Sv: NH? För och nackdelar? Bra, dårligt?
Det jag skrev i bildtråden:
Sv: NH *bildtråd*
--------------------------------------------------------------------------------
Okej, jag förstår vad du menar och jag håller med dig. Dock tränar jag lite sånt där skräckinjagande som att hoppa med min häst, som en övning dels för att hon ska stärka sitt eget självförtroende och sen att hon ska lita på mig. Men jag tvingar inte över henne utan gör det antingen i en lång lina där jag visar vad jag vill genom mitt kroppsspråk, eller så hoppar jag löst och då är det helt hennes eget val om hon ska följa mig eller inte.
För mig är det en underbar känsla när jag kan leka t ex tafatt med min häst. När hon tycker det är kul och ser mig som sin lekkamrat och ledare. Dock är jag mycket noga med att jag hela tiden ska ha kontrollen. Jag ska kunna stanna och stoppa lekan när jag vill. Jag ska kunna ge henne tecken att backa, stanna eller växla tempo när jag vill. Skulle det va så att hon inte lyssnar jagar jag iväg henne med en gång och då vänder hon oftast och kommer lunkande med sänkt huvud mot mig igen.
Att jag börjat leka såhär med min häst har dels gjort allting mycket roligare, både för henne och mig. Jag vet helt säkert att hon älskar mig och att hon vill vara tillsammans med mig. Hon känner sig trygg i mitt sällskap och det är verkligen härligt att uppleva det. Att hästen verkligen litar på en.
Men jag har inte gått nån NH-kurs, så jag vet ju inte hur man "lär" ut NH. Jag har liksom bara lärt mig själv genom att läsa av hur min häst svarar på mitt kroppspråk, osv. Och för mig är det iaf äkta kärlek. Det är som en del av min tid med min häst. Grunden för vår relation. Sen rider jag ju också. Och tömkör och så, men allting blir som en enda stor lek. Allt ska va kul!
Ett par bilder som jag tycker representerar den NH jag sysslar med^^ Allting helt löst, så hon kan lika gärna springa till andra delen av hagen om hon hellre vill det.
Otroligt välvisade bilder...
--------------------------------------------------------------------------------
Okej. Men alltså, egentligen, så är väl NH när man genom sitt kroppspråk "pratar" med hästen och gör sig förstådd... eller? Vad är NH för dig? Eller för er andra i tråden? En ganska intressant fråga tycker jag^^
Jag övar för det mesta på det sättet att jag först ser om hästen gör det jag vill av egen fri vilja. Om jag ser att hon förstår vad jag vill, men inte vågar göra det, hjälper jag henne med tydligare hjälper och övertygar henne. Jag står inte och väntar ut hästen i en timme, utan funkar det inte så visar jag med tydligare och tydligare hjälper. Märker jag att hon försöker flytta mig, ignorerar mig eller liknande så backar, longerar och flyttar fram- och bakdel på henne för att markera att det är jag som bestämmer och du måste lita på mig. När hon gör det berömmer jag mycket mer än jag sade till, för att hon ska se det positivt.
Jag tror att detta gör att hon behåller sin känslighet och lär sig att hon kan lita på mig. Eller rättare sagt, hon måste lita på mig för jag är hennes ledare. Jag står inte och drar i grimskaftet och smackar och håller på om jag vill få in henne i en transport, utan funkar det inte så går jag ut och säger till henne att gå runt mig på en volt och sedan in igen.
Spårade ut lite nu tror jag. Men det skulle va kul att höra vad ni anser är NH?
*hoppas att detta inte ses som trådkap, eller? I så fall får jag väl starta en ny tråd om det imorrn, för det vore intressant att höra!*
Okej, intressanta frågor! Går emot lite och frågar: Varför rider/kör man? Vart vill man komma? Vad finns det för mening med det, idag?
Jag vill att min häst ska backa och följa mig när jag gör det (ber henne om det). För mig är det viktigt att min häst tycker om mig och att vi förstår varann. Annars finner jag ingen mening med ridningen. Min häst ska ha lika kul som jag, hon ska kunna taka om för mig vad jag gör för fel och jag ska kunna visa henne och fråga om hon vill vara med mig. När hon tackat ja blir allting så mycket enklare. Och roligare. Hon gnäggar när jag kommer i hagen, hon följer mig vart som helst utan att sträcka grimskaftet (förutom vissa ställen som över hinder och så, där jag får övertyga henne att det inte är farligt^^). Men hela hästhanteringen har blivit mycket säkrare iom att hon vet vilken plats hon har. Och på så sätt har hon också blivit tryggare. Hela vardagen blir tryggt och säkert när man förstår varann. Jag vill vara som en kompis för min häst och hon ska kunna välja att vara med mig. Men det ska ändå alltid vara jag som har kontrollen och högst rang, annars jagar jag iväg henne för då får hon inte vara med mig längre. (Jagar kan betyda både att jag bara flyttar henne ifrån mig eller att jag jagar iväg henne bort från mig).
Återkommer senare, ska ut och leka lite med Ella nu.