NH - Djurplågeri eller ej??

Sv: NH - Djurplågeri eller ej??

Nh för mig är naturlig hästhantering.. sunt förnuft.. om du springer in i hagen flaxar med armarna visar tänderna och kastar en sten mot hästen så springer hästen ifrån dig..Konstigt??

Nej=)

Kommer du däremot mot hästen lugnt och fint och ropar på hästen så kommer hästen att komma till slut..Konstigt??
Nej

Om detta kallas NH, klassisk hantering eller vilket namn man än väljer att ha så är det för mig rätt hantering den sist nämnda!

Samma sak gäller när du vill att hästen ska flytta på sig..Blunda och låt en kompis gå nära dig jag lovar du vet VART din komis står fasten du blundar..
Du känner ett tryck och vill gå undan ifrån det..

Detta osyndliga trycket är det man utnyttjar i sk NH hantering.
Tittar du på hästen och vänder upp får hästen ett tryck mot sig och vill vända och springa ifrån dig.
Går du bakom ja då kommer trycket bakifrån och hästen vill öka hastigheten frammåt.

Sedan finns det sk NH tränare som inte vet vad de pysslar med och gör mer skada än nytta.
Precis som det finns dressyrtränare och hopptränare som borde lägga ner hästeriet helt för de är helt sjuka i huvudet!
 
Sv: NH - Djurplågeri eller ej??

Det finns folk till allt....

Jag tycker att de som KAN läsa hästar och förstå dom inte syns så mycket då det bara är små medel som behövs, det är ett naturligt givande o tagande....det är idioterna som alltid utmärker sig, en del är så korkade att dom inte ens ser att hästen inte fattar vad dom håller på med...hästen har inte läst boken...hästen ÄR boken.
 
Sv: NH - Djurplågeri eller ej??

Blir så frusterad och ledssen då de hästar som jag möter ibland och är sk Nh tränade.
Fast när man sedan frågar lite mer och jobbat hästen lite så märker man att hästen inte är NH tränad utan horseman-Shit tränad.
När jag ville börja med NH så upplevde jag att det var så hemligt.
Gå min kurs så får du veta : Sade en tränare.
Jag gick kursen och fattade noll eftersom tränaren visade bara men berättade inte varför. Gå min fortsättnings kurs så fattar du mer: fick jag till svar när jag ville ha svar på mina frågor.
Då skaffade jag mig en hög böcker om NH både bra och dåliga men viktigaste av allt började titta på mina hästar hur de var mot varandra.
Efter mina erfarenheter så finns det olika grupper av NH utövare.
Den vi hör mest om är nog tyvärr Horseman-shit utövare /tränare.
Dåliga nyheter färdas snabbare än goda.
 
Sv: NH - Djurplågeri eller ej??

Ja detta är ju ett sätt att tjäna pengar på.. och tyvärr kommer deet alltid finnas folk som bara luras,Vad man än pysslar med..:crazy:

Som jag sa tidigare är NH för mig ett sätt att kolla in hur hästar beter sig mot varandra och sedan härma svårare än så är det inte..

En häst går inte fram till en anan och puttar på den för att visa att du ska gå bort från mig..

Så varför ska jag då behöva gå fram till min häst sätta fingret i sidan och hästen flyttar sig?

Att jag är ledaren är ju självklart för så är det ju med alla djur de SKA lysa oss för de har VI bestämt människan..Säger människan sitt till en hund skall den sitta.. kan hunden inte det lär vi hunden sitta.
Och vill inte hunden sitta efter att den har lärt sig det ger vi oss inte tills dess att hunden sitter..
Nu är en hund lite mindre än en häst.
Och därför är det så viktigt att den förstår vem som bestämmer..

Som ett barn ska lyda sin mamma som säger gå och lägg dig.. det är i sin natur att djur och människor har en ledare!
På jobbet är den chefen som säger åt dig vad du ska göra osv..

Sedan finns det dåliga ledare som får sina underordnader att lyda genom stryk, men den ledare jag föredrar är den ledare som ser till varje individ och jobbar med den så som den är.
Jag som ledare bestämmer vad hästen ska göra men vägen till resultatet kan man arbeta ihop som ett team.



Många onom NH världen tycker inte om när en häst kommer fram till en i hagen utan föser iväg hästen och säger nej..

Utan de anser att ska hästen komma ska man be den komma osv..

Detta tycker jag är helt fel.. En häst får gärna komma fram och hälsa dock vill jag inte att den bufflar på mig för det gör ont dels flyger man iväg..

Jag låter mina kompisar komma fram till mig och säga hej.. inte säger jag NEJ du får inte komma till mig utan att fråga utan du ska komma till mig när JAG BER dig om det...

Tja då skulle man nog inte ha så många kompisar tror jag:smirk:

Jag VILL att mina hästar ska komma till mig när jag går in i hagen så jag kan lätt ta in dom=)
 
Sv: NH - Djurplågeri eller ej??

Jag tror att du har fått det här om bakfoten!

NH är ju att jobba med hästen på hästens språk, gör att hästen kan lita på en.
Det innebär inte att man ska slå hästen!
NH är att man använder hästens kroppsspråk för att få den att förstå och lita på en. Men du kanske uppfattar NH som att när man svingar med repet mot den, så är det djurplågeri.

Nej, jag tycker bestämt att NH absolut inte är djurplågeri! Däremot kan jag förstå att vanlig hantering av hästar ibland kan uppfattas som djurplågeri.

Man löser inga problem genom våld när det gäller hästar ( och männsikor) .
 
Sv: NH - Djurplågeri eller ej??

När jag ville börja med NH så upplevde jag att det var så hemligt.
Gå min kurs så får du veta : Sade en tränare.


Det är en ganska logisk anledning till det svaret. Eller egentligen 2.

A) Varför ska tränaren berätta för någon om NH och hur man gör,
utan att ta betalt för det? Denna har troligast betalat dyrt för sin egen utbildning.

B) Att förklara NH i en handsvepning är inte direkt lätt. Det tar både tid och kraft.


Sen att tränaren inte förklarade varför när du väl gick kursen och tyckte att du skulle gå nästa kurs med är en annan sak.
Kanske ställde du frågor som var för långt frammåt i "träningen/kommunikationen" eller så ville tränaren bara tjäna pengar, eller så kanske tränaren inte kunde svara på dina frågor. Bara för att någon kallar sig "tränare" betyder det inte att denna verkligen kan något.


Jag kan annonsera uit mig själv som AR instrutör.
Jag rider ju NH och jag har vana av att lära ut NH.
Det innebär inte att jag är utbildad AR instruktör.
Däremot om någon vill rida AR för mig så kan jag hjälpa dom. Jag berättar givetvis att jag inte är utbildad men att jag kan grunderna och gärna delar med mig.
 
Sv: NH - Djurplågeri eller ej??

*kl*
Ögnade igenom tråden och vill bara göra ett liiitet faktainlägg eller hur man säjer.

NH handlar om samspel mellan häst och människa, att hästen accepterar människan som sin ledare, men även att människan respekterar hästen som individ. Att man får hästen att självmant göra som du vill, utan att ställa allt för höga krav. Natural horsemanship - Naturlig människa-häst-relation ungefär. Det går verkligen inte ut på att med våld och hot få sin vilja igenom, att tex. få hästen att flytta sig åt höger för att du vill det, och tar till grimskaftet och rappar till den för att hästen inte flyttar sig när du tittar den djupt i ögonen och tror att du utövar nh. Då kommer hästen att flytta sig, men inte för att den förstår eller respekterar dig, utan för att det gör ont och den vill flytta sig undan det som gör ont. Och det enda den får respekt för är då ditt grimskaft, inte dig. Men som CS sa, om man håller på med kroppsspråk och verkligen försöker kommunicera med hästen, men den bara ger fan i att lyssna för att den är på det humöret, då kan det vara okej att markera.

Ingen NH-expert, men jag tycker jag har det ganska klart för mig vad det handlar om. Försöker hantera hästar med så stor respekt som möjligt, och förståelse med för den delen. Och som nån klok sa en gång : tålamod är en dygd(dygd=god egenskap). Men det är ändå så att "spelar du efter mina regler så spelar jag efter dina".

verkar det någe klokt det jag skrivit eller är det helt åt fanders? :D
 
Re: Sv: NH - Djurplågeri eller ej??

Ja detta är ju ett sätt att tjäna pengar på.. och tyvärr kommer deet alltid finnas folk som bara luras,Vad man än pysslar med..:crazy:
Ain't that the truth!


Som jag sa tidigare är NH för mig ett sätt att kolla in hur hästar beter sig mot varandra och sedan härma svårare än så är det inte..
Men det är svårare än man tror. Då måste du vet vad du härmar och vad det betyder och när det ska användas.

En häst går inte fram till en anan och puttar på den för att visa att du ska gå bort från mig..

Så varför ska jag då behöva gå fram till min häst sätta fingret i sidan och hästen flyttar sig?
Då ska du titta mer på hästar och hur de bete sig med varan. Ett sto göra det med sin föl. Det är hur de lära de går bort från trycket sen när de har lärt det så är det bara blicken/minne som gäller och ibland tänder.

För det är ett språk som de kan förstår. Du ska använder fingret istället för att undvika hår i dina tändet om en häst inte förstår vad du menar.;)



Att jag är ledaren är ju självklart för så är det ju med alla djur de SKA lysa oss för de har VI bestämt människan..
Om det är en själv klarthet så är jag rädd att du missföstår vad NH verkligen innebär. Att vara en ledare är nåt som du har förkännat inte för DU har bestämmt det. Man kan tvinga en häst att göra vad som helst att hästen lyder betyder INTE att man är en ledare.


1. Säger människan sitt till en hund skall den sitta.. kan hunden inte det lär vi hunden sitta.
2. Och vill inte hunden sitta efter att den har lärt sig det ger vi oss inte tills dess att hunden sitter..
3. Och därför är det så viktigt att den förstår vem som bestämmer..
4. Nu är en hund lite mindre än en häst.
1. Rätt vi hjälpa de förstår vad vi vill.
2. Men här är var folk blir förvirad vart tvång och tålamod ska komma in.
3. Precis men om du kom hem till mig och frågade en av mina 6 hundar att sitta så skulle alla 6 göra det direkt för du har frågat att de skulle göra så. MEN om du kräver den (min cattle dog) som sitter först och är mest lydig att sätta då skulla han titta på dig och om du skulle vissa honom "vem bestämmer", så skulle du har förkännat ett resa till en sjukhus för att sy up handen. I annat ord om du kom hit och fick/kännat deras respekt så skulle de göra allt för dig, men när man kräver det så är det inte samma sak längre.
4. Exakt! Där för träna vi inte hästar lika som hundar, borset att de har olika mentalitet och har olika behov.


Som ett barn ska lyda sin mamma som säger gå och lägg dig.. det är i sin natur att djur och människor har en ledare!
På jobbet är den chefen som säger åt dig vad du ska göra osv..
:crazy: Har du även barn?:cry:
Men en chef bruka har förkännat sin postion. Och du är belönat att göra vad han vill. Där är var människar och hundar är närmare än vad hundar och hästar är. Vi också gör tricks för belöning (vårt lön).

Sedan finns det dåliga ledare som får sina underordnader att lyda genom stryk, men den ledare jag föredrar är den ledare som ser till varje individ och jobbar med den så som den är.
Jag som ledare bestämmer vad hästen ska göra men vägen till resultatet kan man arbeta ihop som ett team.
Hur ska man göra det när det är du som bestämmer hela tiden. Ett team är två eller mer individer som samarbeta tillsammans inte bara en som kräver av de andra.



Många onom NH världen tycker inte om när en häst kommer fram till en i hagen utan föser iväg hästen och säger nej..

Utan de anser att ska hästen komma ska man be den komma osv..Detta tycker jag är helt fel.. En häst får gärna komma fram och hälsa dock vill jag inte att den bufflar på mig för det gör ont dels flyger man iväg..
Det beror kanske på deras nivå av kunskap och hästen om man har en mer dominat häst ska det inte komma up direkt och buffla. har man en häst som söker vänskap/mat/säkerhet så håller jag med man kan låta hästen komma fram men det är up till de individer.

"Never say never, always say usually"



Jag låter mina kompisar komma fram till mig och säga hej.. inte säger jag NEJ du får inte komma till mig utan att fråga utan du ska komma till mig när JAG BER dig om det...
Men hur mångar av dina vänner försöker biter dig eller sparka?


Jag VILL att mina hästar ska komma till mig när jag går in i hagen så jag kan lätt ta in dom=)
Gör de det nu? Varje gång? Utan godis nångång?

Jag VILL att mina komma så jag kan hälsa på de och ser att de är hela/utan skada varje dag. Jag VILL att mina kommer även när jag har grimma framför mig med ett ansikt uttryck som "hej, vad ska vi göra idag?" "lead the way". Och när jag har fått detta ansikt så har jag försännat det inte genom självklarthet.
 
Sv: NH - Djurplågeri eller ej??

Att jag är ledaren är ju självklart för så är det ju med alla djur de SKA lysa oss för de har VI bestämt människan..

Det är inte fråga om att SKA och LYDA.

Det är fel attityd att ett djur ska för att de ska lyda.

Du Ber hästen om något som du föreslår.

Det är stor skillnad i attitydfråga om att be en häst om något, eller beordra den som det blir när hästen Ska Lyda.
 
Det mer jag läser denna tråd det mer jag ser att det är så många olika "förklaring" av NH. Inte att än är rätt och alla är fel det är bara hur alla tolka det som är för denna individ. Men vad jag märkt och vad jag inte hålla med är detta med ledarskap. Jag har skrivet det förut också, och jag undra det nu är det bara jag som tycker att ledarskap är nåt som man måste förkänna?

Så många skriver att...

...du är inte ledare av hästsen.
...du måste ta ledarskap så att du kan vissa hästen att du bestämmer
...Vissa hästen att det kan inte gör vad det vill, det måste lyda dig.
...det har fungerat på min häst, prova du.

Och det går på och på. Men det är inte många som tro att det finns inte lika mångar personalitet i hästar som det gör i människor. Att för en häst göra så är det därför din gör så. Att det finns många NH'er som är verkligen duktig och det är nybörjare som vill vet mer. Sen finns det folk som lära upp till en viss gräns sen sluta och fortfarande har sina männsklig kännslor som de lägga till/på hästen.

Varför är inte mer intresserad av hur hästen fungera i hjärna, hur det tänker och berarbeta sina tanker. Hur man kan lära sig att läsa hästen så de vet vad de ska göra när.

Som i en annan tråd några av oss var in, hästen hade problem att vara ute i hagen men ingen (utan 2 st) ville diskutera att hästen var mentalt bekämmrad. Ingen ville försöker förstår varför hästen fick panik efter en stund och måste in i sin box. Samma med "crubbing" (suga på staket/krubban), weaving, head tossing, skrappa i backen, toma blicken. När vi ser det i männiksor så säger vi "de har nån mental störning" men när vi ser det i en häst, de är Olydig eller "de bara göra så. Varför bry inte mer folk att undra varför gör de så? Några gör det här på bukis och sen svara andra med saker som göra att min mun hänger öppet. :eek: :confused:

Sen andra skriver om allmenheta grejer som har äntligen inget med NH att göra. Jag också mäker att nån kan fråga hur ska jag får men häst att gör så. Man (säger inte bara jag men många andra som har NH mer utvecklat) ger råd till detta som tar tid i sin sätt men ger mer självförtroende för hästen. Nån annan skriver "hej gör si och så lite snabbt som jag gorde på min häst, and don't take any shit from him!" och folk springer med detta. Varför? Varför är det den svåraste sak för oss människar att göra saker sakta?

Sorry jag har mycket funderingar hela tiden och skulle skriva av mig lite.:o
Bara nåt att tänka på och kasta runt.
 
Sv: Re: NH - Djurplågeri eller ej??

Att hästar är individer kan väl ingen lyckats att missa, att vi sen också är individer har ju också betydelse...att veta hästen GRUNDläggande behov och sedan utifrån där kunna läsa olika hästar på individnivå är ju grundkriterier för den som skall utöva NH...folk tror ibland att det bara är att käsa en bok, skicka in påller i en rundkorall och sedan vifta bort den...när hästen är både mentalt o fysiskt slut...ja DÅ har man lyckats....:smirk:
Sen kommer det....HJÄÄÄÄLP...min häst hatar mig...:angel:
Att rannsaka sig själv i det läget finns inte....näää, nya kurser/böcker inskaffas och problemen eskalerar.

Detta är det som får folk att gå i taket när man hör NH....det är ju som sagt bara dom negativa man uppfattar....

Hästar på individnivå är PRIO ett....Även ston kan misslyckas att fostra sin avkomma, även ston kan hata sina avkommor, en del är underbara mammor och andra får man sära på fölet tidigt för att rädda livhanken på den....allt är inte svart eller vitt utan med djur gåller det att se alla regnbågens färger...

*martha som inte håller på med NH men fattar ändå*
 
Sv: Re: NH - Djurplågeri eller ej??

*martha som inte håller på med NH men fattar ändå*

Fast det där är rätt intressant Martha. Jag har läst många av dina poster och jag vill hävda att du "håller på med NH".
NH är ju inte bara rep och övningar utan ett tankesätt.
Bara för att man inte tar ut hästen i rundcorallen elle rpå banan och sedan försöker lära hästen att flytta rumpan så behöver det inte innebära att man inte tänker NH.

NH innebär ju även att hästägaren/skötaren/tränaren tänker vad som är naturligt och hur hästen reagerar, och varför, utifrån det naturliga beteendet.
 
Sv: NH - Djurplågeri eller ej??

En kompis hade varit på praktik hos en jättekänd westernryttare, när hon kom hem berättade hon hur dom lasttränade sina hästar. Dom skrämmde vetten ur dom utanför transporten så att hästarna skulle känna sig tryggare innuti transporten.
Skrämmande okunnighet kallas sånt för !!!!
 
Sv: NH - Djurplågeri eller ej??

Så sant! :) Där kom det jag väntat på. :bow: Visst det fanns många otrevliga berättelser från förr, men även fina häst/människo minnen, och där var det stort behov av att hästen skulle kunna användas i det dagliga livet. Allstå var man tvungen at kunna hantera hästen. Och då med det vill jag säga att de gamla hästkarlarna har utövat den "nya flugan" (NH), sedan urminnes tider. Det har bara inte blivit kallat för något speciellt :crazy: .
 
Sv: NH - Djurplågeri eller ej??

En kompis hade varit på praktik hos en jättekänd westernryttare, när hon kom hem berättade hon hur dom lasttränade sina hästar. Dom skrämmde vetten ur dom utanför transporten så att hästarna skulle känna sig tryggare innuti transporten.
Visst, det funkar och jag tror inte att hästarna precis dör av sån träning, men jag skulle inte lastträna en häst på det sättet...

Nu kanske det inte var så i din kompis fall, jag känner inte till den personen och jag försvarar definitivt inte de hon var på praktik hos...


I vissa fall kan NH människor göra precis rätt, men ändå anklagas för att misshandla, skrämma eller vara elak mot en häst, detta pga. att den/de som ser på inte har en aning om vad som sker.
De ser en häst som motsätter sig tränarens förslag och då är tränaren elak, trotts att det vore mer ojust mot hästen att sluta så fort den testar människan.

Som sagt, inte säkert det var så i din kompis fall men det sker.

Givetvis så skall alla träningstillfällen eftersträvas att vara harmoniska, men om hästen testar tränaren under ett pass så är det värsta tränaren kan göra att låta hästen skrämma honom/henne till att sluta.




Jag har blivit anklagad för hästmisshandlare, jag hade fått flytta på min hingst från en hage där han inte behövde passera andra hästar till en hage där han var tvungen att gå förbi hästar. För hans del var det inga problem men en av de hästar han fick passera brukade gå beserk i hagen när vi gick förbi.
När jag kom gåendes med min hingst förbi hagen så fick den andra hästen fnatt igen och började attackera över staketet. Det var trångt så den skrämde upp min hingst som inte kunde försvara sig.
Det var vinter så jag sparkade till i snön för att få det att sprätta upp i ansiktet på den andra hästen.
Hästen lugnade ner sig och jag passerade.

Vittnernas version.
Jag gick förbi med min hingst och hästen i hagen blev "orolig", jag tog då upp en isklimp och kastade rakt i ansiktet på hästen i hagen...

Jag skulle aldrig i mitt liv ha böjt mig ner i den situationen och riskerat att ha blivit trampad eller sparkad på.
Och jag skulle inte heller ha tagit en isklimp.

Vittnerna var okunniga. De i den situationen skulle ha sprungit hysteriskt med en häst som dansat runt dom och troligast sprakta dom samt blivit biten av hästen i hagen.
 
Senast ändrad:
Sv: NH - Djurplågeri eller ej??

* kl *

Men vad man än kallar sin hantering så tycker jag att det blir en intressant vinkling när man nu korrigerar eller *bestraffar* ett beteende.

Om man nu ska andvända sig av en korrigering som hästen förstår......hur gör ni ?
 
Sv: NH - Djurplågeri eller ej??

Tittar du på hästen och vänder upp får hästen ett tryck mot sig och vill vända och springa ifrån dig.

Men varför då :confused:

Om hästen vänder sig till en är jö ett välkomnande ....... vänder den arslet till därimot vet man jö vad det betydet :angel:
 
Sv: NH - Djurplågeri eller ej??

En häst kan "vända" sig emot dig på flera sätt, det gäller att typa små, små signaler för att se skillnaden om den vänder sig emot dig för att den vill komma fram och "prata" eller om den vänder sig emot dig och säger: "flytta på dig, här ska jag gå, jag struntar i om du står i vägen"

Själv har jag alltid varit en riktigt dressyrmänniska så jag har inte börjat inse nyttan av NH förrän för bara nåt år sen när jag skulle rida till min förra häst. En kompis till mig rider western och som jag har fattat det så är fler westernhästar mer diciplinerade och mer lyhörda från marken än många dressyrhästar. Tyvärr.
Jag har sett allt ifrån ridskolehästar till privata tävlingshästar som dundrar på i sin egen takt när dom ska ledas, utan nån som helst respekt för människan som finns i andra sidan av grimskaftet medan större delen av dom westernhästar jag har sett kan ha testat lite grann, blivit tillrättavisade med minimala "hjälper" och that's it! Inget mer bråk.
Jag säger inte att alla dressyr/hopp/ridskolehästar beter sig så, men tyvärr allt för många :crazy:
 

Liknande trådar

  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 498
Senast: Hedinn
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
555
Senast: tara
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 596
Senast: Freazer
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
533

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp