När ni kör

Sv: När ni kör

Men ärligt..varför köra på stångbett???

Har hittills inte haft en enda häst som förutom vid tävling har behövt något liknande.

Ibland har jag satt på ett skarpare bett för att "skärpa" till hästen lite men bara för att sedan gå tillbaka till de mjuka bett en välinkörd häst..och en mjuk o följsam kusk..endast behöver.

Min erfarenhet säger mig att ju skarpare bett dessto skarpare häst..inte tvärtom!

Jag kör med stångbett för att jag vill kunna ha kontroll. Fabbe har blivit körd med tvådelat tränsbett tills han var 5-6 år, då en dag fick han plötsligt tokspelet från ingenstans o bara brallade iväg(jag hade speedcarten på honom), jag trodde att jag dog för det blev helt svart framför ögonen, för jag kan säga att vagnen flög när han sparka bakut(bra den slgagjorden tog, hjälpte iaf till att lyfta vagnen:crazy: ), men sen när jag kollar upp märker jag att jag sitter kvar, jag får tag på tömmarna o drar för att få honom att stanna, jag kan ju säga att det var som att koppla tömmarna i en cementvägg, han saktar av som om inget hade hänt ovanför en backe för då var han trött:crazy:
Jag tror inte att han skenade för det var inte den typen av "spring" utan mest busa iväg.
Efter det körde jag honom bara i skritt med korta trav sträckor så han inte skulle hinna tycka det blev så kul. Jag vet tyvärr inte hur jag kan träna bort nått sånt så då känner jag att jag heller ser till att köra med en mjuk hand fast med skarpare bett så man kan bryta "buset" innan det hinner börja för man ser/känner på honom när det är dax. Nu har han väl inte gjort nått sånnt sen den gången jag berättat om för han har aldrig fått chansen, men jag känner att jag behöver den säkerheten att veta att jag kan stanna. Sen kan det alltid dyka upp saker som kan skrämmas och då vill jag oxå kunna stanna.
Det är en ganska stor fara för många med en okontrollerad häst.

Stångbettet jag använder är ett postkandar, där jag använder den översta ringen bara så det är nog mera ett rakt bett än ett stångbett.
Och jag har det av säkerhetsskäl, jag måste kunna stoppa honom i alla situationer och när han har tränsbettet så är det bara att höja huvuet o gapa och så drar 750 kg nordsvensk iväg. Hände på första provturen vid en väg, hemvägen och det är inte kul eller säkert. Det är då den lilla kedjan och hävstången kommer in och gör att jag med mina mänskliga armar kan hindra 750 kg från att gå hem, kanske framför en buss.
Kan ju även dra den där historien om min flip som skenade av ett gevärsskott 1 km med tredelat bett, hade inte en suck och det var en b ponny. Jag kan med 99 % säkerhet säga att jag hade kunnat stanna efter iallafall 300 m med ett stångbett. Så det gör jag inte om. Välkörd eller inte.
Ponnyn fick avlivas efter att vagnen vält..ni kan ju tänka er vad jag går o ältar i mitt huvud gång på gång.

Nikki, när din häst galopperar på rakt spår ska han göra det samlat så att du nästan kan gå efter. Börja i ett hörn och bryt av vid nästa hörn på kortsidan. Det är fattningen som bygger upp hästen och den nästföljande korta galoppen.
Nordisen galopperar stillastående och han är inte så himla vältränad som han själv tror. :) När jag tömkör gör jag 4-6 fattningar i varje varv, efter det är han väldigt fin, samlad mjuk och framåt. Börja med snygga halter/halvhalter och igångsättningar så han är på bettet och börjar sätta sig lite. Våga ta i honom. När du travar ska du oxå kunna gå i ett lagom tempo, inte springa :)

jag kan PM dig med var jag jobbar.
Förresten så har nordisen stått på berga ett kort tag för 5 år sedan. Född på wången.

Skritt och trav bara. Blir väl nån gallopp längre fram kanske

Dock var det länge sen vi körde nu. Punka på rockarden som ändå inte går att använda och flakvagnen var det nå skakelstrul med

Bara kul o läsa. Jag behöver lite ideér.

Men jag har två till frågor:
Vad kör ni med för bett? samma i skogen som på volten som i trafiken?
Har ni flera vagnar som ni varrierar mellan?

Kör på postkandar (rider också på det) han har bara det bettet nämligen. Eller hade, nu har han växt ur det med:smirk: (165 i str, lätt och hitta större) han trivs bäst med det med.

Har nu bara en fungernade flakvagn (ska bli remmalagsvagn) ska bara fixa skaklarna. Är sugen på en gigg eller landå (stavas det så?) dock. OCh släde:love:

16,5 i bett? Och jag som tycker pontus 14,5 är så stort att jag känner mig elak när jag stoppar in det. Men får inse att han inte kan ha 11.5 :)

Stämmer bra det.
vart håller du till och vad har du för häst:) ?

Jag har bott i Grödby/Trollsta i 19 år, nu bor jag i Spångbro. Hästen är ett 7-årigt vblsto som jag rider och kör (mest trav än så länge, men gillar all körning, inklusive skogskörning!). Hon kommer från ett stall i Rangsta. Nu står hon i ett stall i Tungelsta där det finns fina körmöjligheter. Själv då?

Jag har bott i Grödby/Trollsta i 19 år, nu bor jag i Spångbro. Hästen är ett 7-årigt vblsto som jag rider och kör (mest trav än så länge, men gillar all körning, inklusive skogskörning!). Hon kommer från ett stall i Rangsta. Nu står hon i ett stall i Tungelsta där det finns fina körmöjligheter. Själv då?

I Rangsta..... då borde jag ha sett ditt djur, jag jobbade nämligen i ett visst dressyrstall(hade även min häst där) som ligger där nere, så man har ju ridit förbi stallen "där borta" rätt ofta.
Vi håller till i Gryt.
Jag har funderat över(alltså att flytta hästen dit) Tungelsta flera ggr pga körvägarna, eller pga av alla olika träningsmöjligheter, jag tänker på... ja vad heter det nu igen där dom spelade in Sherdil? Ekeby va? Men det är så långt att åka. Iaf om man jämnför mot nu när det är gångavstånd till stallet.

Kör i alla gångarter. Men inte så mycket i gallopp än sålänge, är lite otränade båda två. :) Kör mestadels på grusvägen men även på bilvägar och stubbåkrar/ängar. Brukar köra lite precision och träna på dressyrprogram.

Beklagar verkligen det tråkiga som hände med din ponny..
visste inte om det..

Förklarar lite varför du alltid pratar om säkerhet.
MEN (inget inlägg utan det!:D ) jag tror inte att du hade haft en chans med hästen med ett annat bett!!
En häst i sken biter inget som helst bett på!
Ingen tröst och du har säkert ältat det många gånger och jag vill givetvis inte ta bort din trygghetsfaktor som du har i o m ett annat bett..

Nikki o Fabian:
Jag förstår att du väljer ett sådant bett..som jag själv skrev så byter jag ibland för att "skärpa" till hästen.

Jag tror däremot fortfarande på (för att jag är så förbannat redig!;) ) att man ska sträva efter att köra med så milt bett som möjligt och en incident är inte skäl nog till att byta bett!

Vad gör ni nästa gång hästen gör någonting som får er att känna er osäkra och att tappa kontrollen?
Vilket bett byter ni till då?
och efter det....

Jag hörde en sådan klok sak som inte har med bett att göra men ändå.
Jag är ju en NH-lullare som verkligen tillhör amatör NH-arna.:smirk:

Mina hästar ska följa med mig lösa när vi är "klara" och välja mig som ledare osv.
Därför knallade jag omkring som en tok i både paddock och terräng och tyckte jag var görduktig som fick min häst att följa minsta rörelse.

ganska ofta träffar man på andra som mig.
Vi tycker vi har kontroll, känsla o ledarskap. Så dumt..

Så var jag på en kurs..alla vi stolta tuppar spatserade omkring med våra hästar lösa bakom oss:D :D :D

Då säger den äldre gentlemannen som har kursen;

-Bra så.
"Nu går ni ut på ängen där borta.
Hästarna behåller jag här. Ställ er med några meters mellanrum..så ska vi se om er häst VÄLJER just DIG..nu i frihet och i en ovan situation.
Gör han det..DÅ har ni fått känslan.
DÅ är ni valda och då har ni nått känslan och säkerheten..

Allt annat inom lydnad kan utrustningen (som div. bett) råda bot på.

Tänkvärt eller hur!

Senast ändrad:

Han är född på wången åke...

Jag vet skillnaden på min travare med och utan stångbett, och jo, jag kan stoppa henne i alla situationer med stångbett. Så jag tror jag fortsätter ha ett stångbett som säkerhet.
Har även sett skillnaderna på nordisen och skulle aldrig köra i trafik eller med gäster på vagnen utan postkandaret, tyvärr.

Vi har olika erfarenheter, men givetvis har vi samma mål. Att ha så lite kontakt genom hjälpmedel som möjligt! Det kan man även kalla att "ha så mycket kontakt med hästen" som möjligt. Men samtidigt så gör inte postkandaret någon skada så länge hästen lyder och det är egentligen ett mildare bett än ett tvådelat som inverkar fel på de flesta hästar. Vill ni köra på det mildaste, kör på raka bett. Det ska även testas på Pontus en dag.

Vad gör ni nästa gång hästen gör någonting som får er att känna er osäkra och att tappa kontrollen?
Vilket bett byter ni till då?
och efter det....

Man letar efter orsaken först o främst, sen får man ju lösa problemet när man vet vad det är, inte alltid man måste bettsla upp för att klara ut problem, egentligen så löser man ju inga problem genom att bettsla upp, men det kan förebygga problem(ex skenande häst). Men självklart ska man ha en så lydig o lugn häst som möjligt och kunna köra på vanligt tränsbett.

Dock kan alltid situationer som man inte räknat med dyka upp och man hinner ju inte pausa för att byta bett mitt i allt ihopa så då är det säkrast att ha ett bett som hästen känner och som kan få den att reagera starkt om det behövs så man får kontakt med den igen.
Ett bett är ju aldrig skarpare än vad handen som håller i bettet gör det till, så det är ju bara köra på och vara mjuk o följasam så tar inte hästen någon skada.

Vi kan ta dagens händelse som ex. Jag var ute o red dressyr på en äng. Plötsligt från ingenstans så får han tok ryck och hoppar upp i luften o börjar bocka och ska busa hem:eek: :devil: . Jag lyckas hålla mej kvar o får stopp på honom, men jag kan lova att om jag hade haft ett vanligt tränsbett hade han bockat av mej o sprungit hem. Så tackvare kandarstången kunde jag få honom att "känna" mej. Jag har som mål att inte annvända mej av handen när jag rider utan kunna styra/samla via sätet så han lider inte av att ha kandarstången i munnen.

Här har vi hästen som är lite full i fan:devil: (tagen innan ryck)
meandthemini.jpg
[/IMG]

Här har du även en film med ett ex på hans "ryck" han kan få ibland.
Jag rider ju med vanligt tredelat tränsbett på volten för där får han inte upp farten så bra o det ända som kan hända är att jag ramlar av. Men som den period han hade då(när filmen är filmad) så tröttnade jag på hans fasoner för han fatta ju att han kunde bralla så mycket han ville, jag kunde ju ändå inte stoppa honom, men då satte jag in stången och när han fick ett ryck satte jag honom på haserna direkt för att markera att det är fel för att sen återgå till det tredelade. Jag brukar även ibland rida ut med kandar för att kunna rida på vanligt tränsbett ute o bara ha stången som en nödbroms.
http://www.zippyvideos.com/4086311614793806/en_hndelserikdag/

Jag har den rockarden på bilden när det är dressyr och jag kör mest med postkandaret, kanske nån enstaka gång tränsbett men bara på volten då...

men åker inte tränsbett upp i gommen lr har jag fattat fel? Har hört att man inte ska köra med tränsbett plz explain!

Snigelfarmor!
Jag letar efter vagn och blev förtjust i bilden på din Rockard!
Var får man tag i en sådan??

Tvådelat viker sig när man tar i tyglarna/tömmarna och är det för långt riskerar det att trycka i gommen.

Mer läsning på denna sida, som jag starkt rekomenderar;)
http://www.djurtandvardskliniken.se/

klicka dig vidare till betslingens grunder:)

snigelfarmor skrev att hon ibland körde med det och jag undrade lite varför. Tackar för fin förklaring :bow:

Senast ändrad av en moderator:

Nedå. man SKA ha stångbett när man kör. Punkt. Försök inte ens med sidpull eller nått sånt.

Va? varför ska man jämt ha stångbett när man kör? Ge mig en bra anledning! Det är ju bäst om man kan ha så milt bett som möjligt och använde de så lite som möjligt både när man kör och rider. Man brukar annars använda rösten väldigt mycket när man kör. Men stång när man kör, nej!

Jag håller på att sätta igång "Pelle plutt" igen efter en kortare vintervila pga uselt underlag nedslitna brodd som suttit för hårt osv..

Jag har FAKTISKT tagit mod till mig och klättrat upp på ryggen på honom några dagar nu. Vi har skrittat mest än så länge. Några kortare travsträckor för att känna hur det känns på STOOOR häst..

På tisdag kväll kommer Rolf Hedqvist ut till oss i Flarken och har en liten föreläsning om körning - säkerhet, vad man ska tänka på inför ev tävlingar och ja helt enkelt lite trevlig information om KÖRNING. Allt för att komma igång på allvar igen och även bestämma datum för någon träning i "Ivarhallen" Sikeå..

Jag galopperar ALDRIG NÅGONSIN mer frivilligt i en vagn . Har fått nog av det på mina mardrömsresor med tinkerkorsningen.

Jag skrittar ganska MYCKET med Pelle. Han tar lång tid på sig att få igång sin långa stora kropp. Travar endast några meter i taget nu.. Försöker få till igångsättningar och avsaktningar i form samt att klara av att hålla i spöet när jag kör..

På bana är vi 1 ibland 2 dagar iveckan och kör. Pelle rids normalt 2 dagar i veckan av sin medryttare. Då får han galoppera och ibland hoppa också.. Jag har inte balans nog själv att rida honom i galopp och inte benstyrka nog att rida honom riktigt i form då heller. Så jag avstår hellre..

En fråga som kanke inte hör hemma här. MEN hur mycket kraftfoder får era hästar och ger ni något extra när ni börjar träna upp de?

Pelle har nu under vilan fått ca 1kg kornkross,0,5 kg havre och betfor, 2,5 dl vetekli, kalk mineraler och vitlök. Han ser rätt ok ut i kroppen. Fast jag vet ju att det är lättare att bygga muskler på en rundare häst..

Pelle är då Big Money Pellini född -90 ca 165 över havet. Har fri tillgång på oanalyserat hö.

Anna-Carin

Anna-Carin

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 302
Senast: Svartkatt
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 563
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 180
Senast: Anna-Bella
·
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
731
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka