NH på sporthästar??

så, harmonisk och avslappnad är något helt annat än hjärntvättad zombie

Håller med!

Däremot tror faktiskt inte jag att så särskilt många hästar är avtrubbade av sk ledarskapsövningar. Men jag tror att dom är fruktansvärt uttråkade...! Vi människor måste lära oss att bli mer intressanta för hästen.
Jag tror att problemet med dessa sk ledarskapsövningar ligger i att folk tror att det är något man går ut på ridbanan och just "övar" någon gång i veckan.

Både du och jag vet ju att sanningen med "ledarskap" är en helt annan...! :smirk:

Ha,lyckades radera allt jag skrivit.......... :(

Det handlade om att lydiga hästar inte gör ett sämre jobb,min mening i det hela var att dessa boskapsh.mer är ämnade att vara lydiga.

Våra f.blod blir trots att de hanteras och sköts om här hemma(tömkör m.m) aldrig lika lydiga som travarna,trots att de växer upp under x:akt samma förhållanden.
(kom nu inte och sig att vi behandlar dom annorlunda dom är kända för att vara järnhårda)

Den meningen är för mig bara självklar jag trodde inte ens att den behövdes,men det var ju jag som frågade.
Men den kan oxå läggas till grund för att ge många med hästar som inte beter sig x:akt som man vill,dåligt självförtroende.

Jag har här på min lilla Ö t.x. n.hare som försökt hjälpa folk med lastning t.x. dom brukar inleda med just detta att tala om för personen vilken(inte bokstavligt men)oduglig ledare och hästhanterare personen är.
Sedan kan de hålla på en hel dag med att få in H. i en transport,ta många tusenlappar i betalning åka hem och känna sig nöjda.
Sedan visar det sig att h.vägrar att gå in endå,och det hade varit betydligt enklare att tänka i mäniskobanor och backa till en dörr t.x.(om man gör det tillräckligt många gånger brukar nämligen hästarna lära sig gå på till slut)

Jag tillhör nog det lustiga nh motståndarna mer utav anledningen som jag är emot andra nyuppkomna påfund,vad jag tycker är ett sätt att göra lättförtjänta pengar.

Jag går nog mera på iden att hjälpa till gratis med det jag vet jag kan,och stötta hästägaren.

O.k om jag flummat iväg och skrivit något obegripligt så får du väl rätta mig......... :)

Eftersom mina citat uteblev så är det meningarna:

En häst formas o.s.v,

Och:Jag tycker nh motstånd.....o.s.v.

Vet inte vad jag gjorde för fel?!

Hur gick det i loppet? :confused:

nu är jag ju som sagt inte insatt i travsporten, men det var någon typ av kvallopp (fick jag för mig), och hästen kvalade utan problem. Den vann inte, men med tanke på att den inte kunde gå med släp efter sig alls (slog över m.m.) tidigare så var det väl rätt bra :smirk:

Mvh/Marie

Hur tränade du dom hästarna och vilka hästar är det du pratar om??
Scarlet Knight är ju knappast NH tränad , men beter sig som en Gud iallafall.... :)

Jag kan väl påstaå att mina hästar är tränade efter en filosofi som gynnar just hästar, men att jag rent praktiskt "tränar" dom...det gör jag inte, utan jag hanterar dom som dom skall hanteras...

Vad jag undrar är ju att vad man ofta läser här är att folk inte kan/vill lämna över sina hästar som inte brukar filosofin rakt ut...hur skall man då överföra detta när man alltis sätter upp olika kuskar på hästen??

det finns många tränare inom alla kategorier som skor sig på folks okunskap, dvs att hästägarna inte har kunskap nog att se om tränaren är vettig eller ej. Om andra ord, tränare som själva inte har kunskap att vara tränare.

det största problemet inom hästeriet är just kommunkationen mellan häst och människa. Efterfrågan skapar jobb, och något ska man ju leva på. Så då har i alla fall jag valt att jobba med att hjälpa människor och hästar med att förstå varandra. Kan liknas vid psykologer. Vänner kan också hjälpa varandra att reda ut problem, men ibland har man inte verktygen och då vänder man sig till "proffs".

Vill inte nämna pållar här. Takter var tränaren och två av dem hade My Filippa som mamma. eftersom devar hos Takter så tränades de typ med skrittpromenader under sadel, kördes några heat var 14 dag och fick massor av massage :-) och thats it.
Jag tränar inte heller Nh, jag bara gör.

Varför jag tror att folk inet vill lämna över Nh hästar till folk som inet följer det är okunskap.
Jag säljer hästar just nu och de är extremt lätthanterliga och lyder alla blickar och gester och folket som kommer hit och provar dem är helt fascinerade över att hästar kan vara så lätthanterliga och första kommentaren brukar alltid vara att dessa kan man ju träna NH med......... :crazy:

det finns många tränare inom alla kategorier som skor sig på folks okunskap, dvs att hästägarna inte har kunskap nog att se om tränaren är vettig eller ej. Om andra ord, tränare som själva inte har kunskap att vara tränare.
I dessa fall har det självklart varit frågan om välrennomerade NH tränare.

Eftersom Auktorisering är numera mer el. mindre ett krav,vad krävs för att bli proffs inom NH?

det största problemet inom hästeriet är just kommunkationen mellan häst och människa. Efterfrågan skapar jobb, och något ska man ju leva på. Så då har i alla fall jag valt att jobba med att hjälpa människor och hästar med att förstå varandra. Kan liknas vid psykologer. Vänner kan också hjälpa varandra att reda ut problem, men ibland har man inte verktygen och då vänder man

Du klickar på citat nere till höger, sedan kopierar du det du vill skall kopieras och klistrar in det MELLAN där det står citat :)

ok, då är vi ganska lika då....fast jag skulle inte vilja sälja till nån som har som högsta merit att TRÄNA Nh....

Jag kan berätta en rolig episod om när jag var nere på kliniken och skulle böja genom en häst(travare då förstås)..Veterinären fick telefonsamtal o försvann en stund...och jag hade tråkigt...hästen var en otrolig snäll o trevlig prick...så jag hängde grimskaftet över halsen på honom och provade gå fram o bak...han följde...

När vet kom tillbaka skulle jag ju naturligtvis visa vad jag åstadkommit..... :D :D Näää, det är bara för att grimskaftet hänger där sa han...så jag tog helt sonika bort grimskaftet och där stod hästen helt lös....vet böjde....jag sprang..stannade och sprang tillbaka...vände och ställde upp oss så vet fick böja nästa ben.... :D

Hästen böjdes runt om och var helt lös på löpargången hela tiden, han gick som att han gick fot, och folk har väl fortfarande inte slutat gapa :rofl: :rofl:

Denna hästen var inte ett dugg förberedd på detta, han har aldrig blivit tränad till nåt dyligt i hela sitt liv, men som individ var han bara en sån typ att det funkade direkt, men jag tycker nog själv att han hade lite för dåligt självförtroende och ville därför han nån att luta sin axel emot...han tydde sig till folk för han kände trygghet där, istället för att söka den tryggheten i sig själv....men LYDIG var han :D

och vad utmärker då ett proffs? ett papper där det står att den blivit godkänd av ett gäng andra människor?
De bästa hästmänniskorna genom tiderna har varit naturliga, jordnära människor som levt med hästen. Inte behöver de något papper inte.

Likväl finns det många med just detta värdefulla papper, som egentligen inte kan ett skit om hur hästar fungerar.

Välrennomerad eller inte, NH-tränare ploppar upp i var och varannan buske. De flesta inriktar sig bara på att veva med rep och leka ledarskapsövningar. Tyvärr.

Sen är det ju förstås så, att bara för att en människa har tränat hästen en dag, så blir den ju inte världens lamm efter det. Särskilt inte om ägarna gör fel. Då är det lätt att skylla på både tränare och häst, men likväl så är det ägarens kunskap som räknas i slutänden.

Auktorisering är väl endå det enda som kan skydda dessa "ägare som gör fel",mot just dessa Nh tränare som ploppar upp i var och varannan buske!?

Ett bevis på att man genomgått en utbildningsom även borde omfatta djurskydd m.m.

Har man testats av ett gäng "andra mäniskor" och bedömts som lämpad har man en grund redan där att stå på.

De bästa hästmäniskorna genom tiderna är absolut de naturliga,jordnära som levt med hästen,problemet är att nu finns det så väldigt många som tycker det om sig själva,och alla de tar så ohyggligt betalt från dessa stackare som gör fel.

Jag må vara gammal och inskränkt men jag motsätter mig självutnämda "Proffs".

poängen med det hela var att jag ser de som "gått en kurs och blivit godkända" som just "låtsasproffsen".
De som bara är äkta hästmänniskor är det ändå.

Jag motsätter alltså inte att dessa duktiga hästmänniskor ser till att bli auktoriserade, om nu kunderna önskar det. Men hela grejen faller platt i mina ögon, då det lika gärna finns okunniga som blivit auktoriserade.

Så oavsett om tränaren har papper eller ej, kan du aldrig lita på att denne verkligen är duktig.

Så... kontentan blir alltså, vad 17 ska man då med detta löjliga papper till? :smirk:

Vad är det för kurser inom NH man kan gå,de som "låtsasproffsen "går?

Vilka är de okunniga du talar om,är de inom NH?

Vad är det för papper du talar om?

med kurs så menar jag utbildning. har faktiskt inte kollat upp vad som finns inom NH, men de finns ju i sportgrenarna. Jag syftade mer till tränare i allmänhet, NH, dressyr, western, whatsoever... man kan aldrig veta om en tränare har vettiga metoder förrän man sett honom/henne jobba med flera olika hästar, eller testat att träna för denne.

"pappret" är det vi talat om några inlägg nu, dvs beviset på att man är auktoriserad.

jag säger alltså inte att alla auktoriserade är skräp. absolut inte. utan att alla är människor med olika färdigheter och kunskaper, oavsett utbidning eller ej.

Jag orkar inte gå igenom och svara på de ställen jag skulle vilja säga något, men just här känner jag att jag måste säga något... ;)
Jag tror att jag har läst mig till att vi har samma inställning till mycket även om vi håller på med olika saker, eller ja just nu är jag knappt aktiv alls med hästar, men ialla fall innan jag svammlar bort mig... ;)
Just det med auktoriserad är svårt, jag håller med om duktiga hästmänniskor är duktiga oavsett papper, och att i många fall blir folk auktriserad trots att de inte är särskilt duktiga genom gående. Personligen blir jag livrädd när jag läser om folk som aldrig har sett en häst, gått en kurs och helt plötsligt kan de allt och lär ut till andra... När folk börjar tala om hur mycket de kan då börjar jag dra öronen åt mig, folk som kan mycket vet hur lite de kan egentligen... Hoppas att ni förstår mig! ;)
Men just för att nybörjare och dyl inte ska bli lurade av vem som helst så måste det finnas någon slags kontroll av vilka som får lära ut och tjäna pengar på det, för både hästar och människors skull!
För jag har sett skräckexemplet på en häststackare som var lite små busig men väldigt snäll, men ägaren kände sig rädd och åkte på NH kurs och hem kommer en häst som inte ens rör sig i hagen... Totalt död på ögonen och hänger med huvudet hela tiden, och ägaren envisas med att alla som hanterar hästen ska vifta med ett rep framför nosen hela tiden... Så småningom kom han tillbaka lite grann men den glada häst som det var innan kom aldrig igen.

Och för att låna en knapp... Ang travare så blir de vad man lär dem! Vi har en tre årig madam så är ett rivjärn i hagen och styr och ställer och visar även humör när man kör henne. Men man kan stanna henne var som helst och hur som helst och hon står still. Jag har satt på framboots strax före lopp på banan med skrällande högtalare, och ändå känner hon inte mig så väl. Jag är bara snälla tanten som kommer med godsaker, även om jag ibland även tar in henne från hagen... ;)

Inom travet t.x. är det ju enkelt t.x att förstå vilka som är bra tränare,t.x Stig H......

Det måste ju vara svårt att visa vad man kan om man inte har någon form av meriter att visa upp.

Vad jag menar är att jag tycker det skall finnas någon form av auktorisering vad gäller kunskap i t.x. Djurskydd,kommer inom en snar framtid att bli så inom t.x. kiropraktik.

En av dessa okunniga hästägare måste ju endå ha någon form av garanti för att dom hamnat hos rätt NH:are!?

Går detta genom hörsägen?

Jag tycker visst att du säger att auktorisering är skit,
själv har jag tänkt försöka bli C-tränare i dressyr där krävs att man b.l.a. ridit M:sv med gott resultat+gå c-tränarkurs,vill mena att detta endå är en varumärkning.
Där mina elever kan gå in och titta var jag står kunskapsmässigt.

Därefter kan dom avgöra om vi har bra kemi eller inte.

Jag har tyvärr precis som du sett ex. på häst som inte riktigt fått tillbaka gnistan,efter en NH vända.

Är mycket insatt i Djurskydd och vill därför värna om djurens väl,även själsligen!

Godsaker är bra att ta till för att hämta sin häst i hagen och def. ekonomiskt :D

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 287
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 287
Senast: Fetaost
·
Hästmänniskan Hej, är 15 år och går alltså åttan nu. Är väldigt bra på att skriva långt så om du ej orkar läsa skrolla ner:) Började på 4 h gård när...
Svar
16
· Visningar
2 927
Senast: a1agnlju
·
Hästhantering Heeej, har börjat hantera en 2årig varmblodshingst nyligen och han har världens personlighet. Han är alert och intresserad vad man...
2
Svar
27
· Visningar
2 493
Senast: yttre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar