Ledsen att dra upp den här gamla långköraren, men tänkte bara slutrapportera eftersom jag nu hoppas att vi är ute på andra sidan!
Min valack visade sig som sagt ha artros och behandling gjordes i knä och kotled. Två veckor senare var det ingen större skillnad och veterinären tyckte inte att det fanns så mycket mer att göra. Jag stod på mig och ville göra ett ultraljud eftersom hältan inte släckte när vi bedövade kota eller knä - det borde ju innebära att hältan INTE kommer därifrån.
Ultraljudet visade en blödning i distala, mediala gaffelbandsfästet och kalkinlagringar samt urkalkning av kotsenbenet. Han behandlades med Tildren intravenöst (något som jag nog valt bort om jag hunnit läsa på biverkningarna innan...).
Sjukbeslag (ringskor) och hagvila i 3 månader följt av en månads skritt för hand innan återbesök - då var han OHALT!
Fick långsamt skritta igång uppsuttet och börja trava 100 meter rakt fram på jämnt underlag men innan återbesöket drog han av sig bakskorna och trasade sönder hovarna så att vi inte lyckades få på nya bakskor. Han gick barfota i 4 månader så jag fortsatte rida i barfotaboots och ökade belastningen långsamt på eget initiativ.
I början av april kom veterinären ut och då reds han i alla gångarter både ute och på banan - typ promenadridning. Han var fortfarande ohalt och vi fick klartecken att träna mer, lättare markarbete samt tävla och nu har han gått ett par LA med fina % och känns fräschare än någonsin - dock är han väldigt pigg och glad och busar till det lite väl mycket på banan
Tack alla för tips och råd och jag hoppas att ni inte hör från mig gällande detta ämne framöver