När mjölken inte räcker till

Tora

Trådstartare
Jag har inte tillräckligt med bröstmjölk. Detta har framkommit då Lillemannen inte går upp i vikt.

När han föddes så vägde han 4205 g. När vi åkte hem från BB så vägde han 3900 g. En vecka efter på BVC så vägde han 3915 g. 5 dagar efter det så vägde han 3970 g (ammade då varannan timma enligt order från BVC).

Tydligen skall de gå upp ca 150 g i veckan vilket min alltså varit långt ifrån. Nu har jag börjat att stödmata honom med ersättning (allt enligt order från BVC) efter jag har ammat honom. Han brukad då få i sig mellan 20 och 60 ml ersättningsmjölk. I morse så fick jag i honom 90 ml (alla gångerna har jag alltså ammat först).

Detta är det ingen som har upplyst mig om kan hända. På MVC och BB så sa de alltid att "Man inte skall oroa sig man har tillräckligt med mjölk". På BVC så sa det nu att de inte alls är ovanligt att man får stödmata.

Jag vill verkligen amma då det dels är mysigt dels så skyddar det mot allt från allergier till ADHD.

Jag känner mig så misslyckad och är väldigt ledsen över detta (jag vet att jag inte skall känna så men jag gör det ändå). På BVC så säger de att det inte är så mycket att göra åt saken, men nog måste det gå att göra något? Man kan ju ge medicin för att inte få mjölk vid en förlossning, nog måste det finnas något som man kan ge för att stimulera mjölken?

Är det något man kan äta eller dricka för att öka på bröstmjölken?

Jag har ju gjort ett kejsarsnitt och tror att den hämmade mjölkproduktionen har lite att göra med det. Vid en naturlig förlossning så är det ju en massa hormoner som är i omlopp som man inte får när man gör ett kejsarsnitt.

På BVC så verkar de inte alls så intresserade av att få min amning att komma igång ordentligt. Det går ju lika bra att ge ersättning verkar ju vara deras inställning.

Att jag blir så nere och stressad pga detta gör ju inte att min mjölkproduktion ökar direkt heller. Risken är ju att allt låser sig helt istället.

Mvh

Tora som så fruktansvärt gärna vill amma sitt barn

Sv: När mjölken inte räcker till

Jag har inga bra tips att komma med tyvärr.

Men kan säga att min första dotter fungerade inte amningen med alls.
Jag ammade och gav ersättning tills hon var 2 månader sedan blev det bara
ersättning.
Vill med det bara säga att det gick jättebra och nu är hon en frisk och
glad 5-åring.
Utan vare sig allergier eller ADHD.:)

Dotter nr 2 gick det bättre med och henne ammade jag tills hon var 6 månader.

Amma på som du gör !

Det räcker med väldigt litet bröstmjölk för att skydda bebin mot allergier och sånt.

När jag kom hem från BB med två små var jag övertygad om att mjölken inte skulle räcka. Så jag stödmatade med lite ersättning precis som du gör. Efter ett tag så räckte mjölken bättre och då behövdes inte stödet lika mycket längre. Själv tyckte jag att det var utomordentligt praktiskt att kunna både amma och flaska. Det gjorde mig mindre låst (ensam med två bebisar så var det guld värt)

Känn dig inte misslyckad ! Tvärt om se fördelarna med att göra både och !

Hej och grattis till ditt barn!!

Jag tror att det finns någon (näs-??)spray som ska stimulera mjölkproduktionen.
Sedan har jag hört diverse teorier om att bröstens form och amningstekniker påverkar.

Som mjölkstimulerande finns det öl (alkoholfri drack jag innan jag började överproducera), amningste med luzern och säkert något mera jag inte kommer ihåg. Jag fick pumpa som tusan de första 4 veckorna efter amningarna för att få igång produktionen ordentligt. Lånade en elektrisk pump från BB.

Som alla andra skrev så vinner ditt barn massor bara på att få i sig lite bröstmjölk.
Eller som en barnmorska sa på BB, "varför ska vi som bor i ett land med världens renaste vatten ha ångest över att behöva ge våra barn ersättning?" när jag var gråtfärdig över amningen.

Lycka till!

Jag hade också samma problem. Men jag matade inte efter varje amningstillfälle. Då blir bebis mätt längre och ammar inte lika ofta. Jag behövde amma långt mer än varannan timme för att få igång och hålla igång mjölken. Varannan timme ammade jag när han var 3-6 månader. De första veckorna ammade jag 2 ggr per timme och sen 1 gång per timme.

Jag bestämde mig för att han skulle ha ersättning 3 ggr per dag för att jag skulle få vila och han sova ordentligt. Men den första veckan han fick ersättning fick han det oftare eftersom jag var så psykiskt slut av all amning.

Direkt jag började amma var 4:e timme tog min mjölk slut! Det tog bara någon dag. Jag var helt enkelt tvungen att amma järnet för att hålla igång det hela.

Drick mycket vatten och amma på så mycket det bara går. Du kan även börja pumpa.

Det finns inga belägg för att öl skulle stimulera produktionen. Det kan däremot vara tvärtom eftersom både alkohol och humle (så man kommer inte undan med bara alkoholfri öl) är vätskedrivande och vätskedrivande substanser är det sista man vill få i sig när man vill äla på mjölkproduktionen.

Kontakta Amningshjälpen om du vill ha stöd och hjälpt med amningen, men glöm inte bort att du duger bra precis som du är!

Senast ändrad:

*svarar fler*

Det verkar ju inte som om det är alltför ovanligt att det krånglar med mjölkmängden. Varför har ingen på MVC, BB och liknade sagt det innan? Enligt dom så brukar det lösa sig även om det kan krångla i början, men det verkar ju inte stämma riktigt med verkligheten.

Finns det verkligen inga hormoner man kan få för att få igång produktionen?

Mvh

Tora

Det är helt enkelt så att alla kvinnor inte är bra mjölkkossor.

Hade jag varit du så hade jag fortsatt amma så mycket det går, men utan press, och kompletterat upp med ersättning.

Det finns nån näs-sprej. Oxytocin eller ngt liknande hette den.

Jag tycker dock att det är konstigt att ingen sagt och att du faktiskt inte läst (om inte annat så här!) att det kan krångla med amningen. Ibland krånglar det hela tiden, ibland löser det sig. ibland beror krånglet på bebins sugteknik, ibland på att man är trögmjölkad ibland på att mjölken är för tunn, ibland för lite.

Jag tror att just NU är det viktigaste att du inte känner dig misslyckad för det är du inte. Jag sinade när jag kom hem för att jag kände mig så stressad och ledsen för att ingen mjölk rann till, men sen kom mjölkeriet igång igen.

*svarar fler*

Det verkar ju inte som om det är alltför ovanligt att det krånglar med mjölkmängden. Varför har ingen på MVC, BB och liknade sagt det innan? Enligt dom så brukar det lösa sig även om det kan krångla i början, men det verkar ju inte stämma riktigt med verkligheten.

Finns det verkligen inga hormoner man kan få för att få igång produktionen?

Mvh

Tora

Jag vet inte varför de inte säger något. Jag känner dock flera som haft problem med mjölkproduktionen som inte fått tillräcklig hjälp på varken MVC/BVC eller förlossningen, men som däremot fått väldigt bra hjälp av Amningshjälpen och liknande instanser. Sådana som kommit igång så pass bra att de faktiskt kunnat helamma.

Hormonpreparat som hjälper till finns men jag vet inte om det finns något som direkt ökar mjölkproduktionen. Frun till "mannen som födde barn" fick hormoner som satte igång mjölkproduktion så att hon kunde amma, men det är ju i USA.

Det finns ju exempel på adoptivföräldrar som har kunnat amma sina adopterade barn. Att hormonkicken som föräldraskapet ger, kombinerat med att barnet tuttar på bröstet, har startat mjölkproduktion.
Men alla är inte skapta för att amma, vissa av oss kan helt enkelt inte av en eller annan anledning.

//trögmjölkad mjölkkossa

Jag lyckades inte att amma D mer än drygt tre månader, och kände mig som en hemsk morsa. Den historian är alldeles för lång för att dra här och nu, men lite råd har jag

*Drick massor, vatten är bra, men det finns även amningste som stimulerar mjölkproduktionen

*Ta det lungt, bebis är inte så gammal än? Produktionen kommer igång, bara man låter det ta tid, och att bebis inte gått upp 150 gram behöver inte alls betyda att du måste använda ersättning (med nyaste lilla bebisen här började de ge tillskott redan på dag 2.... Efter att jag sagt ifrån lade de ner det och han fick dra igång mjölken själv)

*Amma fritt stället för att ge på bestämda tider, och strunta i ersättning efter matningarna. Min lilla L äter fritt, och i början låg han banne mig vid bröstet dygnet runt, tror att han åt var 45:e minut..... Nu maratonammar han ibland, sover gott och går upp bra i vikt.

*Ta det lugnt, så länge bebis ser ut att må bra, är nöjd och går upp i vikt kan man vara nöjd. Kurvor är bara en måttstock, inte lag som måste uppfyllas

Vill du kan vi prata mer via PM, jag hade som sagt var en hemsk böjan med D, men har fått det att funka jättebra med L!

När jag fick grabben i mars -06 så försökte jag verkligen detta med amning, jag ville så gärna, men inte han.. Det var ett frenetiskt försökande på BB och dom kom in och mordhöll honom vid bröstet, men han ville bara inte.. Han ålade iväg och bara blev arg. Det tog 3 :eek: dygn innan dom gav med sig och jag fick pumpa ur så han fick sin första mat.. vi släpptes hem och jag köpte en egen pump, jag höll på i några veckor, men jag fick bara mjölkstockningar så jag fick ge upp. Jag försökte att amma hemma med, men det gick inte.

Han är flaskfödd och hur pigg och frisk som helst. Jag har haft dåligt samvete just för att om han skulle få allergier för att jag inte kan mata mitt eget barn. Men han är så pigg och frisk att det inte finns något att ha dåligt samvete över.

Nu är jag beräknad till om 5v med nästa så jag hoppas att det fungerar att amma då. Jag är ju tveksam, men jag vill ju absolut försöka. Jag skulle inte kunna tänka mig att amma ett år, men några månader iaf. Mat har jag, men det går inte att få ut det..

Som sagt är det ganska så vanligt, jag hade samma problem med äldsta dottern, men där hade jag BVC som bara tjatade om att "alla minsan kunde amma och jag måste bara lära mig att sitta stilla och koppla av" Jag ammade dygnet runt, till och med satt på toa och ammade och varken jag eller dottern mådde särskilt bra av det... Men när jag äntligen började ge henne tillägg så kom hon igång och kunde faktiskt få igång mjölkproduktionen själv och hade jag viljat så hade jag kunnat hela amma henne då, men jag insåg även fördelen med att kunna flaskmata henne. Sen var hon en sån bebis som upptäckte att flaskan gav mer mat snabbare och ratade så småningom brösten helt.

Sen kom sonen tre år senare, och den gången blev jag en mjölkko av stora mått och länge... Honom fick vi "tvinga" att sluta amma när han var nästan 2 år.

Så ja det är vanligt, letar man lite så hittar man rätt mycket om det, men det vill man sällan se förrens man står mitt i det. Det kan bli bättre med hjälp av tillägg, fri amning och mycket vätska till mamman, eller oxå inte, men hur som helst så är du den bästa mamman ditt barn kan få!

När jag fick grabben i mars -06 så försökte jag verkligen detta med amning, jag ville så gärna, men inte han.. Det var ett frenetiskt försökande på BB och dom kom in och mordhöll honom vid bröstet, men han ville bara inte.. Han ålade iväg och bara blev arg. Det tog 3 :eek: dygn innan dom gav med sig och jag fick pumpa ur så han fick sin första mat.. vi släpptes hem och jag köpte en egen pump, jag höll på i några veckor, men jag fick bara mjölkstockningar så jag fick ge upp. Jag försökte att amma hemma med, men det gick inte.

Han är flaskfödd och hur pigg och frisk som helst. Jag har haft dåligt samvete just för att om han skulle få allergier för att jag inte kan mata mitt eget barn. Men han är så pigg och frisk att det inte finns något att ha dåligt samvete över.

Nu är jag beräknad till om 5v med nästa så jag hoppas att det fungerar att amma då. Jag är ju tveksam, men jag vill ju absolut försöka. Jag skulle inte kunna tänka mig att amma ett år, men några månader iaf. Mat har jag, men det går inte att få ut det..
Din erfarenhet låter ganska lik min, förutom att jag sluppit mjölkstockningar så jag har kunnat pumpa ur så länge tillgången funnits och ge detta med flaska.

Min plan den här gången är att försöka få såndär hormon-nässpray (som jag tappat namnet på :o) som hjälper till med utdrivningen, så ska jag själv ge amningen ytterligare en chans - den fjärde i ordningen... (skam den som ger sig :D)

Jag tycker du har fått bra råd. Om du verkligen vill amma, amma då fritt och vila mycket och drick mycket vatten. Ofta boostar de produktionen på kvällen och natten så det kan kännas som om de ammar jämt då.

Ammar man kan de gå upp mer eller mindre än 150 gram och så länge han går upp ska du inte vara orolig (om han mår bra annars, alltså sover bra och ser frisk ut och fyller blöjorna). Det tar ganska lång tid att stabilisera mjölkproduktion och att lära sig amma.

/vindvissla som gick igenom ett helt helvete i två månader med amningen, nu funkar den super och jag är jäkligt glad att jag inte gav upp

Vill bara trösta dig med att kan du inte amma är det ingen katastrof,mina tre barn är flaskbarn och har inga allergier inte infektionskänsliga ,det enda är väl att en av pojkarna har dyslexi men det beror nog inte på brist på bröstmjölk.
Prova de goda råd du fått men skulle du inte kunna amma är du ingen sämre mamma för det

Senast ändrad av en moderator:

Din erfarenhet låter ganska lik min, förutom att jag sluppit mjölkstockningar så jag har kunnat pumpa ur så länge tillgången funnits och ge detta med flaska.

Min plan den här gången är att försöka få såndär hormon-nässpray (som jag tappat namnet på :o) som hjälper till med utdrivningen, så ska jag själv ge amningen ytterligare en chans - den fjärde i ordningen... (skam den som ger sig :D)

Jag försökte med oxytoxin sprayen. Det rann till, men jag fick inte ut det iaf.:crazy::( Jag hade den där feta råmjölken under 14dagar, när man ställde det i kylskåpet så var iaf hälften fett. Sen när den "riktiga" mjölken började komma, det var då problemen började.. Det tog över en timme att pumpa ur några ml. Max åt var 4:e timme och det tog över en timme att pumpa, sen ska man hinna sova mellan med..

Jag hoppas att det blir bättre denna gång. :)

Jag försökte med oxytoxin sprayen. Det rann till, men jag fick inte ut det iaf.:crazy::( Jag hade den där feta råmjölken under 14dagar, när man ställde det i kylskåpet så var iaf hälften fett. Sen när den "riktiga" mjölken började komma, det var då problemen började.. Det tog över en timme att pumpa ur några ml. Max åt var 4:e timme och det tog över en timme att pumpa, sen ska man hinna sova mellan med..

Jag hoppas att det blir bättre denna gång. :)

om du vill att det ska funka nästa gång testa amma en gång i timmen. råmjölk är typ genomskinlig och det kommer bara pyttelite, mjölken som kommer sedan kan mycket väl vara hälften fett utan att vara råmjölk. alla kan inte pumpa och det är ingen bra indikation på hur mycket mjölk man har. Om barnet inte verkar nöjt, amma på andra bröstet. Är det fortfarande inte nöjt, underhåll det i en timme och gör om proceduren. Efter ett par dagar har mjölkproduktionen trappats upp och man har ofta för mycket mjölk.

Ta inte illa upp, jag tror att du gjorde ditt bästa förra gången. Detta är bara tips om du verkligen vill försöka igen (så som du indikerade i ditt inlägg)

Liknande trådar

Gravid - 1år Känns som att vi har hamnat i ett moment 22 med sonen. Han är 3,5 månad och går inte upp i vikt som han ska på enbart amningen (tappat...
2
Svar
38
· Visningar
4 679
Senast: inverterad
·
Gravid - 1år Det är verkligen kris här, tacksam för alla råd. Hör jag en till som babblar om att det sprutar mjölk ur brösten klöser jag ögonen ur...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 083
Senast: cirkus
·
Småbarn Hej, skall försöka att skriva så kort jag kan! Jag har en son som i morgon blir exakt 2 månader! Jag började för ca 2 veckor sedan att...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 519
Senast: Raderad medlem 19815
·
Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 498
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka