Jag är på samma ställe som TS... Fyller 35 i år så det är ju nu eller aldrig typ. Men, om det inte vore för den biologiska klockan skulle jag gärna kunna vänta till "sen" även om "sen" kanske ändå känns lite närmre nu än för 10 år sedan...
Mitt största aber är hästen. Det gör mig kallsvettig. Kommer jag greja att ha honom kvar om jag skaffade familj? Antar att det inte är helt säkert att det skulle gå att kombinera föräldraskap, nån form av karriär och att ha häst. Nånting måste antagligen ge vika... men vilket? Utan ett bra/roligt/givande jobb känns inget kul (vem vill ha måndagsångest liksom?). Men utan hästen, vem skulle jag vara då? ...och hästen jag har är ju min första bebis och jag skattar honom högre än allt annat.
Jag har en sambo som accepterar hästen och mitt brinnande intresse, men han skulle inte aktivt stödja det om det gick ut över hans ekonomi/livssituation, vilket det inte gör nu när vi är DINK's (double income, no kids).
Så, alla ni hästtjejer som faktiskt skaffade barn. Hur har ni löst det med häst och jobb etc???!
Här måste jag svara för det är inte alls så självklart som det ofta framställs i hästforum att kunna behålla ridningen på en vettig nivå när det kommer barn in i bilden. Jag kände mig väldigt lurad och besviken i början, för "alla" säger att det är klart det går och titta på den och den osv. Och ja, för en del går det, men ska vi vara ärliga är det många fler som lägger ner hästar och ridning under några år när barnen är små.
Men jag kan ju nöja mig med att tala för mig själv...
1. Kroppen förändras, det tog tid att hitta tillbaka till balansen som alltid varit självklar innan.
2. Mannen, avgörande för hur mycket tid du kan spendera i stallet är barnets pappas villighet att ta den större delen av tiden med barnet på kvällarna. När föräldraledigheten är slut är det inte alls så att alla pappor är beredda att ta passet 18-20 eller 21 varje kväll för att man ska hinna med att ta hand om hästen och rida. En bra karl tar varannan kväll, men har kanske en egen hobby att ägna sig åt de andra kvällarna.
Min man delar gärna lika, men tar inga extra läggningar för att jag ska hinna rida varje kväll.
Sen hade jag iofs inte orkat hålla igång hästarna som innan jag fick barn eftersom vårt barm inte sov vettigt i början. Så jag har halkat mycket efter i min ridning de här åren, vilket jag i början tyckte var jättetråkigt och direkt sörjde över. Men jag har kommit ut på andra sidan nu, barnet är nästan så stor att han kan följa med på egen häst och jag är jätteglad att jag har honom att dela hästarna med! Så nu är vi på banan igen och i ett långt liv så är det rätt få år som ridningen fått stå tillbaka. Helt utan har jag inte heller varit, men det har varit promenadridning och jag har inte kunnat sätta några vettiga mål.
Så, jag ber om ursäkt för detta negativa inlägg, men det blir lätt mycket positiva tillrop angående möjligheten att kombinera små barn och hästar och det är inte sant för alla.