Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Menar du med detta inlägg att det är inte korven man blir tjock av utan såsen
Intressant att höra hur det går.Hoppas det går åt rätt håll nu.Osteopaten var ute idag. Han började titta på hur han rör sig i skritt och konstaterade att det fungerar ganska bra fram men i bak går han bara på utsidan av hovarna och det gör att han måste skruva benet innan han trampar ifrån och får ingen skjutkraft. Han beskrev det som att han inte får något lyft i kroppen.
Han hittade och behandlade låsningar i alla övergångar i ryggraden (c/d, d/l, l/s)och kommenterade att det visserligen är områden som är känsliga, men att dessa låsningar inte ska finnas på en häst som tagit det så pass lugnt som denna. Han öppnade upp området kring brachialplexat och jobbade också med bakre extremiteten.
Vi kollade på honom i skritt och trav efter och jag tyckte han såg mycket bättre ut. Osteopaten tyckte definitivt att det största problemet sitter i bak, han såg inget direkt i fram. Han släpar tårna bak och jag vet att veterinären har nämnt det men hon tyckte att det blev bättre när man viftade med en pisk och trodde det berodde på dåligt engagemang... Han tyckte man måste börja med att balansera upp skoningen. Den ser bättre ut när han står än när han rör sig - problemet med att hovisar sällan ser hästen i rörelse.
Han tyckte att vi nu ska ge honom sommaren på betet och bättre verkning så hoppas jag att det gör susen. Jag ser själv att rygglinjen är mycket mjukare. Karpryggen i länden är ju där, men nu är den knappt synlig jämfört med innan behandling så han känns mycket mer avspänd.
Intressant att höra hur det går.Hoppas det går åt rätt håll nu.
Och precis som du säger det finns ett stort behov av att hovslagare ser hästarna i rörelse ,ibland gör vi det när hästen är på väg till skoplatsen,men på problemhästar bör vi nog lägga mer tid att se den i alla gångarter.
Men rörelsestörning borde alltid utredas av kunnig veterinär.
Visst ska hovslagare se hästen i rörelse.
Men vad hjälper det om hovslagare inte fått utbildning i vad de egentligen ser?
Man kan tex filma en häst hur den sätter ner sina hovar i slow motion,men kan man inte tyda filmen rätt vad ev avvikelser beror på så är det skit ändå.
Jag kan tex bli frustrerad över att vissa hovslagare tror det viktigaste för en häst är att den tex bli varmskodd när det isjälva verket är viktigare att sko den i balans och förstå vad som är vad i en häst som är obalanserad i kroppen eller har en ryttare som rider den i obalans.
Hur många hovisar som inte kan rida själva kan se om en häst rör sig i balans och korrekt under ryttare?
Låsningar i hästens kropp påverkar även hur den sätter ner hovarna i backen och som sagt allt hänger ihop.
Ju mer man lär sig om häst desto mer fattar man hur komplicerat det kan va.
Intressant vore också om veterinären blev piskad med spö lite,skulle han eller hon bli mer engagerad då?
Visst blir man jävligt frustrerad av såna kommentarer
Förlåt nu kapa jag din tråd lite.. men jag tycker folk är dumma i huvet rätt ofta och hur fan ska man skydda hästar från idioti!:banghead
Det finns idioter i alla yrkesgrupper tyvärr och självkritik är ovanligt hos egon..
Länken verkar inte fungera. Jag får fram bilden på mina favoriter men vet tyvärr inte hur man gör för att flytta hit den.....MbesvikenH
Jag skulle inte köra nån barfotavariant just nu innan du vet vad som vad.Jag vet inte riktigt. Osteopaten behandlade som sagt i början av juni och gick igenom hela hästen. Han rekommenderade att jag skulle låta honom vara under hela betesperioden. Jag såg honom trava i hagen för ett par veckor sedan och tyckte att han markerade lite, men svårt att se i högt gräs och kulligt landskap. Efter Falsterbo tar jag hem hästarna och snart därefter ska de skos av ny hovslagare som samrådat med osteopaten
Jag håller mina tummar! Tänker inte ge upp på den här hästen i första taget, även om veterinärer och försäkringsbolag gör det...
Har fått råd från ett par "barfotamänniskor" att plocka av honom skorna. En av dom hade gett upp på sin häst och tog av den skorna för att den skulle bli billigare i drift under sina sista år, och då hade den blivit bra?? Men det får isåfall ske i samråd med hovslagare/veterinär.
Håller tummarna för din häst också! Det börjar kännas nu när man snart pressar ett år av skador...
Unga hästen växer mycket framåt som du säger axel. Hon växer fortare än honom dessutom. Han växer så långsamt att det är onödigt att ha något annat intervall än 7 v - finns inget att ta av. Hon börjar se ut som att hon är i behov av skoning nu, efter 5 v. Frågan är om det är bättre att plocka av henne skorna fram till skoningen efter falsterbo? Kommer inte rida innan skoning i vilket fall. Förlåt för OT...
Så visst är en god hovis guld värd även om Coari anser att allt beror på hästägarens ridskicklighet.