Nära ögat

Sv: Nära ögat

Tunnorna finns på IKEA. Själv har jag likadana hemma som jag sopsorterar i. Superbra saker!

Oops, såg att någon redan svarat samma...

Senast ändrad:

Hej!

Vilken tur att det iaf gick bra för er trots situationen..

Jag blir oxå så j*vla förbannad på bilister som inte tar hänsyn till att det är levande varelser på vägkanten.. Sen älskar jag de bilister som verkligen bryr sig stort tack till dom :)...

Jag har inte varit med om något allvarligt men blev så sjukt förbannad på en lastbil som kom bakom mig och min förra medryttehäst på en rätt smal väg det var bara några små steg kvar för mig att rida in på en mötesplats ändå så tutar den j*veln. Som tur var så var hästen väldigt trafiksäker men även han reagera och blev lite svårare att hålla koll på. Han kunde lika gärna skenat iväg och jag ramlat av där mitt på vägen men som tur var så hände inget... Men man kanske ska sätta stoppskyltar i svansarna på hästarna för att vissa bilister ska fatta?!

Nu rider jag en annan häst som har blivit rädd för större fordon för att en buss skrämde henne en gång blir så tokig på dessa j*vla bussar som bara tänker på att de ska hålla sina tider......

Tyvärr måste jag korsa en större väg ibland för att komma till fina ridvägar där sikten inte är den bästa. Men man får lyssna efter bilar å typ trava över för att vara på den säkra sidan..

Nu blev det ett långt svar...

Jag har orsaka att mc-förare fick väja för min sparkande häst, så att han åkte i diket. Min häst skenade hem. Vet ej hur det gick med han, han körde dessutom alldeles för fort. Vet heller inte om jag blivit anmäld för detta.

Då var de ju faktiskt ändå hans fel.. Om han nu körde i racer fart förbi din häst vad tänkte han isf då? Att hästen skulle tycka de va roligt eller? Nej de flesta hästar blir faktiskt rädda då..

De som kör alldelles för fort borde få känna på en liten smäll för kanske dom lär sig någon gång.. Oftast är det ändå dom som kör fortast som klarar sig bäst fattar inte hur det går till men så är det iaf...

värsta av allt...

finns faktist hästfolk som VET vad som KAN hända, som kör såhär med.. tyvärr....

man tycker folk i huvudtaget borde ha lite vett innanför pannbenet i sånna situationer, men när det faktist finns hästfolk som kör på samma sätt....

idioter!!!!!! :mad:

TS... hoppas det gick bra med hästen, och att inget skit visar sig i framtiden!

Man blir fruktansvärt arg när man hör sådant tjaffs. Vars får vissa bilister sitt körkort ifrån? Från flingpaketet "galenskap" eller?

Jag, min mor och tjejen vi har hästen hos red varsin häst, jag red foderhästen (nordsvensk vallack), mamma red granngårdens häst(märr men vet ej rasen) för att den behövde röra på sig och tjejens egna häst(gammal travhäst vallack). Min foderhäst har ju inga problem för övrigt med trafik vanligtvis MEN den här gången var alla nervösa märren kastade nästan av min mor och jag var ju beredd med mobilen att ringa efter ambulans, men min mor klarade sig men när vi kom till vändplan så böt vi häst för hon hade så ont i ryggen. När vi är påväg hem till stallet och är rätt nära en infart till en gård mitt i skogen så står det en bil där och märren vägrar gå frammåt så jag fick kliva av efter en kvart och när jag går där med en mycket nervös häst så startar de bilen och då började alla hästar att försöka fly dock blev de inte av och jag fick en blåtå haha värsta var väl efteråt när jag satt upp o vi var nära en äng så kommer en bil, vi rider ner på ängen för att det är inte lika farligt där och hästarna kan se att det bara är en bil och vad gör inte dum f*n om inte gasar järnet iväg när den är som närmast.. ena vallacken bockar och försöker skena, märren kastar nästan av mig och foderhästen stegrar sig. Idiot säger jag bara.. man borde nästan spärra av vägarna och smälla till varje förare och säger "nu kommer ni ihåg varför ni ska köra sakta!!" banne mig ser jag föraren någonsin igen har jag väl igen na! (förlåt för ett väldigt långt svar) vi borde spärra av vägarna förbi stallen och strejka där.. alla andra strejkar ju så då får väl vi också för att få lite rättvisa??

Folk är fan inte kloka ibland! :eek:

Var ute och red på min sköthäst och då kom det 5 killar på varsin moped som såg mig långt innan dom passerade och när dom körde förbi så tutade dom alla!!
Tur att jag satt på en tutsäker häst men visst blev han en aning skrämd.
Skulle ha kollat reg nummret men jag var alldeles för upptagen med att lugna hästen.
Kunde även valt att rida efter dom (rider en gammal travare) så ställer man sig upp i fältsist och manar på honom så får man en åktur man sent glömmer. Hade säkerligen kunnat rastat killarna på mopeder då dom inte körde så fort!
Men det är sånt man tänker på i efterhand!

Tur att det gick bra trots situationen iaf... Ja vi får ta o strejka som alla andra.. Jag är med.. Gå med plakat på vägarna som visar häst o bil vid sidan av där vi strykt bilen med röd penna...

Eller så får vi börja rida med skyltar på ryggarna.. Typ KÖR SAKTA HÄST PÅ VÄGEN... Eller kör sakta här kommer vi... Eller om man är på riktigt dåligt humör Kör sakta annars sparkar min häst in rutan...

Beautyy: Ja det är verkligen helt otroligt hur vissa männsikor med fordon tänker när dom ser häst och ryttare på vägen.. Vissa bryr sig inte alls.. Tänker typ rider hon på vägen så har hon väl koll på häst skrället. Men hallå det är en levande varelse och man kan Inte ha full kontroll över dom då de ibland är oförutsigbara...
Alla bilister saktar ner om det går en älg eller liknande vid vägkanten just för att dom inte vet om den kan bli rädd eller ska över vägen.. Samma sak borde de även göra när det gäller en häst med ryttare...

Ja dessa mopedister alltså.. Suck säger jag bara... Många ska visa sig coola och vad är inte coolare än att skrämma en häst? Jadu bra fråga...

Men även vissa motorcyklister är likadana och dom är klart mkt läskigare än en moped...

Tokig blir man!!

sant.. klart att jag kör moped.. men jag saktar in för barnvagnar, hundar, hästar, stannar för löst springande barn osv.. tack och lov att de finns vettiga människor också =)

Tur att ni inte skadade er, hoppas det inte blev några störra skador när din häst skenade på asfalten.
Jag har varit med om något liknande men det var en lastbil jag fick i häcken på hästen. Tro inte han stannade utan fortsatte bara köra vidare. Jag har lärt mig att alltid ta bilnummret så man kan kolla upp bilen på vägverket, eller så kan man ta fax på bilarna också.

Usch jag blir så arg när människor inte tänker. Har också varit med om hästar som har slitit sig i trafiken som tur var har det gått bra än så länge. Men tack till dem bilisterna som sköter sig, saktar ner och håller avstånd. Men något som gör mig förbannad är cyklister, man hör inte när dem kommer och dem säger inget alls, bara susar förbi i full fart. Ropa till innan ni ska pasera med cyklarna.

Kan också säga att när jag kör antingen bil eller traktor, tar jag det väldigt lugnt förbi ryttare så jag ska kunna stanna i tid om hästen skulle bli rädd. Håller även ut avståndet när jag kör om ett ekipage.

Jag har orsaka att mc-förare fick väja för min sparkande häst, så att han åkte i diket. Min häst skenade hem. Vet ej hur det gick med han, han körde dessutom alldeles för fort. Vet heller inte om jag blivit anmäld för detta.

De spelar ingen roll om du blivit anmäld eller ej, hästen är ansvarsbefriad i trafiken :banana: det gör iofs inte mindre ont för det men i alla fall :grin:

det är tyvärr inte bara bilister som är farliga. var med om en tokig jäkla bonde som körde jätte nära mig och hästen med traktorn när vi var ute, hästen började sticka. istället för att stanna upp så ökade han farten och försökte fortfarande köra om oss även om hästen försökte ta sig ner i diket i högfart.. helt sjuka människor finns det säger jag bara.

Jag måste rida en del på mindre vägar där de som tur är inte är så mycke bilar men dock dom som kör där håller alltid ner farten för oss:devil: har kommit på bästa planen hehehe:idea: har en ganska pigg here som kan stegra sig lite så där lätt å lågt på komando å svänga på rumpan lite snygg ... så när de kommer bilar som ja ser inte saktar ner låter ja han tackta iväg lite kors å tvärs över vägen å så en lite stegring på de å vipps så kör alla så sakta :grin: han gör detta på komando så de e inte så att han stressar upp sig , när bilen sänker farten går vi lydigt in till sidan å skrittar lungt vidare .. :rofl:

tacka vet jag england! där är det lag på å sakta ner när det är ryttare på vägen. som ryttare har du rätt å rida ut mitt i vägen och stoppa bilister om du behöver korsa vägen. alla visar hänsyn till ryttare och hästar...Sverige borde ta efter...

Håller med!!

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 928
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 360
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 986
Senast: fixi
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 688
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar