Nedklippta pälsraser

Sv: Nedklippta pälsraser

Nej, det är snygga hundar helt enkelt :love:

Tänk att först strutta runt på stan med en sån här tjusig sak, och sedan dra till klubben och träna. Fräckt! Tyvärr inte hundra procent min kopp te mentalt, då hade jag redan haft en.

stor_pudel_graffiti_ransat.jpg

Refererar inte pälsen/frillan ett dugg till barbiedockor, däremot är det kanske lite babianlikt? :D

Ser ut som skit ju. :eek:

Hållert helt o hållet med du!
Pudlar ska ha frisyr, mycket snyggare då!
Inte alls partiskt.

Bollarna behöll man för att skydda kroppens mer vitala delar när hunden apporterade i vatten. Bollarna på ryggen skyddar njurar och den stora där fram lungor, hjärta osv. Det är så jag har fått förklarat för mig! :)

Ja det har jag också hört. Men varför har den irländska vattenspanieln inte klippts så då? Den är ju helt oklippt. Och den portugisiska vattenhunden är bara klippt på på nosen och bakdelen, det andra är långt. Så pudelns puffar här och där är nog helt enkelt bara för att det går att klippa det i den framavlade pälsmängden.

kl Har bara läst första och sista sidan, men min syster som är allergisk mot alla djur förutom ödlor, ormar och shitzu hundar, hon vill ha en hund, men hon vill inte ha massa päls, dvs en kortkort klippt shitzu blir det troligen, hon vill även testa sig med bichoner, men hon vill inte ha en hund som ser ut som en leksak.
Helst velat ha en stor och "riktig" hund, men en "ofrisserad" bichon är också lockande.
Där är en anledning till att skaffa "trimras" utan att vara intresserad av pälsen.

Jag tycker inte om behängen eller "fanorna" på tex irländska settrarna, på hösten fastnar ju allt i dem, och jag ser inte det som en förlust på deras sida att bli av med dem.

Jag kan ju undra lite i mitt stilla sinne: varför skaffar man en hund av pälsad ras om man inte är beredd att sköta en lång päls? Så många raser som det finns att välja på borde man väl rimligtvis kunna hitta något mer lättskött alternativ?

Jag har en löwchen och valde rasen för dess fina egenskaper som passade våra behov väldigt bra. På köpet fick jag en lång päls vilket jag inte ville ha. Korthåriga raser i samma storleksklass och med samma fina temperament finns inte. Då blir det pinscher, släthårig fox eller liknande - en helt annan typ av hund avlad på andra egenskaper som inte var intressanta för mig. Eller raser med olika rasbundna defekter som jag inte vill medverka till.

Min löwchen har otillåten färg vilket gör att han aldrig ställts ut och därför fanns det ingen som helst anledning att behålla rasklippningen. Dessutom kände han sig löjlig och trivdes inte med den nakna rumpan. Nedklippt är pälsen väldigt praktisk och lättskött, fäller och tovar inte och de flesta brukar tycka min löwchen är otroligt söt.

ramses.jpg

Men nu är det ju inte pälsen man är allergisk mot, så hur ska hon kunna ha en hund om hon är allergisk?

Just den där klippningen frågade jag om på en utställning och fick till svar att det är en amerikansk lejonklippning men att den också hjälper till att hålla värmen över njurarna. Men det var enl. utsago en smaksak och den kvinnan tyckte att det var snyggt. Själv är jag lite kluven faktiskt. Men en vanlig klassisk lejonklippning tycker jag är snyggt på pudel, även om de kan vara söta nedklippta också.

Bollarna behöll man för att skydda kroppens mer vitala delar när hunden apporterade i vatten. Bollarna på ryggen skyddar njurar och den stora där fram lungor, hjärta osv. Det är så jag har fått förklarat för mig! :)

men njurarna sitter ju inte under den vita puffen på rumpan... den värmer möjligen bäckenet.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här... 2 3
Svar
43
· Visningar
3 515
Senast: Sedna
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 530
Senast: ildiko
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger... 13 14 15
Svar
292
· Visningar
24 228
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Jag älskar min ras men efter att fått lämna tillbaka min tik pga hennes psykiska beteende har tankarna snurrat. Jag har landat i att det... 4 5 6
Svar
115
· Visningar
13 017
Senast: Tiger tok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025