När mjölken inte räcker till

Sv: När mjölken inte räcker till

Precis så försöker jag också göra. Skall till BVC på fredag. Får se vad de säger om vikten då. När jag väger honom hemma så har han gått upp ordentligt men den vågen är inte gjord för att väga bäbisar i så den är inte helt tillförlitlig. Han vill inte alls ha lika mycket ersättning nu som för några dagar sedan.

Mvh

Tora

Du ser! Det kommer bli bra det där! :) Även om din våg inte är helt tillförlitlig ger dig ju ändå en indikation på om han är på rätt spår.

Jag hoppas att även BVC vågen visar att han går upp !

Detta kommer att gå vägen, med eller utan ersättning !

Lycka till !

kl

Lägger in ett inlägg här lite apropå amning, bara för att jag är så glad nu.
Efter 2½ månad har jag äntligen kunnat sluta med amningsnappen. Han greppar nu rätt med underläppen på ena bröstet, det andra funkar sådär men det kommer säkert det också. Skönt att amma "som vanligt" och slippa mecket med nappen!!! :laugh:

Hurra vad bra! För mig tog det tre månader innan jag kunde sluta på ena sidan och fem månader innan jag kunde sluta på den andra.

Det som jag tycker är lite lustigt var att när jag bara slutade helt tvärt så fick jag inget skav, sår eller ont på något vis. Alla myter om att bröstvårtorna ska härdas verkar ju inte riktigt stämma... Jag tror helt enkelt att det beror på bebisens grepp. Med rätt grepp så blir det inte stora sår och mycket smärta.

När han hade fel grepp sög han bara några minuter på ena bröstet och så var det genast ett sår där...

Jag tror helt enkelt att det beror på bebisens grepp. Med rätt grepp så blir det inte stora sår och mycket smärta.

:bow::bow: Så jäkla viktigt med rätt grepp! Det är viktigt att veta att bebisen inte heller alltid gör rätt, så man ska inte vara rädd att korrigera greppet. Sam är fortfarande lite lat ibland så jag måste hålla med ena armen bakom huvudet på honom så att han kommer närmre tutten. Då får han ett perfekt grepp, annars är han gärna längre ifrån och då blir det spänningar.

TS hoppas det gick uppåt på BVCs våg också!

*lite uppdatering*

Var på BVC idag. Lillen vägde 4540 g. Han har alltså gått upp 340 g på en vecka. Nu ligger han precis mitt på kurvan fast han har fått bra mycket mindre ersättning. Han har helt enkelt varit nöjd efter han har ammat och inte velat ha mer.

Dock igår så var han väldigt missnöjd och drack 120 ml ersättning och idag drack han 90 ml. Så frågan är om han plötsligt har fått ett ökat behov pga tex tillväxt och det tar ett tag för min mjölkproduktion att komma ikapp eller om det börjar krångla lite igen.

Känner att jag har slarvat lite med att dricka ordentligt. Det har även varit svårt att hinna med att äta riktigt. Frukosten har inte intagits förren vid 12-snåret pga amning, hundar som måste ut osv. Skall skärpa mig nu så jag inte sabbar för mig själv.

Mvh

Tora

Vad skönt att läsa om eran viktökning!

Ja, det kan säkert vara så att han vill ha mer än du producerar just nu, men det är bara att fortsätta amma, och gärna kvälls/nattid då prolaktinet är på den högsta nivån på dygnet.

Vad skönt!

Det brukar ta någon dag med intensivamning innan mjölken har "hunnit ikapp" i mängd. Det är bra att amma ofta i så fall, det hjälper till.

Angående frukost; du kanske kan ta ett glas juice och en banan eller ngt direkt på morgonen även om du inte får tid/ro att sätta dig och äta "riktig" frukost?
Göra nyttiga sockerfria "muffins" (söta med frukt tex) eller "barer" att ta till som du kan ha framme vid soffan eller vart du brukar amma på morgonen, eller i jackfickan så du kan få i dig när du går? (då kanske bärsjal är lättare än barnvagn med tanke på hundarna också :rofl:). Eller en näve nötter?

Vad skönt att han går upp i vikt! Det är de första två månaderna ungefär som är jobbigast, sen blir det mycket mer stabiliserat. Det verkar som om du gör rätt iaf!

Det verkar ju inte som om det är alltför ovanligt att det krånglar med mjölkmängden. Varför har ingen på MVC, BB och liknade sagt det innan?

Jag gissar att de inte vill lägga alltför stort fokus på de problem som kan uppstå, för då kanske en del börjar förvänta sig att det ska krångla, och då kanske det låser sig av den anledningen.

Du hade inte en tanke på att det skulle krångla, men ändå hände det. Alltså kan du utesluta att det var din egen inställning som var fel.

Nu verkar det som att du ändå lyckas få till det. Det tycker jag du ska vara stolt över!

Vad skönt!

Det brukar ta någon dag med intensivamning innan mjölken har "hunnit ikapp" i mängd. Det är bra att amma ofta i så fall, det hjälper till.

Angående frukost; du kanske kan ta ett glas juice och en banan eller ngt direkt på morgonen även om du inte får tid/ro att sätta dig och äta "riktig" frukost?
Göra nyttiga sockerfria "muffins" (söta med frukt tex) eller "barer" att ta till som du kan ha framme vid soffan eller vart du brukar amma på morgonen, eller i jackfickan så du kan få i dig när du går? (då kanske bärsjal är lättare än barnvagn med tanke på hundarna också :rofl:). Eller en näve nötter?

Det var ingen dum ide det där med frukosten. Skall titta på bärsjalar också..... Brukar de vara vakna när man bär runt dom i sjalarna? Kan de vara med då när man tex diskar och liknade?

Mvh

Tora

Sjal är en jättebra investering, sitter just nu med min 16månaders i en dylik då han är ett gnällmonster idag

De somnar ganska ofta i sjalen, iallafall har mina två den vanan, det är väl mysigt antar jag och påminner lite om maglivet. Jag gör allt jag kan med bebis i sjalen, det enda som jag inte kan gör är att ta fram saker under soffan för den är så låg att jag måste ligga på mage för att nå. Men diska och sköta annat är inga problem :laugh:

småbebisar sover ofta i sjalen, iaf om man går på promenad.. manducasele eller bärsjal skulle jag satsa på :)

*kl*
Era pumpar är de elektriska eller handpump? Elektriska vet jag går att hyra från BB, men går de att köpa också? Vilken sort i så fall? När vi lämnade tillbaka den elektriska pumpen från BB i höstas, så fick vi behålla delarna så det skulle gå att handpumpa, men det är en förbannelse och helsike att göra det, går det att få tag på bra fungerande elektriska?

Jag har köpt Medelas lilla elektriska pump, den funkar nästan lika bra som den stora man kan hyra på BB. Dessutom kan man köra den på batteri och därmed kunna pumpa ur även på bortaplan.

Liknande trådar

Gravid - 1år Känns som att vi har hamnat i ett moment 22 med sonen. Han är 3,5 månad och går inte upp i vikt som han ska på enbart amningen (tappat...
2
Svar
38
· Visningar
4 679
Senast: inverterad
·
Gravid - 1år Det är verkligen kris här, tacksam för alla råd. Hör jag en till som babblar om att det sprutar mjölk ur brösten klöser jag ögonen ur...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 083
Senast: cirkus
·
Småbarn Hej, skall försöka att skriva så kort jag kan! Jag har en son som i morgon blir exakt 2 månader! Jag började för ca 2 veckor sedan att...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 519
Senast: Raderad medlem 19815
·
Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 498
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Inredningstråden nr3
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur