Ni med engelsk springer spaniel!

Mammadutt

Trådstartare
Hej, kan ni inte berätta lite om era hundar, vad ni aktiverar er med osv? Tycker rasen verkar vara trevlig både i arbete och som familjemedlem.

Sv: Ni med engelsk springer spaniel!

Hej!

Jag har en kastrerad springerhane på 7 år och en kastrerad cockertik på 2 (såg i din andra tråd att du även ev var intresserad av cocker).

Springerkillen är världens goaste, snällaste mysfarbor, förutom att han inte gillar andra hanhundar. Han funkar bra att möta, att gå koppelpromenad tillsammans etc, men inte att släppa i hop, då han är mkt dominant. Han har dock aldrig skadat någon annan hund, men efter att ha sett det dominanta beteendet vid flera tillfällen med andra hanar har jag lagt ner iden att låta honom umgås fritt med sådana. I övrigt jätte, jättesnäll! Barn kan klappa och gosa och t o m räka kliva på svansen, han vill helst bara kramas hela tiden :). Han skäller när någon ringer på dörren, men bara ett par skall, och i övrigt skäller han i princip aldrig förutom när han leker med sin cockerkompis. Han slappar inomhus och är pigg och aktiv ute. Kryper inte ur skinnet om man är genomförkyld och det bara blir kisspromenader, men trivs bäst om han får en rejäl prommis på en timme eller så samt lite lek / träning, förutom rastningarna. Tränar vardagslydnad för husbehov och går någon kurs då och då. Rallylydnad var en hit!

Favoritaktivitet är att leta upp saker samt på sommaren simma och apportera boll i vatten. Han skullr om man tränade seriöst kunna bli jättebra på såväl spår som sök och apportering. Ingen bra "riktig" jakthud dock, då han är skotträdd och hoppar in i bilen och ser ledsen ut om han får syn på bössan, så det där med att ha med honom och jaga har sambon lagt ner. Vi gick grundkurs i agility för några år sedan, och det tyckte han var kul, men inte lika roligt som att leta upp saker och spåra etc. Han är uppmärksam och om man ville skulle det säker gå bra att träna och tävla tävlingslydnad.

Dock är han ett extremt matvrak och i det fallet ögontjänare och stjäl mat om man vänder ryggen till, och det hjälper inte hur mkt man skäller på honom - han tycker verkligen att det är VÄRT bannorna att få tag i den där mackan :d...

Cockern är ju bara två år än, och en liten bimbo skulle jag säga. Hon är fortfarande väldigt barnslig och ser dessutom ut som en valp :). Studsboll med långa öron, och genomsnäll och älskar alla och vill gärna sitta i knät. Aktiveras på samma sätt som springern ( de är alltså glada familje- och sällskapshundar), och är även med husse ute i skogen och letar upp och apporterar fågel vid jakt ibland. Är jätteduktig på att spåra och väldigt spårnoga. Dock envis på cockrars vis, det har varit jättejobbigt att lära henne att gå i koppel utan att dra, till exempel, och hon bryr sig inte värst vidare om tillrättavisningar - hon viftar bara på svansen och försöker blidka en genom att pussas... Hon, till skillnad från farbror springer, kräver verkligen aktivitet (även den där dagen när man är genomförkyld) för att vara nöjd och inte klättra på väggarna. Dock är det ju ändå inte, jämförelsevis, någon speciellt krävande hund, utna en rejäl promenad och lite lek/träning och hon är fullkomligt nöjd. Hon verifierar dock myten om att små hundar är bjäbbigare än stora och såväl skäller som "pratar" mycker med andra små ljud.

Mina två hundar är alltså ganska olik, men med det gemensamma att de är pigga och glada och väldigt snälla och gosiga. De fick beröm hos vet förra veckan för att de verkade så glada, positiva och harmoniska :).

Sedan är jag inte världens bästa hunddressör - tyvärr. Inkallningen funkar 9 ggr av 10, men inte om en hare hoppar upp två meter bort exempelvis. Därför har jag dem inte lösa annat än när jag jobbar aktivt med dem (alltså inte strosande lösa på promenad) och på sådana ställen där jag är helt säker på att det inte dyker upp vilt. Där vi bor är det gott om hare och dessutom vidsträckta fält så att de ser den eventuella haren lääääänge och dessutom en 90 väg inte långt bort. Därav lång lina på för det mesta vid promenad, men som sagt lösa vid jobb när de fokuserar på mig, samt hemma i trädgården. Och inkallningen funkar nästan jämt, men den där 10:e gången som kanske inte funkar gör att jag är lite feg och oftast inte har dem lösa på promenad. Skulle säkert gå med mer träning, då de ju är uppmärksamma på alla sätt och vis.

I övrigt är ju både springer och cocker överlag friska raser, men man får ha koll på öronen så de inte får öroninflamationer - de långa pälsbekädda öronlapparna gör ju att det blir varmt i öronen, och om de dessutom, som mina, barar och simmar mycket på sommaren blir det lät varmt och fuktigt och bra för bakterier att växa till där.

Jag kan varmt rekommendera både springer och cocker. Förösk träffa hundar av båda raserna! Mina två individer är som sagt ganska olika, men om det beror på att "lillspaniel" och "storspaniel" skiljer sig så pass mycket år eller om det är för att de är två olika individer vet jag faktiskt inte. Generellt sett tror jag dock at springrarna är lite mer sansade än cockrarna, men jag vet inte.

Lycka till!!

Jag har en springer hanne som är 2 år. Han är världens mysigaste och gladaste :love:.
Barn kan dra honom i öronen (de FÅR naturligtvis INTE göra det dock :devil:) men han säger inte ett ljud. Bara viftar på svansen och tror att det är en ny lek. Har aldrig nånsin visat minsta lilla tendens till aggresivitet. Han leker med såväl tikar som hanhundar, från kompisens jack russel till rottweilern på gården. Funkar med alla!
Han älskar och bada och apportera. Vill alltid vara med, har lite svårt att vara ensam, men skäller inte utan gnäller lite ibland har jag hört. Han är jättelätt att lära tricks osv.
Hans jaktinstinkt är inte så stark, rätt skönt för mig som inte valt att satsa på jakt med min hund.
Han leker med våran katt vi har, och katten tycker det är lika kul han!

Jag har bara bra erfarenheter av springer spaniel. Har haft en innan också som blev 14 år. Lika snäll han, men mer jaktinstinkt och kunde sticka iväg om han fick nos på något vilt.

Slänger med en bild också :)

2zf673p.jpg

Mamma och jag har ett varsit exemplar (kullsyskon), med mammas hund har jag varit med från början och min fick jag som omplacering när han var 2½ år. Båda är kastrerade hannar.

I dagsläget är de strax över 4 år, de skiljer sig markant i beteenden. Mammas hund var en riktig pain in the ass när han var liten, han bråkade och utövade maktkamper hela tiden. Riktigt jobbigt och påfrestande.
Han är ganska ranghög (och ouppfostrad enligt mig :p) när det gäller människor, han stjäl mat och kan aldrig låta bli att slicka disken i hon om det står nån där. Han kan kuta rätt in i mamma och även hoppa in i henne med full kraft när saker och ting går för sakta. Han har aldrig gjort så med nån annan vad jag vet.

Han är en jätteduktig spårhund och har varit med vid två tillfällen och letat upp skadeskjutna rådjur. Han är kvicktänkt och lär sig konster på ett nafs. Lydnad tycker han är tråkigt, gå fot är en pina och det är väl inget mamma har övat på då motivationen är svårfunnen när det gäller den biten.

han varnar om det kommer nån men han tystnar rätt fort, det gick tyvärr aldrig att smyga in om man var lite för full haha. han hör på stegen vem det är och är man lite väl på lyset så är stegen inte vad dom borde vara hehe. så han skällde och skällde mitt i natten tills mamma vaknade :o

Han kräver mycket motion för att hålla sig lugn inomhus, han är svår att ge mental träning till eftersom han är smart, han blir inte speciellt trött av det..

Min egna lilla hund är nog den bästa hund man kan ha :love:
han har lärt sig min ringsignal till alarmet och när den ringer så går det fan inte att snooza! han far upp och buffar på en, han är ju faktiskt utsvulten och vill inte vänta en minut till med sin frukost!

han är väldigt förarvek och sköter sig nästan exemplariskt jämt, han stjäl inte (om det inte står i lagom höjd förstås, då är det svårt att motstå!). han är lättdresserad och gör alla konster han kan om man har nåt gott, blir lite för entusiastisk så bäst framgång når man om man har något lagom tråkigt som belöning.

han är jätteduktig på att spåra, både människor och klövar.
han älskar alla, speciellt sina katter! han är ganska lat och bekväm av sig, och man får släpa med honom ut om det är för tidigt, för sent eller dåligt väder. då uträttar han sina behov utanför dörren och vill sedan gå in direkt :p han kan även kissa på kommando haha.

han är en soffpotatis med en ordentlig påknapp när det behövs, han är alltid lugn och sansad inomhus om han inte busar med mammas hund eller husse. behöver inte timlånga promenader även om han gärna följer med på allt! vi har faktiskt provat på hundkapplöpning en gång på en riktig greyhoundbana! det var skoj :) han sprang själv om nån undrar..
han har absolut inga problem med att vara ensam och har aldrig nånsin bitit sönder något när vi varit borta.

slänger in lite bilder jag med :)

till vänster mammas hund (han har hudsjukdomen cebakös adenit, den förstör hårsäckarna..) och min pärla:

min hund, så lättfotad så det finns inte :love:

Vi har en 8årig Springee "Buddha"
Hade även en till men var tvungen att ta bort honom för några veckor sedan (blev 11 år) :cry:

Buddha är iallafall världens mysigaste och snällaste hund, som en nallebjörn. Han är väldigt mammig och följer henne vart hon än går. Går bra att lämna ensam, inte så jätteförtjust i hanhundar eller katter. Men allt annat älskar han :)

Vi har honom som familje hund, ligger och myser i soffan, ute och promenerar/springer med honom.

22389893.jpg

KL

Dom låter väldigt personliga :love: Men i grunden vänliga och aktiva, det gillar jag. Har inbokat att ringa och prata med en uppfödare idag för att höra mer om rasen och få åka och titta på den :) (Sen råkar hon ha två valpar också men det låtsas vi INTE om :angel: )

Tillägg efter att ha läst de andra inläggen: Vår springer fungerar utmärkt bra med katter, och han går bra att lämna ensam. Detsamma gäller för cockern. Springern är dessutom mycket morgon-och kvällstrött och får verkligen övertalas att gå ut innan klockan åtta på morgonen (och vill gärna sova till elva om han får) och efter nio på kvällen. Cockern är dock alltid pigg på vad man än hittar på, oavsett tid på dygnet.

Lycka till hos uppfödaren!!! Du måste rapportera sedan!

Senast ändrad:

Uppväxt med engelsk springer men har nu råkat bli med welsh istället.

Fick ta bort tiken förra sommaren, då var hon 14 år. En mer fantastisk hund kommer jag aldrig ha!
Så otroligt klok! Lättlärd är bara förnamnet, saker som fot, bakom, och alla möjliga trick räckte med att man sa/visade en gång sen satt det resten av livet.

Hon blev döv när hon var åtta och det tog inte många dar innan hon kunde alla sina komandon på handsignal istället. Dessutom fattade hon ju att ville man verkligen verkligen verkligen göra något så var det bara att se till att man INTE såg matte, för då visste man ju inte vad hon ville! :)

Pappa hade med henne som apportör på andjakt ett par gånger och då och då fick hon gå som eftersökshund, jag tränade lite agility med henne när hon var ung och lärde henne en massa tricks. Men hon var egentligen bara en familje och gårdshund.

Så otroligt snäll mot allt och alla! ÄLSKADE barn över allt annat och rörde aldrig varken katterna, den tama anden (som var elak och nöp henne i svansen ibland) eller min lösa kanin.

åh! :love:
de är så sjukt söta när de är valpar, så ni kommer säkert att ha en springer inbokad innan veckan är slut haha :D

det är en perfekt familjehund, både min och mammas älskar ungar :) min hund har tidigare bott i en barnfamilj (och ungefär 4 andra hem..) och han älskade dom ungarna.
hundvalpar däremot, han tycker dom är såå jobbiga! då vill han sitta i knät för att slippa dom små odjuren :p

just ja, måste berätta en grej som hände för några veckor sen.
jag jobbar natt och skulle sova över hos mamma å pappa en helg efter att jag kommit hem från jobbet. klockan var väl strax efter 7 på morgonen en lördag (då ligger dom och sover) och jag kom inte in eftersom låstet kärvar.
hundarna stod innanför dörren och var förtvivlade för att jag aldrig kom in nån gång, Tintin (min) är expert på att hämta/väcka folk på beställning :D
så jag sa åt honom att gå å hämta mormor å han for upp med ett tjut för att hämta henne! och nån minut senare kommer mamma ner :D :love: duktiga duktiga hund!

och en annan gång när jag skulle sova där på en vardag så hade mamma gått till jobbet ungefär 10-15 min innan jag kom hem, då hade hon sagt att "snart kommer matte hem" till min hund.. och när jag kom hem så satt han som ett ljus på trappen till huset :p det är en liten olat han har, att öppna dörren själv om man lämnar honom på "fel sätt" :p

:love: dom låter underbara.... nu måste ni börja prata om alla negativa sidor.... sambon sa "men fan va ful ras" *morrar* (jag sa "den får va grön om den vill, jag kollar bara efter personlighet" :rofl: )

ful ras? hmpf! det finns ju fulare :p
min sambo tycker att alla vinthundar är apfula haha, så jag kan ju ge upp den drömmen :p

En kompis till mig har tre engelsk springer spaniels - väldigt trevliga hundar som dem tränar viltspår med.

Dock får dem ofta öroninflammation, förkylningar och allt möjligt sånt "smått".

apropå öroninflammation, min hund har haft det endast en gång under sitt liv och mammas ingen alls.
däremot lider båda två av kroniska sjukdomar, dock inga rasrelaterade vad jag vet.

mammas har fått cebakös adenit i samband med en svårupptäckt rävskabb, den innebär att han tappar päls och har även förlorat all underull. denna sjukdom är nedärvd (om jag kommer ihåg rätt) och ligger latent även hos min hund.
sjukdomen hålls i schakt med nån dyr olja som han ska ha resten av livet.

det blev en tredje valp i kullen men den avlivades pga nåt fel innan den var 12 veckor ens.

min hund är oförklarligt inkontinent och måste äta rinexin för att inte springa runt och droppa kiss, ibland händer det ändå men då är det jag som varit slarvig med kisstiderna.
han har även kronisk inflammation i huden som gör att det kliar emellanåt och han blir irriterad i huden, så mot det har vi medicinskt schampo som han ska badas med 3 gånger i veckan resten av sitt liv :angel:

bra linjer? haha.. skulle inte tro det. dessutom har han en förminskad lever och en ojämnt utformad mjälte (han har inte cancer, det är han dubbelkollad för)

så filidutt, det är inte bara guld och gröna skogar ;)

:rofl:

Bra att jag får veta nackdelar ;)

Jag har kontakt med några flatuppfödare också och tankarna om en flat finns ju också kvar :love:

Jag har en flat och överväger engelsk springer som nästa ras:)

Är det nån av er som sysslar med jakt/jaktprov?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 665
Senast: Tiger tok
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
2 003
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
979
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 451
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka