Men säg såhär då...det finns en hel del människor som anser att jag inte håller på med NH, det tycker jag inte själv heller i vioss mån...jag har alltså inte läst böcker eller gått kurser och viftat med rep och lekt massa lekar med mina hästar....
Jag kan heller inte påstå att mina hästar är ruggigt väluppfostrade, men alla vet dom vart gränserna går och vårat samarbete löper alltid friktionsfritt...
MEN......jag ser till att mina hästar för leva det liv i högsta möjliga mån i att vara hästar..alltifrån utegång till kuperade hagar, foder hovvård and so on...jag låter mina hästar bestämma ganska mycket, men jag KAN låta dom göra det för vi har klart för oss vart alla gränser går...den häst som inte klarar av detta får lära sig det...och det är INTE med repvift...det tar ca 3 minuter att få en häst att veta vart mina gränser går...istället för 3 månader
Jag vet att NH folk kan tycka att jag är både grym, taskig och elak...men det tycker konstigt nog inte mina hästar för dom är lika glada iallafall...och jag vill gärna se saker ur hästens perspektiv, och hästar vill ha klara besked, inge fjantigt lullull
Man kan inte förstå ihjäl en häst, den blir bara förvirrad och tveksam...och det är inte så konstigt att man ser alla "HJÄLP..min häst" trådar härinne.....jag skulle också skrika hjälp om jag inte förstod hur hästar funkar.....dom är inga myspys varelser som gör allt för att vara tillags...är man osäker o tveksam så tar en normal häst chansen direkt...alternativt så KAN man även vara osäker, men BE hästen om hjälp...då funkar det också.