NH? För och nackdelar? Bra, dårligt?

L

litentravare

Från NH bildtråden....:d

Men är det så att man måste leka, öva för att komma närmare varandra?
Går det inte att uppleva saker som får en att komma närmre varann? det har jag uppfattat flera ggr :)

Sv: NH? För och nackdelar? Bra, dårligt?

Men varför inte leka för att komma närmre? :P
Leka är väl mest ett uttryck för att betona att arbetet ska vara roligt och trevligt till motsats från tråkigt och otrevligt..
Övningarna är ju ETT av alla sätt att arbeta hästen. Precis som att man lär föl att ha grimma, det är ju en övning med..typ..

jo, det går bådedelanrna antar jag :D

men träning är ju roligt! x)

markövningar innom akademisk, det bli som lekar för oss. Tror jag?

Jagmenar, vi gör olika saker och böjer oss på olika sätt beroende på vad jag ger för signaler och vi har skit skoj (fast på ett annat sätt?)

Men vad skiljer då akademisk markträning från NH?
Jag har ju nyss börjat med det.. men den där basic longeringsövningen är minsann den bästa ledarskasövning jag gjort! Alla problem som uppkommit efter att jag föll av och bröt handen (hanterade honom väldigt lite efter det och vi båda blev lite rädda) löstes på ett par dagar när jag böjade med den övningen. Inga enorma problem, men ändå..han slutade vända sig när jag skulle rykta honom lös i boxen t.ex.
Tycker att den övningen är i allra högsta grad NH; du ska gå där, flytta dig ifrån mig om jag säger så/inte gå över mig, i gengäld låter jag bli att peta på dig om du gör rätt, du ska respektera och uppmärksamma mig''..typ..
Men det beror ju helt o hållet på vad man ser som NH.
För mig är det Naturlig(ast möjliga) hästhantering och ömsesidig respekt. :P

måste gå nu! skriver imorgon!

XD Ok
Kanske ska säga att NH är inte en speciell metod.. utan ett sätt att tänka..

Jag håller med dig och när man började med hms så tog det lite tid att ändra tänket upplevde jag iaf. Men det kanske är olika för olika personer?

Det jag skrev i bildtråden:

Sv: NH *bildtråd*

--------------------------------------------------------------------------------

Okej, jag förstår vad du menar och jag håller med dig. Dock tränar jag lite sånt där skräckinjagande som att hoppa med min häst, som en övning dels för att hon ska stärka sitt eget självförtroende och sen att hon ska lita på mig. Men jag tvingar inte över henne utan gör det antingen i en lång lina där jag visar vad jag vill genom mitt kroppsspråk, eller så hoppar jag löst och då är det helt hennes eget val om hon ska följa mig eller inte.

För mig är det en underbar känsla när jag kan leka t ex tafatt med min häst. När hon tycker det är kul och ser mig som sin lekkamrat och ledare. Dock är jag mycket noga med att jag hela tiden ska ha kontrollen. Jag ska kunna stanna och stoppa lekan när jag vill. Jag ska kunna ge henne tecken att backa, stanna eller växla tempo när jag vill. Skulle det va så att hon inte lyssnar jagar jag iväg henne med en gång och då vänder hon oftast och kommer lunkande med sänkt huvud mot mig igen.

Att jag börjat leka såhär med min häst har dels gjort allting mycket roligare, både för henne och mig. Jag vet helt säkert att hon älskar mig och att hon vill vara tillsammans med mig. Hon känner sig trygg i mitt sällskap och det är verkligen härligt att uppleva det. Att hästen verkligen litar på en.

Men jag har inte gått nån NH-kurs, så jag vet ju inte hur man "lär" ut NH. Jag har liksom bara lärt mig själv genom att läsa av hur min häst svarar på mitt kroppspråk, osv. Och för mig är det iaf äkta kärlek. Det är som en del av min tid med min häst. Grunden för vår relation. Sen rider jag ju också. Och tömkör och så, men allting blir som en enda stor lek. Allt ska va kul!

Ett par bilder som jag tycker representerar den NH jag sysslar med^^ Allting helt löst, så hon kan lika gärna springa till andra delen av hagen om hon hellre vill det.

Otroligt välvisade bilder...

--------------------------------------------------------------------------------

Okej. Men alltså, egentligen, så är väl NH när man genom sitt kroppspråk "pratar" med hästen och gör sig förstådd... eller? Vad är NH för dig? Eller för er andra i tråden? En ganska intressant fråga tycker jag^^

Jag övar för det mesta på det sättet att jag först ser om hästen gör det jag vill av egen fri vilja. Om jag ser att hon förstår vad jag vill, men inte vågar göra det, hjälper jag henne med tydligare hjälper och övertygar henne. Jag står inte och väntar ut hästen i en timme, utan funkar det inte så visar jag med tydligare och tydligare hjälper. Märker jag att hon försöker flytta mig, ignorerar mig eller liknande så backar, longerar och flyttar fram- och bakdel på henne för att markera att det är jag som bestämmer och du måste lita på mig. När hon gör det berömmer jag mycket mer än jag sade till, för att hon ska se det positivt.

Jag tror att detta gör att hon behåller sin känslighet och lär sig att hon kan lita på mig. Eller rättare sagt, hon måste lita på mig för jag är hennes ledare. Jag står inte och drar i grimskaftet och smackar och håller på om jag vill få in henne i en transport, utan funkar det inte så går jag ut och säger till henne att gå runt mig på en volt och sedan in igen.

Spårade ut lite nu tror jag. Men det skulle va kul att höra vad ni anser är NH?

*hoppas att detta inte ses som trådkap, eller? I så fall får jag väl starta en ny tråd om det imorrn, för det vore intressant att höra!*

Okej, intressanta frågor! Går emot lite och frågar: Varför rider/kör man? Vart vill man komma? Vad finns det för mening med det, idag?

Jag vill att min häst ska backa och följa mig när jag gör det (ber henne om det). För mig är det viktigt att min häst tycker om mig och att vi förstår varann. Annars finner jag ingen mening med ridningen. Min häst ska ha lika kul som jag, hon ska kunna taka om för mig vad jag gör för fel och jag ska kunna visa henne och fråga om hon vill vara med mig. När hon tackat ja blir allting så mycket enklare. Och roligare. Hon gnäggar när jag kommer i hagen, hon följer mig vart som helst utan att sträcka grimskaftet (förutom vissa ställen som över hinder och så, där jag får övertyga henne att det inte är farligt^^). Men hela hästhanteringen har blivit mycket säkrare iom att hon vet vilken plats hon har. Och på så sätt har hon också blivit tryggare. Hela vardagen blir tryggt och säkert när man förstår varann. Jag vill vara som en kompis för min häst och hon ska kunna välja att vara med mig. Men det ska ändå alltid vara jag som har kontrollen och högst rang, annars jagar jag iväg henne för då får hon inte vara med mig längre. (Jagar kan betyda både att jag bara flyttar henne ifrån mig eller att jag jagar iväg henne bort från mig).

Återkommer senare, ska ut och leka lite med Ella nu.

Jag anser mig inte vara någon NH människa, men arbetar gärna mina hästar från marken, både lösa och på lång tygel eller töm. Vi gör enkla ledövningar, vi leker följa John men vi gör också lite mer seriöst arbete. Min lilla häst är inte så intresserad, henne har jag haft i två år och hon är 16 år. Jag har inte brytt mig så mycket om att hålla på med henne, mer än det grundläggande. Hon är pensionär nu och har rätt att gå sin egen väg. Mitt halvblod har jag haft sedan han var 3 år och kom direkt från lösdriften, han älskar att gå efter mig och är alltid uppmärksam på mig och vad jag vill.

Ibland går det lite hysteri i det här med NH. När jag började rida för 35 år sedan fanns inte begreppet NH, men det betyder inte att vi inte hade välmående, sunda hästar då. Sunt förnuft, lyhördhet och förståelse för hästen är det viktiga oavsett vilken häst du har och vilken typ av ridning du sysslar med.

Varför jag rider och kör är nog många andledningar.

Dels för att jag älskar det (!), dels för att tävla (målet för det mesta) och dels för att bygga upp hästen.

Med russet så var målet att få igång en travkariärr och att han skulle bli en säker ponny, stark och välmående :)
Där var det många tvister, vi lånade ut honom en gång för påbörjad inkörning och fick tillbaka ett monster (t.ex. de hade farit ut på tömkörningstur i skogen men han kom hem själv. Han hade lindat kvinnan runt ett träd med tömmarna, sedan krypigt ut ur selen och tränset och kutat hem. Hahaha, efter det tog vi hem honom!)

"det som förstör på 2 min, byggs upp igen på två år"

Målet före det här hände var nog att få en framgångsrik tävlingshäst, men det var nog lite långt borta!

När vi körde in honom och så var det för att träna upp honom.
När jag lät en tjej rida honom så var det för att han började tycka att det var tråkigt med travet.
När jag började "skol-köra" honom var det för att han var lite galen helt enkelt :crazy:
När vi började med AR var det för att hitta andra muskler/bygga upp hans svaga bakknän/för att han ser så underbar ut i de sammanhangen :angel:
Och när vi prövade timmerkörning så var det för att vi skule lära oss någonting båda två och för att han tappade suget av att vara framför vagn.

Men all "lydnad" har som alltid funnits där ändå.
Jag menar, jag tycker att jag rör mig och "pratar på deras språk" ganska bra? Att kunna löslongera en häst utan spö eller annat och fortfarande kunna få hästen att flytta ut, öka, sakta, vända, stanna, komma närmre, det har alltid varigt en självklarhet. Om man blåser upp sig så är det klart att hästen vill gå undan (förenklat) osv. Sånt behöver man väl inte böcker till? Det ter sig ju ganska naturligt.

Okej, nu babblar jag om mig själv här ^^

lösa tankar

Men det är ''NH'' även om du inte läst det i nån bok:P Att hantera hästen på ett sätt som den förstår mer eller mindre instinktivt.

Men det är ''NH'' även om du inte läst det i nån bok:P Att hantera hästen på ett sätt som den förstår mer eller mindre instinktivt.

Men isf är ju allt NH? Hur hanterar man en häst på ett annat vis?

NH har ju ingenting att göra med vilken typ av ridning elller hästsport man utövar, det är ju ren kommunikation.
Den enda nackdelen jag kan se, om man nu kan kalla det för en nackdel, är om man som oerfaren hamnar i en situation där man får en konflikt med sin häst och inte kan ta sig ur den. Då kan man ju hamna i en minst sagt otrevlig relation med sin häst...
Annars ser jag det som bara bra saker kan komma ur NH.

Grejjen är den att jag bara har sett dårliga saker med det. Förstörda hästar och förvirrade människor :crazy:

Det är nog lätt att ta till sig nh om man är osäker. För om man är osäker så vill man ju ha kontroll, vara ledare, och nh säger ju typ "bli en bra ledare för hästen" och de tar till sig de och missbrukar det.

men zab...
min bild av nh innefattar övningar och lekar, alla en inlärningsprosess.

Därför tycker jag inte tt jag håller på med nh, jag övar inte, leker inte sådana lekar osv. Löslongeringen var endast för att han skulle lära sig trava ordet som komando och att bli av med överskottsenergi.
I våran komunikation har det aldrig behövt övningar, lekar m m
vi förstår varann ändå :)

NH´s grundidé (om jag fattat helt rätt) är att helt enkelt göra sig förstådd på hästens språk, skaffa sig ledarskap genom hästens språk. Man använder samma kroppspråk som hästen och visar på så sätt om man är ofientlig/ledare/på bushumör osv..

Sen utvecklar man detta till ett sätt som passar just den hästen man utövar NH på, finns ju massor av övningar men alla passar inte alla hästar.

NH´s grundidé (om jag fattat helt rätt) är att helt enkelt göra sig förstådd på hästens språk, skaffa sig ledarskap genom hästens språk. Man använder samma kroppspråk som hästen och visar på så sätt om man är ofientlig/ledare/på bushumör osv..

Men är det så folk använder det? ;)

Det kan man ju omöjligt svara på, men är det NH som disskuteras så antar jag att man bör utgå från dess grundtanke, annars är det ju inte NH längre utan bara vanlig hantering.

men det är en sak som jag inte fattar...

När jag säger hur jag hanterar min häst så sa någon att det är NH.

Om det är NH, vad är då vanlig hästhantering? (för er)

Liknande trådar

Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
14 669
Senast: tott
·
Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 107
Senast: Cattis_E
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 956
Senast: fixi
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 168
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama