När ni kör

Sv: När ni kör

Jag tycker absolut inte det är fel att köra med stång (eller något annat som man tycker funkar bra) men jag förstår inte hur Åke kan skriva att man kör med stång, PUNKT! Det är väl upp till var och en. Sen måste jag ju tillägga att blir hästen tillräckligt rädd så hjälper inget bett i världen. Jag har bara tömmar och bett för att styra med, ska jag få honom att öka, sakta, stanna mm så använder jag bara rösten, han skulle inte stanna för att jag drog honom i munnen (inget illa menat mot dig om det lät så :) ), sen har ju alla så klart olika sätt och olika hästar funkar olika. Min yngre hingst använder jag tömmarna mycket mer på eftersom han tränas i dressyr (ridning) och jag använder ju inte rösten när jag rider eftersom det inte är tillåtet vid tävling :)

Senast ändrad:

åke tror att jag tycker så: att man bara ska köra med stång. Hon gör sig lustig... tror hon.

Saken är den att jag tycker det är vettigt att köra med stång, men inte en lag såklart. Man ska ha det bett som funkar i alla situationer. För min del trivs min häst bättre på stångbett än på tredelat.

Ok, då fattade jag det hela lite fel :)

Ja huvudsaken är väl att hästen trivs med det bätt man har och att man inte sätter på ett skarpt bett bara för att kunna kontrollera sin häst, då tycker jag man börjar i fel ände :)

Haha, absolut! Varför lägga ner jobb på att få en bra kommunikation med hästen för att kunna kontrollera den när det bara är att sätta på ett skarpa bett?? ;)

Helt sjukt, jag visste att det fanns "hästfolk" som inte har en susning om hur hästar fungerar, men den tråden gjorde t.o.m mig förvånad över folks okunnskap.

Hade jag inte vetat bättre och satt ett skarpt bett i munnen på min häst för att kunna hålla honom, ja då hade jag ju iaf inte kunnat med att skriva om det på en sådan här sida så andra fick veta hur illa jag betedde mig!

nikki och fabian
vilken härlig film.....
kunde väl aldrig gissa att att han var så busig
han ser så lugn och snäll ut när jag brukar möta er med vagnen.
jag tycker att du har en fin häst .

Vi kör mest i skritt o trav, men även i galopp ibland. Vi kör på tränsbett på hemmaplan o har inte några problem med det, han är så väluppfostrad, så man skulle kunna köra utan huvudlag om man ville det. Han går mest på rösten. Vi har kört ganska mycket trav nu, på oplogad väg, vilket ger styrka. Man får passa på när tillfälle ges.

Hej!

Jag kör nog precis som ridfolk rider :) Jag varvar intensiv dressyrträning på banan med konditionsträning i skogen och tömkörning. Under dressyrpassen jobbar vi med ställning, böjning, samling, eftergift, halvhalter och allt annat som man tränar på vid ridning. Givetvis kör jag i alla gångarter! Finns väl ingen anledning att inte göra det! Så ge dig ut och kör så länge det känns tryggt och bra! Finns ingenting som säger att man inte ska kunna galoppera med hästen framför vagn exempelvis. Man skulle inte ta sig högt i placering i maraton isåfall ;)

galopp i vagn är skönaste gångaretn, men för det krävs en riktig sele med högt skakelfäste, svängel o baksele.

Har man inte det utan kör med den gamla "klassikern" skitsele och hemmabyggd ofjädrad baktung rockard, rekommenderar jag bara skritt.

galopp i vagn är skönaste gångaretn, men för det krävs en riktig sele med högt skakelfäste, svängel o baksele.

Har man inte det utan kör med den gamla "klassikern" skitsele och hemmabyggd ofjädrad baktung rockard, rekommenderar jag bara skritt.

(Å helst en häst som i kombination med detta INTE får fnatt och slår över bakbenet över skackeln och blir panikslagen..)

'Appropå galoppen Den kräver ju rätt mycket av en häst. Pelle plutt är en LÅÅNG herre men inte riktigt full koll på alla sina fyra ben. Visst är det då bättre att stärka traven och jobba på bättre kontroll där INNAN man drar in ytterligare en svårighet i ekvationen??

Anna-Carin

vi känner inte varann,men du kör häst i gryt och jag kör post i gul postbil i gryt......du har säkert sett mej....
fast nu har jag inte sett er på ett tag.har du flyttat?
själv bor jag utanför tungelsta och har 2 st kallblod som jag kör och rider.

ja, då får man ju börja om. Eller börja med trav.

se denna tråden tex: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=718823

Kanske vi med skulle börja rekommendera plågsamma crescendobett, entömsbett , pessoabett eller kulbett till hästar som inte är utbildade tillräckligt för att köras? Saxbett anyone?

Skrämmande! Jag är dock inte förvånad. Har en hel del travfolk i krokarna och jag vet inte om det finns ngt att INTE klaga på... Men det verkar praktiskt, man slipper ju ägna mer tid än ett par timmar för att "köra in" en häst. Bara att ta en knappt avvand fölunge, slänga på en sele som passar en betdligt större häst, SPÄNNA IN SÅ GOTT DET GÅR (men det är inte hela världen om det hänger och slänger), stoppa in ett felvänt bett som är 5cm för långt och sedan "tömköra" 2 ggr. När hästen nästan förstår att svänga åt iaf ett håll binder man hästen riktigt hårt, sätter på vagnen och sedan blir det åka av! :devil: "Selen" åker på sniskan o hästen rusar, men vaddå, den stannar så småningom!

(förhoppningsvis gör inte alla såhär, men ovan nämnda scenario har jag fått se på nära håll flera ggr nu...)

Ursäkta trådkidnappningen! :o

vi känner inte varann,men du kör häst i gryt och jag kör post i gul postbil i gryt......du har säkert sett mej....
fast nu har jag inte sett er på ett tag.har du flyttat?
själv bor jag utanför tungelsta och har 2 st kallblod som jag kör och rider.

Jaha ja där ser man, en postis. Är det dej jag brukar hejja på? Har du kört ute vid Rangsta oxå?

Nej Fabbe står kvar i sitt stall i Gryt, men det kanske beror på att jag är lite andra tider nu. Annars vet jag att klockan är runt halv tio tio när jag ser postbilen.

Jag med :) men det är ju så osannolikt att ingen tror en.
Min värsta travupplevelse topp 10 var när ett 9 månaders föl hos proffstränare på Umåker skoddes för att den haltade så hemskt efter travträningen, i vagn. :crazy:

(hukar inför trygg´s påhopp nu)

Vad kul att postbilen kommer in här o känner igen folk. Idag råkade jag på en granne lite längre bort som först frågade om det var pontus jag var ute o red på, Hur vet han vad han heter? och sen framförde han att hans äldsta dotter var en duktig ryttarinna men att hon alltid velat tävla körning, och inte hade någon som kunde lära henne. Gissa vem som bokade in ett studiebesök då :) Så kul med folk man inte känner som liksom känner till en ändå! Eller åtminstone hästen..

Appropå travhästar..

Jag var efter gymnasiet ner i södra sverige på ett av sveriges största travstuterier och provjobbade tillsammans med min kompis. Efter en vecka hade vi fått nog och åkte hem.

Jag hade mardrömmar på nätterna om hanteringen av hästarna. INGA snälla metoder där inte. Å hmm inkörning. Ja hästarna satts i vagnen i stallet och släpptes loss och sen va de trav iväg.. Inte min ide om bra hästhållning direkt...

Anna-Carin

Ja hästarna satts i vagnen i stallet och släpptes loss och sen va de trav iväg.. Inte min ide om bra hästhållning direkt...

Bara för att jag är på så dåligt humör vill jag gnälla lite mer på det här! Det är inte bara bebisarna som sätts i trav direkt, där jag bor består fram och avskrittning av 10 meter. (jag tror ngn missuppfattade rekomendationen om "10m"... :devil: Hallå, det betyder minst 10 MINUTER! ) Däremellan är det full slängtrav, även på asfalt, stenhårt grus mm. Detta gäller även hästar som varit halta, behandlade och inte använts på några månader. Och sedan tycker man det är konstigt att de inte håller?!

Dessutom finns det absolut ingen respekt för övriga levande varelser. Full trav förbi rädda eller i vissa fall hysteriska hästar under ryttare, barnvagnar, småungar på cyklar mm. Detta med hästar som i mitt tycke inte är inkörda eller ens miljötränade, utan kastar sig än hit, än dit, nitar och gasar och knappt går att stanna. Vansinne! Jag blir så arg!

Jag har inget emot travare, har en själv ute i hagen, men VARFÖR har jag aldrig träffat på en "travmäniska" med vett i skallen?! Jag vet ju (eller hoppas iaf) att ni finns, men var?! :(

Tillägg: Jo föresten, jag har träffat EN. En kallblodstränare/ägare i värmland med ypperlig hästhållning...

Vad kul att postbilen kommer in här o känner igen folk. Idag råkade jag på en granne lite längre bort som först frågade om det var pontus jag var ute o red på, Hur vet han vad han heter? och sen framförde han att hans äldsta dotter var en duktig ryttarinna men att hon alltid velat tävla körning, och inte hade någon som kunde lära henne. Gissa vem som bokade in ett studiebesök då :) Så kul med folk man inte känner som liksom känner till en ändå! Eller åtminstone hästen..

Ja visst är det:)

Haha, ja det är lite lustigt... Härom dagen när jag var ute o körde mötte vi grannen (som har tre travare och två shettisar i en hade på 10x15 m, året runt...) som körde sin 1-åring (!). När denna lilla klena häst fick syn på oss (vi körde oxå och möttes på en ganska smal väg, men det hade gått att mötas om man hade "normala" hästar...) så fick den panik och backade rakt ner i ett krondike! Kusken gjorde inte minsta ansats att kliva av vagnen som nu stod nästan 90 grader upp ur diket utan piskade bara på den stackars lilla hästen så den fick dra upp hela ekipaget och sen fortsatte dom i motsatt riktning. Man undrar vad folk håller på med ibland...

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 302
Senast: Svartkatt
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 563
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 180
Senast: Anna-Bella
·
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
731
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka