NH - Djurplågeri eller ej??

Sv: NH - Djurplågeri eller ej??

Jag sa inte att dom som utövar NH misshandlar hästen (tränar även sånt själv), men att det finns människor som använder sig av metoder som skulle klassas som misshander och sedan kallar det NH, vilket det verkligen inte är

Det du beskrev skulle jag defenitivt kalla misshandel. En ryttare som använder utrustningen fel är aldrig en bra ryttare och hästmänniska, hur dyra och snygga saker h*n har!


Det LIA syftar på (om jag uppfattar henne rätt) är att det inte är NH då håller på med när de bryter ner hästen psykiskt och därmed är det felaktigt att kalla det NH.
 
*KL*

Ja men det är många som har lärt nåt av NH och sen har gått förlångt med detta och alla titta på den människar och säger "titta h*n öva NH".

Jag förstår att det är svårt för folk från utsidan att titta på vissa och tänkar vilka idioter NH'er är. Det är MÅNGA som har sabbat NH namnet för de andra. Och tyvär detta kommer vi inte runt.
 
Sv: Re: NH - Djurplågeri eller ej??

Intressant diskussion! Jag är en såndär som blev helt tänd på NH för ett antal år sen. Man gick runt och tyckte man hade "sett ljuset". Varför i hela friden hade man inte fått veta allt detta tidigare? NH var alltså bara DEN vägen alla borde gå. Idag vill jag inte riktigt prata om NH. Jag jobbar och tränar och rider mina hästar, punkt. Oavsett vad metoden kallas. Det har liksom både gått troll och inflation i ordet NH, tycker jag. Nog om detta, över till hästarna:

Jag håller med om att man inte kan använda bara ett sätt mot olika hästar och inte heller i alla situationer med samma häst.

Jag hade en häst som jag slet med i många år innan jag förstod att hon faktiskt oftast "visade fingret" åt mej. När jag väl förstått det och behandlade henne därefter kom framgångarna. Lastningen gick som på räls, hon slutade med de värsta idiotrycken vid uteridning osv.

Den andra hästan har jag varken behövt höja rösten eller ett enda finger åt, för hon säger hela tiden "vad vill du? jag gör det så fort jag bara hinner!"

Hade nån sett mig med den första hästen vid "fel tillfälle" hade de säkert tyckt att jag var en otäck hästplågare... Med tiden blev hon lugnare och trevligare att både hantera och rida, men hennes ego fanns kvar där ändå. Hon gjorde det man bad henne om, men hon talade om vad hon tyckte, så knäckt blev hon då rakt inte!
 
Sv: NH - Djurplågeri eller ej??

*kl*

Nh för mig är ett sätt att kommunicera med hästen på ett så likt språk som möjligt, alltså hästens.
Massa olika övningar och metoder kan väl var till viss hjälp men BARA om man förstår och vet vad man gör och i vilket syfte,,inte annars.
Jag är inte alls duktig inom det här då jag inte varit med så länge men jag ger mig inte in i det förräns jag kan tyda hästens signaler och förrän jag vet vilka signaler jag själv visar.

Nh för mig är också sunt förnuft. Tycker egentligen inte det är en "inriktning, gren" eller kalla det vad ni vill.....det är helt enkelt sund hästhållning/kommunikation.

Jag kan inte göra mig förstådd via teckenspråk till en stum/döv person om jag inte vet vad det är jag tecknar eller hon tecknar till mig.
Samma sak här tycker jag........

Sedan kan man alltid lära sig att förstå...men inte enbart av böcker osv. man behöver studera hästarna.
 
Sv: NH - Djurplågeri eller ej??

Det var så jag menade (tror jag:crazy: ) Måste ha blivit missförstånd.

Det borde inte gå under namnet NH (som det tyvärr ofta gör) när hästen börjar må psyksikt dåligt av träningen...

Var det så du menade? :p
 
Sv: NH - Djurplågeri eller ej??

Det var så jag menade (tror jag:crazy: ) Måste ha blivit missförstånd.

Det borde inte gå under namnet NH (som det tyvärr ofta gör) när hästen börjar må psyksikt dåligt av träningen...

Var det det du menade? :p
 
Sv: NH - Djurplågeri eller ej??

Ja det var så åtminstånde jag menade och jag har för mig att LIA är av samma åsikt när det gäller det.
 
Sv: NH - Djurplågeri eller ej??

Anser att så länge häst och ryttare mår bra, är tillfreds med träningen och i allmänhet och inte lider på något sätt så är allt bara bra.

NH har (tyvärr) blivit mer en produkt än en livsstil.
Många tränare typ går ut med att just deras sätt och deras metoder är det enda rätta, och ingen är så bra som dem. Sen kallar dem det NH och så tjänar dem multum på det.

Någonstans på vägen glöms dock HÄSTEN bort.
Det blir mer att man har häst för att "träna" NH, inte att man använder sig av NH för sin häst skull, och för att bygga upp en bra relation med sin häst. Så någonstans har det licksom gått snett.

Observera att det här enbart är åsikter från min sida.
Inget annat
 
Sv: NH - Djurplågeri eller ej??

Det skulle jag bli.Oerhört förvånad!
Jag tänker inte gräva ner mig i ännu en omöjlig pro NH - anti NH-diskussion, bara ställa en enkel fråga. Har du (m fl) funderat över betydelsen av orden Natural Horsemanship ??
Hur kan någon få till en koppling mellan Horsemanship och djurplågeri? :confused:

Jag förklarar gärna ordet "Horesmanship" och dess betydelse för den som till äventyrs inte förstår det. "Natural" också om så behövs.

LIA

Vad är det för fel på gammalt hederligt hästkunnande? Om det är naturlig hästhantering eller vad det nu blir (som du kan få förklara) så varför heter det inte så?

Det är ju faktiskt engelska ord, men översatt inte så märkligt. Så vad är det då och varför inte kalla det så? På svenska?


Tja, lite näring till debatten bara. Inte emot men vill veta mer.
 
Sv: NH - Djurplågeri eller ej??

Vad är det för fel på gammalt hederligt hästkunnande? Om det är naturlig hästhantering eller vad det nu blir (som du kan få förklara) så varför heter det inte så?

Det är ju faktiskt engelska ord, men översatt inte så märkligt. Så vad är det då och varför inte kalla det så? På svenska?


Tja, lite näring till debatten bara. Inte emot men vill veta mer.

Vad man väljer att kalla det är mindre viktigt än tanken bakom det.
Namnet NH har inte patent på bra hantering eller hästsyn.

Är det någon stor markant skillnad mellan NH och "gammalt hederligt hästkunnande"?

Mer än namnet?


I och med att det finns en tolkning av NH för varje tränare och utövare så anser jag att det inte heller skall finnas ett enda namn för det hela.
Att skilja på namnen är bra, det ger möjlighet till skiftningar och variationer.
Och det ger möjlighet för den som vill lära sig att kunna sortera ut rätt tränare.


Det är även därför jag är för att tex. Pat P. kallar sin NH för PNH, om du säger "Jag håller på med PNH." så vet alla vilken sorts inriktning som du valt.
Visst finns risken att det blir lite "sälja grejer mer än tanken" över det hela. Men när du träffar undertränaren till honom, så vet du också vad denna har för grundtankar.
 
Senast ändrad:
Sv: NH - Djurplågeri eller ej??

Ok, jag förstår då hur du tänker.

Jag vet dock inte om alla "utövare" tänker som du, men så är det kanske med allt, alla har sina idéer.

Jag har inget emot tankarna men anser inte att det är något revolutionerande nytt direkt, och att det alltid funnits klok hästhantering, dock inte hos alla, (tyvärr).
 
Re: Sv: NH - Djurplågeri eller ej??

Anser att så länge häst och ryttare mår bra, är tillfreds med träningen och i allmänhet och inte lider på något sätt så är allt bara bra.

NH har (tyvärr) blivit mer en produkt än en livsstil.
Många tränare typ går ut med att just deras sätt och deras metoder är det enda rätta, och ingen är så bra som dem. Sen kallar dem det NH och så tjänar dem multum på det.

Någonstans på vägen glöms dock HÄSTEN bort.
Det blir mer att man har häst för att "träna" NH, inte att man använder sig av NH för sin häst skull, och för att bygga upp en bra relation med sin häst. Så någonstans har det licksom gått snett.

Observera att det här enbart är åsikter från min sida.
Inget annat

f045.gif
g030.gif
a036.gif


Väldigt bra skrivet!


NH har (tyvärr) blivit mer en produkt än en livsstil.
(for de flesta men inte alla)
Yep folk har glömt bort att ingridienser är vad skapa produkten. De köpa bara ett färdig paket istället för att göra alla arbetet själv. Man vill inte vet vad korven är gjort av men man äter det ändå. Folk inte lära det Varför, hur och när man ska göra det vad. Men de de svänga repet ändå.
 
Jag ser det som det är nu revolutionerande. De har hittat nya sett att framföra allt info man vill. Som sagt, hur mycket NH folk lära sig är up till vad en har för mål.

Hi my name is CS and i train PNH.

Mitt mål är högt jag vill gå hela vägen. Sammet sa det bra också Namnet är mindre viktig. Istället för att folk ska bry om namenet och vad det innebär, ta lite tid och undersöker tänkande bakom detta.

Hörde nåt intressant ihelgen. "Har du märkt att det är bara de positiv männsikar som köpa "stanna posítiv" böcker . Inte de som är inte positiv.

Om folk vill ändra och vill lära nåt nytt så skulle man skiter i vad det är kallat och går ut och lära sig nåt. Om de inte vill så är de imot (inte menar du men många andra). Som jag, jag inte gillar dressyr men jag är inte imot det. Tvärt om, Jag vill lära det så jag har nåt att gemföra, komentera osv.

Jag tänkar mycket på vad hästen har i hjärna och i våran huvud till omed.

Kan det var de som är imot NH är de som inte har ett bra förhållande med sin häst och vill inte erkänna det?
 
Sv: NH - Djurplågeri eller ej??

Inget fel alls på "hästkunnande". Men det är inte lika med "horsemanship".
Om vi ser till vokabulären, så finns (såvitt jag vet) inget bra uttryck på svenska, utan närmast skulle nog "hästmannaskap" ligga. Horsemanship förutsätter hästkunnande, men också en speciell inställning, känsla, en vilja att klara sig utan våld och tvång, att kommunicera och att anpassa sig, sätt och syn på hanterandet mm.
"Natural" talar väl för sig självt?

"Naturligt Horsemanship" vore väl väl tillkrånglat, så därför fortsätter i a f jag att använda mig av Natural Horsemanship (NH).

Som du förstår, finns ingen möjlighet att blanda in djurplågeri i NH.

Sammet tar upp PNH och andra utövare, men det är inget annat än olika kvistar på samma NH-träd. Man försöker hitta nischer och egna krokar för att saluföra sig själva. Inget ont i det, för alla måste vi kunna jobba ihop till brödfödan, men deras grundinställningar är domsamma.
Vi hamnar alltid i samma grop, nämligen att en "NH-tränaren" gjorde si och så. Det är upp till var och en att fundera på om det verkligen rör sig om NH, att ifrågasätta, att kolla vem man egentligen har framför sig. Jag blir inte världsbäst i höjdhopp, hur mycket jag än skulle stå i ett ridhus och påstå det. Det skulle iofs ingen gå på. ;)

Om NH är nytt? Inte nu längre, men för ett antal år sedan var det det. Kanske inte varje detalj för sig, men helheten och inställningen var det. Jag har då inte upplevt något NH-stuk i hästvärlden tidigare. En del gamla hästkarlar, som det brukar skrivas om, hade fövisso mycket av NH i sig, men dom såg hästen ur arbetssynvinkel med allt vad det innebär av begränsningar.
Om du satte dig in i NH, skulle du i ridskolor och div hästanläggningar se skillnaderna i inställning och utövande.

LIA
 
Sv: NH - Djurplågeri eller ej??

Jag tänkar mycket på vad hästen har i hjärna och i våran huvud till omed.
Jag med! :)

Kan det var de som är imot NH är de som inte har ett bra förhållande med sin häst och vill inte erkänna det?
Jag tror du har rätt. :cry:

LIA
 
Sv: Re: Sv: NH - Djurplågeri eller ej??

f045.gif
g030.gif
a036.gif


Väldigt bra skrivet!



(for de flesta men inte alla)
Yep folk har glömt bort att ingridienser är vad skapa produkten. De köpa bara ett färdig paket istället för att göra alla arbetet själv. Man vill inte vet vad korven är gjort av men man äter det ändå. Folk inte lära det Varför, hur och när man ska göra det vad. Men de de svänga repet ändå.

:) :bow: Jo tyvärr tror många att dem är jätteduktiga och använder sig av NH bara för att dem viftar med ett rep i tid och otid eller jagar runt hästen i en rundcorall/paddock och tror att dem löslongerar eller så.:crazy:

Använder man bara sunt förnuft och stannar upp när nåt går snett och tänker igenom vad som hände och varför så kommer man långt.

det viktigaste är ju ändå att lyssna på sin häst, se och förstå vilka signaler den ger.
 
Sv: NH - Djurplågeri eller ej??

Ok, jag förstår då hur du tänker.

Jag vet dock inte om alla "utövare" tänker som du, men så är det kanske med allt, alla har sina idéer.

Jag har inget emot tankarna men anser inte att det är något revolutionerande nytt direkt, och att det alltid funnits klok hästhantering, dock inte hos alla, (tyvärr).

Jag tror inte det är själva tankarna som är nya, utan faktumet att det lärs ut precis lika frekvent och normalt som ridning tex.


Det är inte alla som är medvetna om dessa kunskaper.
 
Sv: Re: NH - Djurplågeri eller ej??

Intressant diskussion! Jag är en såndär som blev helt tänd på NH för ett antal år sen. Man gick runt och tyckte man hade "sett ljuset". Varför i hela friden hade man inte fått veta allt detta tidigare? NH var alltså bara DEN vägen alla borde gå. Idag vill jag inte riktigt prata om NH. Jag jobbar och tränar och rider mina hästar, punkt. Oavsett vad metoden kallas. Det har liksom både gått troll och inflation i ordet NH, tycker jag. Nog om detta, över till hästarna:

Jag håller med om att man inte kan använda bara ett sätt mot olika hästar och inte heller i alla situationer med samma häst.

Jag hade en häst som jag slet med i många år innan jag förstod att hon faktiskt oftast "visade fingret" åt mej. När jag väl förstått det och behandlade henne därefter kom framgångarna. Lastningen gick som på räls, hon slutade med de värsta idiotrycken vid uteridning osv.

Den andra hästan har jag varken behövt höja rösten eller ett enda finger åt, för hon säger hela tiden "vad vill du? jag gör det så fort jag bara hinner!"

Hade nån sett mig med den första hästen vid "fel tillfälle" hade de säkert tyckt att jag var en otäck hästplågare... Med tiden blev hon lugnare och trevligare att både hantera och rida, men hennes ego fanns kvar där ändå. Hon gjorde det man bad henne om, men hon talade om vad hon tyckte, så knäckt blev hon då rakt inte!

:bow: Håller med dig till fullo. Min egen pålle behöver ibland att man säger åt honom på skarpen, rycker till i grimskaftet osv. Han är lite "tonårsdum" men lyssnar på en gång när man ryter. Lr ja ryta är kanske lite fel ord, men höja rösten litegrann och/lr låta "hård". Då räcker det att säga till en enda gång. Skulle jag däremot lite försiktigt säga "sluta lilla hästen" så skulle han bara kolla på mig o typ pphhhu". Finns dock en annan häst i stallet som man bara behöver slänga en halvarg blick på så håller hon på att skita ner sig. Min lilla kille vill gärna göra rätt men ibland blir de så fel ändå och ibland glömmer han helt enkelt bort sig och måste tas tillbaka till verkligheten... Har mött kommentarer om att man inte ska höja rösten mot hästen osv osv, men han lyssnar faktiskt inte annars. Är han hård mot mig är jag hård mot han. Hellre säga åt en gång på skarpen, få respons direkt och sen vara kompisar, än sitta och fjolla med nått som inte funkar... Men som jag syftade på tidigare, alla hästar är absolut inte likadana, man får helt enkelt känna efter... :)
 

Liknande trådar

  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 498
Senast: Hedinn
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
555
Senast: tara
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 597
Senast: Freazer
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
534

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp