Neeeeeeeeeeej

Sv: Neeeeeeeeeeej

Vad roligt att det gick så bra.
Men, man bör ju verkligen vaccinera sin hund. Man får inte gå kurser mm. Tycker att det låter konstigt, håll oss gärna uppdaterad på hur det går i framtiden.
Ha en riktig gosnos kväll nu :love:

Tack :love:

Fiffi1: Jo visst bör man vaccinera men det blir ett svårt dilemma för mig. veterinären rekommenderade att inte vaccinera henne- om jag skulle vilja prova, även med avdödat vaccin, så finns det en risk att hon insjuknar igen eftersom de inte är säkra på vad som gett henne reaktionen. Om det är blandningen så får hon ju problem oavsett vilket vaccin hon tar och då får jag välja: antingen riskerar jag att ge henne ännu en akut chock (och denna gången ännu värre) eller så låter jag bli att vaccinera henne och riskerar att hon får en sjukdom.
Veterinärens synpunkt på det hela var att eftersom hundar till större del är vaccinerade så finns inte de flesta sjukdomarna särskilt utbrett längre och det går att ha henne ovaccinerad. Dock bör jag hålla koll på eventuella hotspots som bryter ut på SVA's hemsida. Vet sa också att om jag vill prova igen så kan jag ringa och konsultera med en veterinär innan och komma fram till hur vi vill göra. Men i dagsläget är jag inte pigg på tanken då hon led väldigt mycket av reaktionen.

Och till sist: JA VI SKA GOSA :love: hon ligger nu och snusar bredvid mig, har hela dagen imorgon på mig att snusa henne i nacken och krama om henne.

Hmm, men borde det inte gå att vaccinera utan det för kennelhosta då? Hon tålde ju första vaccinationen.
När jag vaccinerade min Beya bad de mig stanna ett tag för säkerhetsskull då det förekom att hundar fick en allergisk reaktion, så att de snabbt kunde ge kortisonspruta i så fall...

Tack :love:

Fiffi1: Jo visst bör man vaccinera men det blir ett svårt dilemma för mig. veterinären rekommenderade att inte vaccinera henne- om jag skulle vilja prova, även med avdödat vaccin, så finns det en risk att hon insjuknar igen eftersom de inte är säkra på vad som gett henne reaktionen. Om det är blandningen så får hon ju problem oavsett vilket vaccin hon tar och då får jag välja: antingen riskerar jag att ge henne ännu en akut chock (och denna gången ännu värre) eller så låter jag bli att vaccinera henne och riskerar att hon får en sjukdom.
Veterinärens synpunkt på det hela var att eftersom hundar till större del är vaccinerade så finns inte de flesta sjukdomarna särskilt utbrett längre och det går att ha henne ovaccinerad. Dock bör jag hålla koll på eventuella hotspots som bryter ut på SVA's hemsida. Vet sa också att om jag vill prova igen så kan jag ringa och konsultera med en veterinär innan och komma fram till hur vi vill göra. Men i dagsläget är jag inte pigg på tanken då hon led väldigt mycket av reaktionen.

Och till sist: JA VI SKA GOSA :love: hon ligger nu och snusar bredvid mig, har hela dagen imorgon på mig att snusa henne i nacken och krama om henne.

Helt rätt tänkt. Jag nämnde det tidigare just att de flesta är ju vaccinerade så risken är mindre om man väljer att ha ovaccinerat. skulle också gjort som dig.:laugh:

Oj så skönt att det gick bra:banana:Gosa dig alldeles trött nu med ditt pyre... Grattis till ett snabbt tillfrisknande...:laugh:

Hmm, men borde det inte gå att vaccinera utan det för kennelhosta då? Hon tålde ju första vaccinationen.

Jag frågade vet samma sak och svaret blev att första gången man får i sig lösningen så uppvisar man inte en allergisk reaktion- det är andra gången man får i sig det som man blir allergisk. Därför syns det oftast inte på valpar under första vaccinationen eftersom det krävs en till dos för att kroppen ska bli allergisk mot preparatet.

Jag vågar tyvärr inte chansa. Jag skulle aldrig förlåta mig själv om något hände henne.. :(

Angående detta med kurser och liknande som kräver vaccinationsintyg- jag har ett år på mig innan jag egentligen måste vaccinera om, har ett signerat vaccinationskort här hemma. Undrar dock om det gäller iom att hon fick en reaktion mot preparatet? Är hon skyddad ändå?.. hmm..

Om du har ett intyg på att hunden inte tål vaccinet så är jag är helt övertygad om att en klubb tillåter dig att gå kurs fast den inte är vaccinerad.

Däremot inte på utställningar, där tror jag det kan bli svårt. Men vem vet, man kanske kan få nån dispens eller nåt..

Jag har en blandras så utställning behöver jag inte ens tänka på ;) men jag vill kunna vara med på lydnadsträningar och liknande senare.

Jag skulle låtit bli att vaccinera i framtiden isåfall. Varför ta risken, bara valpsjukevaccinet sitter så kan man klara sig utan resten.

Jo jag vågar inte chansa- det känns lite som att tvinga en glutenallergiker att äta mjöl för att kolla om det verkligen stämmer.. :crazy:

Men kan detta vara genetiskt betingat? En till av valparna i kullen fick en reaktion av vaccinet.. tycker det är intressant.

Om du vill läsa lite mer om vaccinationskomplikationer står det rätt bra på pinschersektionen.se (vet inte hur man länkar tyvärr). Titta under hälsa.

Även om det framförallt är inriktat på Pinscher så kanske det hjälper lite...

tack! jag har (utan att veta om det) läst en artikel från den sidan igår, var ganska intressant läsning :bow:
När jag pratade med vet igår så sa hon att det är tydligen så att collier kan vara känsliga av sig så troligtvis kommer det därifrån. (Valpen är collie/schäfer)

Jobbigt det låter, skönt att hon blev bättre och fick komma hem så snabbt i alla fall!

Om du har ett intyg på att hunden inte tål vaccinet så är jag är helt övertygad om att en klubb tillåter dig att gå kurs fast den inte är vaccinerad.

Däremot inte på utställningar, där tror jag det kan bli svårt. Men vem vet, man kanske kan få nån dispens eller nåt..

Det går att få dispans för häst som inte tål vaccinationen så det lär säkert gå på hund också.

Man får söka hos SKK då och då med vet. intyg som styrker reaktionen.

Hos häst som ska tävla söker man hos Ridsportförbundet.
(Vet en häst som har ett sånt intyg! )

Men vad bra! Då ska jag kontakta vet och få ut ett intyg på att hon är allergisk. Det är nog bra att ha överhuvudtaget.

Några saker:

Att hon inte reagerade på vacc innan är helt i sin ordning. En allergisk reaktion kommer ALDRIG första gången djuret/människan möter ämnet. Utan första gången går det bra, men andra kan bli våldsam. Det är för att första gången har kroppen inte skaffat sig antikroppar mot allergenet/ämnet. Däremot så andra gången, eller femte, eller.. känner immunförsvaret igen ämnet, och det är då överreaktionen sker. Det är likadant med alla allergier.

(Det behöver inte bli just andra man får reaktion, och den kan vara gradvis stegrande, men det blir aldrig en allergisk reaktion första gången)

Ang försäkringen så spar energin att överklaga. Dessvärre är det så, vilket står i försäkringsvillkoren, att profylax (förebyggande) ersätts inte, och inte heller komplikationer. Nu är vissa bolag snälla och ser genom fingrarna med det, men de behöver inte. Den mest 'extrema' varianten är kastrering av häst, som inte ersätts om den görs 'bara för att'. Om det går snett då kan det inte bara kosta dyr klinikvård, utan hästen kan förlora livet i värsta scenariot. Bolaget har då rätt att neka både ersättning för veterinärräkningarna, samt för livvärdet.

Det står i villkoren, men tyvärr tänker många inte på det, och än mindre när det gäller något så 'enkelt' som en vaccination. Men om bolaget ersätter - gläd dig. Om de inte ersätter - spar energin för överklagande för du har deras svart på vitt.regler som du godkänt emot dig. Gläds istället åt att din hund är hemma och mår bra!

Och tur i oturen det var just så stor klinik som Ultuna du vaccinerade på, hon var ju i närheten av all tillgänglig vård när det hände tack och lov. Och SKÖNT att hon är hemma!

Tillägg - såg att du senare i tråden frågat om allergier är genetiskt betingade. Det närmaste svar man kan ge är dock: Det är det kanske ;) Skämt åsido, man vet fortfarande inte riktigt hela hemligheten med allergier, trots forskning. Det man vet är att det finns en viss ärftlig del i det -absolut. Men det är ändå inte hela svaret, och arvsgången är inte helt klar. Men två allergiska föräldrar löper större risk få ett allergiskt barn. Samtidigt kan två icke-allergiska föräldrar få ett allergiskt barn, och alla varianter däremellan.

Det som sker vid en allergi är att immunförsvaret får ett smärre frispel, och kraftigt överreagerar mot ett ämne (immunförsvaret kan få frispel på diverse vis, till om med så att det missar att identifiera kroppsegna vävnader, och 'kroppen börjar angripa sig själv'). Arv och genetik är en del som spelar in, miljö spelar också in, ffa under uppväxten (när det gäller människor). Samtidigt så om två barn i samma familj växer upp under identiska förhållanden så kan det ena barnet utveckla allergi och det andra inte.

Så, gåtan är inte helt löst, men det finns en viss ärftlighet ja, risken ökar klart om föräldrarna/föräldradjuren är allergiska. Både vad gäller människoallergier, svidknottallergi hos häst samt olika eksemsjukdomar med allergisk grund hos hund och katt.

Senast ändrad:

Att hon inte reagerade på vacc innan är helt i sin ordning. En allergisk reaktion kommer ALDRIG första gången djuret/människan möter ämnet. Utan första gången går det bra, men andra kan bli våldsam. Det är för att första gången har kroppen inte skaffat sig antikroppar mot allergenet/ämnet. Däremot så andra gången, eller femte, eller.. känner immunförsvaret igen ämnet, och det är då överreaktionen sker. Det är likadant med alla allergier.

(Det behöver inte bli just andra man får reaktion, och den kan vara gradvis stegrande, men det blir aldrig en allergisk reaktion första gången)

:bow: det var detta som veterinären förklarade för mig men jag var ju så borta så jag hängde inte riktigt med.

Ang försäkringen så spar energin att överklaga. Dessvärre är det så, vilket står i försäkringsvillkoren, att profylax (förebyggande) ersätts inte, och inte heller komplikationer. Nu är vissa bolag snälla och ser genom fingrarna med det, men de behöver inte. Den mest 'extrema' varianten är kastrering av häst, som inte ersätts om den görs 'bara för att'. Om det går snett då kan det inte bara kosta dyr klinikvård, utan hästen kan förlora livet i värsta scenariot. Bolaget har då rätt att neka både ersättning för veterinärräkningarna, samt för livvärdet.

Jo, försäkringbolaget sa att de inte ersätter komplikationer i samband med förebyggande behandling. Dock tyckte veterinären att det borde gå att fixa och när de direktreglerade så ville inte försäkringsbolaget svara utan att jag väntar fortfarande på svar.. Om jag har tur så betyder det att jag får ja, om jag har otur så betyder det att jag kommer att få avslag *suck*

Och tur i oturen det var just så stor klinik som Ultuna du vaccinerade på, hon var ju i närheten av all tillgänglig vård när det hände tack och lov. Och SKÖNT att hon är hemma!

Jo medicinsk sett så hade jag jätte tur att vi var på ultuna! Men ekonomisk sett så var det ett rejält bakslag då räkningen blev väldigt hög med tanke på att hon bara var på intensiven i några timmar. Och det hade nog blivit en smärre katastrof om hon stannat över natten som de trodde att hon skulle göra..

Så, gåtan är inte helt löst, men det finns en viss ärftlighet ja, risken ökar klart om föräldrarna/föräldradjuren är allergiska. Både vad gäller människoallergier, svidknottallergi hos häst samt olika eksemsjukdomar med allergisk grund hos hund och katt.

Ja i detta fall så var det två kullsyskon som reagerade. Inte föräldrarna och inte den tidigare kullen. Men det är väldigt intressant, detta med allergi, och jag verkar dras till sådant.. (har en häst med eksem, en rumskompis med diverse allergier och eksem samt nu en hund som är allergisk mot vaccin :rofl:)

Håller tummarna bolaget är snällt och vaccinerar. Jag är lite tudelad till det där med att de inte ersätter. På ett sätt förstår jag det, samtidigt ligger det i allra högsta grad i bolagens intresse att folk vaccinerar, kastrerar och fixar tänder t ex, så det borde finnas någon medelväg, de ersätter hälften vid komplikation till profylax eller nåt? Spec som de t ex kräver stelkrampsvacc för häst för att ersätta stelkramp.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 916
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 334
Senast: Juli0a
·
Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 867
Senast: Dino
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 538
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka