Sv: Ni med erfarenhet av hov- och strålbenshältor...
Hovarna ser inte bra ut, men även om nån som VAT eller gud själv gör drastiska förändringar där nere botar det inte det andra som gör att hästen belastar sig som den gör.
Verka den i balans ,lägg på gyllene skor men växer den ändå ur balans är inte hovarna grundproblemet även om de borde fått bättre hjälp helt klart.
Jag tror du förstår vad jag menar att om den har en skada bak tex kommer den alltid belasta sig fel ifram,lägg till svaghet i exteriör så ligger du på ännu mer minus.
Jag kan bli frustrerad när jag läser inlägg om att hästens historik spelar ingen roll ..gammal skador kommer fram förr eller senare,har man tur kan hästen med underhåll/hjälp av diverse yrkesgrupper hålllas fräsch och funka.
Hittar man inte orsaken till hästens problem kommer den inte belasta sina hovar jämnt,tunna sulor ,dålig hovform gör hästen öm och redan överbelastade leder mår inte bättre.
Allt hänger ihop.
Ska bli intressant vad osteopaten hittar nu så många år senare,jag önskar verkligen attt det går bra för er men är lite rädd att nåt gammalt spökar.
Frustrerande att så få verkar bry sig och att man inte gjort allt för att hitta orsaken på kliniken..kram
Du köpte hästen som fyråring och vad jag förstår hade den redan då problem alltså?Han genomgicks regelbundet av mycket duktig och förmodligen sveriges mest välkända osteopat ca varannan månad då jag köpte honom som 4åring. När han var 6 bytte vi stall och sedan blev det bara ett par sporadiska besök. Han har ju varit skadefri och tyvärr reagerar man sällan innan det är försent... (Han är alltså 11 i år om någon undrar över tidsrymden)
Hästen har ett posteriort roterat bäcken och associerad karprygg i länden. Detta gör att han står med bakbenen långt under magen. Osteopaten kommenterade att han behövde längre traktarmar (undrar fortfarande om det är rätt namn?) för bättre stöd just på grund av detta. Vid det sista tillfället han behandlade var hästen sned i hö bakhov. Stod på utsidan av hoven där den också var mycket lägre och han skruvade kraftigt. Han hade irritation i knäleden hö bak pga detta. Osteopaten rådde mig då att byta hovslagare vilket jag också gjorde och nu tycker jag att just DET problemet blivit mycket bättre.
Nu när vi behandlade, när han redan var dålig, hade jag en annan osteopat som jag inte känner till så bra (den förstnämnda är apsvår att få tid med). Hon har dock adekvat utbildning och är ingen "snabbkursare".
Hon hittade obalans i bogpartiet och även i bäckenet. Låsning i höger SI-led bl a. Han svarade bra på 2 behandlingar och jag märker själv att han är mycket rörligare. Nu väntar förhoppningsvis behandling med den förstnämnda om någon vecka vilket jag ser fram emot.
Det är möjligt att det finns kroniska skador någonstans i knäled bak, länd etc. Tyvärr går ju inte försäkringsbolaget med på att man röntgar igenom hela hästen (kanske lika bra det, tänk vad fel man skulle hitta!) och jag har inte råd. Så jag vill ha hjälp av någon som är riktigt duktig på att göra en bedömning av vad som är primärt. Jag tror att den förstnämnda osteopaten kan vara ett hett tips i detta så jag håller tummarna.
Som en allmän update kan jag säga att han ser fortsatt mycket bättre ut med sulor! Jag filmade honom för tre v sedan ca då han var som sämst. Och så ska jag försöka få till en film nu också, men ingen var i stallet samtidigt som mig idag så jag satsar på imorgon.
Hovarna ser inte bra ut, men även om nån som VAT eller gud själv gör drastiska förändringar där nere botar det inte det andra som gör att hästen belastar sig som den gör.
Verka den i balans ,lägg på gyllene skor men växer den ändå ur balans är inte hovarna grundproblemet även om de borde fått bättre hjälp helt klart.
Jag tror du förstår vad jag menar att om den har en skada bak tex kommer den alltid belasta sig fel ifram,lägg till svaghet i exteriör så ligger du på ännu mer minus.
Jag kan bli frustrerad när jag läser inlägg om att hästens historik spelar ingen roll ..gammal skador kommer fram förr eller senare,har man tur kan hästen med underhåll/hjälp av diverse yrkesgrupper hålllas fräsch och funka.
Hittar man inte orsaken till hästens problem kommer den inte belasta sina hovar jämnt,tunna sulor ,dålig hovform gör hästen öm och redan överbelastade leder mår inte bättre.
Allt hänger ihop.
Ska bli intressant vad osteopaten hittar nu så många år senare,jag önskar verkligen attt det går bra för er men är lite rädd att nåt gammalt spökar.
Frustrerande att så få verkar bry sig och att man inte gjort allt för att hitta orsaken på kliniken..kram