NH - Djurplågeri eller ej??

Sv: NH - Djurplågeri eller ej??

* kl *

Nu kan jag ej hålla mig längre......

En häst är ett flockdjur och uppmärksammar, lyssnar genom att rikta sig mot sin ledare och genom öronspel (full vinkling framåt ) oxå välkomna en annan häst eller oss när vi kommer i närkontakt.

Man korrigerar ett oönskat beteende genom att driva bort hästen och att longera genom att driva den framåt samtidigt som man följer hästen med blick och kropp säger man den att den är bortdriven och i flockens språk skulle denna bortdrivning sluta genom att hästen stannar och vänder sig mot den som korrigerar.

Man kan visst i olika samanhang korrigera hästen genom att longera och vänta in att hästen nu stannar och vänder upp sig emot en om man nu vet vad man håller på med....det krävs stora kunskaper att korrigera ett flockdjur på detta sätt och jag blir så fruktansvärt trött på detta begrepp med * NH * där så många utan kunskaper * BITER * - * NYPER I ÖRAT * - * SPARKAR * _ * SITTER O TITTAR PÅ HÄSTENS BETEENDE I HAGEN * - * TANKEPAUSER * mm och kallar detta att man korrigerar hästarna på deras egna språk.......

När man går in på djurpsykologi och beteende MÅSTE man vara så pass ödmjuk att man söker så pass mycket kunskap att man VET vad man håller på med annars ska man låta bli :devil:

Vi har turen att få ha kontakt med och * makt * över en utav världens mest vänligaste djur som kan med fel hantering bli väldigt farliga men det finns ej några * PROBLEMDJUR *.............bara folk utan rätt kunskaper som andvänder fel verktyg och tror att dom håller på med * NH * :devil:

Och nu till de som med ödmjukhet och som försöker att vinna hästens förtroende, genom tillit hanterar sina hästar.....ni vet själva vilka jag pratar till.....fortsätt med ert sätt att hantera era hästar :bow:

Tankepauser... är en av de viktigaste grunderna inom ALL hästhantering.
Utan dom blir det frågan om misshandel... Det har inget att göra med "utan kunskap"...
Snarare är faktumet att man INTE använder sig utav tankepauser mer bevis på att man saknar kunskap, än att man använder sig av detta.

Tankepauser är den eftergift, det bevis häster letar efter för att veta att den gjode det vi frågade efter.

Tankepauser krävs för att hästen ska utvecklas.
Om hästen inte får tankepauser när man tränar en häst, kommer det inte längre vara frågan om en tvåvägad kommunikation, utan om ett regelrätt utskällning av hästen, gjord av människan.

Under en tankepaus får hästen chans att smälta den information som växlats.



Tankepauser kan vara olika. Ex. är sommarbetet ett bevis på att tankepauser är viktiga.
Hästen tränas på en rörelse före betet och det går men sitter inte, hästen far på sommarbete och får vila längre tid från träning. Hästen kommer hem från betet och sätts igång och kan nu rörelsen den lärde sig innan betet, "som rinnande vatten".


I all ära att kunskap är viktigt, men klanka inte ner på saker som ÄR kunskap och säg att det är raka motsattsen...
Det bllir paradoxprat...
Och ett bevis på avsaknad av kunskap inom ett område.

Vad det gäller "NH" som uttryck... att klaga på det är som att klaga på att folk kallar det för ridning när de sitter på sina hästar...

Se inlägg på detta forum för närmare förklaring.
 
Senast ändrad:
Sv: NH - Djurplågeri eller ej??

Du har alldeles rätt i att tankepauser är viktigt för hästens utbildning....jag andvänder dom så oxå men du skrev detta ;

Longering för att få in hästen i transport går inte ut på att utmatta hästen, det görs i skritt och med många tankepauser. (om det görs rätt).

Men jag håller med om att det finns bättre sätt.

med detta inlägg kan inte jag relatera till att dessa pauser ska andvändas i utb. för att hästen ska kunna smälta in nya begrepp ! och det var på detta jag svarade med mitt senaste inlägg........

När man skriver här och ej går in på detaljer på hur man lägger upp en övning eller ett sätt att hanskas med hästen kan det bli så fel....vi är många som läser på forumet och med blandade kunskaper och erfarenheter så vi måste faktist alla ansvara för vad vi skriver så det ej missförstås och våra kära hästar ej missbrukas !
 

Liknande trådar

  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 498
Senast: Hedinn
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
555
Senast: tara
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 596
Senast: Freazer
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
533

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp