När visste du att du vill ha barn?

Haha nähä. Köp om du vill eller inte, det är så jag tycker. Det finns de facto människor som ångrar sina barn och jag personligen skulle nog ha lättare att hantera om det inte riktigt blev som jag ville om jag faktiskt verkligen verkligen velat ha barnen när jag skaffade dem. Men om jag var tveksam och det sen visar sig att jag ångrar mig? Då skulle jag fan köra huvudet i en vägg.

Men om du är helt övertygad om att du vill göra det trots att du inte har känslan av att vilja ha barn - jamen kör på då :). För de flesta löser det sig ju bra.

Det här är ett diskussionsforum. Du kan inte förvänta dig att alla ska hålla med dig.
Självklart förstår jag att det är helt rimligt för dig att inte skaffa barn utan att ha en stark "hell yes"-känsla kring det. Men alla är inte som du.

Jag har nästan aldrig "hell yes"-känsla kring saker och ting; varken i stort eller smått. Jag har alltid övervägt saker noga och aldrig varit en impulsiv person. För mig är det i någon mening, mer relevant att fundera över "hell no". I det här fallet känns det "hell no" att gå genom livet utan att uppleva stark kärlek (till ett barn). Jag hade förmodligen kunnat gå genom hela livet och vara en lycklig singeltjej och jag kan förmodligen gå genom hela livet och avstå barn. Men vad vet man om livet? När jag är 70 eller 80 kanske jag ångrar att livet blev som det blev. Är man inte skyldig sitt framtida jag att göra saker som även kan kännas rätt obekvämt till en början men som i förlängningen kan leda till någonting väldigt viktigt och fint?

Det finns inga garantier att föräldraskap leder till rosenskimrande lycka och kärlek. Absolut inte. Men det finns också många som vittnar om att kärleken till ett barn är någonting alldeles speciellt. Jag vet inte om jag vill avstå det sistnämnda för att det förstnämnda skulle kunna ske. Jag hade kunnat välja bort att leva i en parrelation, men jag såg till att det inte blev så och det är jag glad för i efterhand. Att livet är bra som det är behöver inte innebära att det inte kan förändras ytterligare till det bättre ifall man viker av i en oväntad riktning. Man kan inte alltid ge efter för tvekan eller hoppas på att det ska kännas 100% och HELL YES kring allt. Jag kan inte det. Men det är ett personlighetsdrag, som du uppenbarligen inte delar med mig och uppenbarligen inte har någon förståelse för. Jag påstår naturligtvis inte att det ena är bättre än det andra. Människor är bara olika.

Jag har alltid sett barn framför mig i framtiden. Det har i någon mening känts självklart. Varken jag eller min partner har någon livsstil eller livssituation som gör det svårt att skaffa barn (nu syftar jag på bostad, ekonomi etc; det kan ju vara så att vi helt enkelt inte kan skaffa barn, det vet vi ju inte). Men familjelivet har alltid funnits i framtiden. I många år har det också funnits studier etc. som har känts som rimliga ursäkter till att inte skaffa några, så att säga, men nu sitter det bara i avsaknaden av bebisgoslängtan... Och frågan är då om jag ska gå på den känslan eller om jag ska acceptera att alla kanske inte känner en naturlig babylängtan - men faktiskt kan bli en bra (och lycklig?) förälder ändå.

Tack för alla svar! Är väldigt tacksam över att få läsa era erfarenheter! Jag tror jag har råkat följa alldeles för många bloggar av jämnåriga tjejer som längtar efter barn.. Och bara i allmänhet omgett mig av för många människor som känner sådan självklarhet inför barn.. Jag ser nu att det kanske inte riktigt är så, att många är tveksamma eller ovana vid barn och allt möjligt, men att det kan bli väldigt bra ändå.

By the way.. Varför är det alltid tjejer som nyfiket och lyckligt böjer sig över barnvagnen och ber om att få hålla när någon t.ex. tar med sig sin spädis och hälsar på på jobbet? Tror inte någon av mina manliga kollegor, någonsin, har propsat på att få hålla i andras ungar och dra in lite bebisdoft. Ingen manlig släkting har heller velat göra det när någon annan släktingar visar upp sitt barn. Leka och busa lite kanske, men inte bebisgosa. Det verkar vara en kvinnlig syssla att gosa med andras bebisar, åtminstone i min omgivning. Men det finns ju rätt många pappor där ute ändå.. Så att säga. Vad nu det säger om någonting.

Frågan står i rubriken: när började du längta efter barn och försöka bli gravid?
Kände din partner omedelbart samma sak? Hur kom ni liksom fram till att det var dags att försöka?

Jag har aldrig varit speciellt barnkär. Mycket är väl såklart en "vanesak", men jag känner mig verkligen oerhört klumpig och obekväm tillsammans med barn. Många sträcker ut armarna för att få hålla i andras bebisar.. Jag tackar artigt nej. Jag har aldrig tyckt att bebisar är speciellt söta, har aldrig älskat den där "bebisdoften" som det pratas om, inte lekt med dockor etc. etc.

Fast jag har liksom trott att det ska växa fram med tiden, att barnlängtan ska komma automatiskt. Den biologiska klockan liksom. Men nej? Jag är 30 och vet inte när/om jag någonsin kommer att längta efter en unge. Känner mig som en oerhört misslyckad kvinna, men så är det. Och nu börjar det bli sent att börja försöka...

På ett plan vill jag gärna ha barn. Men jag känner mig inte som något mammamaterial direkt. Känner mig faktiskt helt onaturlig och sjuk i huvudet. Jag tycker liksom att kattungar är gulligare än bebisar.
Det hade kunnat vara jag som skrev det där innan vi fick vår son. Eller, vad det gäller andras barn är det fortfarande så det är. Jag är inte direkt intresserad av dem.

Jag visste att jag ville ha barn när jag och min man bott ihop 1år. Vi var väl ganska överens om att vi ville ha barn men att vi skulle vänta lite. Var 31 när jag fick sonen. Med honom är det gosigt och mysigt och allt det där men vad det gäller andras barn så nej tack.

Väntar nu nummer 2 och längtar tills vi får lära känna den individen.

Tack för alla svar! Är väldigt tacksam över att få läsa era erfarenheter! Jag tror jag har råkat följa alldeles för många bloggar av jämnåriga tjejer som längtar efter barn.. Och bara i allmänhet omgett mig av för många människor som känner sådan självklarhet inför barn.. Jag ser nu att det kanske inte riktigt är så, att många är tveksamma eller ovana vid barn och allt möjligt, men att det kan bli väldigt bra ändå.

By the way.. Varför är det alltid tjejer som nyfiket och lyckligt böjer sig över barnvagnen och ber om att få hålla när någon t.ex. tar med sig sin spädis och hälsar på på jobbet? Tror inte någon av mina manliga kollegor, någonsin, har propsat på att få hålla i andras ungar och dra in lite bebisdoft. Ingen manlig släkting har heller velat göra det när någon annan släktingar visar upp sitt barn. Leka och busa lite kanske, men inte bebisgosa. Det verkar vara en kvinnlig syssla att gosa med andras bebisar, åtminstone i min omgivning. Men det finns ju rätt många pappor där ute ändå.. Så att säga. Vad nu det säger om någonting.

Jag hade med min dotter på en utbildning på jobbet, då var hon ca 6 månader. En del av mina kvinnliga kollegor var överförtjusta men absolut mest "åh får jag hålla gulligull" var de ca 25åriga stora starka grabbarna. Lite otippat tyckte jag. En av de sa efteråt att han inte hört ett ord av vad utbildaren sa för han var så inne i vad min dotter gjorde :D

Min man gör så. Han är otroligt barnkär till skillnad från mig och knatar gärna runt med någons bebis under ett helt kalas.

När jag träffade maken, som absolut ville bli pappa någon dag, fick jag ta en rejäl på mitt tidigare ställningstagande runt barn som var "Hell no!". När vi väl bestämt oss och jag blev gravid så var jag förvisso säker på vad jag ville, men jag var osäker på hur det skulle bli och hur jag skulle känna. Jag hör inte till typen som tänker "Men det är SJÄLVKLART att [fyll i valfri företeelse runt barn och särskilt moderskapet]". Jag är mer krass, kanske lagt åt katastroftänkshållet rent av. Jag ville ha barn med maken, men det var liksom helt omöjligt att säga hur det helt säkert skulle bli. Jag var beredd på allt. Man kan faktiskt aldrig veta. Fick en riktig släng av sleven här på buke för att jag blottade strupen i den frågan. Jag har dock inga problem med att vara ärlig i att, för att låna niffes uttryck, "Hell yes!" kände jag inte förrän dottern hade varit hos oss ett tag.

När jag träffade maken, som absolut ville bli pappa någon dag, fick jag ta en rejäl på mitt tidigare ställningstagande runt barn som var "Hell no!". När vi väl bestämt oss och jag blev gravid så var jag förvisso säker på vad jag ville, men jag var osäker på hur det skulle bli och hur jag skulle känna. Jag hör inte till typen som tänker "Men det är SJÄLVKLART att [fyll i valfri företeelse runt barn och särskilt moderskapet]". Jag är mer krass, kanske lagt åt katastroftänkshållet rent av. Jag ville ha barn med maken, men det var liksom helt omöjligt att säga hur det helt säkert skulle bli. Jag var beredd på allt. Man kan faktiskt aldrig veta. Fick en riktig släng av sleven här på buke för att jag blottade strupen i den frågan. Jag har dock inga problem med att vara ärlig i att, för att låna niffes uttryck, "Hell yes!" kände jag inte förrän dottern hade varit hos oss ett tag.

Amen sistah!

Tror inte någon av mina manliga kollegor, någonsin, har propsat på att få hålla i andras ungar och dra in lite bebisdoft.

När jag hade med mina tvillingar till jobbet så var det framför allt männen som bar omkring på dom när jag gjorde annat (typ slocknade i en av besökssofforna :laugh::laugh:) jag träffade min gamla chef för några månader sen och han är fortfarande lyrisk över den tiden.

För övrigt så har jag en känsla av att när det diskuteras barnlängtan och barn på det viset så verkar de flesta relatera till bebisar inte till barn i andra åldrar

Jag räknas väl fortfarande som ung (fyller 28 i år) och har också enormt svårt att se mig själv i en föräldraroll. Detta trots att jag faktiskt fungerar rätt bra med ungar generellt; jag har jobbat med ungar i flera omgångar och jag har två rejält små sladdsyskon (två och fem år) som jag älskar högt. Men det handlar om avgränsade tidsperioder och begränsat ansvar. Jag mådde själv rätt dåligt i perioder under min uppväxt och blotta tanken på att försöka lotsa någon annan genom liknande (eller värre) svårigheter gör mig skräckslagen. Ovanpå det så kommer graviditet, skrik och skrän, stress och att alls hitta någon att få barn med. Så nej, det ska krävas en rejäl vändning om det ska bli några barn här.

Mina fd manliga kollegor skulle definitivt ha gullat bebis. Många hade med sina egna (tillräckligt stora) till jobbet när barnpassningen sket sig, vabbade osv.
Bussförare må vara lite småbistra utåt men barn tycks de gilla :D

När jag hade med mina tvillingar till jobbet så var det framför allt männen som bar omkring på dom när jag gjorde annat (typ slocknade i en av besökssofforna :laugh::laugh:) jag träffade min gamla chef för några månader sen och han är fortfarande lyrisk över den tiden.

För övrigt så har jag en känsla av att när det diskuteras barnlängtan och barn på det viset så verkar de flesta relatera till bebisar inte till barn i andra åldrar

Ja det uttrycks väl ofta som just bebislängtan. Att det är den kortaste perioden verkar lätt att glömma. Förutom för de som inte vill ha barn och ser treåringar som ligger på golvet på ica framför sig :D

Jag har alltid velat ha barn, sett mig som en ung mamma redan som 15-åring. Nu sket sig det där unga, är 27 och några månader när barnet ploppar ur, men det har inte passat sig innan. Kunde ha suttit i en liten by i dalarna med barn redan som 17-åring om första pojkvännen fick som han ville, men jag var smartare än så som tur va, mitt liv hade inte blivit speciellt kul... Med ung i mina tankar så hade jag velat vara mamma runt 20, efter att ha jobbat i nåt år efter studenten! Och för att citera en kompis så verkar jag enligt henne vara som gjord för att va gravid, mår hittills väldigt bra så hoppas jag fortsätter må bra sista två månaderna och att jag blir en bra mamma :)

Jag är inte så säker på att jag någonsin vill ha barn eller kommer längta efter barn. Jag kan tänka mig barn om jag träffar rätt man, är inte så säker på att jag är helt lämplig som mamma. Men jag har liksom ingen längtan och tror aldrig jag får det heller. Jag tycker inte om barn och har aldrig gjort. Jag har aldrig varit barnvakt som ung, inte ens blivit tillfrågad. Jag har hållt i några stycken, men aldrig så att jag efterfrågat det och jag har väl varit livrädd mest hela tiden. Dock till skillnad mot många föredrar jag bebistiden, det funkar liksom, men sen 2+ har jag ingen aning vad man gör med dem och tycker mest de är jobbiga hela tiden.

Jag är på samma ställe som TS... Fyller 35 i år så det är ju nu eller aldrig typ. Men, om det inte vore för den biologiska klockan skulle jag gärna kunna vänta till "sen" även om "sen" kanske ändå känns lite närmre nu än för 10 år sedan...

Mitt största aber är hästen. Det gör mig kallsvettig. Kommer jag greja att ha honom kvar om jag skaffade familj? Antar att det inte är helt säkert att det skulle gå att kombinera föräldraskap, nån form av karriär och att ha häst. Nånting måste antagligen ge vika... men vilket? Utan ett bra/roligt/givande jobb känns inget kul (vem vill ha måndagsångest liksom?). Men utan hästen, vem skulle jag vara då? ...och hästen jag har är ju min första bebis och jag skattar honom högre än allt annat.

Jag har en sambo som accepterar hästen och mitt brinnande intresse, men han skulle inte aktivt stödja det om det gick ut över hans ekonomi/livssituation, vilket det inte gör nu när vi är DINK's (double income, no kids).

Så, alla ni hästtjejer som faktiskt skaffade barn. Hur har ni löst det med häst och jobb etc???!

Jag är på samma ställe som TS... Fyller 35 i år så det är ju nu eller aldrig typ. Men, om det inte vore för den biologiska klockan skulle jag gärna kunna vänta till "sen" även om "sen" kanske ändå känns lite närmre nu än för 10 år sedan...

Mitt största aber är hästen. Det gör mig kallsvettig. Kommer jag greja att ha honom kvar om jag skaffade familj? Antar att det inte är helt säkert att det skulle gå att kombinera föräldraskap, nån form av karriär och att ha häst. Nånting måste antagligen ge vika... men vilket? Utan ett bra/roligt/givande jobb känns inget kul (vem vill ha måndagsångest liksom?). Men utan hästen, vem skulle jag vara då? ...och hästen jag har är ju min första bebis och jag skattar honom högre än allt annat.

Jag har en sambo som accepterar hästen och mitt brinnande intresse, men han skulle inte aktivt stödja det om det gick ut över hans ekonomi/livssituation, vilket det inte gör nu när vi är DINK's (double income, no kids).

Så, alla ni hästtjejer som faktiskt skaffade barn. Hur har ni löst det med häst och jobb etc???!
Jag har haft kvar hästen men tävlar inte lika mycket som innan. Utan hästen hade jag aldrig klarat mig...
Barn är inte så jäkla dyrt så har du råd nu har du nog råd sen oxå tänker jag....

Jag tror många har en sambo som är väl medveten om hästens utgifter, de kanske betalar några kronor mer hemma eller på barnet i månaden. Inte alla såklart men jag skulle själv aldrig acceptera att leva jättesnålt för att vi skaffar barn och jag vill ha kvar min hobby! Nu har jag ingen häst för stunden dock men skulle jag ha häst och vi bestämde oss för att skaffa barn skulle sambon få vara medveten om utgifterna eftersom barn är gemensamt beslut!

Jag har haft häst i hela mitt liv, minst två st hela tiden så de har varit i mitt liv mycket längre än maken. Han visste vad han gav sig in i ;)

Har två hästar nu och båda hålls igång. Vi har två barn som snart blir 2 och 5 år. Det har inte varit några problem även fast jag sänkt min ambitionsnivå lite för att slippa känna det där dåliga samvetet som typ alla gör. Det har funkat i snart 5 år så. Ekonomiskt har det inte blivit någon större skillnad heller.
Gällande jobb så har inte det heller varit några problem, för någon av oss.

Jag har en sambo som också gillar hästarna och vi kör "familjen AB" fullt ut. Alla pengar som dras in är våra gemensamma osv. Naturligtvis kommer tiden minska när V kommit men det löser sig.

Liknande trådar

Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 932
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 777
Senast: Anonymisten
·
Relationer Tänkte från början göra ett anonymt nick men orkar faktiskt inte. Ni som känner mig irl kan ju hålla låg profil. Igår släppte min sambo...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 323
Senast: Svartkatt
·
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
2 186
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama