Neeeeeeeeeeej

Belethien

Trådstartare
Jag är så ledsen nu :cry: vill bara rulla ihop mig till en liten boll och gråta.. hade ingen aning om att dagen skulle sluta såhär..

Jag vaknade imorse och skulle iväg till veterinären med den nya hundvalpen- hon skulle vaccineras för andra gången nu när hon är 12 veckor. Vi anländer till ultuna djursjukhus och skriver in oss och lilla Lucia får sin spruta. Sedan när vi är på väg hemåt (sitter vid busshållsplatsen och väntar på bussen) så börjar hon gnälla och bli allmänt dryg. Jag tittar först om hon har fått något på benet som sticker- nej ingenting, så jag drar slutsatsen att hon har tråkigt.
Dock blir det värre och snart SKRIKER hundvalpen som en tok och springer fram och tillbaka i halv panik. Jag blir ju skräckslagen och undrar om hon kanske fått mjölksyra i kroppen av att gå och att det kliar. Tillslut (efter någon minut) så kliar hon sig själv så att hon får sår och ögonen börjar svullna upp och då hajjar jag till- hon har fått en allergisk reaktion till vaccinet!! :crazy:

Jag springer in som en tok tillbaka till ultuna och får vänta på att veterinären kommer. Hundstackarn skriker och gnäller och veterinären bestämmer sig för att lägga in henne. Så nu ligger hon där på intensiven.. över natten och jag hoppas och ber till gud att hon överlever. :cry:

Och för att bägaren ska rinna över så självklart vill inte försäkringsbolaget ersätta för detta..

*ville bara skriva av mig*

Sv: Neeeeeeeeeeej

Men vad fruktansvärt, hoppas det går bra.

Jag har en katt som jag måste använda avdödat vaccin till, hon tål inte heller det syntetiska.

Jag har en katt som jag måste använda avdödat vaccin till, hon tål inte heller det syntetiska.

Hur fungerar det?

När jag pratade med veterinären om hur hon skulle vaccineras i framtiden så var svaret att antingen så provar vi att vaccinera igen och se vad som händer (eller inte :crazy: ) eller så låter vi bli att vaccinera.

Vad hemskt!

Jag hoppas verkligen det ordnar sig för den lilla!

Varför vill inte försäkringen täcka sådant?

Nejmen gud va läskigt!

Vi håller tummar och tassar för att lilla Lucia återhämtar sig fort nu.

*skickar en kram*

Din stackare,jag håller också tummarna för er.

berätta hur det går sen
kram på er

Varför vill inte försäkringen täcka sådant?

För att vaccinationen är i förebyggande syfte och de betalar inte för komplikationer som sker i samband med det. Jag fattar dock ingenting och ultuna skulle ringa och kolla upp det. Annars får nog en av telefonisterna på försäkringsbolaget ett väldigt högljutt samtal från en arg valpägare :mad:

När jag ringer och beställer tid säger jag till att hon inte tål vanlig vaccin så kollar de att det andra finns hemma,annars beställer de hem det.
Vet faktiskt inte om det finns för hundar men det borde det ju. Man kan ju låta dem vara ovaccinerade för nästan alla andra vaccinerar så risken att bli sjuk är liten men... alla kurser, tävlingar kräver ju vaccinerade hundar. Konstigt svar från veterinären. Det kanske är en mognadsgrej. Men vad hände när hon vaccinerades första gången då, och vad användes det för medel?

Usch nu blev jag orolig. Vi ska också åka in och ta 12v sprutan om tre timmar.
Är det vanligt att det blir så?

Hoppas allt går bra för dig! Och det var det värsta att försäkringsbolaget inte tar sånt!!

Jag ringde uppfödaren för ett tag sedan och enligt henne så märkte hon ingenting på valparna efter vaccineringen. Dock vaccinerades de bara mot parvovirus med Norbivac. Nu använde veterinären ett annat medel som inkluderar kennelhosta och liknande som heter Euriocan.
Uppfödaren sa att det ringde en annan valpköpare tidigare i veckan och sa att hennes valp också fått en reaktion och det förvånade henne då hon haft en kull tidigare som aldrig haft några problem, och inte hade föräldrar djuren heller något problem.

Så antagligen så är det något medel i Eurican som valpen inte tål..

Usch nu blev jag orolig. Vi ska också åka in och ta 12v sprutan om tre timmar.
Är det vanligt att det blir så?

Vad jag vet är det inte särskilt vanligt. Och det är inte heller vanligt att de kommer att dö av det så jag hoppas att hon inte är en av de procenten som stryker med :crazy:

Du borde nog inte oroa dig. Förra hunden vi vaccinerade var helt problemfri och jag har nog inte hört om så många som får problem.

Lycka till och även Keo och jag håller tummarna för lyckligt slut (eller början...eller...fortsättning...eller vilket som nu blir bäst att använda!)

/Syrsa

Berätta hur det går!

Man kan ju låta dem vara ovaccinerade för nästan alla andra vaccinerar så risken att bli sjuk är liten

Men de som är vaccinerade kan ju fortfarande bära på smittan, det enda vaccinet gör är ju att skydda hunden från att bli sjuk eller iaf lindra symtomen. Eller?

Håller förresten tummarna för att valpen blir bra igen!

*kl*

HON ÄR HEMMA IGEN! :D :bump:
De behandlade henne med antihistamin, dropp och kortison och hon blev mycket bättre så hon fick komma hem! Hon hoppade tydligen runt i buren och sjöng för dem så de tyckte att hon kunde gå. Dock ska vi ha noga koll på henne framöver och rekommendationen från vet blev att inte vaccinera henne igen. Alls. :crazy:

Vi får se vad försäkringsbolaget säger. Säger de nej får jag väl överklaga, annars är det väl att vackert punda ut pengarna. Skitsamma för nu är hon friiiiiisk :banana:

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 916
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 334
Senast: Juli0a
·
Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 867
Senast: Dino
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 538
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka