Neeeeeeeeeeej

Sv: Neeeeeeeeeeej

Ja jag tycker att det ger ut lite konstiga signaler: vaccinera din hund och vi ersätter inte vid komplikationer, vaccinera inte din hund och vi ersätter inte vid sjukdom..

För mig blir det alltså att jag får varken ut försäkring för detta eftersom det är i samband med vaccinering, men om hon nu blir sjuk av ex. kennelhosta så kommer jag inte få ersättning för det heller eftersom jag får skylla mig själv som inte vaccinerar :confused:

Nej då, du får ersättning om hunden skulle få kennelhosta. Vad jag vet finns inget vacctvång via försäkringen för hund. För häst gäller tvånget bara stelkramp, för katt enbart kattpest.

Jaha vad intressant. Jag trodde att de följde "skyll dig själv"- mentaliteten där eftersom det skulle vara billigast så.. :grin:

Men det är konstigt, varför finns det inget vaccineringstvång??

Mycket bra fråga, vet inte. Kanske de andra vaccinerna inte ger tillräckligt skydd för det ska göra så stor skillnad för bolaget? Fast ang botulism borde det ju det - just botulism är jag förvånad de inte kräver som stelkramp (för häst). Ingen fullvaccinerad häst har ju dött i botulism i Sverige.

Vet inte hur det är med kattpest, men har iaf hört (efter jag förlorade en i kattpest) att det är 100% skydd vid vacc. Så kan ju sitta i det, att det som vaccinet skyddar HELT mot, de kräver det. Det vaccinet inte skyddar helt mot, det kräver de inte. T ex A2 ger ju inte 100%-igt skydd, en vacc häst kan bli sjuk ändå, men då mildare. Så vacc borde spara pengar åt bolaget där med i mindre krävande vård?

Men ingen aning vad som avgör, har funderat över det förr.

/Alexandra - som faktiskt inte vacc hundarna mot kennelhosta, däremot parvo.

Vad skönt att allt gick bra till slut:love:

Jag slutade vaccinera min hund när han var tre år, han fick inte lika illa reaktion som din men fick som influensa symptom med rinnande ögon och nos och feber:(

Först trodde både jag och vet. att det kunde vara pollen han inte tålde eftersom han alltid lyckades bli vaccinerad när allt slog ut på våren, att vaccinationen drog igång reaktionen.
Vi provade att vaccinera på vintern istället men han fick samma reaktion då med, då slutade jag vaccinera honom.
Han fyllde 12 år i maj och har hållt sig frisk från de sjukdomar man kan vaccinera mot:bow:

Jag hoppas att du har samma tur med din hund!

Min förra hane var ovaccinerad han med. Helt enkelt för han blev alldeles ur slag låång tid efter vacc. Inte varken rinnande ögon eller den rejäla allergiska reaktion som TS hund fick, men han blev alldeles off.

Pappas två tidigare tikar var helt ovacc med, blev 12 resp 11 år. Min hane blev 12 år, slutade vacc när han var fem (och slutade tävla)

Nu går det ju inte riktigt tycka 'det gick bra för den och den hunden', för att de där ovacc ska vara hyfsat skyddade kräver ju att 'alla polarna' är vacc. Men säger det mer för att om man nu inte KAN vacc sin hund så är det gott hopp ändå, även om dte givetvis är en risk *peptalk*

Min förra hane var ovaccinerad han med. Helt enkelt för han blev alldeles ur slag låång tid efter vacc. Inte varken rinnande ögon eller den rejäla allergiska reaktion som TS hund fick, men han blev alldeles off.

Pappas två tidigare tikar var helt ovacc med, blev 12 resp 11 år. Min hane blev 12 år, slutade vacc när han var fem (och slutade tävla)

Nu går det ju inte riktigt tycka 'det gick bra för den och den hunden', för att de där ovacc ska vara hyfsat skyddade kräver ju att 'alla polarna' är vacc. Men säger det mer för att om man nu inte KAN vacc sin hund så är det gott hopp ändå, även om dte givetvis är en risk *peptalk*

Nej givetvis kan man inte säga att folk ska sluta vaccinera.
Jag skulle aldrig drömma om att låta lillskiten vara ovaccinerad.
Så länge de tål vaccinationen så ska man absolut vaccinera sin hund.
Min gammelhund har ju dessutom levt på landet och inte träffat en massa andra hundar, givetvis hade det varit värre om man bott i stan alternativt varit ute och tävlat och träffat mycket hundar.
Då hade jag kanske resonerat annorlunda.

Min gammelhund tycker dessutom bäst om att vara hemma, följa med och åka bil slutade han helt med för ca ett år sedan.
Innan dess kunde han följa med, men eftersom vi bor som vi gör åker jag inte iväg någonstans för promenader och dylikt, vi har de bästa rundorna här:love:

Innan vi flyttade hit åkte jag till ett naturreservat där jag visste att risken var minimal att träffa på andra hundar, så visst får man tänka sig lite för när man inte kan vaccinera.

Mm, samma med min gammelhane, träffade inte mycket andra hundar. Pappas däremot så förra tiken träffade ganska mycket andra hundar, den innan knappt nån alls.

Det där med hur mkt andra hundar de träffar/inte träffar är anledningen att jag inte vacc mot kennelhosta heller, utan 'bara' parvo. Skulle jag ha dem på dagis eller de träffade mkt andra hundar skulle jag vaccinera mot kennelhosta med. Jag hade vacc tidigare med, innan de längde intervallet för parvo till vartannat år, då tyckte vet när jag kom dit för den årliga vacc att 'vill du verkligen ha vacc, jag kan vacc om du vill så får jag inte lite pengar, men jag vet ju hur dina hundar har det, och vill du verkligen ha vacc?'

Det sitter inte i pengarna, hanen t ex har gratis vaccinationer ju (blodgivarhund), men jag är inte för att vaccinera 'i onödan' så att säga. Men om/när de träffar mer andra hundar kommer jag vacc mot kennelhosta med.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 916
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 334
Senast: Juli0a
·
Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 867
Senast: Dino
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 538
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka