vattenanalys?

tanten

Trådstartare
När jag köpte huset 2012 var det fullt av liv i bäcken nedanför uthuset. Där fanns gott om snok, det fanns paddor och varje sommar kläcktes mängder av sländor.

Numera är bäcken "död". Snokar, paddor, sländor och salamamdrar är spårlöst försvunna.

Så jag funderar på hur dyrt det skulle vara att själv analysera. Hittar analyser för dricksvatten med det är ju inte detta. Men vem analyserar "vatten från naturen" Nån som har tips? (t.ex. @sthu?)

Funkar inte en vanlig vattenanalys? Eller vad är det du vill få fram liksom? :)
Vanlig vattenanalys mäter väl lite olika metaller, pH, humus och sånt.

När jag köpte huset 2012 var det fullt av liv i bäcken nedanför uthuset. Där fanns gott om snok, det fanns paddor och varje sommar kläcktes mängder av sländor.

Numera är bäcken "död". Snokar, paddor, sländor och salamamdrar är spårlöst försvunna.

Så jag funderar på hur dyrt det skulle vara att själv analysera. Hittar analyser för dricksvatten med det är ju inte detta. Men vem analyserar "vatten från naturen" Nån som har tips? (t.ex. @sthu?)
Det kan vara annat som har betydelse än det som syns i en kemisk vattenanalys. Om bäcken har torkat ut under en torrsommar, eller om syresättningen påverkats av förändrade flöden t.ex.

Testa att kontakta Länsstyrelsen för att höra om deras naturvårdare som sysslar med vatten kan veta något? Kanske inte exakt om din bäck, men lite om utvecklingen i närområdet borde de ha koll på.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka