Nästa hund -vilken ras?

Vildvittra_

Trådstartare
Jag sitter som ofta och drömmer om nästa hund även fast den inte är riktigt aktuell i dagsläget. Vilken ras tror ni skulle kunna passa mig?

* Jag vill ha en medelstor till stor hund (upp till kanske 65 cm)
* En hund som jag kan träna och förhoppningsvis tävla lydnad och agility med. Även endel spårning och liknande men bara som hobby.
* En hund som är nöjd med att vissa dagar bara få motion och mindre hjärngympa.
* En lättlärd och följsam ras
* Helst ej någon (eller i vart fall särskilt stor) jaktinstinkt

Har i familjen haft eng. springer spaniel, 2 x Toypudlar och nu har jag och sambon en goldenblandning.

De raser jag har funderat lite extra på är Storpudel (dock är jag lite tveksam till all päls, vill ju ställa ut min hund och vet inte om jag har orken att hålla en storpudel i utställningsfrisyr) och någon form av Collie, tycker att korthår verkar vara härliga hundar. Dock kräver de kanske mer än jag är villig att ge, träningsmässigt?

Ge mig alla tips ni har, det blir så lätt att man låser sig vid någon eller några raser!

Sv: Nästa hund -vilken ras?

Labrador. Fast de gillar ju hjärngympa. Välj inte jaktmodellen så klarar den dina krav galant.

En storpudel i T-60 är ju inte så besvärlig att sköta pälsmässigt sett.

Labradoren faller direkt. Tyvärr. Tilltalar mig inte alls + att det ju är en jakthund, även om jag väljer utställningsvarianten...

Jag har collie (långhårig) och det är nog den mest lättsamma hund man kan ha, han är så sjukt snäll och förnuftig! :love:

Kräver inget alls egt, han hänger med mig runt på gården hela dagarna, man glömmer nästan att han är med ibland... :o Håller jag på i stallet så går han omkring ute på egen hand och undersöker saker, leker med katterna, eller så lägger han sig utanför stalldörren. Så fort jag rör mig är han vid min sida, han går aldrig i koppel och jag har inte dresserat honom alls egt. Han fattar allt man säger ändå. Och han är bara 5 mnd! :bow:

Perfekt gårds och familje hund, och noll jaktinstinkt. Grannen har höns, han tittar knapt på dom. Han visar även intresse för att spåra lite och är som sagt oerhört lydig och lättlärd, alltid glad och nöjd.

Man får dock ha i tankerna att det ÄR en väldigt känslig ras, den tål inte hård tillrättavisning, höjer man rösten så tror dom att dom får skäll. Men det behövs inte heller, räcker med ett milt "neeej".

Enorm skillnad för mig som hade doberman innan....

Låter ju underbart. :) Inga bilder på underverket? Tycker de är så otroligt vackra, helst blue merle eller trefärgade. :love: Sobel har jag aldrig haft särskilt mycket till övers för.

IMG_1272.jpg

IMG_1225.jpg

Karma017.jpg

Lagotto? Eller en spaniel ras? Flat kanske??

Storpudel låter perfekt för dig, en silver de e finast! annars kanske Flat, men de e kanske för mycket jakt.. lycka till!

Lagotto? Eller en spaniel ras? Flat kanske??

Lagotton har jag småkikat lite på, men jag vet inte riktigt. Har aldrig träffat någon på riktigt och tycker att de känns kanske lite små och att de inte riktigt har ett tilldragande utseende. :crazy:

Spaniel ja, är ju förälskad i springer spaniel efter den vi hade men det är en jakthund som jag tycker borde få jaga, likaså med flat...

En lapsk vallhund då?

Inte så jättestora, men väl lämpade för det du vill ha hunden till :D

Jo, jag har nog smågnuttat lite på den rasen med. Är helt kär i din, och de verkar ju vara helt kanon! Här brukar det alltid finnas lite renar i krokarna så då kan hon få valla med haha :p
Nej men jag har aldrig träffat en lvh i verkligheten heller. Måste dock ta och göra det, de verkar underbara :love: Tyvärr lite små kanske..

Du kan ju alltid komma hit och träffa henne ;)

Eller åka till Svenstavik och hälsa på om det inte är alltför asigt långt att åka vill säga :D

Rasen hör ju till de medelstora hundarna :p

Idealmankhöjd hos hanhundar: 51 cm
Idealmankhöjd hos tikar: 46 cm
Tillåten avvikelse är + 3 cm.

Enligt eniro är det 542km och 6,5 h till Svenstavik så jag tror jag hoppar det.

Mjo, kanske måste bli sugen på en sån igen. Tur det inte är aktuellt med en liten just nu. :p Nej ingen stor och maffig hane, nästa hund ska vara en tik. Så är det bara! (Så därför lär det bli en hane iaf :p)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 536
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hej! Det börjar bli aktuellt att skaffa en hund men vet inte alls vilken ras jag vill ha. Har tidigare ägt en lagotto och hon var...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 661
Senast: Tajger
·
Hundavel & Ras Hej! Jag håller på att bli tokig av beslutsångest och min nuvarande hunds pension kommer allt närmre. Jag vet verkligen inte vad jag...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
8 576
Senast: Enya
·
Hundavel & Ras Jahopp, här står jag med en hund igen (jaja, tre men de andra två är ju makens..) och Nessie är fyra år så en påläggskalv var ju...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 865
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben