när vet man att det är dags

A

AnonymaRut

ja kära bukefolk...nu rinner tårarna i floder..
jag har ett kärt gamalt sto..å jag börjar undra om det inte är dags att låta henne somna nu..:cry:

hon är 29 år å är iofs pigg å glad när hon ska ut i hagen, äter med god aptit, rullar sig dagligen utan några som helst problem..hon är egentligen en av de piggaste hästarna i stallet i det avseendet..

men hon är mager som en skrika trots att hon får hur mkt kraftfoder å lusern som helst å har fri tillgång på grovfoder och värst av allt: hennes livsgnista tycks ha slocknat..hon har inte samma glöd och liv i sin blick längre..
å idag hade hon legat i hagen vilket hon aldrig(och när jag säger aldrig så menar jag verkligen ALDRIG brukar göra)..å när syster var ute å gick med henne häromdagen var hon väldigt långsam..:cry:

vet egentligen inte riktigt var jag vill komma med den här tråden..men jag undrar väll på nått sätt hur man "vet" att det är dags att låta de somna..bitvis är hon ju liksom hur pigg som helst å är ju inte sjuk i den bemärkelsen..å man tar ju liksom inte bort en "frisk" häst..
men samtidigt så är som sagt gnistan borta...å jag vill inte att hon ska lida!min lilla prinsessa!!!<3:cry:

så snälla..kan nån hjälpa mig i denna svåra stund, när vet jag att det är dags?:confused::(

Sv: när vet man att det är dags

Det vet du.

Ett svårt beslut, men lätt när man tänker på hur bra hon haft det. En häst som inte trivs och vårdas blir inte så gammal och mår så bra så länge.

Det visste du när du skrev tråden. Ett bra beslut är att låta henne gå innan hon blir jättedålig. Hon har ju talat om för dig vad hon vill.

Usch verkligen inget beslut man vill ta...men jag tror också att du egentligen innerst inne vet om det är dags i o m att du skrev inlägget som du gjorde.....om glöden är borta som du säger så är det nog dags....vilket minne vill du ha av din kära gamla vän? vilket är det bästa för henne? många styrkekramar i vilket beslut du än fattar!!! :)

Jag hade en gammal ponny på 28 år.... jag visste att det var dax
Han va pigg som få och rejsade gärna i skogen men han började bli mager.
Han fick massor av mat men det hjälpte inte.
Jag ville låta honom gå innan han förlorade livsgnistan helt...

Svårt beslut, men jag ångrar det inte

Kan bara skicka dej en kram, men du vet när det är dax att låta henne springa på de evigt gröna ängarna

/Emma

Jag är lite i samma sits, även om min gamle kille är bättre nu. Han är dock några år yngre än din, han blev 22 i Mars.

Men som några skrev så tror jag att det märks när det är dags. Vi hade en häst i stallet en gång som riktigt sa till när det var dags, men ägaren lyssnade inte på det så han hann tyvärr bli sjuk innan han togs bort.

Jag tycker du ska lyssna på din häst, och det är jättesvårt jag vet. Det svåra tycker jag är att inse att det är så det måste bli. Jag har funderat fram och tillbaks MYCKET med min häst, han har sån hosta på vinterhalvåret när han äter, och det hjälper med medicin (kortison). Men jag är sån att jag inte vill ha kvar en häst som MÅSTE gå på medicin för att klara vardagen, men även där veknade jag och tänkte att han har ju ett friskt halvår också. Så jag vet att det är tufft. Och jag tror att jag kommer märka på min häst när livsgnistan är borta, det är den inte än.

Lycka till hur du än gör. Det är alltid den här stunden man fasar över som djurägare :cry: Kram på dig!

Efter 12 år ihop tog jag för ett år sedan bort min 12-åring på grund a skada:cry: Hade henne som "sjukpensionär" i 2 år innan det var dags och under denna period var jag hela tiden rädd att jag inte skulle märka när det var dags. Men när magkänslan sa att det nog var dags bekräftade min veterinär det. Det som kändes bra i allt elände var att hon fortfarande var "pigg och glad" när hon togs bort.

Så får du känslan att det nog är dags så skulle jag lita på den.

*tröstkram*

Lider med dig.. Tog bort min 25 åriga valack i februari..Han la sig ner i hagen och ville inte resa sig..jag vet inte vad det var för fel för han var pigg och stod och åt hö precis innan,men jag valde att ta bort honom direkt då jag en tid känt att han inte riktigt hängde med längre.När dom andra hästarna receade i hagen så travade han bara en bit och sen stannade han.Jag kanske hade kunnat rädda honom men jag kände att det fick vara nog nu,jag kunde inte tänka på mig själv längre..Du vet själv när det är dags,men det är fruktansvärt svårt att ta det beslutet..Styrkekramar..

som sagt du vet själv när det är dags..
Tror att man vill ha bekräftelse från andra att man har gjort rätt val..
Men tyvär kan ingen annan säga om det är rätt eller fel då du känner din häst bäst..
Men det är ett svårt beslut att fatta alla vill vi ju ha friska glada hästar som lever för alltid men så är det ju inte :(

Gav rådet till min kompis angående hennes gammal sto som hon inte vet när hon ska ta bort och hur hon ska göra att hon skulle släppa henne på sommarbete och låta henne få en sista sommar och när hösten kom så skulle hon låta henne få somna in ..
Då har man tid att säga hej då ordentligt

tack allihopa för svar..

ja..innerst inne så vet man väll när det är dags..men samtidigt så ja..känns det fel..hon är ju liksom inte sjuk direkt..hon verkar bara "deppig"..:crazy:
å dt känns ju fel att ta bort en frisk häst...

men usch..javet inte..allt kännsb ara så förbannat svårt:cry:

Men är hon "deppig" så är det nog dags... Även om hon är frisk fysiskt så kanske hon känner sig lite nere och då blir inte livet kul, då stryker snart kroppen med oxå.

ja du har nog rätt...det är dags nu:crazy:

då kommer jag väll till nästa fråga då..hur går man till väga?vem kontaktar man?vad är bäst?bult?spruta?

förlåt en massa frågor nu men jag känner mig bara så tom..så fruktansvärt villrådig:crazy::cry::o

Det är ett svårt beslut. Men du gör det rätta! När min älskling fick somna in bultades han, men det är nog något man får känna efter vad som känns rätt för dig. Jag fick på tyvärr inte begrava honom på vår gård. Men det får de flesta. Tänker på dig. styrke kramar

Vi har bultat våra hästar, det går fort och det är i våra trakter lättast. Trotjänaravlivning (hemma på gården) låter som ett bra val för er tycker jag.

Googla på trotjänaravlivning och din region, det brukar komma upp relevanta länkar. Annars kanske du kan ringa närmaste hästklinik och höra om de vet någon.

tog nyligen bort min 28åring han var pigg men mager som ett staket:cry:väldigt sorgligt!
han hade inga tänder kvar alls så han kunde inte tugga maten så nu för 3veckor sedan fick vi ta bort honom:cry:men det va det bästa för honom...han va inte heller lika pigg som han vart men allt kom så hastigt..:cry:

usch jag beklagar!!!det är så fruktansvärt svårt att behöva säga farväl till sina gammla vänner!!!:cry:

hon är ju liksom inte sjuk direkt..hon verkar bara "deppig"..:crazy:

Jag tycker många väntar för länge. Hästen har själv inga synpunkter på att livet ska vara så långt som möjligt. Den vill bara leva utan smärta och i en trygg flockgemenskap. Din häst har levt ett långt och lyckligt liv. Du känner din häst och ser att den förlorat gnistan, då gör du den en tjänst när du låter den gå vidare innan den mår alltför dåligt.

Usch, jag vet hur det känns. Sitter i samma sits dock med en 2 åring! Hon har en hovskada som hon fick som väldigt ung. Hittills har hon fungerat bra med den men nu har hon börjat halta bara hon busat i hagen. Jag kommer ge henne några veckor till med specialsko på men blir det inte bättre får hon vandra vidare.

För mig är det självklart. En häst som inte kan leva "hästliv" och busa i hagen fritt utan att få ont...den tar man bort hur ont det än gör i en själv.

usch ja det är fruktansvärt jobbigt!men helt rätt, när de inte kan leva "hästliv" så är det verkligen snällast mot dom att låta de vandra vidare till de gröna ängarna..hur tungt det än är!:crazy:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 765
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund I helgen hade vi besök av vänner med barn och det var jobbigt för vår hund. Barnen är 2år och 4år och tyckte att hunden var väldigt...
2
Svar
28
· Visningar
4 286
Senast: Åsa A
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 475
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar