När ni kör

Sv: När ni kör

Eftersom jag kör brukshäst så är det inte svårt, en brukdhäst får inte galoppera...:smirk:

vilken av dem? Har en Bullet från Polen. Finns hos stall bergh bland
annat. Kanske den du menar?

Den är väldigt skön framförallt, och jag har byggt upp den så att man ser över hästen, ett måste. Och så ska ju svängel på innan den är komplett. Bakseleringar finns redan.
Den kommer med släta skaklar, och det har funkar bäst, jag föredrar det framför skakelögla.

Hej,

Vi kör och rider ca 50/50 just nu. Jag kör/tömkör mest och dottern rider. Men hon har mer och mer börjat intressera sig för tömkörningen. Största anledningen till att jag kör är att hästen tycker det är så mycket roligare än ridning.

Vi tömkör överallt på vår/sommar/höst, nu på vintern så är det ju för kallt när det kryper ner mot - 30C så då är vi i ridhuset.

När vi kör vagnen är det både i paddocken och på små grusvägar. När vi tömkör så tränar på på samma saker som i ridningen, han är mer lyhörd vid körning/tömkörning än vid ridning. Kanske för att det är mer hans grej...

Vi tömkör och rider på samma bett, antingen hackamore, rakt tränsbett, tredelat eggbett eller ett baucherbett. Det sistnämnda kör jag på när vi har vagnen.

Nu i vinter har vi tömkört en hel del i djuare snö, rätt häftigt men det är nog bara den som kör som blir trött misstänker jag :p

~Ingrid

Kör jag ut (vilket jag oftast gör) så blir det oftast alla gångarterna, tränar jag dressyr på gärdet så blir det främst trav. Nu åker väl snart släden fram och då håller jag mig till skritt och lite trav :) Jag har för tillfället en till körning och en till ridning, men jag ska börja rida in honom jag kör så snart som möjligt (bara tiden räcker till...)

En galoppbild:

Maraton2.jpg

Senast ändrad:

kör ni alltid i alla gångarter då eller skrittar och travar ni mest?
Kör ni i stort sett bara era hästar? alltså rider inte.
Vad gör ni när ni kör, kör ut i skogen/trafiken/på volten/ andra ideér?

När ni kör på volten, vad tränar ni på då?

Hur ger ni galopphjälpen?
// Nikki som betsämmt sej för att börja köra mer än rida
DSC08041.jpg
[/IMG]

Hejsan! jag kör shettisar, och min "gamla" pålle kör jag på ett postkandar, och de bettet trivs han bäst på, jag brukar byta i bland och då går han inte alls lika bra, jag kör på vägar, iskogen, på volten och i bland i ridhus, jag lärde honom galopp genom att säga galopp, sedan skaffa jag en till som då lyssnar till en smackning, (kör par) så den "gamla" lärde snappt om sig :rofl:. ang styrka på bett så är det inte styrkan jag är ute efter, utan att pållen trivs, mia

Med vår lilla shettis kör vi i alla gångarter. Andalusiern har jag bara skrittat och travat med än så länge. Shettisen blir riden lite grann av barnen, men det blir ju inte särskilt seriöst :smirk: Andalusiern rids däremot mer än han körs.
Vi har än så länge inte tillgång att köra i ridhus/på volt, så det blir körning på grusvägarna. Ibland släpar vi hem stock från skogen också.
Shettisen behöver man i sort sett bara tänka galopp på. Samlar honom lite och gör ett pussljud.

Jag kör mest med min shettis. Hon går ungefär 4 dagar i veckan bakom vagn och resten försöker jag hinna med och longera eller tömköra. Vi brukar dundra fram i alla gångarter, men mest blir det trav. Just nu tränar vi galoppfattningar för att träna upp lite magmuskler och styrka.

Vet inte hur mycket man vågar kräva av henne egentligen. Hon har inte riktigt kommit igång ännu. Men jag hörde någonstans att om hästen tycker att det är för tungt så har dom öronen platt bakåt?

Kör på ett tredelat tränsbett just nu och har inga planer på att byta, hon älskar sitt bett :D

Jag tror att bettet mest påverkar kusken. Osäker kusk vill ha skarpt bett, vilket ofta får hästen hetare. Själv blev jag en gång tvungen att köra med bara grimma, då min häst hade en skada i munnen och jag var tvunget att köra på konstgödsel. När han vant sig, gick det inte att känna någon skillnad mot att ha bett i munnen.... Precis när jag startade körningen, var han lite seg att svänga, men efter ca 1 ha var ha som vanligt.

Använder min körning som variation i dressyrträningen, för att hon ska få ta det lugnt, och ändå röra på sig utan att ha nån på ryggen. Kör inte alls så ofta och då mest i skritt och trav. Ibland har det blivit nån galopp när hon själv har bjudit till det, och det har oxå gått bra.
Mest kör vi efter skogsvägar men det händer att vi får ge oss ut på trafikerade vägar.

Hej! Jag älskar att köra jag fick lära mig det när jag var nio, jag körde vår familjehäst som är d-ponny;) Tyvär är han avlivad nu för han hade ett fel i ryggen. Jag är 10 år nu och kan köra i trav och skritt.:)

Kul att någon tog upp detta med foder på körhästarna.
Självklart beror det på vad man ger för hö el silage hur man anpassar kraftfodret. Men min erfarenhet som tränare är att jag ofta ser hästar som har proteinbrist. Detta pga oron hos ägaren att ge mycket kraftfoder!
Mina hästar får under våren fri tillgång på analyserat hö, 42smrp och 8.1 Mj.
6 åringen, halvblod på 170cm, normalt hull just nu ordentlig styrketräning varvat med dressyr.
Han får 2kg kornkross, 2,5kg havre, 2kg mustang activ, 4dl soja och 0,5kg betfor. Mycket kraftfoder kan man tycka men han utvecklar fina muskler och är perfekt i hull och päls.

12årig, holländare, 168cm. normalt hull
Han får 5kg kraft groov 125, 0,5 kg betfor och 3dl soja. På väg upp i full träning och kommer att få ytterligare 1 kg groov när säsongen börjar.
/M

då min häst hade en skada i munnen och jag var tvunget att köra på konstgödsel.

Nä, nu fattar inte jag.

Varför var du tvungen att köra på konstgödsel för att hästen hade ont i munnen?

Varför ö.h.t köra på konstgödsel..blir inte det både dyrt att anlägga en sådan körslinga och lite kletigt efter ett tag?

:eek:

Ja, och vad giftigt det är sen då. Mina får inte ens GÅ på nygödslad mark.

Nedå. man SKA ha stångbett när man kör. Punkt. Försök inte ens med sidpull eller nått sånt.

Då får jag säkert skäll av dig för jag körde min häst (född juli -05) med bara repgrimman första gången framför vagn, :eek: det gick hur bra som helst. Fast det var en som höll i tömmarna och en som gick framme hos hästen med kopplat grimskaft. Nu kör jag han med ett vanligt tränsbett. Jag kan spänna för, köra och spänna av själv trots att han är så ung och han njuter när vi är ute och kör. Än så länge är det bara skritt och trav som gäller och vi kör både på skogsvägar, paddock och i bebyggt område. Det går också utmärkt att köra han tillsammans med andra hästar, gjorde det på julafton när halva stallet var med på julaftonsritten. Vi fikade mitt ute i skogen där vi band upp alla hästar vid träden och alla hästar stod snällt och smaskade i sig sitt tilldelade hötuss inget bus så långt ögat kunde se.

album_pic.php

MVH Ann

Senast ändrad av en moderator:

Nedå. man SKA ha stångbett när man kör. Punkt. Försök inte ens med sidpull eller nått sånt.

Varför skulle man ha det??? Jag tävlar i landslaget och har ALDRIG satt en stång i munnen på någon av mina hästar. Vanligt tredelat tränsbett funkar kanon.

Äh det finns vissa här som alltid gör sig lustiga över andra, mig tex.

Jag tillhör dem som faktiskt vill ha stång i munnen på mina körhästar för att ha lite mer att säga till om om det skulle hända något. Det grundar sig i en olycka med tränsbett, och kanske hade det sluppit bli en dödskrasch med stångbett, men det kan jag ju såklart inte veta. Min nuvarande har jag stångbett i för han kan bli rädd för älgar tex och rusa hemåt, då har jag inte en suck med tränsbett. Det vet jag från ridningen :) Nordis!
Men han går lika bra med tränsbett som stångbett i dressyren såklart. Jag växlar.

Stång, pessoa. tränsbett, rakt gummibett smaken är väl som baken om vad som är bäst att köra med dessutom spelar ju helt klart hästarnas anatomi och personlighet in i valet.

Det viktigaste i alla lägen är väl ändå att
Häst och KUSK trivs med bettet och att kusken känner att den har möjlighet att kontrollera Utifall något inträffar..

När man kör så har man ju inte lika stora möjliheter att påverka hästen med annat än bettet för att "få stopp"

Anna-Carin

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 302
Senast: Svartkatt
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 563
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 180
Senast: Anna-Bella
·
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
731
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka