Re: Sv: NH - Djurplågeri eller ej??
Ja detta är ju ett sätt att tjäna pengar på.. och tyvärr kommer deet alltid finnas folk som bara luras,Vad man än pysslar med..
Ain't that the truth!
Som jag sa tidigare är NH för mig ett sätt att kolla in hur hästar beter sig mot varandra och sedan härma svårare än så är det inte..
Men det är svårare än man tror. Då måste du
vet vad du härmar och vad det betyder och när det ska användas.
En häst går inte fram till en anan och puttar på den för att visa att du ska gå bort från mig..
Så varför ska jag då behöva gå fram till min häst sätta fingret i sidan och hästen flyttar sig?
Då ska du titta mer på hästar och hur de bete sig med varan. Ett sto göra det med sin föl. Det är hur de lära de går bort från trycket sen när de har lärt det så är det bara blicken/minne som gäller och ibland tänder.
För det är ett språk som de kan förstår. Du ska använder fingret istället för att undvika hår i dina tändet om en häst inte förstår vad du menar.
Att jag är ledaren är ju självklart för så är det ju med alla djur de SKA lysa oss för de har VI bestämt människan..
Om det är en själv klarthet så är jag rädd att du missföstår vad NH verkligen innebär. Att vara en ledare är nåt som du har förkännat inte för DU har bestämmt det. Man kan tvinga en häst att göra vad som helst att hästen lyder betyder INTE att man är en ledare.
1. Säger människan sitt till en hund skall den sitta.. kan hunden inte det lär vi hunden sitta.
2. Och vill inte hunden sitta efter att den har lärt sig det ger vi oss inte tills dess att hunden sitter..
3. Och därför är det så viktigt att den förstår vem som bestämmer..
4. Nu är en hund lite mindre än en häst.
1. Rätt vi hjälpa de förstår vad vi vill.
2. Men här är var folk blir förvirad vart tvång och tålamod ska komma in.
3. Precis men om du kom hem till mig och frågade en av mina 6 hundar att sitta så skulle alla 6 göra det direkt för du har frågat att de skulle göra så. MEN om du kräver den (min cattle dog) som sitter först och är mest lydig att sätta då skulla han titta på dig och om du skulle vissa honom "vem bestämmer", så skulle du har förkännat ett resa till en sjukhus för att sy up handen. I annat ord om du kom hit och fick/kännat deras respekt så skulle de göra allt för dig, men när man kräver det så är det inte samma sak längre.
4. Exakt! Där för träna vi inte hästar lika som hundar, borset att de har olika mentalitet och har olika behov.
Som ett barn ska lyda sin mamma som säger gå och lägg dig.. det är i sin natur att djur och människor har en ledare!
På jobbet är den chefen som säger åt dig vad du ska göra osv..
Har du även barn?
Men en chef bruka har förkännat sin postion. Och du är belönat att göra vad han vill. Där är var människar och hundar är närmare än vad hundar och hästar är. Vi också gör tricks för belöning (vårt lön).
Sedan finns det dåliga ledare som får sina underordnader att lyda genom stryk, men den ledare jag föredrar är den ledare som ser till varje individ och jobbar med den så som den är.
Jag som ledare bestämmer vad hästen ska göra men vägen till resultatet kan man arbeta ihop som ett team.
Hur ska man göra det när det är du som bestämmer hela tiden. Ett team är två eller mer individer som samarbeta tillsammans inte bara en som kräver av de andra.
Många onom NH världen tycker inte om när en häst kommer fram till en i hagen utan föser iväg hästen och säger nej..
Utan de anser att ska hästen komma ska man be den komma osv..Detta tycker jag är helt fel.. En häst får gärna komma fram och hälsa dock vill jag inte att den bufflar på mig för det gör ont dels flyger man iväg..
Det beror kanske på deras nivå av kunskap och hästen om man har en mer dominat häst ska det inte komma up direkt och buffla. har man en häst som söker vänskap/mat/säkerhet så håller jag med man kan låta hästen komma fram men det är up till de individer.
"Never say never, always say usually"
Jag låter mina kompisar komma fram till mig och säga hej.. inte säger jag NEJ du får inte komma till mig utan att fråga utan du ska komma till mig när JAG BER dig om det...
Men hur mångar av dina vänner försöker biter dig eller sparka?
Jag VILL att mina hästar ska komma till mig när jag går in i hagen så jag kan lätt ta in dom=)
Gör de det nu? Varje gång? Utan godis nångång?
Jag VILL att mina komma så jag kan hälsa på de och ser att de är hela/utan skada varje dag. Jag VILL att mina kommer även när jag har grimma framför mig med ett ansikt uttryck som "hej, vad ska vi göra idag?" "lead the way".
Och när jag har fått detta ansikt så har jag försännat det inte genom självklarthet.