Nära ögat

Sv: Nära ögat

Tur att det gick bra trots situationen iaf... Ja vi får ta o strejka som alla andra.. Jag är med.. Gå med plakat på vägarna som visar häst o bil vid sidan av där vi strykt bilen med röd penna...

Eller så får vi börja rida med skyltar på ryggarna.. Typ KÖR SAKTA HÄST PÅ VÄGEN... Eller kör sakta här kommer vi... Eller om man är på riktigt dåligt humör Kör sakta annars sparkar min häst in rutan...

Jag är på!!! ^^

Usch jag blir galen när folk kör som dom gör!! Jag vet inte vad som är värst!? Arga stressade bilister? eller moppe/bilmänniskor som gasar på bara för att skrämma hästen?!

jaja måste oxå säga att jag är väldigt tacksamma till dom som visar respekt, tex när ja var ute å red på min förra halvblodsvalack så kom de förbi tre moppepojkar, jag förbereder mig på de värsta, men dom stänger av mopparna och leder förbi dom och startar dom låångt bort :) då blir man glad!

Blir så förbannad när jag hör det här! Känner ju igen det så väl. Det bästa är ju bara att ta regg. nummret och anmäla, men det är ju svårt när man har en häst som blivit uppskrämd och tom lös! Hade en helt galan tant som jag red med ibland. Hon bara red rätt ut på vägen om det kom en fartdåre. Kanske inte rätt sätt att lösa problemet, men nog var det effektivt.

Tycker fler bilister borde lära sig hästmöte redan på trafikskolan. Hur en häst kan reagera och vilka skador en sådan här sak kan göra. Inte nog med att hästen kan göra sig illa men om de blir trafikrädda är det ju ett stort minus och mkt krångel.

Inte nog med att hästen kan göra sig illa men om de blir trafikrädda är det ju ett stort minus och mkt krångel.

agreee!! folk som kör fordon ( som inte är hästvana!!! ) förstår nog att hästen kan bli skadad, men tror inte dom tänker så långt att de kan förstöra hästen, och att både hästen och ryttaren får massa extrajobb framför sig..

Jag och min häst var en dag ute och red och skulle gå över stora vägen. Det är vägen som ALLA åker för det är den som går rakt igenom eller vad man säger. Iallafall så åker alla stockholmare där och alla lastbilar och alla som bor här.
aja men iallafall så skulle jag och min häst då ta oss över den här trafikerde vägen, den ser ut som en vanlig väg, alltså inte så bred.
Men mitt i vägen bestämmer sig min häst för att han tänker gå hem mitt på vägen så han skenar iväg med mig, mitt på vägen!
det är höga branter på båda sidor om vägen och jag drar i väsnter tygel för att få ner honom i diket iallafall.
Jag har ännu inte hunnit bli rädd utan mest är jag arg på mig själv för att jag inte ledde honom över vägen istället.
Jag hoppar av snabbt som fan för ännu (som otroligt tur är) har det inte kommit några bilar (det är väldigt sällan det inte gör det).
När vi kommit uppför branten så ser jag att det blöder från hans högra bakhov.
Då blir jag rädd.
men sen visar det sig att det bara var ett litet skärsår.

Jag svär på att vi hade änglavakt för annars skulle jag inte suttit här idag, för det var framför en kurva detta hände.
dessutom är det en 90km/h väg

Visst blir man förbannad!!!

Hur många skulle köra så här om det vore en älg som stod på vägen?

Även om hästen är trafiksäker så är den ett levande djur och kan bli skrämd/det kan hända oförutsedda saker.

Där jag rider är det 70-väg. Är det bra sikt och jag ser en bil eller mc komma i för hög fart rider jag mitt i vägen med flit, för att de ska vara tvungna att sakta ner :devil:

Sedan vinkar jag glatt och tackar när jag passerar...:D

Det är därför man tar det jääävligt chill vid sådana vägar och bara rider över där det är god sikt för alla parter!!

Jag har ibland ridit över en 90-väg. Dock ALDRIG genom att t.ex. korsa en åker och stå i diket och vänta. På ett ställe rider jag över vid en rastplats. Det är god sikt från alla håll och gott om utrymme. På ett annat ställe är det endast en grusväg som korsar och det är öppna fält på båda sidor = fri sikt och inget dike att stå och trängas i.

Däremot en gång, när jag själv åkte bil på denna väg, råkar jag titta ut genom fönstret åt höger. Och vad ser jag bland buskar och träd, om inte ett hästekipage? De stod där och tryckte, i mörker utan reflexer och med en svart/brun häst och mörka ridkläder :eek:. Hästen trampade omkring otåligt och det gick inte att se dem om jag inte hade råkat titta där just då.

Själv tillhör jag en av de som ställer mig mitt i vägen om det är en smal väg, om ett fordon tänker köra om alldeles för fort. Sen blir jag extra förbannad på ett ställe, där det varnas för både hästar och barn men ingen saktar ner under 70 trots att det är en grusväg som man INTE kan mötas två bilar på utan att köra i diket. :cool:

I ett stall där jag stod innan var det tvunget att hända en olycka innan de sänkte farten. Det hade tjatats på vägverket i flera år men de vägrade sänka farten, men en dag gick sadeljorden av :eek: på min kompis sadel vilket gjorde att han ramlade av och hästen stack tillbaka mot stallet (han hade bara kommit ca 500m från stallet). För att komma till stallet var den dock tvungen att korsa en väg och självklart kom det en buss precis när han korsade vägen och körde på hästen. Då var det 70 där och de flesta höll 90 (även bussarna) så hästen hade trotts allt tur som undkom med en senskada och lite skrapsår samt flera månaders vila. Efter det sänkte dom farten till 50 (vi ville få ner den till 30).

Har även varit med om en joggare (vi delade ridväg med ett löpspår) som började skramla med nycklar ca 2 meter bakom mig och en kompis när vi var ute och red. När jag frågade vad f*n han höll på med sa han "men ni flyttade ju inte er när jag kommer"... (för vi har ju ögon i nacken :mad:) Det var ju ren tur att ingen av hästarna blev rädda och sparkade honom. Jag sa till honom att "vi är skapta med förmågan att tala så öppna käften och säg till nästa gång istället". Han blev bara sur och sprang vidare...:devil:

Jag rider ALLTID ut mitt i vägen när jag rider på mindre vägar för att folk ska sakta ner innan de får köra om mig. Det funkar alltid :devil:

Och trots att sånt här händer så har Vägverket avslagit vår begäran om hästvarningsskyltar utanför vår ridskola med motiveringen 'folk borde veta hur de skall bete sig när det är hästar på vägen'.

hrmphf:devil:

Det vet de nog inte :grin:. Jag vet en ridskola där det är "70" strax innan ridskolan, det blir "90" när man kör förbi ridskolan (med hagar längs med vägen), och sedan blir det "70" igen när man precis kört förbi. HUR tänkte man där :crazy:??? Skulle det vara omöligt att låta det vara "70" på den lilla biten emellan också?

Lite kl
Man kanske skulel lämna in en protestlista till vägverket så de utökar utbildningen till nyblivna körkortstagare. Där de får se filmer vad som kan hända med hästar. Samt göra en notis/artikel i nån utav de större tidningarna för att uppmärksamma folket om att hästar är levande djur. Och att man SKA köra lugnt förbi med avstånd.

kl

Håller med om att fartdårarna är idioter.

Det som förvånar mig mest är att de inte tänker på sina egna liv åtmindstonde. Fattar de inte att det är som att köra på en älg att köra på en häst? Vem skulle köra förbi en älg som stod på vägen i 90km/h??

Sedan tycker jag att man i möjligaste mån ska undvika att rida på starkt trafikerade vägar, men ibland måste man ju.

värsta av allt...

finns faktist hästfolk som VET vad som KAN hända, som kör såhär med.. tyvärr....

man tycker folk i huvudtaget borde ha lite vett innanför pannbenet i sånna situationer, men när det faktist finns hästfolk som kör på samma sätt....

idioter!!!!!! :mad:
!

Precis. Jag blir lika arg varej gång (dvs varje dag) jag ser gubbj*vlen köra sin bil till o från stallet.
Har varit nära o krocka med honom flera gånger när jag mött honom med bilen, i svängar (när man svänger över till ny väg) så slickar han vänsterkanten TROTS att det är superskymd sikt. :crazy:

För att inte tala om att han inte saktar ner när han kör in på stallområdet - dvs om någon unge/häst skulle komma springande bakom husknuten så skulle det smälla direkt.
Han saktar heller inte ner när man rider eller går förbi med hästen.
Totalt livsfarlig är han.
Jag är inte den som är den men jag önskar att han kunde smälla med bilen ordentligt så han skadar sig bara EN gång.
Kört i har han gjort flera gånger men det har knappast hindrat honom.

Det borde finnas något sorts lämlplighetstest för att få ha körkort! :mad:

Orkar inte leta upp det, men någon skrev nåt om att någon red med ett spö.
Det kanske vore något.

Att man rider med ett dressyrspö med något 'synligt' fäst längst ut, så man kan peka det rätt ut när det kommer en bil.
Man kan ju hoppas att de fattar vinken.

Orkar inte leta upp det, men någon skrev nåt om att någon red med ett spö.
Det kanske vore något.

Att man rider med ett dressyrspö med något 'synligt' fäst längst ut, så man kan peka det rätt ut när det kommer en bil.
Man kan ju hoppas att de fattar vinken.

har ett dressyr spö med reflexer på ska använda det när det är mörkt och vifta med det lite när en bil komemr när det är mörkt :)

Jag och två andra red i skritt uppför en backe. Jag på ponny, en tjej på halvblod och en på en nordsvensk. Då kommer city-mail farandes, vi tar galopp för att hinna till mötesplatsen ovanför backen, vad gör inte bilfan? Ökar farten och håller sig en halvmeter bakom nordsvensken. Han var lugn och snäll, men tänk om han sparkat? Hon som red honom skällde ut tjejen som körde, men ändå gasade hon så gruset sprutade när hon körde vidare. Vi tre satte full fart efter och "jagade" efter henne en liten bit innan vi saktade in och lät hästarna pusta. Vi anmälde bilen till city-mail, de brydde sig inte.

Ibland funderar jag på att göra en "Robert Aschberg" på bilar som svischar förbi och slickar röven på pålle! Sparka in bildörren helt enkelt!:devil: Eller utrusta mej med en stor stoppskylt, som jag kan "plaska ut" framför bilen, när den kommer i 120km/h!:devil: Har sån tur att han inte reagerat ännu, men vem vet, nästa gång kanske pålle sparkar på deras fina bil, eller ännu värre, en hemsk olycka händer, och då är det dom som är ansvariga!
Posten och sopbilen ska ha en stor eloge, de saktar ner eller stannar och stänger av bilen! Tack, ni är guld!:laugh:

Vissa är så dumma!
Jag red ut på en fjording jag var medryttare på för länge sen, hon var helt trafiksäker så kommer en bil och tutar när han är bakom/jämte oss, hur dum får man vara? Hästen skenar rakt mot taggtrådsstängsel men stannar som tur är precis framför, och bilen bara kör iväg, inte ens cyklisten som kom en bit bakom frågade hur det gick..... jag blev så sur men som tur var fick varken hästen eller jag några men.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 928
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 360
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 986
Senast: fixi
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 688
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar