NH - Djurplågeri eller ej??

Re: Sv: NH - Djurplågeri eller ej??

Om man nu ska andvända sig av en korrigering som hästen förstår......hur gör ni ?

Så konstig som det låter, men som en annan häst skulle gör i kroppspråk.

Om en häst kommer för nära en annan häst så först titta den andra ned ett ett jätte sur ansikt/öronen bakåt (det kan vi försöker allafall) sen svisha svansen (ändan på grimmskaft), de börjar backa med hot att sparka, sen sparka de. Givetvis kan vi inte springa runt och sparka/bitar våra hästar men vi kan göra det så det är obehaglig för de och tillslut backa bort de. Sen efter en kort stund så allt man bara behöver göra är titta på de, kanske "wiggle" ett finger. Men det är många stegar innan och andra saker som ingår i detta som är inte skrivet.

**KL**

Även de som vet hur man gör ovan vet också att en "outsider" som ser det och vet inte vad man syssla på med kan vara förskräkt. Men de tilllåta att hästen är ohanterbar, konstig:confused: .Att folk ser ett annan häst "bestraffa" en annan häst så är det helt ok. Men om vi försöker lära hästen inte trappa på oss så är man ett djurplågare.

Jag vet när jag är bort och lastträna en häst och andra folk kommer och ska titta, så kan jag ser deras ansikt uttryck och vet vad de tänkar. "varför inte använder linjor?" "Ser du inte att hästen vill inte i transporten?" mmm (med mycket mera:smirk: ) när jag försöker får hästen bara att gå upp till lämen och lukta det. Jag vet att de kommer aldrig upp och fråga mig, "vad gör du och varför?". Jag alltid skojer med folk och genom det så får jag de inne i vad jag gör. så att när de går därifrån så har de ett annat perspektiv av vad jag gör. Som Sammet skrev om hennes hingst, vad och hur folk tolkar saker till är skrämande, if they are left alone with their own thoughts.

Den andra diskationen är att folk ska inte hantera en häst som de skulle hantera en annan människa. Vi sparka och inte bita vår familj medlemar, vi inte hotar med att sparka de i benen om de försker ta nåt från vår tallrik, vi har inte en kropp som är byggt för att var ute i minus grader. (Tänk hur en Eskimo skulle känna sig att ta en semester i spanien!
h062.gif
Just a thought...) De förstår inte "now Blixten that was not nice, you should appoligize to svarten and then go to your stall!" eller "No really you can trust me, that trailer is perfectly safe. I even checked for bears! just get in and stop being silly"
Men om vi använder ett språk som hästen förstår för många djur älskare är det djurplågari. Men hästarna är inte människor de inte har samma kännslor som vi, de har mångar som är samma men använder de på olika sätt (if that makes any sence). Om vi säger till på ett sätt de förstår, så säger de "ok, jag kommer inte förnära nästa gång" och inte "Du är elak, jag tycker inte om dig längre. Du är inte min kompis. :cry: " men vissa hästar säger "ok, men vänta till din rygg är vänt mot mig."
a016.gif


Konstig nog att de hästar som har en människa som kan säger till, vet hur och när de ska göra det och viktigast är när de INTE ska säga det så får de en häst som respektera de, ser de som en ledare och lita på de med allt .

På andra handen har du en människa som inte vill säger till för de vill inte vara elak så bruka de har de hästar som är bufflig, elak själv, aggressiv, och rent sagt repektlös för människa.

Sen finns det en tredje sidan de som tar med att "säga till" lite för allvarlig och kan vara hårdare en en annan häst och skulle aldrig vara mjuk som en babies för då är man en "Puss".

Det finns ett ordspråk: You don't have to be any gentler than a baby, and never be harder than another horse.
Och som är skrivet många gånger alla hästar är olika vissa är enormt känslig andra skulle inte bry sig. Vissa är rädd andra är aggresiv. Sen finns alla i mitten.

Jag tycker den svenska ord "lagom", man ska vara "just right" och rättvis. Men det är argumentet hur hitta vi det och vem bestämmer vad är lagom och rättvis?
 
Sv: NH - Djurplågeri eller ej??

Intressant! Jag tror som någon annan skrev att vissa säger att de håller på med NH, men det är djurmisshandel. Själva idén med Nh är ju att kommunicera med hästen på dess eget språk. Gör man det och vet vad man gör så blir det ju bra, Med andra ord beror det helt och hållet på om personen i fråga vet vad h*n gör!

Tycker det verkar som om det här med att "ha ledarskapet" över hästen börjar gå till överdrft. Klart att det ska finnas respekt, men det ska vara ömsesidig respekt. Det verkar som en del helt glömmer bort att kommunicera med hästen och bara tänker på att den ska göra som man vill. Hästen har ju faktiskt oxå en hjärna...

Tror det måste handla mkt om känsla för att det ska bli riktigt bra... Det får inte bli för mycket "om du gör så, så ska hästen göra så här", för mycket teknik alltså...

Jaa... det här blev nog väldigt snurrigt men hoppas jag fick fram nåt av mina tankar ;)
 
Sv: NH - Djurplågeri eller ej??

Anser att så länge häst och ryttare mår bra, är tillfreds med träningen och i allmänhet och inte lider på något sätt så är allt bara bra.

NH har (tyvärr) blivit mer en produkt än en livsstil.
Många tränare typ går ut med att just deras sätt och deras metoder är det enda rätta, och ingen är så bra som dem. Sen kallar dem det NH och så tjänar dem multum på det.

Någonstans på vägen glöms dock HÄSTEN bort.
Det blir mer att man har häst för att "träna" NH, inte att man använder sig av NH för sin häst skull, och för att bygga upp en bra relation med sin häst. Så någonstans har det licksom gått snett.

Observera att det här enbart är åsikter från min sida.
Inget annat


Bra svar tycker jag... måste bara säga det! :bow: När folk hör NH så tycker de ofta direkt att det är bra... Utan att ha sett hur personen som utövar det, eller vad man ska säga, bär sig åt...

När jag började intressera mig för begreppet Natural Horsemanship var det för att det var ett milt sätt att hantera hästen på ett språk som den förstår. Vad det kallas spelar inte mig någon roll alls. Jag är ute efter att kunna få hästen att vilja göra det jag vill att den ska göra... Det är allt jag vill, slippa allt tvång och bara låta hästen välja det bästa alternativet. (Förhoppningsvis mitt) ;)
 
Sv: NH - Djurplågeri eller ej??

* kl *

Men det är jö lätt att bara säga att ni korrigerar på hästens språk.......nu har vi alla hästarna uppstallade i olika varianter och alla har ej egna stall och det uppstår jö sitvationer i den vardagliga hanteringen som man kanske behöver korrigera ett icke önskvärt beteende.

Som tex när hästen står uppbunden på gången och den står och skrapar hovarna i backen med nya broddar........

eller när den nästan hugger en när sadelgjorden dras åt.....

eller när uppstallningsvärden kommer och berättar att h*n ej vågar ge din häst mat då den nästan anfaller med bakåtstrukna öron.......vilka råd ges så h*n kan gå in i boxen och ge mat ?


Hur säger man då åt hästen så den förstår......med höjd röst ?? eller med en välriktad spark ?? eller ett finger i sidan ??
Vad skulle ni göra ??
 
Sv: NH - Djurplågeri eller ej??

Som tex när hästen står uppbunden på gången och den står och skrapar hovarna i backen med nya broddar........
Men herregud, det är väl inte hela världen?! Hästen är troligen lite otålig bara. Det går att skruva i nya broddar om dom gamla nu skulle bli utslitna
eller när den nästan hugger en när sadelgjorden dras åt.....
Nästan? Vänder den på huvudet när du spänner sadelgjorden? Även hästar har bra resp. dåliga dagar. Annars brukar det kunna kallas sadeltvång eller så gillar den helt enkelt inte att bli sadlad :smirk: Kolla så att allt passar
eller när uppstallningsvärden kommer och berättar att h*n ej vågar ge din häst mat då den nästan anfaller med bakåtstrukna öron.......vilka råd ges så h*n kan gå in i boxen och ge mat ?
Matelak eller så har den hästen lärt sig att det går att göra så, för ingen gör ändå nåt åt det hela. Ställ upp hästen i gången då h*n ska lägga in mat eller lägg helt enkelt in det innan hästen kommer in





/ Eliine - Fullfjädrad dressyrmänniska som ändå har ett litet hum om naturlig hästhantering, utan en massa onödig utrustning
:bow:
 
Sv: NH - Djurplågeri eller ej??

Tack för ditt detaljerade svar :angel: men om man nu är tvungen att tillrättavisa då ?

* kl *

Det handlar ej om rätt eller fel här....jag är ärligt intresserad av era svar då jag själv hanterar hästar på ett sätt som jag kallar *tyst kommunikation* dvs att jag ej behöver andvända röst för att tillrättavisa om det nu är NH har jag ej nån aning om men det finns väll lika olika sätt att hantera hästar som mängden hästar.....alla olika vinklingar är välkomna.

Några fler :d
 
Sv: NH - Djurplågeri eller ej??

När det gäller sadlingen så bet jag helt enkelt tillbaka om dom bet mig när jag var liten (yngre) :angel: Har dock inte behövt göra det på ett antal år nu, men det fungerade i alla fall. Speciellt när unghingstarna började bråka...
 
Re: Sv: NH - Djurplågeri eller ej??

Som tex när hästen står uppbunden på gången och den står och skrapar hovarna i backen med nya broddar........

Som Eliine sa så är det säkert att hästen är otålig. Många gör det somen vana för de vet eventuellt så kommer matte och ta mig härifrån eller man gör nåt åt de så de slutar tex godis eller hö. vissa kan gör det när de är orolig. Tyvär många går lita för långt och säger till på skarpen.

Det finns ett lätta par lätta saker man kan göra:
1. Du kan har en grimmskaft på även om de är "crossed tied" på gången. Du bårste och när den skrapa kan du skaka grimmskaften (du börja som en babies och gradvis upptill den slutar) UTAN att sluta vad du gör med att bårste hästen. type ignorera den samtidet du har koll från the corners of your eyes. Det är som en lek "Don't make me wiggle the rope" Det är hästens ansvar att ser att den grimskaften är stilla och det är din ansvar att vara artig mot hästen när du bårste.

2. Du kan skrapa med din fot med lika mycket energi och lika hårt som hästen gör. Många hästar tycker inte om när deras människa inte står stilla och flaxa runt omkring. Du kan även fladra med en arm eller två i luften, så fort den slutar så slutar du och tillbaks till bårstningen. Då kommer hästen på själv hur den skulle göra för att hålla dig stilla istället. Men alldrig koppla bort hästen när det skrapa för då får det belöning för den dålig beteende.

Båda fungera ungefär det samma själv har jag använt 2:an för jag har ingen skam och det har varit snabbare för en fix. Och det är gjort utan röst eller att man behöver ta i hästen.

eller när den nästan hugger en när sadelgjorden dras åt.....
Förmodligen nån har varit oartig vid sadling. Och efter en kort stund kan det vara en vana också.
Jag skulle t ex lägg på sadeln lös spännde, flytta runt hästen (7 games) och när du kan ser hästen andas mer tydligt så tar du i remsen med båda händer till sadelgjord och vänta, om hästen försöker bitas så flappa armbåge närmaste till huvud av hästen(jag säger det för en gång hade jag en tjej som flappade båda armar:crazy: då kunne inte hon spänna gjorden) upp och ner som du säger jag bry mig inte vad du gör med huvud så länge det inte kommer i min område (armbåges längde), titta på andnigen och du andas med i takt. När ni andas ut så dra du up sadelgjord i samma takt med andningen. Ingen snabba rörelse som får hästen att spänna magen fort (det är var desse biteende vanligvis kommerifrån). gör det lika många gånger som behövs för att artig får det spänt. Jag brukar röra hästen i mellan åt. Om det är gjort rätt så märke inte många hästar att du har spänt det för de vänta för det snabb, tighta, lunga kollapsade ryk.

eller när uppstallningsvärden kommer och berättar att h*n ej vågar ge din häst mat då den nästan anfaller med bakåtstrukna öron.......vilka råd ges så h*n kan gå in i boxen och ge mat ?
Det är en beteende som jag ska tänka mer på. Vill inte råda en snabb fix för en sån häst.

men en sak kommer till mig just nu som har fungerat är att när man går mot stallet, titta på hästen. Så fort den ser sur ut så stanna du upp. så fort den sätta fram öronen går du framåt. Det kan ta vad känns som evighet men hästen måste har den tid den behöver att komma på vad den måste göra ( inte du) för att får dig går framåt. Och du måste vara snabb med att stanna eller börjar går framåt så att hästen kan ser att den måste göra nåt för att får en viss reaktion. Om man kommer fram till stall dörren och öppna det och hästen ser sur ut då, så stänga dörren och backa undan tills öronen kommer fram. Om du har lärt som jag skulle råda hästen att backa med lätt tryck genom "7 games" så kan man backa hästen när man komma in i boxen. Men mata när öronen är fram åt. Var bered att det kan ta en timme eller mer att mata hästen men det är värt. Så inte börja nåt som du inte har tid att ser det genom.


Med allt ovan ska man vara konsekvent och snabb att reagera.

Take the time it takes, so it takes less time!

Hur säger man då åt hästen så den förstår......med höjd röst ?? eller med en välriktad spark ?? eller ett finger i sidan ??
Vad skulle ni göra ??
Jag träna inte med rösten i tänkesättet men det kommer ut ändå. Jag vill har mer kroppspråk. Men det är jag då. Hur man säger åt en häst är svårt att säger. Det är alltid olika från situation till häst. Jag har när händerna är full t ex har hotat att sparkar (luften) och om de har inte flyttat innan sparken kommer så var det deras ansvar att har uppmarksamhet på mig och går undan innan det kom. Andra bara behöver att titta på de och de bli rädd. Allt vi lära ut till hästen måste de har ett chans att reagera på en mjukare sätt innan den hårdare kommer på detta sätt lära de att reagera när man t ex skaka ett finger istället för att vifta runt ett rep våldsamt varje gång vi vill nåt från de.
 
Sv: Re: Sv: NH - Djurplågeri eller ej??

Tack för ett trevligt, sympatiskt svar och det finns en hel del att diskutera runt, mkt vi tänker lika men kl är sängdags......återkommer gärna :)
 
Sv: NH - Djurplågeri eller ej??

Varför kan folk inte bara sätta sig i hagen och studera hur hästen beter sig mot andra och lära sig hästarnas språk... DET är vad jag kallar NH, kommunikation på hästarnas villkor.

Mitt welsh sto på två år kan ibland få för sig att skrapa hoven i stallgången men jag ignorerar det bara, hennes problem tänker jag - inte mitt. Det är väldigt sällan jag dirigerar hästarna, jag låter dom komma på själva vad som dom tycker är lättast, jag gör det rätta lätt och det svåra jobbigt.
MEN om någon häst stöddar upp sig, försöker hugga eller något då säger jag ifrån - DIREKT. Men bara med kroppspråket, väldigt sällan jag har behövt använda mer än bara kroppspråket, har väl hänt en gång då jag fått sparka till en häst som försökte sparka mig för att markera att "jag är faktiskt större än dig så lägg ner!" Men i NH's värld anser jag att våld är den absolut sista utvägen, och under alla år har jag kanske använt det en eller två gånger och då bara när hästen försökt sätta sig över mig i rang på ett fysiskt sätt. Jag tog mig tid att lära mig hästarnas språk men jag är långt ifrån fullärd, finns alltid nya saker att lära sig men de förstår vad jag vill i de flesta fall och om de inte gör det så försöker jag på ett annat sätt tills dom förstår. Om man tar sig tid att lära sig läsa hästen vet man själv hur man dirigerar för att få hästen att förstå. Kommunikation är A och O.
 
Sv: NH - Djurplågeri eller ej??

* kl *

Men det är jö lätt att bara säga att ni korrigerar på hästens språk.......nu har vi alla hästarna uppstallade i olika varianter och alla har ej egna stall och det uppstår jö sitvationer i den vardagliga hanteringen som man kanske behöver korrigera ett icke önskvärt beteende.

Som tex när hästen står uppbunden på gången och den står och skrapar hovarna i backen med nya broddar........

eller när den nästan hugger en när sadelgjorden dras åt.....

eller när uppstallningsvärden kommer och berättar att h*n ej vågar ge din häst mat då den nästan anfaller med bakåtstrukna öron.......vilka råd ges så h*n kan gå in i boxen och ge mat ?


Hur säger man då åt hästen så den förstår......med höjd röst ?? eller med en välriktad spark ?? eller ett finger i sidan ??
Vad skulle ni göra ??


När det gäller skrapande med hovarna så har jag just det problemet med min häst. Hon gör så när hon blir frustrerad... En annan häst går ifrån henne, hon är hungrig eller nåt sånt. Brukar bara knuffa på henne så hon blir tvungen att sätta ner hoven. Funkar skapligt att ignorera om jag står en bit bort. Försöker bara lugna henne... försöker få henne att sänka huvudet t ex som gör att hästen blir lugn.

Hugger den när sadelgjorden dras åt, vilket oxå min häst gjort. Kollar man så tt sadeln verligen är okej, att man rider på ett varierat sätt, att hästen inte tycker det är tråkigt/obehagligt/farligt att bli riden. När man kollat detta börjar men kanske med att bara sadla mycket försiktigt.... Funkar hur bra som helst på min häst. Lägger på sadeln och drar åt gjorden VÄLDIGT löst och försiktigt till att börja med.

När det gäller maten är det svårare. Det kan ju bero på att hästen någon gång fått svälta, andra hästar i hagen har jagat bort den från maten eller så... Kan inte ge några riktigt bra tips... Har en häst i vårt stall som gör just så här. Skulle inte våga slå/sparka en sån då den antagligen ger igen... Vi har (tack och lov) Krubbor som går att fälla ut. Vet inte vad jag skulle göra om det var min häst... Kanske prova att binda upp den när man häller i maten. Jättesvårt :confused:

Nu har jag inte läst hela tråden efter mitt sista inlägg så kanske skriver nåt som nån annan redan skrivit ;)
 
Sv: NH - Djurplågeri eller ej??

Varför kan folk inte bara sätta sig i hagen och studera hur hästen beter sig mot andra och lära sig hästarnas språk... DET är vad jag kallar NH, kommunikation på hästarnas villkor.

Kruxet är ju att vi inte är hästar....hästar tolererar saker som vi inte gör, t ex att dom får klänga o rida på mamman, bita hårt vid lek....nafsa varandra i hasorna osv osv......

Vi måste hantera dom på vårat eget vis samtidigt förstå hur dom fungerar rent generellt....ett sto eller nån annan flockmedlem kräver aldrig att dom ska gå i samlad form, aldrig att dom skall gå utan att beta....Att endast se på hur dom gör i flocken är missvisande och hästar är inte så korkade att dom inte kan anpassa sig till oss också.
 
Sv: NH - Djurplågeri eller ej??

Jag ser det så här:
Behandla din häst som du vill bli behandlad själv. Enkelt va?

Ett exempel, en granne kommer fram till dig (en granne som du knappt känner) och börjar rufsa dig i håret och börjar slita dig fram och tillbaka. Skulle du tycka det var Ok? Respektera då om en häst inte uppsakttar om du kommer fram och rufsarrunt och stökar på. Det reagerar bara på samma sätt som vi, men det dom gör och det dom kan är att aningen försvara sig eller fly. Och det ska inte straffas.

Vi ska respektera hästarna. Så enkelt är det
 
Sv: NH - Djurplågeri eller ej??

* kl *

Men det är jö lätt att bara säga att ni korrigerar på hästens språk.......nu har vi alla hästarna uppstallade i olika varianter och alla har ej egna stall och det uppstår jö sitvationer i den vardagliga hanteringen som man kanske behöver korrigera ett icke önskvärt beteende.

Som tex när hästen står uppbunden på gången och den står och skrapar hovarna i backen med nya broddar........

eller när den nästan hugger en när sadelgjorden dras åt.....

eller när uppstallningsvärden kommer och berättar att h*n ej vågar ge din häst mat då den nästan anfaller med bakåtstrukna öron.......vilka råd ges så h*n kan gå in i boxen och ge mat ?


Hur säger man då åt hästen så den förstår......med höjd röst ?? eller med en välriktad spark ?? eller ett finger i sidan ??
Vad skulle ni göra ??


Du kan inte korrigera ett visst beteende utan att korrigera allt.
Det går inte att gå in och ta bort ett litet problem, eftersom det egentligen inte är det som är grundproblemet.


Om din häst gör så där är det ett tecken på att den är missnöjd med sitt liv, hårt och kargt men sant.
Du måste se till att rätta till så den får det liv den vill ha.
Och att ta över ledarskapet. Många hästar som själv måste ta över ledarskapet bli arga, ilskna och odrägliga.
De har ingen trygghet eller harmoni i sitt liv.
En annan orsak kan vara dåliga erfarenheter sen tidigare, eller att hästen har ont.
Smärta fixar du med veterinär, massör mm.
Beteende relaterad ilska fixas med NH.
 
Sv: NH - Djurplågeri eller ej??

Jag ser det så här:
Behandla din häst som du vill bli behandlad själv. Enkelt va?

Ett exempel, en granne kommer fram till dig (en granne som du knappt känner) och börjar rufsa dig i håret och börjar slita dig fram och tillbaka. Skulle du tycka det var Ok? Respektera då om en häst inte uppsakttar om du kommer fram och rufsarrunt och stökar på. Det reagerar bara på samma sätt som vi, men det dom gör och det dom kan är att aningen försvara sig eller fly. Och det ska inte straffas.

Vi ska respektera hästarna. Så enkelt är det


Det är inte lika enkelt som det låter.
Hästar har en annan kultur än oss, de är mycket mer kroppsliga än oss (dvs de rör vid varandra mer än vi gör med en annan människa).

Sedan är det en skillnad om det är din egen häst eller någon annans.


Givetvis ska hästen respekteras, men den får inte överrepskteras s att den tar över.
 
Sv: NH - Djurplågeri eller ej??

Sammet, Håller fullständigt med dig!! Nh är helt fantistiskt om man vet vad man sysslar med, fårstår hästens kroppsspråk, och kan arbeta med den på rätt sätt!!

En vän till mig tränar sina hästar i Nh (hon är otroligt skicklig, duktig och vet verkligen vad hon sysslar med) när jag ser henne löslongera sina hästar, förstår man verkligen hur lite som egentligen behövs för att ästen ska förstå, Om man gör på rätt sätt.

När hon lastar sina hästar longerar hon dom helt enkelt närmare och närmare transporten, och ser till att hästen bara har fokuset på henne. Hon longerar dom över rampen och bort igen, och så åller hon på, i 3 timmar om så behövs, det viktigaste är att hästen till slut ska vara helt avspänd, och till slut gå in i transporten frivilligt.
Att spänna ett rep bakom rumpan påhästen och sedan dra allt vad man orkar för att gå in i transporten, är inte djurplågeri på något sätt, men heller inget jag skulle föredra att göra på min häst. För det är att tvinga in en häst i en transport som kanske i själva verket är rädd..
Försök se saker ut hästens perspektiv, tänk på hur de beter sig i hagen, att slå hästen är OFTA totalt onödigt, ett bra tips är att de dem ett härt nyp i örat, vilket hästarna naturligt brukar göra när de irriterar sig på varandra :smirk:
 
Sv: NH - Djurplågeri eller ej??

Men ursäkta....longera in hästar i trp???
Nypa dom i örat ??

Allt har med din inställninh att göra...vad du FÖRVÄNTAR dig....förväntar du dig att hästen ska gå in i finkan så gör den det, att longera en häst i 3 timmar är ju bara att du får in den pga att den gett upp...är utmattad...Är det då inte bättre att be den gå in istället?

Jag säger som jag alltid har sagt ang lastning, det är inte konstigare att få in en häst i finkan än att få in den i boxen..men folk får en helt annan kroppshållning o "tänk" när den ska in i finkan för dom FÖRVÄNTAR sig att hästen tycker det är otäckt.
 
Sv: NH - Djurplågeri eller ej??

Longering för att få in hästen i transport går inte ut på att utmatta hästen, det görs i skritt och med många tankepauser. (om det görs rätt).

Men jag håller med om att det finns bättre sätt.
 
Sv: NH - Djurplågeri eller ej??

* kl *

Nu kan jag ej hålla mig längre......

En häst är ett flockdjur och uppmärksammar, lyssnar genom att rikta sig mot sin ledare och genom öronspel (full vinkling framåt ) oxå välkomna en annan häst eller oss när vi kommer i närkontakt.

Man korrigerar ett oönskat beteende genom att driva bort hästen och att longera genom att driva den framåt samtidigt som man följer hästen med blick och kropp säger man den att den är bortdriven och i flockens språk skulle denna bortdrivning sluta genom att hästen stannar och vänder sig mot den som korrigerar.

Man kan visst i olika samanhang korrigera hästen genom att longera och vänta in att hästen nu stannar och vänder upp sig emot en om man nu vet vad man håller på med....det krävs stora kunskaper att korrigera ett flockdjur på detta sätt och jag blir så fruktansvärt trött på detta begrepp med * NH * där så många utan kunskaper * BITER * - * NYPER I ÖRAT * - * SPARKAR * _ * SITTER O TITTAR PÅ HÄSTENS BETEENDE I HAGEN * - * TANKEPAUSER * mm och kallar detta att man korrigerar hästarna på deras egna språk.......

När man går in på djurpsykologi och beteende MÅSTE man vara så pass ödmjuk att man söker så pass mycket kunskap att man VET vad man håller på med annars ska man låta bli :devil:

Vi har turen att få ha kontakt med och * makt * över en utav världens mest vänligaste djur som kan med fel hantering bli väldigt farliga men det finns ej några * PROBLEMDJUR *.............bara folk utan rätt kunskaper som andvänder fel verktyg och tror att dom håller på med * NH * :devil:

Och nu till de som med ödmjukhet och som försöker att vinna hästens förtroende, genom tillit hanterar sina hästar.....ni vet själva vilka jag pratar till.....fortsätt med ert sätt att hantera era hästar :bow:
 

Liknande trådar

  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 498
Senast: Hedinn
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
555
Senast: tara
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 596
Senast: Freazer
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
533

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp