo det troligaste verkar ju vara en vrickning/stukning... Dock är han ju kollad så ledbrosk, ligament etc ser bra ut så jag tycker det är konstigt att det inte läker om det nu skulle vara det... :(

Vet sa att de kan få en irritation i ledkapseln vid vrickning och en inflammation som helt enkelt inte läker.... :(
 
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Skulle mycket väl kunna vara det. Det är inte så bra blodgenomströmning i tex hovleden. Detta gör att den sällan självläker. Det är alltid svårt med hälta långt ner och högt upp.

Min blev inte riktigt bra förren jag började motionera henne lite lätt. Men det var efter ett år av hälta. Att hon blev bättre på att röra sig beror på att då ökade blodaktiviteten i hoven. Hon hade dock blivit snabbare frisk om veterinären lyssnat på mig från början.
 
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Jag hoppades att kortison skulle göra susen... Tyvärr tror jag ju allt blev förstört nu när han drog av skon och inflammationen blossade upp igen 3 dagar efter att vi sprutat :(
 
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Ja det var dålig tajming av hästen. Men det behöver inte vara helt kört för behandlingen.
 
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Hej,
Blir nyfiken på hur det har gått? Jag har lite samma problem med min häst.
 
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Hej! Förlåt att jag inte svarat, har inte varit aktiv här på ett tag.

Det har inte gått bra...

Han sprutades som sagt i bägge hovlederna. Var nästan hältfri vid ÅB, men evt syntes något litet så vi sprutade bägge en andra gång. 2 veckors promenader därefter 2 veckor uppsutten skritt fram till ÅB. Hältfri vid ÅB och ordinerad fortsatt igångsättning och koll igen när han var igång i alla gångarter.

Skrittade en hel månad efter ÅB, men arbetade honom i skritten för att han skulle bära mer vikt på bakdelen. Satte igång honom i trav, bara några steg åt gången, och i samma veva släpptes han med en ny häst som han rejsade med en del. Han var halt efter några dagar men hade ett balltramp efter rejset i hagen så jag tog det lugnt och hoppades att hältan kom ifrån det. Nu är balltrampet sedan länge utläkt och han är tydligt halt - mycket mer än han varit tidigare.

Tycker det är jättemärkligt att han plötsligt blev så mycket sämre? Nu är jag lite inne på att åka till en ny klinik. Gamla vet tyckte att detta var "sista chansen" och försäkringsbolaget säger nog stopp snart. Samtidigt vill jag definitivt inte döma ut en häst som vi inte hittat några fel på!

Ångest :(
 
Senast ändrad:
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Jag tycker fortfarande att du ska fundera vidare på hovbensinflammation. Min blev sämre vid hårt underlag och direkt efter skoning. Kan säker vara vad som helst, men påminner väldigt mkt om min när han hade det. Även den biten med att det är lite suddigt vid hovbenet på röntgen.
 
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Vet du hur de konstaterar hovbensinflammation? Alltså diffar det från hovleden..?
 
Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...

Hur dyrt är det med magnetröntgen? Har en häst med liknande symptom. Tyvärr oförsäkrad när jag köpte honom och 18 år så ingen nyteckning går att få.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 926
Senast: animalasia
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
448
Senast: Grazing
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 122
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
915
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp