prinsesstårta
Trådstartare
Tack för alla svar!
Golden låter som ett bra alternativ. Det verkar dock att rasen har problem med höfter och armbågar. De är också lite stora för min smak men en nättare tik kan absolut funka.
Om det bara skulle finnas en hund som såg ut som en whippet men hade goldens mentalitet
Golden låter som ett bra alternativ. Det verkar dock att rasen har problem med höfter och armbågar. De är också lite stora för min smak men en nättare tik kan absolut funka.
Om det bara skulle finnas en hund som såg ut som en whippet men hade goldens mentalitet
En bra kompis hade en pumi som var rädd för allt och bet folk. Till slut var man tvungen att avliva hunden. Har träffat några trevliga pumis efter det men har förstått att mentaliteten är väldigt varierande.Är det bara jag som tycker att både Labbe och Golden är stora hundar?
Mellanstor för mig är typ springer, pinscher, schnauzer, pumi, schapendoes etc
@prinsesstårta kan en Pumi vara något för dig?
Skicka gärna PM, jag har varit i kontakt med några KH uppfödare så blev nyfiken!Min kusin har två korthåriga collies som hon tränar nosework, lydnad och lite allt möjligt med egentligen. Hon har ställt ut också, och de ena är korad. Just hennes två är från samma kennel, kan skicka PM om du vill ha namnet och jag har fått intrycket att de är väldigt trevliga och stabila av sig, sen lägger ju hon mycket tid på dem med träning och stimulering men det verkar det ju som du TS också kommer göra. Jag gillar hennes hundar skarpt, de hänger på överallt och slappar när det inte är nån action.
Hur är springer spaniels jämfört med golden? Har hört att de kan vara ganska envisa och har svårt att koncentrera sig men vet inte om det stämmer.Engelsk eller Welsh springer slår jag ett slag för Har själv köpt mig en engelsk, som inte är levererad ännu, och jag hade lite liknande kriterier som dig
Tack för tipset! Gick nu med i gruppen. Gillar storleken och pälsen hos mellanpudel!Det finns fantastiska mellanpudlar, aveln är lite uppdelad tyvärr men kan tipsa om att gå med i gruppen aktiva pudlar på fb.
Du får en hund du kan träna och motionera aktivt med i timmar men som nöjer sig med att bara vara med också och som dessutom är relativt enkel i vardagen då dom mycket sällan har problem med djur eller människor och har stort tålamod och hellre går undan vid konflikter precis som Retrievers och spaniels (överlag)
Skulle placera kelpie och tollare på en helt annan nivå både vad gäller vardag och träning. Dom måste träna och ha ett uppstyrt liv.