Nästa ras?

Sv: Nästa ras?

*kl*

Troligen en mindre hund, och definitivt en sällskapshund då jag inte vet hur mitt liv ser ut de kommande åren.
Vill ha en hund som inte är för krävande, men ändå med på det mesta. Hade helst velat ha en nu direkt, men av två olika skäl fungerar det tyvärr inte.
Vill ha en frisk hundras, utseende är mindre viktigt, men inte för mesig...

Jag har nu två 9 åriga cavalierhanar, ska köpa en dvärgschnauzervalp nu till hösten. Får veta om två veckor om jag får köpa den valpen jag ställt in mig på :D. Annars får jag vänta ngra månader till på en annan valp med bra stam från bra kennel!

Det blir min femte schäfer. Det är en hund med stort H. Älskar många raser och har haft många, men schäfern är trots allt nummer 1.

nästa hund kommer garanterat vara en till boxer. :love:

tror inte jag kommer ha spaniel igen, men man vet ju aldrig, kanske längre fram, mycket längre fram....

Schäfer eller Rottweiler. Det beror på hur mycket tid jag har. Ska jag satsa fullt ut på brukset blir det Schäfer, men nöjer jag mig med lite lagom blir det en rottis. Dock en tik oavsett ras.

Sedan ska det in en liten hund här också. En hund är för lite och två är för mycket så en och en halv blir lagom. Jag vet bara inte vad den lilla ska vara för ras. Den får inte ha någon knasig exteriör, inte kräva kläder i någon form och ha temperament anpassat för sällskap men ändå inte vara mesig. En liten som är precis som en rottis fast inte arbetskrävande. Var sjutton hittar man en sådan?

Jag har tidigare haft en tollare och nu en sheltie.

Tror jag ska ha antingen en sheltie igen för deras underbara psyke eller en ras som är mera "hund". Vill helt enkelt ha något större. Ska kanske försöka hitta en ras som en väldigt lik sheltie, men i större format.:D

Sitter faktiskt och kikar runt nu efter en ny...;)

Jag är såld på chihuahua alt. dvärgpinsher.
Faktiskt gärna blandras med nån av dessa raser, beror ej på priset.

Jag vill ha en liten aktiv hund som går ta med överallt och som man kan träna lite med osv. INTE för att gå och bära på och pynta ut i onödan.

*Lånar knapp*

Jag är sugen på så sjukt många raser (skriv dock de som jag mest kan tänka mig).
Chihuahua
BC
Rottis
Dobermann

Och självklart - en till Eurasier!

Jag misstänker att jag blir kvar med papillonerna. Jag har haft många olika raser, både sällskap och jakt. Hade jag hunnit med jakten så hade det definitivt blivit en engelsk setter....men pappisarna har tagit över helt!

Har dvärgpinscher nu. Tog nyligen bort våran amstaff/pitbull pga hon var sjuk. sambon ville ha en amstaff nästa gång. men jag ville ha en mindre hund. fast ändå "mycket" hund. så nästa vovve blir en staffe:love:

Jag har cocker och golden just nu. Nästa blir definitivt en cocker men ingen blue roan, de har ju sååå mycket päls plus att min har ovanligt mycket päls även för en blue r. Cockern är min ras!!

ja, om det nånsin blir en till så kommer jag antingen att skaffa en till kooikerhondje (det beror lite på hur jag känner mej när tiden är inne... om sisådär tre år) eller så blir det en liten papillon :love:
Annars är jag grymt sugen på att ha en bostonterrier. Dom är ju bara för söta ;) Men det kan man kanske skaffa på äldre dagar sen, när man inte orkar flänga runt i skogen riktigt heeeela dagarna.

Det blir nog en till kooiker. En hane, med lite snyggare utseende så jag kan ställa ut lite mer.

Men egentligen är jag nöjd som det är. Goliat uppfyller alla mina hundbehov änsålänge. Honom kan man ha till allt och hans energi sinar aldrig :crazy::smirk:

Eftersom mamma e allergisk valde vi att köpa en pudel. MKT trevlig sällskapshund som jag kan rekomendera väl. (och man kan klippa den hur man vill, inte tvunget lejonklipping...) De är tillgivna, intelligenta och arbetsvilliga.

Men nästa hund, eller d vet jag inte riktigt, för det beror lite på hur framtiden ter sig.. Om vi flyttar till gård har vi sagt att vi ska köpa valp, och då har vi varit inne på en jackrussel elr något liknande.

Men jag har bara små hundraser hos mina föräldrar (pappa västgötaspets, baset/labrador:rofl: och en pudelkorsning) , och har alltid velat ha lite mer hund. Så i framtiden då jag förhoppningsvis sitter med eget hus osv, så kan jag tänka mig en rottis eller dalmatiner :D

tipstipstips

Kanelbulle & Jadzia: *hosthost* Schipperke. Rasen är verkligen värd att kolla upp. Jag vill gärna påstå att man kan jämföra dem med en Aussie i temperament och arbetsvilja.

Enkelt! Westie eller cairn låter exakt som din beskrivning på "mini rottis" vad gäller mentaliteten( nåååja, men du förstår nog vad jag menar). Men cairn är nog klokare, det är mer fart i dom och mindre sjukdomar. Dom kan ha en lat dag men jobbar gärna med lite motivering och följer utan problem med på långa promenader. En hund som tål det mesta!
Sen vad du säger om exteriör är en sak. Jag tycker dockden är sund och pälsen är kanon utöver att den ska trimmas ibland.

Sedan ska det in en liten hund här också. En hund är för lite och två är för mycket så en och en halv blir lagom. Jag vet bara inte vad den lilla ska vara för ras. Den får inte ha någon knasig exteriör, inte kräva kläder i någon form och ha temperament anpassat för sällskap men ändå inte vara mesig. En liten som är precis som en rottis fast inte arbetskrävande. Var sjutton hittar man en sådan?

En staffordshire bullterrier såklart :idea:

TS: Nästa hund blir helt klart en till staff. :) Men jag skulle också kunna tänka mig en boxer, bullterrier eller fralla.

Hmm.... Har haft gråhund, jämthund, hamilton stövare, norsk buhund, hovawart och har nu en hoffe och två jämtblandningar.
Jag älskar hoffar så det blir säkert flera såna, fast jag har alltid velat ha en saluki med... eller en rottis eller schäfer...
När jag blir pensionär ska jag iaf ha en strävhårig tax...:p

Jag är helt käär i schnauzer och kommer att vara det hela mitt liv! :angel: OM man har en sådan hära goding som min här hemma så väntar man bara på fler ;D

Men när jag flyttar hemifrån (det tar minst 6 år) så ska jag ha en större hund! Jag tycker att en New Founland (Hur det nu stavas), Golden Retriver eller något stil av de raserna..
Fast sen finns ju förstås RisenSchnauzer osså ;D
Men även Rottis verkar trevlig, men man hör såååå mkt om de, te.x "nejj, inte en sådan som anfaller vad som helst" eller " uusch, hhur kan du vilja ha en sådan hund?" men de är ju jättefina och härliga brukar jag säga OCH om man uppfostrar dem rätt så blir det självklart en bra hund! :love:

Det blir helt klart en vinthund för mig.
Vilken av vinthundsraserna är inte klart än, men så kommer jag inte köpa ngn ny förrens om tidigast 3 år, så jag har en del betänketid.
Har funderat på Whippet eftersom det är rätt praktiskt när de är så små.
Har även funderingar på Borzoi, men är förälskad i rasen Azawakh. :love:

Eller så blir det som jag misstänker starkt, att jag fortsätter på Saluki. :bump:

Skulle otroligt gärna vilja prova ngt som inte är vinthund, men efter att ha kollat upp alla möjliga raser återkommer jag alltid till mina älskade vinthundar...
Inser att det finns otroligt många raser som jag tycker är fina, men att ha en sådan själv... Det skulle inte vara snällt varken mot hunden eller mig.

Liknande trådar

H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 458
Senast: Bulldoozer
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 043
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Hej! Jag håller på att bli tokig av beslutsångest och min nuvarande hunds pension kommer allt närmre. Jag vet verkligen inte vad jag...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
8 578
Senast: Enya
·
Hundavel & Ras Aningen märkligt inlägg kanske, men jag hjälper en anhörig att hitta rätt ras till kommande hund (mest för att kunna hjälpa till att...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 842
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar