när vet man att det är dags

Sv: när vet man att det är dags

så snälla..kan nån hjälpa mig i denna svåra stund, när vet jag att det är dags?:confused::(

Det vet du.
Älskar du din häst så vill du inte att den ska lida.
Om hästen lider, så ta bort.

Men ingen av oss kan avgöra, tyvärr! Hade gärna tagit ett beslut åt dig men...
Är livsgnistan borta kanske det är dags?
Du vet själv när tiden är inne.

Förstår att det är jobbigt! avlivade min häst i höstas, inte för att han var gammal, men för att han hade skador och att han antagligen inte skulle hålla för mer än promenad ridning.
Han hade fått lov att stå själv en längre tid och utan att bli riden, så då mådde han inte psykiskt bra :(
Det kändes då inte snällt mot han att göra promenadhäst av han om han ens skulle hålla för det, när han så tydligt inte trivdes med att inte göra något...

Var det svåraste beslutet jag tagit att avliva honom, men det var rätt beslut! Och även om det kändes otroligt jobbigt just då, så visste jag ändå att det var rätt mot han.

Så jag tror du känner inners inne hur du ska göra även om det är svårt...

men är bult att föredra då? lr spruta? :confused:
vilket är bästa sättet?:crazy:

ingen annan som har några erfarenheter av detta?:o:o:o

Skulle jag med vilja veta. Har hört att det finns skräckhistorier med spruta så jag bestämde mig då för bult. Men det var bara för att förbereda mig lite, tror inte jag kan tänka klart när det väl är dags för min häst. Men nu, när han börjar bli lite äldre och det kan vara dags i princip när som helst om han blir sjuk, då har jag börjat tänka att det blir så brutalt vid bult. Även om det kanske är det mest effektiva.

Tänker också på avblodning, görs det också när man gör med spruta? För jag skulle ju vilja att det hände på hemmaplan så han inte blir nervös när man åker iväg. Och det kanske inte är det trevligaste att avbloda hemma, men jag har ju ingen erfarenhet i det här.

Ursäkta TS om jag tog över lite, men har också så många funderingar kring det här, man blir inte klok :crazy:

Vad som är bäst beror ju på vem du frågar, vissa skulle aldrig använda bult och vissa skulle aldrig använda spruta... Har hört negativt om båda två, men mest om spruta...

Avlivade min häst på ett slakteri där de använde gevär, vi åkte en bit bort med bilen, för även om det var jobbigt att se så ville jag se att han verkligen var död, har hört massa historier om hästar som inte blir avlivade och skickas iväg osv...

Så såg när han ramlade ihop och sen åkte vi därifrån och såg att han låg där på marken och behövde inte se något mer, ville inte se något mer heller...

Jag sitter i precis samma predikament som du. Jag har haft gamleman nu i åtta år. Han var tjugosex när jag fick honom. En "ung" och glad garcon som tog sig an unghästarna och var som en gamlefarfar. Från den minut jag fick honom har jag fasat för det som kommer att hända senast i juni.

Jag har alltid undrat när det är dags. Nu vet jag. Nu har ljuset i ögonen slocknat. Han äter fortfarande men är oändligt trött. Det har man rätt till när man är trettiofyra år.

Vänta till efter sommaren har folk runt omkring mig sagt. Men sommaren är hans värsta period. Han faller alltid ur i juli när gräset torkar och allt möjligt oknytt börjar vakna upp nu och bitas.

I juni är det dags. Han ska få sina sista månader eftersom jag vet att han älskar gräset. Jag tror inte han har ont men jag kan se i ögonen att han är mätt på livet. Därför kommer jag att göra honom den sista tjänsten.

Jag önskar dig all lycka och stöttar dig i ditt svåra beslut. Vilket det än månde vara.

Tror att det är precis som min fodervärd sa häromdagen. Spruta är mera för hästägaren. Jag kommer att låta bulta min gubbe. Snabbt och jag vet att min vet är van vid sådant här.

Jag fattar inte varför jag läser såna här trådar, man blir ju bara ledsen.

Hej!, lider med dig, vi tog bort min gammla ponny för 4 år sedan, han blev 21 år, avlivades pga spatt, och att han fick ont ÄVEN när han gick på smärtlindring i hagen, vi tog bort honom hemma och med bult.

Många styrke kramar!

Jag har tagit bort mina med bult. En toppen kille har kommit ut och han har bultat samtidigt som de har ätit havre. De har inte märkt något. Valacken som var lite känslig för nya människor fick lugnande blandat i maten en stund innan. Jag vill vara med, men däremot har jag låtit någon annan hålla i.

Lider verkligen med dig! *styrkekramar*.

Jag tog bort min bästa vän för snart 1,5 vecka sen. Och jag gick i samma tankar om när det verkligen är dags och inte. Jag kan själv påstå att jag skulle gjort det här mkt tidigare men drog ut på det för det är så tungt beslut. Men när min tjej tappade sin livsglädje var beslutet mycket enklare, hon började ta avstånd från allt och tyckte inget var roligt längre.

Vi sprutade henne hemma på stallplanen och allt gick så otroligt fint till. Jag är himla lycklig över hur allt gick till även fast det är jobbigt att veta att sin bästa vän är borta, men hon fick verkligen frid och det gör det hela mycket lättare. (Jag har bara sprutat mina hästar, har varit med vid 3 fall nu och tycker verkligen det har varit bra.)

Du vet själv när det är dags, man får se på hästen och slå bort sin känslor.

Senast ändrad:

Tänker också på avblodning, görs det också när man gör med spruta? För jag skulle ju vilja att det hände på hemmaplan så han inte blir nervös när man åker iväg. Och det kanske inte är det trevligaste att avbloda hemma, men jag har ju ingen erfarenhet i det här.

Som sagt sprutade jag min ponny för 1,5 vecka sen och vi avblodade inte. Hon fick sin spruta av vår veterinär och på 10 sekunder var allt över. Gick verkligen superfint till och det har det gjort i alla 3 fall jag varit med. Det ända blod som kom var från sprutan och det var väldigt lite. Vi gjorde det hemma på stallplan..

personligen föredrar jag bult, men spruta funkar väl också, dock skulle jag avbloda även om hästen blivit sprutad, hört för många skräckhistorier (med både bult o spruta) men är hästen avblodad är den garanterat död.

MEN, vid bultning, anlita ngn som vet vad h*n gör, gärna trotjänaravlivning el likn, för där är det folk som gör detta ofta och vet vad de håller på med och VAR de ska bulta.

nu är det slut...

å nu är det bestämt..hon blev förstoppad ikväll å vet kom ut å sa att det finns inget att göra...

vi beslutade att han kommer ut imon vid 9..för att vi skulle hinna säga hejdå ordentligt..

så kl 9 kommer han för att bulta henne...:cry:

snälla nån! hur f*n ska man klara det här?!!!HUR F*N STÅR MAN UT?!!!!!!!!:cry::cry::cry:

Lider med dig och de kommer nog gå bra ska du se. Du gör din bästa vän en Tjänst och hon kommer få de bra uppe på dom gröna ängarna. :cry:

Ursch det är inget roligt att behöva ta bort sin älskling, men tyvärr så är de naturens gång och vi alla kommer dit den dagen förr eller senare.

Lycka till o bamse kram på dig !!

tack för kramen!
den värmde och behövdes!

usch..är så nervös inför imon..vill bara att det ska vara över:cry:

Lider med dig denna sista halvtimma..styrkekramar till dig!

Jag har aldrig bultat häst och känner få som väljer det nuförtiden.
Somulose är ett gift som tar död på hästen,den behöver inte avblodas.
Har aldrig hört om något negativt med spruta.Bara skräckhistorier här,däremot har jag många skräckhistorier häromkring med bult tyvärr.Det går oftare illa med bult är min mening. Men det går säkert bra för er! Lycka till!

Oj, vilken jobbig tråd. Och när jag nu tittar på klockan hoppas jag att din häst fick ett snabbt och smärtfritt slut.
Du kommer att klara det. Det värsta har du redan gjort - att ta beslutet ( även om det nu blev mer akut än du tänkt dig). Tänk att din häst fick ett långt och bra liv - och minns henne som hon var när hon var pigg.

Usch, så ont det gör att ta farväl av sin häst. Lider med dig :cry:

Håller verkligen tummarna att allt gick bra för dig !!! :cry:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 765
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund I helgen hade vi besök av vänner med barn och det var jobbigt för vår hund. Barnen är 2år och 4år och tyckte att hunden var väldigt...
2
Svar
28
· Visningar
4 286
Senast: Åsa A
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 475
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar