När man har delade åsikter i ett förhållande

Iverla

Trådstartare
Jag har ett relativt nytt förhållande med en man som jag verkligen tycker om. Vi har det jättebra när det är bra, men tyvärr är det alltid inte det. Vi bråkar ganska ofta och det är en specifik diskussion som vi har då och då (typ en gång i veckan) som jag inte kan gå vidare från. Men jag vet inte riktigt varför. Jag skulle verkligen behöva någon annans tankar om det här.

Jag brinner för hundträning och hundsport, jag har två hundar som jag tränar och ska så småningom tävla med. För mig är hundarna familj, de är det viktigaste jag har. Hundägande för mig är inte en rättighet, jag anser att det är oansvarigt att inte förbereda sig för sitt hundägande och bara gå och köpa en valp från blocket för att den var söt och billig. Det tycker inte han, däremot. Han är uppvuxen i länder där man inte ser på hundar och hundägande på samma sätt som i Sverige. De är älskade husdjur för honom, men lite slit och slängvaror sådär. Han tycker man är en ansvarstagande hundägare sålänge man matar och klappar hunden, typ. Och han tycker att min passion för hundar och allt vad det innebär är "galet". Han påstår sig älska hundar men i slutändan så är de bara husdjur, inte mer.

Detta stör mig så otroligt. Han är fin med mina hundar, myser med dem och har tagit någon promenad själv med dem och så. Men vetskapen att de "bara" är husdjur för honom stör mig, att han är helt okej med människor som köper en fem månaders valp helt utan planering och sen blir arg på valpen när den kissar inne (mina grannar, en diskussion vi hade nyss). Man är enbart oansvarig om man svälter eller slår hunden, enligt honom. Man behöver inte ens gå ut med den, bara man torkar upp efter den.

Egentligen är det väl inte hans åsikter som stör mig mest utan att han inte kan respektera eller försöka förstå mig i den här frågan. Han klagar på hur mycket pengar jag lägger på dem, hur mycket deras mat kostar, att jag inte skulle avliva/omplacera dem om hans barn blev allergiska, att jag lägger för mycket tid på valpen, att jag jämt är upptagen med dem... Och sen att jag aldrig någonsin kan få beklaga mig om saker i hundvärlden (typ människor som mina grannar) för det blir alltid en diskussion om att hundar är husdjur och det är inte så noga, inte så viktigt, jag överdriver hundägandet, osv.

Är det jag som överreagerar? Är det märkligt att jag tycker det här är jobbigt? Att det får mig att tvivla? Han tycker att vi ska agree to disagree så att säga men jag kan liksom inte... Det är så jäkla viktigt för mig. Dessutom verkar vi inte kunna sluta tjafsa/bråka om det.

Tankar, åsikter och erfarenheter är mycket uppskattat.

Jag hade inte accepterat att min partner gnällde över att jag lägger tid och pengar på mitt intresse - oavsett om det är hundar, hästar, bilar eller what-ever. I övrigt så hade jag helt enkelt aldrig diskuterat intresset med ståndpunkten att jag skulle ändra hans inställning. Beklaga dig om idioter i hundvärlden kan du göra med andra människor, varför just med honom?

Så mina två cent är att du nog behöver tagga ner lite. Spänn av lite och sluta ta diskussionen, du kommer aldrig kunna ändra på hans inställning genom att försöka diskutera er dit. Det andra centet - var tydlig med att du inte accepterar att han gnäller på vad du lägger dina pengar på - du gör exakt som du vill.

Jag hade nog inte stått ut om vi hade haft så olika åsikter om vad husdjur är, jag och sambon, som vad du och din partner verkar ha.
Jag var väldigt tydlig när vi träffades vad mina djur betyder för mig och hur jag vill att de ska ha det. Passade det inte så fick han söka vidare.
Även om inte han har samma intresse som jag i tex hundsporter så accepterar han mina intressen. Och jag får försöka acceptera hans bi-intresse tex. Jag drar inte med honom på tävlingar om han inte vill, han tvingar mig inte hantera bina. Däremot så har vi bägge blivit lite mer intresserade av varandras intressen genom att vi lever ihop.

Summa summarum: en ömsesidig respekt för respektives intressen är viktigt. På det sättet håller jag med din partner om att agree to disagree. Om du däremot själv tycker det är väldigt jobbigt (skulle nog jag också tycka) så får du ju fundera på om det är rätt man för dig.

Jag hade inte accepterat att min partner gnällde över att jag lägger tid och pengar på mitt intresse - oavsett om det är hundar, hästar, bilar eller what-ever. I övrigt så hade jag helt enkelt aldrig diskuterat intresset med ståndpunkten att jag skulle ändra hans inställning. Beklaga dig om idioter i hundvärlden kan du göra med andra människor, varför just med honom?

Så mina två cent är att du nog behöver tagga ner lite. Spänn av lite och sluta ta diskussionen, du kommer aldrig kunna ändra på hans inställning genom att försöka diskutera er dit. Det andra centet - var tydlig med att du inte accepterar att han gnäller på vad du lägger dina pengar på - du gör exakt som du vill.

Nej, jag behöver kanske inte prata om detta med honom men just nu känns det som att jag kan inte prata om ämnet hundar och hundträning utan att han måste påpeka att jag tillbringar onormalt mycket tid med dem och att de bara är husdjur. Jag kan alltså inte prata om mitt instresse utan att det ska bli bråk. Han blir sur när jag inte kan prata i telefon några längre stunder pga min 13 veckors valp, säger rätt ofta att "såhär kan det inte vara om vi skulle flytta ihop", att han inte vill komma i andra hand efter dem... Jag vill inte behöva akta mig för att berätta om saker som gör mig glad med min partner.

Alltså, av det du skriver tycker jag verkligen inte att han verkar särskilt sympatisk och jag tycker varken att du överrragerar, är känslig eller ska gå med på att "agree to disagree". Du kan inte ändra hans åsikter och en diskussion utifrån målet att göra just det verkat rätt dömt att misslyckas, men förutom det så häpnar jag faktiskt och funderar på vad du får ut av ett förhållande som du skriver såhär om
Jag kan alltså inte prata om mitt instresse utan att det ska bli bråk. H

Och det här? Sur på en valp för att det innebär att han inte kommer i första hand exakt jämt? Hur gammal är den här snubben? Varför är det så viktigt för honom? För mig låter hela argumentationen och hans fokus på att komma i första hand som han är en rätt självupptagen person som manipulerar dig till att minska på ditt intresse och det ör en jäkligt ocharmig egenskap som iaf ger mig obehagskänslor.
Han blir sur när jag inte kan prata i telefon några längre stunder pga min 13 veckors valp, säger rätt ofta att "såhär kan det inte vara om vi skulle flytta ihop", att han inte vill komma i andra hand efter dem... Jag vill inte behöva akta mig för att berätta om saker som gör mig glad med min partner.

Likaså det här

Han klagar på hur mycket pengar jag lägger på dem, hur mycket deras mat kostar, att jag inte skulle avliva/omplacera dem om hans barn blev allergiska, att jag lägger för mycket tid på valpen, att jag jämt är upptagen med dem...
Vad angår det honom vad du lägger pengar på? För ni har väl inte gemensam ekonomi? Det känns oerhört kontrollerande.

Och att diskutera avlivning vid ett hypotetiskt problem och sen bli sur för att du inte resonerar som honom är rätt så respektlöst faktiskt eftersom han inte verkar fatta just att hundarna betyder för dig (alltså, för mig är sånna diskussioner där en drar på sig offerkoftan rätt meningslösa. Skulle det visa sig någon gång att ens barn blir allergiska så får en väl lösa det då tänker jag. Men att guilta någon i förväg är rätt otrevligt).

Så med det sagt hade jag funderat både ett och två varv extra på vad som är så bra med den här killen och om det verkligen är ett vettigt och bra förhållande där en inte kan utöva sina intressen utan dåligt samvete. Dessutom, det är såhär nu när ni har ett relativt nytt förhållande - han lär knappast bli trevligare utan alla mina varningsklockor ringer och hade det varit mitt förhållande hade jag sagt tack men nej tack för länge sedan!

Och för att ge lite egna erfarenheter så hade jag ett kontrollerande ex som konstant lade sig i min önskan att skaffa hund och som hindrade mig aktivt fastän det var vad jag verkligen ville göra (och hade möjlighet till dessutom så inget galet impulsköp som inte fungerar på något sätt). Jag mådde skit, gjorde slut med exet och skaffade hund. Hunden och jag firar nio år tillsammans och han har fyller mitt liv med så mycket glädje, så han är det bästa beslut jag tagit i hela mitt liv (och jag höll på att gå miste om allt det bara för att mitt ex var ett as) När jag började dejta igen var jag tydlig med att Svansson var en del av mitt liv som jag aldrig skulle prioritera bort, så några stolpskott sorterades ut rätt omgående och sen träffade jag min sambo. Han har ALDRIG gnällt över hur jag prioriterar (trots att han aldrig varit intresserad av hundar och fortfarande inte är det), han har betalat för både mat och veterinär vid flera tillfällen trots att det är "mina" kostnader (vi har delvis uppdelad och delvis gemensam ekonomi så hundkostander är mina), han flyttade från stan till landet även om det kanske inte stod högst på hans prioriteringslista för att det är vad jag och hund mår bäst av. Visst, han kan vara lite grinig när hunden tar allt täcke i sängen och han blir inte helt lycklig om hunden väcker honom, men han älskar hunden och tar hand om honom efter bästa förmåga när jag inte riktigt räcker till. (Sen är han såklart bra på andra sätt också, det är inte bara pga hundvänligveten, men jag hade aldrig kunnat vara i en relation där hunden inte ses som något positivt)

Så summa sumarum, att vilja påverka sin partners intressen genom att skamma och dra på sig en offerkoftan är inte bara ett ocharmigt beteende. Det kan också vara en början till ett riktigt jäkla uselt förhållande med en kontrollerande partner. Jag kan ha övertolkat din text, men hellre det, för det låter inte rimligt på något sätt och det är bättre att dea sig undan ett sådant förhållande så fort som möjligt för sin egen skull!

Senast ändrad:
Jag hade inte kunnat klara av det. För mig är mina djur värda lika mycket som en familjemedlem. Skulle aldrig klara av att leve med någon som tycker djur är slit och släng plus andra saker du sagt.
Han hade nog fått en snyting om han sa så om mina djur.

Min sambo gillar inte riktigt hästar och tycker det är lite drygt när jag blir i stallet så mycket, lägger ner pengar. Han förstår verkligen inte glädjen det ger mig.
Hur viktigt kroppspråk är, foder, motion, vetvård etc.

Han tycker det billigaste möjliga mat till katt/hund är helt ok, jag har gärna bättre mat till dom. Han köper gärna godis istället.

Han är dock djurvän men inte på samma plan som mig.

Allt ''onödigt krimskrams'' typ som foderstat eller hovslagare, det är väl bara att släga ut en tova hö/jag kan klippa av hovarna det är väl inte så svårt? fattar han inte. Eller varför jag måste köpa bettet som kostar 800 istället för 150.
Varför är hovisen som tar 1200 per häst bättre än den som tar 400.

Men han accepterar efter djup förklaring att det här är mitt liv, det här är vad jag vill och skulle inte klara mig utan.
Han förstår nog inte riktigt, men han accepterar det.

Sen har jag märkt efter turer till stallet att han börjar bli intresserad men det vill han inte visa :angel:

Om hundarna som verkar vara en så stor del av ditt liv är grund för tjafs redan innan ni bor ihop känns det ju inte som om ni kommer att ha så mycket glädje av varandra. Tjafs som pågår "konstant" släcker ju faktiskt gnistan och läcker ut i andra delar av förhållandet så att säga.

Däremot måste jag erkänna att jag kan förstå att han måste tänka på sina barn före dina hundar. Sen måste jag ju säga att det är ganska dumt att säga att hundarna ska bort. Han borde ju snarare säga att han och barnen inte kan bo med hundarna om de utvecklar allergier. Det kan ju lika gärna bli så att du prioriterar hundarna framför honom och att ni separerar eller är särbo.

Jag hade nog inte klarat av att ha ett förhållande där man tycker så olika om en så stor sak som detta ändå verkar vara så jag hade nog inte fortsatt.

Jag skulle nog inte ta det så hårt om min kille inte kunde dela samma engagemang och kärlek till min hund, faktum är att min sambo inte är så himla förtjust i min hund eller hundar över huvud taget. Han är kattmänniska och avgudar vår katt, medan han faktiskt tycker att min hund mest är jobbig, luktar illa och är omständig som måste passas med mat som lämnas framme tex. Han klappar lite på henne och han tar ut henne på en kissrunda om jag inte kan och han är hemma, men inte mer än så. Man måste inte tycka om alla djur och han har intressen som jag inte kan förstå över huvud taget också.

Däremot reagerar jag starkt på din killes ifrågasättande av ditt intresse. Han kanske inte kan känna det du känner för dina hundar men han kan respektera din hobby och livsstil. Jag får acceptera att min kille inte älskar min hund lika mkt som jag gör, men han får också acceptera att för mig är hon värd mer än ord kan beskriva. Han skulle aldrig klaga på vart jag lägger mina pengar eller min tid, Kan inte föreställa mig att han skulle klaga på det. Jag gör mkt han inte förstår och lägger mycket pengar på sånt han tycker är helt knasigt, men han skulle aldrig försöka få mig att ändra på det. Hade han gjort det hade jag nog fått mig en rejäl tankeställare...

Jag tror att du kanske ska chilla lite med att diskutera dina värderingar när det gäller hundskötsel med din kille, ventilera det med någon du vet tänker liknande som du istället. Han kan ju inte låtsas tycka som du gör bara för att inte verka okänslig. Däremot kan han respektera att ni är olika, att dina hundar är superviktiga för dig och inte försöka få dig att ändra på det.

Nej, jag behöver kanske inte prata om detta med honom men just nu känns det som att jag kan inte prata om ämnet hundar och hundträning utan att han måste påpeka att jag tillbringar onormalt mycket tid med dem och att de bara är husdjur. Jag kan alltså inte prata om mitt instresse utan att det ska bli bråk. Han blir sur när jag inte kan prata i telefon några längre stunder pga min 13 veckors valp, säger rätt ofta att "såhär kan det inte vara om vi skulle flytta ihop", att han inte vill komma i andra hand efter dem... Jag vill inte behöva akta mig för att berätta om saker som gör mig glad med min partner.

Sa hur mycket har ni egentligen gemensamt? Du brinner for ditt hundintresse ... han kanner att han kommer i andra hand och varnar att du inte skulle fa ha ett intresse som tar sa mycket tid "fran honom" om ni flyttar ihop ... och du hanger ihop med honom varfor?

Om ens partner inte accepterar ens intresse och respekterar ens person - då verkar det fullständigt dödfött.

Om jag tjafsade om mitt största intresse en gång i veckan skulle det lösa sig av sig själv. Attraktionen skulle försvinna för ständigt tjafs om samma sak är den största erotikdödaren jag vet.

Och en person som gnölar över att han måste få komma före en 13-veckors hundvalp - det låter inte som någon att satsa på.

Nej jag tycker verkligen inte att du överreagerar. Det måste ju vara skitjobbigt att aldrig kunna nämna de varelser man lever och umgås med dagligen för sin partner av alla människor!

Jag förstår inte er som säger att Iverla bara ska prata hundar med nån annan för problemen kommer ju dyka upp varje gång de ska träffas eller till och med bara prata i telefon. Så fort Iverla måste avbryta en myskväll eller avsluta ett telefonsamtal för att en hund måste ut och kissa kommer det ju komma en protest från den här mannen.

Hundhobbyn skiljer sig rätt mycket från andra intressen eftersom hundarna allt som oftast är familjemedlemmar också. En hund behöver promeneras med lite då och då och behöver den så behöver den. En stickning kan vänta till efter telefonsamtalet, det kan inte en valp. Det kommer konstant dyka upp konflikter bara av att hundarna existerar som annat än prydnader och det låter ju inte som en trevlig tillvaro för någon, hur mycket man än gillar varandra i övrigt.

Läs noga vad @Killaloe skrev. Det var ett jäkligt bra inlägg.

Själv har jag bestämt mig för att aldrig ens fundera på att umgås med någon person (oavsett typ av relation) om det går att undvika, om personen har några som helst tankar på mina hundar som jobbiga. Väljer någon mig, ja då kommer hundarna på köpet. Så är det bara.

Kan tilläggas att ingen av de män jag träffat under mina 11 år som hundägare har varit speciellt hundintresserade. Några har tyckt att hundarna är helt ok men att det är mina hundar och mitt ansvar (enligt mig den absolut smidigaste inställningen), men vissa har även försökt få det till att jag är jobbig som inte kan göra allt som de vill göra pga hundarna.

Det behöver egentligen inte vara stora saker, men oförståelsen för vad hundarna har för behov och vad hundarna betyder för mig har gjort att det inte fungerar. Jag har fått höra att jag är jättejobbig som varje dag måste gå såååå långa promenader med dem (då gick jag under en period bara 45 min "långpromenader" delvis för att anpassa mig efter den mannen. Sämsta beslutet ever.) Jag har också tjafsat en hel del med män om att det inte går att lämna hundar hur som helst hur länge som helst för att ge sig ut på olika aktiviteter. Bara en sådan sak som att jag behövde lite framförhållning för att kunna ordna hundvakt blev "problematiskt" enligt en man, vilket gjorde att jag tröttnade på honom.

En man som inte accepterar ens största intresse eller ens livsstil, hur kan det vara en bra man att umgås med? Hur kan det då spela någon som helst roll hur han är i övrigt? Dessutom: ni är nya i förhållandet och tjafsar redan om det här ofta och mycket. Hur blir det då senare, när allt inte är "nytt och kul"?

Vad säger din magkänsla om hela situationen? Lita på den (du behöver såklart inte svara på mina frågor här i forumet, men fundera på dem iaf)

Att inte dela varandras intresse är en sak. Att hålla på som han gör, att försöka kontrollera dig som person genom att försöka sälja in att ditt intresse är dåligt för ert förhållande och att du inte prioriterar HONOM är oacceptabelt. Men det är ju inte helt ovanligt med människor som tycker att partnern ska ge upp allt för projektet "vi".

Jag tycker han låter riktigt obehaglig. Hundarna är en grej. Vad blir nästa sak där han blir sur för att du har ett eget liv och inte prioriterar HONOM?

Jag hade inte gått vidare.

Om ens partner inte accepterar ens intresse och respekterar ens person - då verkar det fullständigt dödfött.

Om jag tjafsade om mitt största intresse en gång i veckan skulle det lösa sig av sig själv. Attraktionen skulle försvinna för ständigt tjafs om samma sak är den största erotikdödaren jag vet.

Och en person som gnölar över att han måste få komma före en 13-veckors hundvalp - det låter inte som någon att satsa på.
Den första meningen här känns som allt jag känner.

Frågan är om han gillar den person han tror TS kan bli, eller med den hon är.

Ömsesidig respekt för varandra är så oerhört grundläggande.

Din partner respekterar inte din livsstil. Han vill göra om dig till något som funkar bättre för honom.

Så ser det ut i mina ögon. Jag hade inte velat lägga tid och energi på att få den relationen att fungera, för det kommer den ju inte att göra om du inte ändrar dig, ts.

Problemet är inte att han inte förstår ditt intresse och kärlek till hundarna, problemet är att han inte accepterar dig som du är och vill ha just dig utan vill göra om dig till någon annan. Någon som passar honom och hans kriterier. I hans ögon är du en lerklump som han kan forma som han vill.

Min sambo är ingen djurmänniska alls men han visste redan från början att med mig kommer inte bara mina barn utan också mina djur. Ville han ha mig så fick han också mig, inte någon annan. Hade han ställt villkor, tjafsat, sett sig förfördelad för att jag ger djur och barn uppmärksamhet före honom eller dividerat om vad eller hur jag gör så hade det inte blivit långvarigt. Han äger inte mig, han har ingen som helst rätt att bestämma vad jag ska göra med mitt liv och det har inte din partner heller. Inte över dig och inte över någon.

Mitt råd är, spring!

Jag hade aldrig accepterat en relation där våra åsikter står så långt ifrån varandra.
Hade det varit min pv så hade jag gjort slut för länge sen.
För mig är acceptans och respekt väldigt grundläggande. Det är viktigt att min partner tycker om mina djur, eftersom djuren är mitt liv. Jag har väldigt svårt för folk som är OK med vanvård, vilket jag tycker det är när man blir arg på en valp. När man står så långt ifrån varandra vad gäller hundskötsel och intressen, då tror jag tyvärr inte att det kommer leda till någonting bra. Att han dessutom bråkar med dig om hundarna får mig att bli mörkrädd, inklusive hans märkliga kommentarer. Usch!

Liknande trådar

Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 627
Senast: monster1
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 655
Senast: Whoever
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 129
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 474
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka