NH - Djurplågeri eller ej??

Sv: NH - Djurplågeri eller ej??

En kompis hade varit på praktik hos en jättekänd westernryttare, när hon kom hem berättade hon hur dom lasttränade sina hästar. Dom skrämmde vetten ur dom utanför transporten så att hästarna skulle känna sig tryggare innuti transporten.
Visst, det funkar och jag tror inte att hästarna precis dör av sån träning, men jag skulle inte lastträna en häst på det sättet...


Bara för att det var en westernryttare antog du/din kompis att det var NH denna westernryttare höll på med eller? NH har inte med någon ridstil alls att göra, det är ett förhållningssätt till hästar och en hästhanteringsmetod. Jag vet flera hoppryttare som hanterar och tränar sina hästar med NH, och flera westernryttare som INTE gör det. Ville bara få det sagt.
 
Sv: NH - Djurplågeri eller ej??

Tydligen skulle han visa upp några "NHövningar" i och med lastning (som jag förstod det) och det var så han menade på att man skulle göra om hästen inte ville gå in :crazy:
Men som sagt: det är nåt jag har hört från min kompis, så sanningsgraden går inte att bevisa, hade det bara som exempel, för det förekommer sånna här "övningar" annars också som tyvärr går under namnet NH :confused:
Inom både dressyr, hoppning, western och andra grenar. Det finns lika många rötägg överallt, så det var inte för att han höll på med just western.
Dessutom borde inte NH klassas som ett sätt att träna hästen, utan människan :d

Har ett annat exempel där en ridskola skulle lära ut NH till några av sina elever. Det dom fick lära sig var typ: Ta i allt vad du kan redan vid första försöket och går hästen liiite fel, då ska den ha en smäll :eek: Dom använde sig inte ens av riktiga NHinstruktörer som vet vad dom sysslar med, utan det var några ridlärare som skulle lära ut det. Och vad jag vet, så har en av dom inte ett gram hästvett över huvud taget innanför pannbenet
 
Senast ändrad:
Sv: NH - Djurplågeri eller ej??

Det är det trist när folk som inte har en aning om vad dom pysslar med ska lära andra, och på begreppet NH:s kostnad dessutom. Jag är så trött på folk.:eek:
 
Sv: NH - Djurplågeri eller ej??

*Gör sällskap med Sthu efter att ha droppat följande kommentar*

Jag anser inte att NH är misshandel av djur.
Däremot kan misshandel av djur gå under namnet "Jag håller på med NH!"


Visst har hästar misshandlats och brutits ner psykiskt i NH´s namn, men det är inte NH.

precis! har sett att vissa har skrivit att de inte vågar sig på tex join up eftersom vissa dominanta hästar har gått till attack. om hästen måste välja att slåss, har man pressat hästen alldeles för mkt, och då har det gått för långt. man måste kunna se när det räcker!
 
Sv: NH - Djurplågeri eller ej??

Håller med - tyvärr ...

För ett par år sedan såg jag en förevisning av en amerikansk "etablerad" NH-tränare (dock inte någon av de tränare som det brukar skrivas om här). När han skulle göra join up på de hästar som var med, så lyckades han jaga en vettskrämd pålle upp på ridhussargen och en annan lika vettskrämd pålle ut ur ridhuset .....

Och alla åskådarna gick förstås hem med uppfattningen att så här arbetar en "riktig" NH-tränare.
 
Sv: NH - Djurplågeri eller ej??

naturla horsemanship, naturligt hästmanskap - svårare än så är det inte. Om någon slår en häst blodig med piska och sporrar och sen kallar det NH då är det personen ute och cyklar, och varför då ens lägga ner energi på att ens bry sig om att tro att den personen utövar NH? man har väl en egen hjärna att tänka med!? herregud.
 
Sv: NH - Djurplågeri eller ej??

man har väl en egen hjärna att tänka med!?
Mmm ... Men ibland undrar man.

Problemet, och det tråkiga, är att det inte stannar hos dom, utan smittar vidare till andra "experter". Som du ser i en del trådar.

LIA
 
Sv: NH - Djurplågeri eller ej??

QUOTE]Jag har hört jättemånga som skrämmer hästarna för att de ska tycka att ägaren/ tränaren är mycket tryggare.[/QUOTE]

Jag tycker det låter fruktansvärt:confused:hur ska de kunna känna sig trygga med människan då

En gång var det en dam som tyckte jag skulle göra mig av med min ena häst, "oridbar"hennes mamma var oxå oridbar fick jag reda på. Slagit mig många gånger under inridningen, men jag gav mig inte, en del hästar behöver längre tid på sig och en stor portion tålamod och förståelse från vår sida, då går allt....man ska vara konsekvent men aldrig elak;)
 
Sv: NH - Djurplågeri eller ej??

Mmm ... Men ibland undrar man.

Problemet, och det tråkiga, är att det inte stannar hos dom, utan smittar vidare till andra "experter". Som du ser i en del trådar.

LIA

Mjo, det är väl en utav de största anledningarna till att folk börjar tro saker om NH som inte är sant. Men om man har en egen hjärna och ett sunt förnuft borde man förstå att man inte borde tro på allt man hör eller läser. Bara för att man ser en person som påstår sig använda sig av NH som står och skriker och slår på hästen betyder inte det att alla gör det och dessutom om en person står och gör så mot sin häst så använder den sig INTE av NH, det är så långt ifrån naturligt hästmanskap man kan komma. Men vissa har väl lite svårt att tänka själva och går hellre runt och säger och tror en massa istället för att skapa sig en egen uppfattning och verkligen sätta sig in i ämnet.Tycker bara att folk kan börja tänka själva nån gång och inte dra en massa förhastade slutsatser, blir så lack. Men vad finns det att göra? Inte mycket.
 
Sv: NH - Djurplågeri eller ej??

Bara för att man ser en person som påstår sig använda sig av NH som står och skriker och slår på hästen betyder inte det att alla gör det och dessutom om en person står och gör så mot sin häst så använder den sig INTE av NH, det är så långt ifrån naturligt hästmanskap man kan komma.

:bow: :bow: :bow:
 
Sv: NH - Djurplågeri eller ej??

Jag kan bara säga vad jag själv tror om detta... och det är väl vad detta gäller ;)
Min sätt är inte att träna hästen med hjälp av NH utan att träna mig att utföra NH tillsammans med hästen. Att träna hästen i NH tror jag inte på då det har att göra med kroppsspråk och hur hästar uttrycker sig. De behöver inte träna på det utan det behöver vi människor så att vi kan göra oss förstådda av dem. Därför tycker jag att så länge man tränar MED hästen och lär av den så undviker vi djurplågeri.
Dock vill jag betona att alla kan göra misstag :p
 
Sv: NH - Djurplågeri eller ej??

Som du är inne på så tränar man inte NH.
Man lär sig att kommunicera med just den hästen.
Men man kan också träna NH.
Det är för den människa som inte kan NH ännu, som skall lära sig.
Vad man skall ha i åtanke är att det är människan som är eleven och ästen som är den bästa tränaren av dom alla.
Man kan även ha en människotränare. Denna skall ses som en person som ger råd, tips och som hjälper eleven att tolka hästens/läromästarens signaler.
 
Re: Sv: NH - Djurplågeri eller ej??

Att träna hästen i NH tror jag inte på då det har att göra med kroppsspråk och hur hästar uttrycker sig.

Vet inte om jag förstår dig rätt.
Men jag jag tycker det är en av de mest viktiga delar i NH. Om man inte kan läsa hur hästen uttrycker sig så finns igen sätt att kommunicera annat vad de vanliga folk (icke NH'er;) )gör. Men viktigast är det är för sellan att folk KAN läsa vad det betyder när hästen uttrycker sig och kan fel uppfatta saker och som du sa gör ett mistag eller fler.
 
Sv: NH - Djurplågeri eller ej??

Håller med både dig och Sammet.
Det borde ju nästan heta att hästen "tränar" människan i NH, inte tvärtom, det är ju trots allt deras språk vi ska lära oss.

Om "tränaren" står och viftar med ett grimskaft samtidigt som h*n står och stampar och skriker undrar nog hästen vad tusan den här konstiga lilla saken försöker säga :crazy:
Har sett en del hästar med ett sånt ansiktsuttryck när nån försöker "träna" dom, det är en rätt komisk syn om man tänker på det på det sättet...

Som tur är så hästar är alldeles för stolta för att ens tycka synd om oss människor som inte fattar nåt, utan dom accepterar oss (dom flesta) ändå, men knappast som ledare om man beter sig på det sättet :angel:
 
Sv: NH - Djurplågeri eller ej??

Håller fullständigt med, det är vi som skall lära oss utav hästarna, inte tvärtom. Men visst kan man ha lektioner i NH där man lär sig läsa hästen, lär sig förstå språket för det är ju det som det går ut på egentligen, att vi skall kunna kommunicera med hästen så båda förstår varandra så båda kan undvika missförstånd som så lätt uppstår i vardagen mellan hästar och människor. Men det finns fler sätt.
Jag har inte "tränat" NH en enda gång i hela mitt liv, stått på en ridbana och gjort massa övningar hit och dit, jag har istället suttit i hagen i TIMTAL för att se hur de kommunicerar, och läst en rad böcker. Jag lär mig hela tiden nya saker av hästarna.
Men det som har tagit mig längst är sunt förnuft, tänk om alla hade det.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 498
Senast: Hedinn
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
555
Senast: tara
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 597
Senast: Freazer
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
534

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp